Kirjoittaja Aihe: Atmos DC40GS kattilan rakenne  (Luettu 98794 kertaa)

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #120 : 04.06.2015-09:37 »
Vielä mielenkiintoisia tekijöitä tästä kattilan rakenteesta. Niin, todella kattilan takana on pystysuunnassa 25mm vesitila, johon tulee paluu / meno  putkitus. Kattilan rakenne on " kuuluisa" huonosta vedenkierrosta ja se on kyllä todellisuutta. tämän voi havinnoida kun alkaa lämmittämään kattilaa / nostattaa kattilan lämpötilaa. Esim. kattilan etuosassa ei vesi kierrä latauspumpun avulla, vaan lähes vapaa virtauksella eli silloin kun palokammio alkaa lämmittää kattilan alaosaa.

Sama pätee kattilan yläosaa, joka näkyy kattilan oman lämpömittarin avulla. Mittari seilaa omia lämpöjään,- verraten sitä kattilasta poistuvaan veden lämpötilaan. Kokonaisuutta ajatellen valmistajan ilmoittama kattilan elinkaari on todelllisuutta. En muuten ole koskaan aiemmin törmännyt kattilaan, jossa olisi näin poikkeva veden kierrätys. Huomioiden, ettei kukaan valmistaja voi kumota luonnonlakeja.

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #121 : 04.06.2015-12:10 »
Niin, kukapa ossais neuvoa sähköpuolelta vian etsinnässä. Puhallin ei pysähdy lämmityksen lopussa savukaasujen lämpötilan ohjaamana. Lämmityksen alussa toimii normaalisti eli kokeiltaessa pysäyttää imurin Kattilan  veden lämpötilaohjaus toimii normaallisti ja tarvittaessa pysäyttää imurin.

Niin, Termostaatin kärjet toimivat / napsahtavat,- mutta ei pysäytä imuria.
« Viimeksi muokattu: 04.06.2015-12:13 kirjoittanut markkulievonen »

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #122 : 04.06.2015-12:36 »
Tarkemmin mietittyäni toimintaperiaatetta, niin vika liittynee siihen kun siirsin nuo termostaatin ohjaimet kylmempään tilaan,- menoputken tuntumaan.

Niin,  kattilassa on jokin vastustunnistin, joka taas jäi sinne kuumempaan kohtaan ja varmaan tämä herjaa toimintaa. Niin, mikä lie tuon vastuksen toiminta? Komponentti on siis kattilan yläosassa / kuumassa kohdassa, hitsattuun mutteriin kiinitetty.

Markku

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 927
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #123 : 04.06.2015-13:06 »
Niin, kukapa ossais neuvoa sähköpuolelta vian etsinnässä. Puhallin ei pysähdy lämmityksen lopussa savukaasujen lämpötilan ohjaamana. Lämmityksen alussa toimii normaalisti eli kokeiltaessa pysäyttää imurin Kattilan  veden lämpötilaohjaus toimii normaallisti ja tarvittaessa pysäyttää imurin.

Niin, Termostaatin kärjet toimivat / napsahtavat,- mutta ei pysäytä imuria.

Niin...nämä instrumentointiin kuuluvat asiat ei suoranaisesti kuulu tämän foorumin  " oppiaiheisiin " ja neuvoihin, koska ovat luvanvaraisa töitä nuo sähköpuolen asennukset ja työt.
Tulee eräskin tapaus mieleen,  kun pelle peloton oli räplännyt termostaattia ja ylikuumenemissuojaa sillä seurauksella että saunarakennus paloi.

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #124 : 05.06.2015-18:20 »
Niin...nämä instrumentointiin kuuluvat asiat ei suoranaisesti kuulu tämän foorumin  " oppiaiheisiin " ja neuvoihin, koska ovat luvanvaraisa töitä nuo sähköpuolen asennukset ja työt.
Tulee eräskin tapaus mieleen,  kun pelle peloton oli räplännyt termostaattia ja ylikuumenemissuojaa sillä seurauksella että saunarakennus paloi.

Se on totta, jos ihminen ei ymmärrä sähköön liittyvistä asioista, niin parempi on, ettei   ole asian kanssa missään tekemisessä. Olipa vaikka auton sähköpiuhoittaminen tms. Jokainen koetelkoon itseään tälläkin saralla. Taas sähkölaitteiden / sähköistämisen   ymmärtäminen ,- esim. tässä tapauksessa ei ole rakettitiedettä.

Markku

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 927
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #125 : 05.06.2015-19:59 »
Se on totta, jos ihminen ei ymmärrä sähköön liittyvistä asioista, niin parempi on, ettei   ole asian kanssa missään tekemisessä. Olipa vaikka auton sähköpiuhoittaminen tms. Jokainen koetelkoon itseään tälläkin saralla. Taas sähkölaitteiden / sähköistämisen   ymmärtäminen ,- esim. tässä tapauksessa ei ole rakettitiedettä.

Ei mikään maailmassa ole mahdotonta, sähkölaitteetkin on jokin taho keksinyt / kehitellyt.... ei myöskään rakettitiede.
Perusasiat kun vaan on hallinnassa, voi tehdä monenlaisia sovelluksia. On kuitenkin muistettava jokamiehen oikeudet sähkötöiden asennuksissa.

