Itse lähden mielummin kokeilemaan polttamalla reilulla vedolla ja jäännöshiilien määrän ollessa riittävä, himmaillaan peltejä reilummin. Ei varmasti pääse parhaaseen mahdolliseen hyötysuhteeseen, mutta mielummin noin kun pelleilemällä veto-ongelmien kanssa ja miiluttamalla hormeja nokiseksi. Johan se on jonkinasteinen turvallisuusriskikin jos kitupolttaa aikansa puuta ja jonain kauniina pakkaspäivänä veto onkin niin kova että lähtee nokipalo liikenteeseen.
Tämä tietenkin tilanteessa jossa ei tiedä mitä tekee (kuten itse), ajan kuluessa ja oppiessa voi "ruuvia kiristää" ja hakea sitä optimaalista/järkevää/helppoa tyyliä lämmittää. Moni "vanhan polven jäärä" palvoo vieläkin tyyliä jossa puut poltetaan maksimivedolla ja hiilillä otetaan lämpö. Puukattilaa viimisillä kokeilleena tiedän tuon olevan oikeastaan täyttä paskaa, mutta menetelmänä turvallinen ja lähtökohtana mielestäni hyvä.
Ja itse asiaan palatakseni, ja jota aikaisemminkin yritin sanoa, polta "järkimäärä" puuta kohtuullisessa ajassa, hehkuta hiilet loppuun ja uusi tuo prosessi tarvittaessa. Jos ei ala lämpiämään, on vika jossain muualla...