Automaattisesti säätyvä järjestelmä tietysti on huoleton, mutta tarkoitin lähinnä, miten pieni vaiva jää käsisäätöisesti lämmittäen. No, toinen ihminen kokee tämän pienen vaivan/kin häiritsevän suureksi ja kolmas ihminen kokee koko puulämmityksen täysin mielettömäksi, koska ei ole täysin huoleton kuten esim. maalämpö. Taas itse todella koen erittäin vaivattomaksi, jos alussa sytyttäessä joudun muistamaan sytytykseen liittyvät asiat reilu 15min ja taas 4/ h päästä havainnoimaan / muuttamaan ensiöilman asennon.
Niin, tietysti ilman laitteistoja / mittereita tehty määritys hyötysuhteesta on vain suuntaa antava. Mutta, ymmärrän, ettei säädöt itse lämmityksen aikana voi olla suuresti pielessä, koska kammiossa tapahtuva liekin väri on hyvä,- koko kattila käy puhtaasti,- puun kulutus on pieni. Jos olisi tarkka säätö / lambda ohjaus, niin hyötysuhteessa muutaman prosentin säästö.
Mutta, todellisuus on, ettei sytytys onnistu nopeasti / puhtaasti lambda ohjauksella tässä GS mallissa,- koska täyttöluukusta joka tapauksesa sytytyksen alussa on saatava ilmaa. Siis kattilan omilla ilmakanavien kautta tapahtuvalla sytytyksellä ei sytytys onnistu savuttamatta. Tämän olen kokeillut.Sytytysvaihe vaatii reilummin ilmaa ja erikoisesti pesän edestä.
Taas itse lämmityksen aikana lambda säätäisi tarkemmin toisiopaloa.
Niin, aikoinaan laskeskelin wanhalle kattilalle hyötysuhdetta. Siis miten paljon puukilosta saan lämpöenergiaa talon eristeiden sisäpuolelle. Veteen siirtynyt energia on helppo määrittää,- koska se on 2.15m3 ja lämmön nousu 70C eli 175kwh. Taas huntturalla arvioin muun hyötykäyttöön tulevan lämmön 30kwh.Riippuen ulkoilman lämpötilasta lämmityksen aikana / huoneistoon syötetty energia.