Kirjoittaja Aihe: Atmos DC40GS kattilan rakenne  (Luettu 98732 kertaa)

vilhos

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 218
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #195 : 31.08.2015-21:34 »
Hei

Mielestäni savukaasu lämpötiloista puhuttaessa pitää mainita missä vaiheessa puiden poltto on. Omassa Aritermissä 150 -170 asteen savu on polton loppuvaiheessa, kattilavesi 85-90 asteta. Kyllä kattilan lämmitys vaiheessa ja kaasutuksen aikaan saamiseksi pitää savukaasut olla lähellä 200 astetta kattilalla kuin kattilalla. Kattila valmistajien testeille en anna kuin suuntaa antavan arvostuksen. Ko. testeissä kaikki on hiottu viimeisen päälle. Sama asia kuin autoissa ilmoitetaan kulutuslukemia jotka toteutuu vain rekan takana imussa ajamalla ja sittenkin rimaa hipomalla.

Terv Oulujärven rannalta 

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #196 : 31.08.2015-22:01 »
Hei

Mielestäni savukaasu lämpötiloista puhuttaessa pitää mainita missä vaiheessa puiden poltto on. Omassa Aritermissä 150 -170 asteen savu on polton loppuvaiheessa, kattilavesi 85-90 asteta. Kyllä kattilan lämmitys vaiheessa ja kaasutuksen aikaan saamiseksi pitää savukaasut olla lähellä 200 astetta kattilalla kuin kattilalla. Kattila valmistajien testeille en anna kuin suuntaa antavan arvostuksen. Ko. testeissä kaikki on hiottu viimeisen päälle. Sama asia kuin autoissa ilmoitetaan kulutuslukemia jotka toteutuu vain rekan takana imussa ajamalla ja sittenkin rimaa hipomalla.

Terv Oulujärven rannalta 

Niimpä.Mikä savukaasulämpötilaan liittyy, niin muista merkeistä en tiedä, mutta tässä DC40GS mallissa savukaasujen lämpötila pitää paikkansa tehtaan ilmoituksen kanssa.

Sytyttäessä yli-ilmalla mahdollisimman nopeasti +200C ja loppu säädöillä. Savukaasujen lämpötila on siis koko pesän polttoajan tuo +250C ja melko tarkkaan. Aivan lopussa kun hiillos on enää jäljellä lämpötila laskee. Siis lämpötila ei seilaa lämmityksen aikana, vaan on tarkka. Juuri tuohon perustan ymmärrykseni; mihin tarvitsisin lambda ohjausta? Lambdan säätö olisi muuttumaton koko lämmityksen aikana aivan lopussa  kuristaisi toisioilmaa.Nyt joudun tekemään sen käsin.

Niin, itselläni on käytössä ruuvi säätö / max teholla ajo  (ilmansanti 37mm auki ja ensiöila 6mm säädöillä) eli en käytä kattilan veden lämpötilan ohjausta ilman säädössä.

Olisikin mielenkiintoista  tietää miten käyttäytyvät eri kattilamerkit sytytys / lämmitys aikana. Seilaako savukaasujen lämpötila ja liittyykö se holvaantumiseen jne... Miten tasaista on palaminen.

nyysis87

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 71
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #197 : 31.08.2015-22:15 »
Siis onko sulla tuosta muovihärpäkkeestä se 37mm auki vai kattilan takalaidasta? Riittääkö tuossa vakio ruuvissa pituus tuohon mittaan?

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #198 : 01.09.2015-09:02 »
Siis onko sulla tuosta muovihärpäkkeestä se 37mm auki vai kattilan takalaidasta? Riittääkö tuossa vakio ruuvissa pituus tuohon mittaan?

Niin, se 5mm kierteinen ruuvi on tehdas asenteinen, jonka tarkoitus on pitää pysyvästi luukku hieman raollaan, ettei palo kokonaan sammu.Tilanteessa, jolloin palamista ohjataan kattilan lämpötilan mukaan. Poistin koko ruuvin ja asensin tiivisteen läpän pinnalle..
Niin, asensin läppään holkin, johon sopii 6mm ruuvi (6mm reikä holkissa) ja tällä 6mm ruuvilla säädetään  tuo 37mm väli. Siis läpän  alareunan ja muoviosan pinnan välinen mitta.
Samoin tein paremmin liikkuvaksi tuon ensiöilman säätöakselin, joka on nyt  ruuvivasteinen säädöltään.

