Kirjoittaja Aihe: Kattilatehon mittaus kotikonstein  (Luettu 44144 kertaa)

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Kattilatehon mittaus kotikonstein
« Vastaus #60 : 15.03.2012-08:52 »
Asenne on kohdallaan meillä, kiitos siitä. Ei tässä ole tarkoitus ruveta tappelemaan vaan vaihtaa mielipiteitä.

Kotitalooni laitettiin keskuslämmitys 1960 kesällä. Högforsin kattila johon mahtui 70 senttiset puut. Haloista sahattiin polttolapu päästä pois. Kattilakierto tapahtui täysin painovoimaisesti paksua putkea pitkin jonka mies nimeltä Teva hitsasi kaasulla paikan päällä "keittämällä". Tulta poltettiin kaiken päivää yhtä mittaria seuraten. Kiertoveden lämpötilaa säädettiin toisen mittarin opastamana käsin shuntilla.
Muuten kun on on  kyselty tiilipiipun kestämistä seinän ulkopuolella, niin tuolloin sellainen muurattiin ja siinä se vielä on. Pari metriä yläpäästä on muurattu uudelleen -90 luvulla.
Talo on rakennettu n. v. 1900.

teelaakso

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 74
Vs: Kattilatehon mittaus kotikonstein
« Vastaus #61 : 15.03.2012-10:22 »
Lämmitin eilen pesällisen vähän suuremmalla ja kosteammalla halolla (pinon kosteammasta alaosasta otettu)
Havaintoja
1) Maksimiteho jäi pari kW alemmaksi ja kesti vähemmän aikaa.
2) Kattila ei rajoittanut tehoa ollenkaan niin paljon kuin kuivalla pikkuhalolla poltettaessa. Tehokäyrässä ei näy "värinää" niin paljoa vaan poltetaan täysillä polttoaineen suomissa puitteissa.
3) Kerätty energiamäärä oli 8kWh, eli reilu 6% pienempi kuin edellisellä poltolla. Tämä on siis vertailuluku, ei välttämättä totuus oikeasti saadusta energiasta.

Sitten pari mietittävää asiaa
1) Onko parempi käyttää isoa vai pientä halkoa. Kummalla mahtuu enemmän kiloja jos kosteus on sama. Tämä pitää varmaan vain testata ja punnita.
2) Onko hyvä että kattila rajoittaa tehoa, vai pitäisikö poltto optimoida siten että pääsee täysillä palamaan? Termostaatit on tarkoitettu käyttäjän säädettäviksi joten tehonrajoitusta voi säätää. Tämä on varmaankin kompromissi kattilan kuormittamisen/kulumisen ja tehon välillä. Nyt kattilan ulostuloveden lämpötilaksi on säädetty 85C. 90C on max.
3) Mikähän olisi optimi savukaasujen lämpötila? Onko tarkoitus saada se mahdollisimman matalaksi kuitenkin niin että piippu pysyy kuivana, vai onko poltto tehokkaampaa kun on esim 300 astetta? Nyt on siellä 200C paikkeilla.




Atmos GSE 40 käänteispalokattila + 3000 litran varaaja. Lämmitettäviä kuutioita 950. Neliöitä 260.

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 520
Vs: Kattilatehon mittaus kotikonstein
« Vastaus #62 : 15.03.2012-12:41 »
Puun koko ratkeaa testaamalla. Omassa noin 2 kg painavat klapit on sopivan kokoisia mutta polttosysteemi eri. Sinänsä suurempia puita saa mahtumaan enemmän kattilaan - kun pinokuutio on 0.6 kiintoa ja hakekuutio on 0.4. Joltain löytynee vanhat ohjekirjat pinon kertoimille miten keskiläpimitta vaikuttaa kertoimiin hankintakaupan puita mitattaessa.

