Kirjoittaja Aihe: palamisilman lämpötila  (Luettu 2028 kertaa)

jussik

• Jr. Member
  • **
palamisilman lämpötila
« : 09.01.2015-18:02 »
Onko ketään kokeillut kuinka suuri vaikutus palamisilman lämpötilalla on savukaasuihin tai palamiseen?

Kun laitoin mittarin pannuhuoneen lattialle ja se näytti 15°c ja kattila vetää tätä ilmaa niin kuinka paljon mahtaisi vaikuttaa jos kattilan saama ilma olisikin vaikka 50°c?

Itsellä ainakin olisi helppo toteuttaa palamisilman esilämmitys mutta kannattaako?

Harrastuksena voisi kyllä kokeilla

Marko

• Full Member
Vs: palamisilman lämpötila
« Vastaus #1 : 09.01.2015-19:17 »
Pakko kommentoida. :)

Mulla on kattilassa paloilman esilämmitys ja olen ollut siihen todella tyytyväinen. Kattila lämpiää nopeasti,
toisiopalo ei pätki ja puita kuluu vähemmän. Aikaisemmat käynnistys ongelmat on poissa ja sytytys vaivatonta.  

Paloilma lämpiää ehkä 50 asteeseen.

Edit. Tuossa vielä kuva, joka projekti osiossa jo olikin. http://aijaa.com/il4Neo
« Viimeksi muokattu: 09.01.2015-19:52 kirjoittanut Marko »
Atmos DC50GSX, Akvaterm 4000, Laddomat 21-60

kahe

• Hero Member
    • Pannuhuoneen mittaukset
« Vastaus #2 : 09.01.2015-19:21 »
Käänteispalosissa ilma imetään kattilassa olevia kanavia myöten ja ilma lämpiää jo siinäkin matkalla. Onhan tuolla projekteissa useampikin erilainen tuloilmanohjaus. Itsellä reikä tekemättä seinään ja putket odottavat asentajan sykäystä.
Finndomon 1.5 kerroksinen rv. 2004, p-a 162 m2, kuutiot 500, vesikiertoinen lattialämmitys, AIT 8kW mlp ja 182m reikä.
EX: Attack DPX35L Lambda, Oventrop latausyksikkö + 2400l varaaja + Ouman-EH800b ulko+sisäantureilla. Kulutus n. 5t.

seppol

• Hero Member
« Vastaus #3 : 09.01.2015-21:01 »
Määrättyyn rajaan saakka paloilman lämmitys parantaa palamista. Tärkein asia kuitenkin on että palotahtumaan saadaan lisää enrgiaa. Palolämpötila nousee jolloin siitä on helpompi ottaa lämpöä hyötykäyttöön. Mulla on suunnilleen 100 vuotta vanha kirja jossa esitellään ruotsalainen keksintö jolla paloilmaa lämmitetään savukaasuilla. Suomenkielinen käännös on vuodelta 1923.