Kirjoittaja Aihe: Atmos DC40GS kattilan rakenne  (Luettu 98796 kertaa)

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #135 : 21.07.2015-20:59 »
Nyt on päässyt kerran tarkkailemaan ja säätämään liekkiä, hyvä homma. Ikävä vaan oli huomata toisioliekin sammuvan puiden holvaantumisen seurauksena. Olen kokeillut latoa puita tavalla jos toisella, pystyyn en vielä ole kokeillut niitä laittaa. Hyvin usein täytyy holvaantuneet puut käydä romahduttamassa, kun pihalla huomaa piipusta tulevan savua toisioliekin sammuttua.

Tuo taipuminen holvaantumiseen on kyllä ikävä asia.Se sotkee tasaisen hyvän palamisen. Toisaalta liittyykö se kattilan / varastopesän rakenteeseen, vaiko poltettavaan puuhun?

Niin, tämän GS mallin keraamiikka vuoraus varastopesässä/kin on hyvä ratkaisu ja siten holvaantumista ei esiinny. Toisioliekki on erittäin hyvä jo muutaman minuutin päästä ja jatkuu tasaisena koko pesän polttoajan. Aivan lopussa ,- puiden jo lähes kokonaan palaessa, puolisen tuntia ennen lämmityksen päättymistä ,kammiossa liekin määrä / koko alkaa hiipua ja tässä vaiheessa ,-  kun avaa täysin auki ensiöilman saannin ( toisioilman määrän  pienentyessä), niin liekki on hyvä lähes loppuun saakka.

Vaikka alkutaival oli kivinen saadessa kattilan toiminta mieleiselle tasolle, niin nyt alkaa jo kokonaisuus olla kunnossa. Nuo sytytys savut kun saisi minimoitua / pois ja muutoinkin sytytkykseen löytämään parhaan tavan.

Niin, oletko kokeillut holvaantumisen estämiseksi eri kokoista puuta?
« Viimeksi muokattu: 21.07.2015-21:04 kirjoittanut markkulievonen »

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #136 : 29.07.2015-08:58 »
Niin, jos toinenkin lämmittäjä etsii yksinkertaista ja helppoa tapaa käänteispalo kattilan sytytyksen aloittamiseen, niin kerron muutaman  tekijän, joka tulee huomioida.

Ymmärrän, että valmistaja opettaa lämmittämisen aloituksen alkutulien avulla ja näin varmistaen käänteispalon jatkumisen.Hiilloksen syntymisen varmistaminen ja arinakiven lämmittäminen. Tuon vaiheen voi sivuuttaa eli latoa pesä täyteen ennen sytyttämistä. Tärkein asia tässä on laittaa riittävä puumäärä sytykkeiden ALLE. Jos puumäärä on liian pieni, niin toisiopalo vaikeutuu kun sytytyspuut ovat palaneet ja hiillos on jäänyt / tullut liian pieneksi.

Itse sytytän maitotölkkien avulla eli lataan tölkki kerroksen  reilut 200mm arinan yläpuolella ja tölkkikerroksemn päälle tiiviisti latoen koko pesä täyteen. Edestä sytyttäen maitotölkin reunan tuli leviää nopeasti koko pesän pituudelle ja riittävä palava puumäärä riittää kuumentamaan arinakiven ja jatkamaan varastopesässä puiden kaasuunnuttamisen.Niin, ja sytytys vaiheessa/kin savuttaminen on lähes olematonta.

Silläkin on merkityksensä , jos laittaa savukaasuimurin päälle varhaisessa vaiheessa eli kun vanhojen tuhkien / hiilloksen päälle on laittanut jo ensimmäisen kerroksen puita. (imuri vie helposti tuhkatkin pesästä tukkien savukaasuohjainta)

Niin, sytytysvaiheessa pidän täyttöluukkua hieman raollaan (3mm irti tiivistepinnasta). Liian suuri ilmansaanti sytyttää koko varastopesän puut  (höttöpuu) palamaan.Luukun suljen kun toisiopalo on riittävän hyvä / savukaasujen lämmöt kohonneet.
« Viimeksi muokattu: 29.07.2015-09:28 kirjoittanut markkulievonen »

Atmos Gsx

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #137 : 29.07.2015-09:40 »
Itse olen laittanut konvektio putkien yläpäähän ennen savukaasu imuria keramisen piipun sisäputkien puolikkaat jarruttamaan savukaasujen virtausta tuntuu auttavan nyt tuohon holvaantumiseen kun olen polttanut nyt tuota lautaa ja pienikokoista puuta,suunnitelmissa on laittaa säädin jolla saa tarvittaessa tiputettua imurin kierroksia. Itse en ainakaan saanut mitään apua tuomosen puutavaran polttoon ensiö tai toisio ilmojen säädöillä paloi liian rajusti tai alkoi palamaan höyryveturin tavoin jos kuristaa liikaa