Savukaasut on sitä paremmat mitä viileämmät kunhan vain kattila polttaa puhtaasti. Turhaa hukata lämpöä taivaan tuuliin. Jostain muistan lukeneeni 200c suosituksen tiilipiipulle, (lähde?) mutta esimerkiksi talvella leivinuunia lämmittäessä (7 metrin 1 kiven piippu) harvoin pääsin edes 200 asteeseen.

http://www.puulammitys.info/index.php?topic=161.0

Kyseessä arinaton leivinuuni joten ilmaa tuli vain uuninluukusta palotapahtumaan eli toisioilma puuttui.

edit - oletko laskelmissasi ottanut huomioon kattilan alkulämpötilaa ja kuinka paljon energiaa tarvitaan lämpöjen nostoon kattilassa ennenkuin vesi alkaa siirtyä varaajan suuntaan?
« Viimeksi muokattu: 15.03.2012-12:43 kirjoittanut Pähkäilijä »
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Kattilatehon mittaus kotikonstein
« Vastaus #63 : 15.03.2012-16:04 »
Esimerkistä huomataan että märkää puuta ei kannata polttaa. Mieluummin täysin kuivaa vaikkei sitä helposti saada.

Otetaanpa 1 kg puuta joka sisältää 20 % kosteutta. Siinä on valmiiksi 200 g vettä ja 800 g puuta. Tuo vesi pitää lämmittää, keittää ja vielä höyrykin lämmittää palopesän korkeimpaan lämpötilaan. Veden höyrystymislämpö on 520 kcal/kg = 0,6 kWh / kg. Tämä kaikki on otettu huomioon kun on määritetty ns. hyötylämpöarvo. Palokaasuja ei jäähdytetä alle 100 asteen eli vesi jää höyryksi.
Varsinainen puuaines sisältää 5 % vetyä eli sitä on 40 g. Jokaisesta grammasta vetyä saadaan 9 g vettä ja sitä tulee 360 g. Vettä palotapahtuman läpi menee 560 g. Siis jokaisesta kilosta puuta. Kun höyryä sitten jäähdytetään, lämpö siirtyy veteen.
Kovasti varoitetaan ettei kaasuja saisi jäähdyttää alle 150-200, ettei vesi tiivisty hormiin. Nyt on huomattava kuitenkin että ilmakertoimella 2 jokainen kilo käyttää 7 kuutiota ilmaa. Tähän kaasutilavuuteen pitäisi saada 560 g vettä ja tietojeni mukaan suhteellisen kosteuden 100 % saavutetaan n 80 asteen lämmössä. Siis 80 g /kuutiometri. Olen hukannut käyrästön johonkin pöydilleni.
Minä jäähdytän palokaasut 120 heti uunista lähtiessä eikä kosteutta ole 4 vuoden aikana kertaakaan näkynyt.

teelaakso

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 74
Vs: Kattilatehon mittaus kotikonstein
« Vastaus #64 : 15.03.2012-20:49 »
Systeemini käyttäytyy niin että lämpötilaroa meno ja tuloputken välillä alkaa syntymään vasta kun kattila on lämmennyt. Latausautomatiikka pitää sisäkierrolla kunnes veden lämpö riittävä (en ole katsonut paljonko) ja sitten vasta aletaan syöttämään varaajalle ja energiantuotto ulospäin käynnistyy. Ihan alussa energiantuotto on jopa hieman negatiivinen mutta vaikutus on alle 1kwh luokkaa kokonaisuudessa. Kuitenkin, se vähennetään energiamäärästä - eli energiantuotto lasketaan koko palotapahtumasta kaikkine alkulämmityksineen. Toisaalta jälkilämpöä siirtyy varaajaan polton jälkeen ja neutraloi alun negatiiivisen osuuden poislukien lämpövuodot. Polttotapahtuman valvonta alkaa siitä kun kattila on 35 asteinen ja päättyy kun latauspumppu pysähtyy kattilan jäähdyttyä. Kaikki energiansiirrot siinä välillä + tai - suuntaan päätyvät tulokseen.
Tänään punnitsin puun määrän. Tasan 34kg meni pesälliseen aistinvaraisesti kuivaa pääasiassa koivuhalkoa. Saas nähdä paljonko saan energiaa irti - poltto päällä parhaillaan.
Atmos GSE 40 käänteispalokattila + 3000 litran varaaja. Lämmitettäviä kuutioita 950. Neliöitä 260.

lorvi

  • Vieras
Vs: Kattilatehon mittaus kotikonstein
« Vastaus #65 : 15.03.2012-22:03 »
Mutta toisaalta teho on laskettu tarkasti - ainoa epävarmuustekijä on virtaama joka on otettu valmistajan käyrästä eikä pidä välttämättä täysin paikkaansa koska siihen vaikuttaa pumppauskorkeus. Lämpötilaero mitataan tarkasti PT100 antureilla jotka ovat saman mittaisten johtojen päissä.
 