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #126 : 05.06.2015-20:33 »
Niin, monasti kodinkoneiden korjaamisen ulkoistaminen vie muhkeat summat euroja vuosien saatossa. Jos itse korjaa kodinkoneet, niin wanhankin koneen korjaaminen on kannattavaa puuhastelua. Osan hinta ja se on siinä. Meillä astia / pyykinpesukoneet ovat 1997 mallia ( AEG). Pyykinpesukone on juuri laakeroitu ja moottori hiilitetty.

No, onko se luvallista? Kukaan ei ole vielä kieltänyt koneiden korjaamista.

att57

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 125
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #127 : 19.07.2015-11:22 »
No, ompa liekki  kattilan palokammiossa!!!

Sain tehtyä keramiikka osaan / alaluukkuun  tarkkailu reiän ja siten säädöt kohdalleen......

Millä muuten työstit reiän keramiikkalevyyn ja toteutit tarkkailuikkunan muutenkin? Millainen lasi?
kyselee aloitteleva attack lämmittäjä
Attack DPX 25 Profi, Esbe VTC 511, Jäspi ovaali 1800 l, tyhjiöputket 63 kpl

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #128 : 19.07.2015-12:15 »
Millä muuten työstit reiän keramiikkalevyyn ja toteutit tarkkailuikkunan muutenkin? Millainen lasi?
kyselee aloitteleva attack lämmittäjä

Niin, keramiikan työstäminen oli todella työläs. Tein sen (14mm) reiän  käytetyillä sirran terillä, joiden päissäkin on työstämiseen tarkoitettu pinta, (joita meni repullinen)  vesihiontana, porakonetta käyttäen. Lasi on 50mm ja kehykset sorvailin happosesta. Muuten lasi on yllättävän helppo toteuttaa kun ensiksi leikkaa lasin monisärnmäiseksi ja hioo nauhahiomakonella pyöreäksi.

Niin, tuohon keramiikkaan kannattaa reikä tehdä varovasti (luulen niin), ettei halkea.Vesihiontana, ettei tule lämpölaajentumista tms reiän ympärille.
Voi kun tehtaalta saisi tämän reikäisen keramiikka osan valmiina.  Mielestäni tarkkailureikä on aivan välttämätön ajatellen säätämistä ja sytyttämisen opettelua.

Niin,  viisastuneena asian suhteen. Markkinoilla on timanttipora, jolla keramiikkaan reiän koneistaminen on helppoa ja nopea toimitus. Koneistin reiän 20mm. Suurempi reikä todennäköisesti rikkoo lasin, koska keramiikka hehkuu punaisena. Lasiin ei tule kohdistua puristusta eli väljästi kiinnitettynä. (2 kpl laseja haljennut)
« Viimeksi muokattu: 29.09.2017-17:07 kirjoittanut markkulievonen »

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #129 : 19.07.2015-13:14 »
Eilinen varaajan lämmitys oli mikelenkiintoinen. Tein kokeen uudesta sytytystavasta eli ladoin normaalisti pesän tiiviisti täyteen höttöpuilla kuten aiemminkin, mutta erona oli sytytys ilman puiden välissä olevaa paperi / tölkki kerrosta. Alussa näytti toimivan hyvin, mutta hiilloksen muodostuminen suuttimen ympärille ei muodostunut riittävän nopeasti ja näin  tuli mahdollistui myös nousemaan pesän yläosaa kohti.

Viimein koko pesä oli palovaiheessa ja taas toisiopalon saanti erittäin vaikeaa. Tässä tilanteessa tarkkailureikä oli erittäin tärkeä eli pidin täyttöluukkua vain sen veran auki, että toisiopalo oli käynnissä. Viimein toisiopalo normalisoitui ja luukun sai laittaa täysin kiinni.
Normaalisti sytytysvaiheessa muutaman minuutin ajan on luukku hieman irti tiivisteistä / raollaan siihen tehdyllä säätö lukitteella.
Muuten olisi erittäin mielenkiintoista purkaa  tämä kattila paloiksi ja tutkia myös sen sisäosa. Miten typerästi lie sisäosa / veden virtaus suunniteltukin?????
Nimitäin kun tuli levisi varastopesään ja oli liekki vaiheessa, niin kattilan yläosa kiehahti lievästi vaikka taas  muualla kattilaa oli vain alle +80C lämpötila (termostaati ei vielä auennut) ja kattilassa veden kierto erittäin hyvä.
Todennäköisesti kattilan yläosan vesitila on erittäin pienin reityksin yhteydessä kattilan takaosan vesitilaan. samoin kattilan alaosan vesitilassa vesi kiertää erittäin heikosti. Tämän/kin voi havainnoida kun tarkkailee kattilan lämmönnousua lämmityksen alussa.

Niin, todennäköisesti veden kierto on vain kattilan takaosassa,- tilassa, johon on tehty vesiyhteydet. Niin, lämpötilaeroihin liittyen kattilan varastopesässä tulisi olla mahdollisimman pieni liekin muodostus ja näin lievennettäisiin kattilan yläosan vesitilan lämpenemistä.