Muuten tehdassäädöllä (ruuvi paikoillaan) kattila jäähtyy turhaan lämmityksien välisenä aikana.
« Viimeksi muokattu: 01.09.2015-09:12 kirjoittanut markkulievonen »

nyysis87

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 71
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #199 : 01.09.2015-10:57 »
Oukei kiitoksia vastauksesta.

Marko

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 140
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #200 : 01.09.2015-12:00 »
Eikös siinä ylempänä ole se toinenkin säätö, vai onko se niin levällään, että alemmalla läpällä oikeasti säädetään?
Atmos DC50GSX, Akvaterm 4000, Laddomat 21-60

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #201 : 01.09.2015-14:21 »
Eikös siinä ylempänä ole se toinenkin säätö, vai onko se niin levällään, että alemmalla läpällä oikeasti säädetään?

Ylempänä oleva säätö (12mm pyörötanko) on juuri tuo ensiöilman säätö, jolla siis säädetään puiden kaasuuntumista. Lämmityksen aikana 5....6mm auki (asensin ruuvisäädön/ ruuvivasteinen) ja hiillosta polttaen täysin auki vedettynä.

Alemmalla läpällä siis säädetään  kokonaisilmamäärä.

Juhanisto

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 395
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #202 : 01.09.2015-16:14 »
Mulla on nykyään tuo ylempi säätöakseli.. "tehonsäätö" miksi sitä kai nimitetään jossain.. auki sen n. 8mm. Siis eihän se koskaan mene ihan kiinni, siinä läpässä on pokkaus joka jättää sen auki ehkä n. 5mm. Eli olen lykännyt sen pohjaan ja vetänyt auki sen noin 8mm. Vedonsäädin sitten ohjaa kokonaisilma määrää. +90 menee läppä rajoitinta vasten. Ainakin minulla pelittää näin hyvin. Sitä kokonaisilmaläpän rakoa olen hiukan suurentanut tehdasasetuksesta.. mutta taitaa olla vaan kosmeettista kun pari milliä on enemmän auki. Olisko se nyt joku 7mm auki. Minun kattilani ei ainakaan toimi jos läppä olisi auki 37mm, kattila saisi ihan liikaa ilmaa ja alkaa kaasuttamaan liikaa ja jyristelemään. Olen kokeillut läppää monessa asennossa ja tuntuu että tuo vedonsäätimen ohjaama on se paras. Siis sen joka toimii vedenlämmön mukaan.
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #203 : 01.09.2015-17:18 »
Mulla on nykyään tuo ylempi säätöakseli.. "tehonsäätö" miksi sitä kai nimitetään jossain.. auki sen n. 8mm. Siis eihän se koskaan mene ihan kiinni, siinä läpässä on pokkaus joka jättää sen auki ehkä n. 5mm. Eli olen lykännyt sen pohjaan ja vetänyt auki sen noin 8mm. Vedonsäädin sitten ohjaa kokonaisilma määrää. +90 menee läppä rajoitinta vasten. Ainakin minulla pelittää näin hyvin. Sitä kokonaisilmaläpän rakoa olen hiukan suurentanut tehdasasetuksesta.. mutta taitaa olla vaan kosmeettista kun pari milliä on enemmän auki. Olisko se nyt joku 7mm auki. Minun kattilani ei ainakaan toimi jos läppä olisi auki 37mm, kattila saisi ihan liikaa ilmaa ja alkaa kaasuttamaan liikaa ja jyristelemään. Olen kokeillut läppää monessa asennossa ja tuntuu että tuo vedonsäätimen ohjaama on se paras. Siis sen joka toimii vedenlämmön mukaan.

Ymmärsinkö oikein, että se vedonsäätimen ohjaama peltiläppä on vain 7mm auki. Siis kun lämmitys on normaali vaiheessa, jolloin vedonsäädin ei rajoita ilmansaantia.Eikös vedonsäätimen toiminta-alue / ohjausvaikutus ole reilusti yli 10mm.
Niin, tuolla läpällä / ilmansaannilla on suora vaikutus kattilan tehoon ja savukaasujen lämpötilaan. Joskus keväällä kokeilin 20mm rakoa läpän asennossa ja savukaasut pysyivät koko ajan alle +250C eli kattilassa ei ollut täysiä 40kw tehoja.

