Todella se tasauttaa vetoa. Kaikki vedon vaihtelut vaikuttavat suoraan savukaasujen virtausnopeuteen ja sen muuttumiseen. Hyvän palamisen edellytys on juuri tasainen savukaasujen virtausnopeus. Niin, virtausnopeutta voidaan säädellä molemmista päistä. Antamalla enemmän ilmaa ilmanotto aukkojen kautta tai imurin / hormin vetoa säätämällä.
Jotta tällä kertaa tärkeänä mainitsemasi ominaisuus, ”tasainen (muuttumaton) savukaasujen virtausnopeus” toteutuisi, eikö polttoon menevän kaasu- ja ilmamäärän pidä pysyä tasaisina?
Veto on ”voima” joka vetää ilmaa kattilaan?
Koska kattilan rakenteet aiheuttavat ja sen lisäksi esim. ilmaläpillä asetetaan voimalle vastavoima, virtausvastus, asettuu kattilaan virtaavan ilman määrä johonkin vakio määrään? (Manuaalisäätöisen kattilan ilmamäärien säätö)
Nyt, kun puut liikkuvat varastopesässä palon edetessä aiheuttaa tämä fyysisesti muutoksia virtausvastukseen, jolloin vakiovoimalla ei voida enää samaa ilmamäärää ensiöpuolelle vetää. Esim. suuremmalta osin suuttimen tukkiva kappale estää kaasuja eri tavoin virtaamasta, kuin pienemmältä osin tukkiva. Tällöin puun kaasutustapahtumaan virtaavan ilman määrä vähenee.
Koska veto (voima) on vakio, pyrkii se yhä samalla voimalla vetämään kaasuja perässään, joten nyt samalla voimalla vedetään enemmän ilmaa toisioilmakanavan kautta polttoon.
Kaasumäärä pieneni, mutta toisioilmamäärä lisääntyi. Automatiikalla varustettu kattila avaa tällaisessa tilanteessa enemmän ensiöilmaläppää/puhaltaa tehokkaammin, jolloin kaasuntuotto pysyy vakiona muuttuneesta virtausvastuksesta huolimatta. Samalla lambda antaa jatkuvasti tietoa, jonka perusteella toisioilmaläppää säädetään, jotta ilmaa polttoon päätyy oikea määrä. Mainitsemasi virtausnopeus pysyy muuttumattomana ja seossuhde optimaalisena.
Toisessa tilanteessa varastopesässä paloalueelle päätyy pienempiä, kuivempia, erilaatuisia tai muuten helpommin kaasuuntuvia puita. Tässä tilanteessa saman kaasumäärän tuottamiseksi vaaditaan vähemmän lämpöä, eli myös vähemmän ensiöilmaa. Taas automatiikka reagoi tilanteeseen pitäen huolen vakiovirtauksesta, kun taas manuaalisäätöisessä kattilassa kaasumäärä kasvaa, eikä seossuhdekaan pysy muuttumattomana. Virtausnopeuskaan ei ole tällöin vakio.