Tarkastelin ihan uteliaisuuttani ja huvikseni tuota vamistajan ilmoittamaa virtausta vs mittarinäyttämään.
Jos oikein tarkasti pystyy lukemaan mitaushetken paineen niin kyllä ne valmistajan arvot kutinsa pitää mutta sitten tulee se mutta että painen vaihtelu muuttaa virtausmäärää käytännössä paljon ja laskennalliset energian kulutukset ovat todellakin "noin" arvoja.
Laskeskelin samoin ennen virtausmittarin asennusta ja kyllä ne virtauslukemat olivat minun järjestelmässä reilusti yläkanttiin johtuen paineen muutoksista.
Latauspumpussa tuo on kuitenkin hieman eri tilanne kun siinähän kuristusta aiheuttaa järjestelmästä riippuen termari/erilaiset kuristimet väliputkessa/sisäisessä kierrossa ym. systeemit ovat niin erilaisia.

teelaakso

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 74
Vs: Kattilatehon mittaus kotikonstein
« Vastaus #66 : 16.03.2012-09:24 »
No nyt näytti tulevan 102kWh 34kilolla "riittävän kuivaa" sekahalkoa. Optimi 4kwh/kg energiasisällöllä olisi 136kWh, joten tämä on nyt sitten 75% hyötysuhde olettaen että pumpun virtaama on vakio 1,25litraa/s kuten valmistaja ilmoittaa.

Aion nuohota tänään kattilan, ei ole nuohottu lämmityskauden aloituksen jälkeen. Katsotaan sitten mitä 34kilolla samaa tavaraa irtoaa.

Pesään olisi varmaan mahtunut 40 kiloakin. Ensimmäisessä mittauksessa sain 130kWh joten pesän on täytynyt olla täydempi. En punninnut...

Alkaa kiinnostaa tuo tarkka virtausmittari joka on esiintynyt kuvissa. Tosin tarvitsisin vain sen anturin jota siinä käytetään jotta voin liittää sen logiikkaani. Onko toimintaperiaatteesta jossain lisää tietoa?
Tämä taitaa olla ainoa keino saada tarkempia mittaustuloksia. Ettei vaan muuttuisi harrastukseksi... ;)
Atmos GSE 40 käänteispalokattila + 3000 litran varaaja. Lämmitettäviä kuutioita 950. Neliöitä 260.

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 520
Vs: Kattilatehon mittaus kotikonstein
« Vastaus #67 : 16.03.2012-09:32 »
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=13028.0

eikös tuo Pollucom hoitas saman asian.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

teelaakso

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 74
Vs: Kattilatehon mittaus kotikonstein
« Vastaus #68 : 16.03.2012-10:21 »
Näyttäisi olevan maksimissaan 3/4 tuuman liitännälle. Minulla putket 1/1/4 ja virtaama jotain 4,5m3/h, joten en viitsisi laittaa ahdistamaan pollucomia.

Tarkoitus olisi saada virtaustieto logiikalle joka valvoo ja ohjaa kaikkea muutakin talossa. Pollucomissa näyttää olevan pulssilähto, mutta koko ei riitä...
Atmos GSE 40 käänteispalokattila + 3000 litran varaaja. Lämmitettäviä kuutioita 950. Neliöitä 260.

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 520
Vs: Kattilatehon mittaus kotikonstein
« Vastaus #69 : 16.03.2012-13:32 »
Hmmm - onhan niitä suurempiakin.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

lorvi

  • Vieras
Vs: Kattilatehon mittaus kotikonstein
« Vastaus #70 : 16.03.2012-14:37 »
Hmmm - onhan niitä suurempiakin.

Niillä suuremmilla on ongelmana pinten virtausten mittaaminen

teelaakso

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 74
Vs: Kattilatehon mittaus kotikonstein
« Vastaus #71 : 17.03.2012-10:18 »
No nyt on taas poltettu 34 kiloa nuohouksen jälkeen. Kerätty energia on lähes tarkalleen sama 102kWh kuin ennen nuohousta 34kg:lla.
Näin äkkiseltään nuohouksella ei näyttänyt olevan mitään vaikutusta vaikka puhdistin kaiken, lämmönvaihtimet ja spiraalit ym. Kattilan lika oli ennemmin harmaata pölyä kuin nokea. Hormin alaosa oli kerännyt mustemmat noet.