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #138 : 29.07.2015-09:59 »
Itse olen laittanut konvektio putkien yläpäähän ennen savukaasu imuria keramisen piipun sisäputkien puolikkaat jarruttamaan savukaasujen virtausta tuntuu auttavan nyt tuohon holvaantumiseen kun olen polttanut nyt tuota lautaa ja pienikokoista puuta,suunnitelmissa on laittaa säädin jolla saa tarvittaessa tiputettua imurin kierroksia. Itse en ainakaan saanut mitään apua tuomosen puutavaran polttoon ensiö tai toisio ilmojen säädöillä paloi liian rajusti tai alkoi palamaan höyryveturin tavoin jos kuristaa liikaa

Savukaasuvirtausta voi helpoiten muuttaa vedolla / ilmamäärän säädöllä säätöläppien kautta. Taas savukaasujen virtausta voidaan ohjata  vetoa muuttamatta.

Mutta, se on totta, miten moottorin kierroslukua muuttamalla olisi mielekkäämpi muuttaa virtausnopeutta kuin kuristaa ilmamäärää säätöluukkujen avulla.
Täällä päin holvaantuminen onneksi on tuntematon käsite,- vaikka poltettava puu on höttöpuuta.Hienoksi halottua kuusta.

Atmos Gsx

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #139 : 29.07.2015-10:26 »
Kokeilin ensin ,että otin nuohous luukuun kokonaan pois mutta sillä ei ole mitään merkitystä jos virtausta haluaa rajoittaa niin se pitää ainakin omassa kattilassa tehdä ennen savukaasu imuria.

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #140 : 29.07.2015-10:36 »
Kokeilin ensin ,että otin nuohous luukuun kokonaan pois mutta sillä ei ole mitään merkitystä jos virtausta haluaa rajoittaa niin se pitää ainakin omassa kattilassa tehdä ennen savukaasu imuria.

Niin,itse olen havainnut / etsinyt nämä säädöt . Kattilan ilmansaanti räppänä 37mm auki (alareunasta mitattuna) ja se akselilla oleva ensiöilman säätö 6mm auki. Näillä säädöillä palaminen on hyvää ja savukaasujen lämpötila  pysyy n. +250C:ssa. Siis en käytä ollenkaan kattilan lämpötilasta ohjaantuvaa säädintä. Lämmityksen lopussa vedän ensiöilman säädön kokonaan auki. Siis tuolla kattilan ilmansaanti räppänällä voidaan vaikuttaa savukaasujen virtausnopeuteen.

Atmos Gsx

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #141 : 29.07.2015-11:04 »
Sillä juuri vaikutetaan siihen mutta arvailua mitä itse epäilen ,että jos alipaine kasvaa  liian isoksi niin säädöt eivät olekaan enään manuaalisesti niin helposti hallittavissa. ???

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #142 : 29.07.2015-11:24 »
Sillä juuri vaikutetaan siihen mutta arvailua mitä itse epäilen ,että jos alipaine kasvaa  liian isoksi niin säädöt eivät olekaan enään manuaalisesti niin helposti hallittavissa. ???

Juuri noin. Suuren alipaineen vallitessa pienikin muutos ilmaläpässä vaikuttaa paljon ilman määrään. Toinen asia,- jota on vaikea tutkia, niin miten yleensä alipaine vaikuttaa puun palamiseen? Ymmärrän savukaasuimurin käytön liittyvän ainakin kattilan savutuprahduksien pienentymiseen.
Esim. jos kattila on puhaltimella varustettu, niin puiden lisäyksen aikana huoneen savuttaminen lie yleistä. Nyt atmokseen voi lisätä puita ohituspeltiä aukaisematta. Niin, jos puiden palaminen on jo hiillosvaiheessa. Taas tuo imurin käyttölämpötila on kyllä huolestuttava ajatellen laakereiden kestävyyttä.


att57

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 125
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #143 : 30.07.2015-06:16 »
Tuo taipuminen holvaantumiseen on kyllä ikävä asia.Se sotkee tasaisen hyvän palamisen. Toisaalta liittyykö se kattilan / varastopesän rakenteeseen, vaiko poltettavaan puuhun?.......

Niin, oletko kokeillut holvaantumisen estämiseksi eri kokoista puuta?