No, jos on riittävän kokoinen puu, niin ongelmia ei liene, mutta höttöpuulla lämmittäessä tulee sytytys ja säätö olla tarkka.Niin, jos tarkoituksena ei ole puiden hävittäminen,- vaan hyvällä hyötysuhteella palaminen.
« Viimeksi muokattu: 19.07.2015-13:19 kirjoittanut markkulievonen »

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #130 : 19.07.2015-16:29 »
Millä muuten työstit reiän keramiikkalevyyn ja toteutit tarkkailuikkunan muutenkin? Millainen lasi?
kyselee aloitteleva attack lämmittäjä

Niin, 50mm lasi on kattilan pinnan tuntumassa ja itse  valurautaiseen luukun runkoon koneistin   n 40mm reiän ja seuraavaksi on tuo 47mm pehmyt eriste ja tämän jälkeen tulee tuo kova keramiikka, jonka koneistettava paksuus on 32mm.
Siis ideana oli tehdä kartiomainen reikä 50mm...14mm. Tosin tuo keramiikassa oleva reikä saisi olla 20mm:kin. Tosin suurempi reikä keramiikassa nostattaa lasin lämpötilaa.

Itse varastopesän täyttöluukkuun oli tarkkailureiän koneistaminen erittäin helppo.Lasisilmästä voi seurata palamisen loppuvaiheen / puiden lisäyksen. Normaalisti varastopesä on pimeä, vain muutamia valon pilkahduksia palon loppuvaiheessa.

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #131 : 20.07.2015-14:29 »
Niin, näköjään oikea nimike tuolle terälle on,- kovametalliviila. Ei paras mahdolline. Tänään oli puhetta kivihiojan kanssa, niin kokeilemisen arvoinen kopistus on timanttipora. Siis pora, jolla tehdään kaakeleihin reikiä ja vesihionnalla.

att57

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 125
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #132 : 20.07.2015-20:12 »
No eipä ollut attackin luukun eristeeseen reiän teko hankala homma. Kaakeliterällä 16 mm reiän kesti poraus noin 20 sekunttia. Eristelevy ei ollutkaan keraaminen vaan jotain vähän styroksia raskaampaa levyä. (37x205x420mm painoi 1850 g).
Nyt on päässyt kerran tarkkailemaan ja säätämään liekkiä, hyvä homma. Ikävä vaan oli huomata toisioliekin sammuvan puiden holvaantumisen seurauksena. Olen kokeillut latoa puita tavalla jos toisella, pystyyn en vielä ole kokeillut niitä laittaa. Hyvin usein täytyy holvaantuneet puut käydä romahduttamassa, kun pihalla huomaa piipusta tulevan savua toisioliekin sammuttua.
Attack DPX 25 Profi, Esbe VTC 511, Jäspi ovaali 1800 l, tyhjiöputket 63 kpl

sakarif

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 368
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #133 : 20.07.2015-21:17 »
Aika monimutkainen on lievosen markun reiän teko ollut.

Minulla ollut reikä jonkin aikaa eikä sen tekeminen vaatinut kuin 50 mm kolon valurautaan. Siihen sisäpuolelle Polarcastilta lasi 10 x 10 (ei siis pyöreä) ja se on liimattu luukkuun wyrtin 1100 asteen massalla.

Edittiä sen verran, että ylä/varastopesään on turha tehdä ikkunaa. Sitä ei saa pysymään puhtaana. Eikä sillä oikeastaan ole väliäkään. Alaikkunasta näkee palotapahtuman ja se on pääasia.
« Viimeksi muokattu: 20.07.2015-21:27 kirjoittanut sakarif »
Atmos DC75 SE, 8000 litraa varaajia, 1000 litraa paisuntaa.

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #134 : 21.07.2015-05:32 »
Aika monimutkainen on lievosen markun reiän teko ollut.

Minulla ollut reikä jonkin aikaa eikä sen tekeminen vaatinut kuin 50 mm kolon valurautaan. Siihen sisäpuolelle Polarcastilta lasi 10 x 10 (ei siis pyöreä) ja se on liimattu luukkuun wyrtin 1100 asteen massalla.

Edittiä sen verran, että ylä/varastopesään on turha tehdä ikkunaa. Sitä ei saa pysymään puhtaana. Eikä sillä oikeastaan ole väliäkään. Alaikkunasta näkee palotapahtuman ja se on pääasia.

Niimpä. Atmoksen GS versiossa on palotunneli kokonaan keramiikalla vuorattu. Luukussakin on 32mm keramiikkalevy, johon tuo reikä on vaikea työstää. Tuohon höttöeristeeseen kaivertaa reiän vaikka sormella. Niin, jos lasi on tiivistämätön ja etäällä sisätilasta, niin pysyy hyvin  puhtaana. koska savu ei kosketa lasipintaa.
Itse tein vielä kierteellä asennettavan pintaan tulevan laipan, jolloin lasi on helppo irroittaa.
« Viimeksi muokattu: 21.07.2015-17:14 kirjoittanut markkulievonen »