Näinhän se ei tietenkään todellisuudessa ole ja varmasti tämä selittyy hieman kosteammalla polttoaineella tms. Lisäksi nyt polttoaine oli tuplakokoista halkoa edelliseen verrattuna. Tämä näkyy allaolevassa tehokäyrässä matalampana huipputehona ja pidempänä paloaikana. Säädöt molemmissa poltoissa samat, mutta jälkimmäisessä nuohottu.

Olisi pitänyt polttaa "samanmuotoisella" polttoaineella niin olisi voinut paremmin vertailla. Pikkuhalko loppui...

Loppujen lopuksi johtopäätös on että kattilan likaantuminen ei kovin paljoa vaikuta ainakaan tässä kattilassa. Olisin odottanut jotain 20% parannusta kerättyyn energiaan koska ei oltu nuohottu sitten syyskuun. Ei kuitenkaan näkyvää muutosta ollenkaan.

On tää mittaaminen jännää. Nyt vielä savukaasumittari ja virtausmittari jostain....

Atmos GSE 40 käänteispalokattila + 3000 litran varaaja. Lämmitettäviä kuutioita 950. Neliöitä 260.

JiiHoo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 12
    • Höyrykoneitani ja harrastuksiani
Vs: Kattilatehon mittaus kotikonstein
« Vastaus #72 : 20.03.2012-08:36 »
Hieman omia mittauksia, lähdetään vanhalla toteamuksella, etten jaksanut lukea kaikkia viestejä, mutta väittäisin että kattilatyyppi on eri.

Kyseessä on skottilainen laivahöyrykattila. Höyrykattilan tehohan lasketaan vähän eritavalla kuin lämpövoimakattilan. Kattilan tehoksi on ilmoitettu 0,8 MW , Tulitorvi alla, takana lieskauuni jossa palokaasut pyörii ja palaa tuliputkia pitkin takaisin etuosaan, josta korsteeniin.

Se miten tämä liittyy aiheeseen, on puiden koko, laatu sekä kosteus!! Indikaattorina se, kuinka paljon enemmän toisilla ajettiuin. Lämpömittareita ei touhusa ole käytössä, eikä halkoja punnittu. Määrät on pino-motteja, metrisiä halkoja.

Lainaus käyttäjältä: Heikki Saraste, Maritimeforumilta
Kirjoitin tämän jutun alunperin s/s Suvi-Saimaa otsikon alla käytyyn keskusteluun polttoainekustannuksista, mutta sitten huomasin, että tämän otsikon allehan kirjoitus paremmin kuuluu.

Kun ajetaan ammattiliikenteessä palkatulla miehistöllä, ja polttoaineena käytetään öljyä, diesel- ja höyryaluksen käyttökustannuksista ei liene epäselvää. Diesel-moottorin hyötysuhde on parempi, eikä se (pienissä aluksissa) tarvitse erillistä koneenkäyttäjää, joten sillä ajaminen tulee halvemmaksi.

Yksityiskäytössä, kun polttoainevalikoimaan lisätään puu, vertailu ei ole aivan näin yksinkertaista. Palkkakustannuksilla ei ole merkitystä, ja puun hinta ei ole samalla tavalla vakio kuin öljyn hinta. Jos kaataa ja halkaisee puut itse, öljytuotteita tarvitaan vain moottorisahaan (ellei halua harrastaa museohalonhakkuuta pokasahoilla ja kirveillä). Tietenkin pitää olla maata, josta puut voi kaataa. Joissakin tapauksissa puut voi saada palkkiona siitä, että raivaa pusikon. Ostettunakin halkojen hinnoissa on vaihtelua.

Dieselin ja höyryn ajokustannusten vertailussa on huomioitava vielä yksi asia. Alusten pitäisi olla konevoimaa lukuun ottamatta samanlaisia. Elleivät ne ole, joudutaan tekemään erilaisia korjauslaskelmia, mikä tekee vertailusta epätarkempaa.

Teimme kesä- heinäkuun vaihteessa diesel-alus Heikillä reissun Viitasaarelta Suolahteen ja takaisin höyrylaiva Haapaniemeä kyljessä hinaten. Syy hinaukseen oli se, että Haapaniemeä käytettiin kattilankatsastuksessa. Polttoainetta säästääksemme pidimme moottorin kierrokset noin 1100-1200 rpm lukemassa. Arvioimme kulutukseksi noin 12 litraa tunnissa, mikä viime kesän hinnoilla oli noin 16 euroa. Kone on Scania DS11.