Kyllä kookas kuusi pyrkii holvaantumaan ehkempä eniten. Tein liekintarkkailureiän innoittamana kokeen, poistin yhden viidestä "jääkairasta" konvektiokanavasta. No se kyllä kannatti, Attack heräsi henkiin... savukaasut pomppasi tasan 200 asteeseen (käyttöohjeessa 170 astetta) ja palaminen oli hulvatonta seuraavat 2,5 tuntia. Tämän jälkeen toisioliekki hiipui, vilkaisu varastopesään ja vajaa pesällinen n. 20 kg puuta oli lähes kokonaan kadonnut (aiemmin paloaika n.4 tuntia).

Vaikka tiilipiipulla on pituutta 9m ja hormin koko 150x200mm niin veto vaan ei näin kesällä lähde kasvamaan jos sinne työnnetään vähän yli 100 asteista savukaasua, sen tuo koe osoitti.

Kun keväällä arvoin hankintaa kahden kattilamerkin välillä päädyin kuitenkin "Jortsun" kirjoitusten innoittamana Attackiin, joka luukkuja lukuunottamatta on kokonaan vesivaipan ympäröimä ja nyt yhden onnistuneen polton jälkeen minulle se oikea valinta :).

Attack DPX 25 Profi, Esbe VTC 511, Jäspi ovaali 1800 l, tyhjiöputket 63 kpl

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #144 : 30.07.2015-11:40 »
Kyllä kookas kuusi pyrkii holvaantumaan ehkempä eniten. Tein liekintarkkailureiän innoittamana kokeen, poistin yhden viidestä "jääkairasta" konvektiokanavasta. No se kyllä kannatti, Attack heräsi henkiin... savukaasut pomppasi tasan 200 asteeseen (käyttöohjeessa 170 astetta) ja palaminen oli hulvatonta seuraavat 2,5 tuntia. Tämän jälkeen toisioliekki hiipui, vilkaisu varastopesään ja vajaa pesällinen n. 20 kg puuta oli lähes kokonaan kadonnut (aiemmin paloaika n.4 tuntia).

Vaikka tiilipiipulla on pituutta 9m ja hormin koko 150x200mm niin veto vaan ei näin kesällä lähde kasvamaan jos sinne työnnetään vähän yli 100 asteista savukaasua, sen tuo koe osoitti.

Kun keväällä arvoin hankintaa kahden kattilamerkin välillä päädyin kuitenkin "Jortsun" kirjoitusten innoittamana Attackiin, joka luukkuja lukuunottamatta on kokonaan vesivaipan ympäröimä ja nyt yhden onnistuneen polton jälkeen minulle se oikea valinta :).



Niimpä. Kesäisin horminveto  heikkenee huomattavasti ainakin lämmityksen ollessa alkuvaiheessa.Tämän olen havainnut, vaikka hormi on yli 8m korkea.Tilapäisesti vetovastusta pienentämällä tuokin asia korjaantuisi, mutta taas lämmityksen lopussa on jo haitta tekijä. Niin, paras lopputulos tapauksessasi olisi, jos kaikkien "jääkairojen" halkaisijaa pienennettäisiin. Nyt tapauksessasi jääkairattomasta tuubista tulee korkeita lämpötiloja hormiin.No, sekoittuvat kuten huomasit lämpötilasta.

Niin, Attack on myös hyvä kattila ja toisaalta molemmisssa kattiloissa on parempia puolia kuin toisessa. Ymmärrän, miten Attascisssa on vedenkierto hyvä,-  verraten sitä GS mallin atmokseen. Taas atmoksessa on erittäin merkityksellinen tekijä tuo ensiöilman tulokohta eli arinan tuntumaan ja näin puut eivät pala itse pesässä. No, todellisuus on, jos atmoksessa (GS) syttyy varastopesässä palo, niin kattilan yläosassa tapahtuu kiehunta/a. Rakenne on valmistusta / kannattavuutta ajatellen erinomainen,- mutta ei käytännöllinen.

Mutta, parhaan mielikuvan kattilan toiminnasta / paremmuudesta saisi, jos saisi käyttää joka merkkiä parisen vuotta. Ihminen on todella sopeutuvainen kapistus ja vertailukohdan ollessa puutteellinen pitää tilannettaan hyvänä.

Mutta, sitä edelleen ihmettelen ,miten atmoksen kuiva konvektio toimii näinkin hyvin eli savukaasujen lämmöt pysyvät kohtuukllisissa rajoissa +250C. Niin, vaikka attacissa on konvektio vesitilassa, niin silti lämpötila ero on vain  pieni.

Muuten miten voimakas tuli on lämmitysaikana kattilasi varastopesässä. Siinähän perinteisesti ilma tulee yläosaan ja näin ainakin  höttöpuu kaasuuntuu koko varastopesässä.
« Viimeksi muokattu: 30.07.2015-11:47 kirjoittanut markkulievonen »

att57

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 125
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #145 : 30.07.2015-15:24 »
.........
Muuten miten voimakas tuli on lämmitysaikana kattilasi varastopesässä. Siinähän perinteisesti ilma tulee yläosaan ja näin ainakin  höttöpuu kaasuuntuu koko varastopesässä.