Niin, mitä pienemmällä on tuo ensiöilman  akseli säädin, niin sitä  enemmän läpän kautta kattila ottaa toisioilmaa. Todella tuossa akselin päässä olevassa levyssä on pokkaus ja siten  puiden kaasuuntumsta ei kokonaan voi estää.

« Viimeksi muokattu: 01.09.2015-17:25 kirjoittanut markkulievonen »

Juhanisto

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 395
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #204 : 01.09.2015-18:27 »
Kyllä näin, 7mm on se rako kun läppä on rajoitinta vasten. Mutta kyllä sen "säätövara" on paljon enemmän kun 10mm. Nyt kun kattila on kylmä +20, niin tuo rako oli vinottain mitattuna 160mm, eli käytännössä läppä oli melkein vaakatasossa. Ainakin minun vedonsäätimellä se on näin ja se tuli kattilan mukana. Atmoksen ohjeen mukaan takaläppä pitäisi mennä rajoitinta vasten +80 asteen paikkeilla.
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

vilhos

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 218
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #205 : 01.09.2015-21:59 »
Hei
Kyllä Lambda anturin toiminta ei ole ongelmaton. Toimiakseen se vaatii minimissään 300 asteen lämpötilan. On myös sellaisia Lambda antureita joissa on erillinen sähköinen lämmitys. Nokeentuminen on myös Lambda anturin ongelma. Lambda anturi sovellus puukattilalle on haastava. Sen saaminen varma toimiseksi vaatii paljon testausta ja ei haittaa vaikka tietäisi Lambdan salat täydellisesti. Lämmityksen alussa voi lambdan säätökyky häipyä pois järkevästä toiminnasta.


Terv. Oulujärven rannalta

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #206 : 02.09.2015-05:33 »
>Toimiakseen se vaatii minimissään 300 asteen lämpötilan.<

Onkos kattiloissa lambda anturi sijoitettu ennen konvektio  pintoja? Muutoinhan sen toiminta lämpötila on saavuttamattomissa.

kahe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 200
    • Pannuhuoneen mittaukset
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #207 : 02.09.2015-08:23 »
Taitaa olla kaikissa konvektion jälkeen. Tuolla on jollan mittauksia:
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=814.0
Finndomon 1.5 kerroksinen rv. 2004, p-a 162 m2, kuutiot 500, vesikiertoinen lattialämmitys, AIT 8kW mlp ja 182m reikä.
EX: Attack DPX35L Lambda, Oventrop latausyksikkö + 2400l varaaja + Ouman-EH800b ulko+sisäantureilla. Kulutus n. 5t.

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 900
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #208 : 02.09.2015-08:49 »
On myös sellaisia Lambda antureita joissa on erillinen sähköinen lämmitys. Lambda anturi sovellus puukattilalle on haastava. Sen saaminen varma toimiseksi vaatii paljon testausta ja ei haittaa vaikka tietäisi Lambdan salat täydellisesti. Lämmityksen alussa voi lambdan säätökyky häipyä pois järkevästä toiminnasta.
Terv. Oulujärven rannalta
Minulla on kaikki itse tehdyt lambdasysteemit olleet lämmitettäviä, turhaa edes miettiä ilman lämmitystä,
ensimmäisen tein 15 vuotta sitten.
Professorin kanssa keskustelin puukattilan lambdaohjauksen tekemisestä ja tultiin siihen tulokseen että
parasta on ostaa valmis tehtaan tekemä systeemi ja jos siinä on puutteita lähdetään sitten parantelemaan.

Ei lambda arvoa koko ajan kuunnella ajoneuvoissakaan, open ja closed loop.
En muista ulkoa paljonko meni aikaa sytytyksestä ennen kun Attack alkaa säätämään sen mukaan. Selviää
taas kun aurinkoenergia vähenee.
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

kahe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 200
    • Pannuhuoneen mittaukset
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #209 : 02.09.2015-09:47 »
Eikös Attackin lambdakin ole nelijohtiminen? Eikös se tarkoita että on lämmitys käytössä? "Hataria muistikuvia."
Finndomon 1.5 kerroksinen rv. 2004, p-a 162 m2, kuutiot 500, vesikiertoinen lattialämmitys, AIT 8kW mlp ja 182m reikä.
EX: Attack DPX35L Lambda, Oventrop latausyksikkö + 2400l varaaja + Ouman-EH800b ulko+sisäantureilla. Kulutus n. 5t.