Otetaampas vähän uppia tällekin ketjulle. Täällä on nyt kokemusta tuolla rebakilla lämmittämisestä nyt noin parin vuoden ajalta ja siitä syntyneet huomiot (hyvät ja huonot) tulevat ilmi seuraavassa.
Kuten jo aiemmin on kerrottu niin tuon tavaran tekeminen on todella helppoa ja nopeaa. Ja kun siihen suunnitelee hyvän varaston ja toimivan logistiikan ei tuon tavaran käsittely ole edes epämukavaa, mutta tuon polttaminen onkin sitten jo oma lukunsa.
Olen sitä mättänyt atmoksen käänteispaloon puun sekaan sen verran kuin jaksan ja että poltto pysyy hallinnassa. Tietenkin kattilan ja muidenkin tulisijojen sytytykseen käytän tuota rebakia, siihen se on mitä mainiointa tavaraa.
Koska tuo poltto ei onnistunut tuossa atmoksessa siinä määrin kuin olin suunnitellut, niin rakensin talon sisällä olevaan takkaan tuollaisen polttolaatikon johon mahtuu 60 litraa rebakia kerralla ja noita laatikollisia sitten poltetaan 1-2 päivässä kelien mukaan.
Eniten sitä on käytetty lämminilmakehittimessä jonka olen itse apinoinut tuosta ikavoten airhot lämmittimestä sellaisella muutoksella että tuonne mahtuu lapiolla mättämään tuota tavaraa noin 50 litraa kerralla ja sieltä lämpö johdetaan joko korjaamolle tai konehalliin tai molempiin riippuen kummassa työskennellään.
Nyt olen aikeissa alkaa karsimaan noita rankoja joita tuohon hakkuriin syötetään ja syynä on tuo kaikkein pienin ja ohkaisin jae jota tulee aivan tuhottomasti tuollaisesta pienestä lehtipuusta ja humahtaa poltossa taivaan tuuliin. Yritin naapurin hakki pilkkeen rumpuseulalla sitä seuloa pois mutta läpihän tuollaiset monihaaraiset tulevat joten ainoa tapa on karsia ne pois. Paljon enemmänhän se työtä teettää, mutta tavarasta tulee paljon parempaa ja kuntoilu kannattaa aina.
Yleensä olen tehnyt rebakin keväällä ennenkuin lehdet puhkeavat ja poltto alkaa syksyn viiletessä ja aina on kuivaa ollut. Eli kuivuu nopeasti!
Tuhkaa tulee jonkin verran,kuoren määrästä johtuen, mutta puun tuhka on helppoa hävittää vaikka metsään heittämällä.
Kaikkiaan viime talvena polttelin noin 30m2 ja sen tekemiseen kului aikaa noin kolme päivää ja siitäkin isoin osa menee mönkijällä ajoon risukasan ja hakkurin välillä koska itse en tykkää noiden suursäkkien kanssa pelaamisesta ja niiden peittelemisestä, joten olen tehnyt vanhoista kuormalavahyllyistä varastosiilon johon tuo 30m2 juuri mahtuu.
Itselläni ei ole omaa metsää, mutta maanomistajat ovat ilomielin antaneet kaataa tuota "roskapuuta" peltojen reunoilta ja taimikoista koska muuten heidän itsensä pitäisi se tehdä, joten saatavuudessa ei ole ongelmia. Päinvastoin!
En tiedä onko muilla vastaavia kokemuksia tuosta rebakista, mutta tällaisia täällä...