Niin, kuten tuossa aiemmin totesin on lämmittely uuden kattilan kanssa vasta aloitteluvaiheessa. Lämmityskertoja noin 10, joista yksi onnistunut (ja sehän lisäsi uskoa siihen että kattila tulee talvella toimimaan myös kaikki "jääkairat" paikoillaan.

Varastopesässä oli alussa välillä tuli aika valtoimenaan ja vielä varmistin asian tyhmyyttäni luukkua toistuvasti availemalla ja antamalla palamiseen reilusti happea.

Nyt vaan odotellaan varaajan jäähtymistä ja mahdollista toista onnistunutta lämmityssessiota.

kattilan taakse laitoin pienen puhaltimen joka työntää kylmää ilmaa moottorin kylkeen, jäähdyttää kummasti....


Attack DPX 25 Profi, Esbe VTC 511, Jäspi ovaali 1800 l, tyhjiöputket 63 kpl

nyysis87

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 71
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #146 : 31.07.2015-06:17 »
Pitää itekin kokeilla näitä markun säätöjä. Lähinnä kiinnostaa tuo ilmaläpän rako 37mm. En tiennytkään, että näille voi antaa noin paljon ilmaa.

vilhos

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 218
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #147 : 02.08.2015-10:19 »
Hei
En tunne Atmos kattiloita käytössä. Kuvia kyllä olen silmäillyt sillä silmällä. Itse lämmittelen Ariterm 35+ kattilaa ja 3000 l varaajaa ja Nibe F470. Minusta on ongelma jos liekki palaa valtoimenaan. Se yleensä tarkoittaa että savukaasujen lämpötila nousee korkealle ja se taas tarkoittaa että lämpöä menee piipun kautta hukkaan. Päästöarvot pyrkii nousemaan. Minä poltan Aritermiä seuraavanlaisella logiikalla:
- sytytyksen suoritan altapäin sijoitan alle kuivaa puuta pienen sylillisen,
- käytän tuohia tulen aikaan saamiseksi. Poltan koivuklapia ja kuusta.
- aloituksessa ensiöilma on täysillä ja toisioilma n. 80% ja sytytys läppä auki (savukaasut ohittavat konvektion).
- kun savukaasut ovat n. 200 -210 suljen sytytyspellin
- savukaasujen lämpötila laskee yleensä hetkeksi n. 180 asteeseen.
- Tässä vaiheessa tekeillä oleva automaatio ottaa ohjat eli säätää savukaasujen lämpötilaa ensiöilman avulla (180-190 astetta)
- siinä vaiheessa kun kattila on täysin lämmin pudotan savukaasujen lämpötilaa n. 160 asteeseen. Tähän menee aikaa yleensä noin 2 h
- lämmitän varaajan (talvella) n. 87 asteeseen. lämmityksen lopussa lämpötila menee alle 150 asteen
- loppu lämmityksessä syöttötorven pinta-ala on lämmönluovutus aluetta. eli lämmönsiirto on tehokasta.
Mielestäni Aritermiä on helppo ohjata siinä vaiheessa kun se on lämmin, kylmäkäynnistys on hankalampaa ja se vaatii hyvät sytytys puut

Tev. Oulujärven rannalta
 

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #148 : 03.08.2015-20:39 »
Pitää itekin kokeilla näitä markun säätöjä. Lähinnä kiinnostaa tuo ilmaläpän rako 37mm. En tiennytkään, että näille voi antaa noin paljon ilmaa.

Niin, tuolla ilmaläpällä säädetään kattilan tehoa. Valmistaja on mitoittanut kattilan 40kw tehon savukaasujen lämpötilan ollessa +250C. Kun / jos konvektio on puhdas, niin lämpötila pitää paikkansa. No, lämmityksen lopussa savukaasujen lämpötila on hieman  yli eli lie hivenen yläkantissa raon suuruus.  Päämääränä on käyttää kattilaa suurimmalla teholla ja näin palamistulos on puhtain mahdollinen.

Kun puu on tosikuivaa, niin toisioilmaa tarvitaan paljon.

vilhos

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 218
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #149 : 18.08.2015-22:18 »
Hei

Tuo 250 astetta tuntuu kovalta. Vaikea uskoa että hyötysuhde on hyvä tuolla savukaasu lämmöllä.
Palamisilmaa pyrin antamaan sen verran että savukaasu lämpötila on haluamallani tasolla (alle 200 astetta)

Terv. Oulujärven rannalta