Pari viikkoa myöhemmin ajoimme Haapaniemellä Jämsään laivaregattaan. Poikkesimme matkalla Suolahden satamassa. Korpilahdelle saapuessamme halkopinoista oli vähentynyt noin kolme mottia. Emme laskeneet ajotunteja, mutta Viitasaaren ja Suolahden väli vie yleensä kuusi tuntia, ja Keiteleen kanavan läpi ajamiseen menee ehkä viisi tuntia. Kanavan suulta Korpilahdelle menee kolmisen tuntia. Kokonaisajoaika on siis 14 tunnin luokkaa. Halkojen kulutukseksi tulee noin 0,21 mottia tunnissa. Tunteja saattoi kulua enemmänkin, sillä ajoimme rauhallista vauhtia, ja lämmittäjät olivat ensimmäistä kertaa höyrylaivan uunin kanssa tekemisissä. Saimme halot edullisesti, joten ajaminen tuntia kohti tuli maksamaan vain noin puolet siitä mitä diesel-heikillä. Tämä vertailu on vain suuntaa antava, sillä ajotunnit perustuvat arvioon, emmekä tainneet Heikinkään ajotunteja aivan sekuntikellolla mitata. Ja laivathan eivät ole identtiset muutenkaan.

Yleinen tuntuma kesän ajelujen sekä eräiden aikaisempien vertailujen perusteella on se, että halkokäyttöinen höyrylaiva on yksityiskäytössä nykyisin jo polttoainekuluiltaan edullisempi kuin vastaavan kokoinen diesel-alus. Vaikka dieselin hyötysuhde on parempi, siinä voi käyttää vain tietyn hintaista korkeasti verotettua polttoainetta. Höyrylaiva sen sijaan kulkee kaikella minkä vain saa uunissa palamaan eli vaikka vanhoilla kengänronttosilla. Polttoaineen monipuolisuus ja mahdollisuus saada sitä edullisesti kallistaa hintavertailun ei-öljykäyttöisen höyrylaivan eduksi. Jos ajetaan öljyllä, silloin diesel tulee halvemmaksi, vaikka laivan uunissa saakin ilmeisesti käyttää edullisempaa polttoöljyä.

Olen joskus miettinyt, olisiko mahdollista, että myös osa ammattimaisesta matkustajaliikenteestä hoidettaisiin höyrylaivoilla halkojen voimalla. Tarkoitan pienimuotoista sisävesiliikennettä, en ruotsinlaivoja. Laivayhtiöllä voisi olla oma energiametsä, jonka laiturissa käytäisiin ottamassa halkoja. Talvella tehtäisiin puita ja kesät ajettaisiin laivalla. Välillä istutettaisiin uusia taimia tulevan polttoaineen tuottamiseksi. Tämä kaikki vaatii tietenkin työvoimaa. Ehkä se ei ole vielä kannattavaa, mutta kunhan polttoöljy maksaa 5-10 euroa litralta, tilanne voi olla jo toinen.

Ja Itse jatkan tekstiä:

Lainaus käyttäjältä: Jokke Harju, Maritimeforumilta
On hyvä muistaa myös se, että halkojen halkaisijalla sekä kosteudella on huomattava merkitys.
Kesän regatassa Haapaniemellä meillä oli 3 mottia ruutikuivia, suht. ohuitakin halkoja (taisi olla 4 osaan halottuja), jotka olivat yli 20 vuotta ladossa kuivuneita. Vaaleitakin vielä, oikein herkullisia.  Osa taas oli, menomatkan puista kahteen osaan halottuja, melkoisia "hirsiä" kuten pohjanmaalla sanottais. Näiden seosta oli Heikin yllä mainitsema matka Korpilahdelle. hintakin oli halpa.
Paluumatkalle saimme Jämsästä kalliilla seka-halkoja (olin tilannut ekstraa rantaan), jotka olivat vielä melko kosteitakin. Niitä kuluikin sitten melko reippaasti paluumatkalla, vaikka lämmittäjät olivatkin kehittäneet taitojaan uunin kanssa. Tulipa vähän itekin kokeiltua eri tapoja, kuten että oli kiire Laukaalle yöksi, ja viimeisiin sulkuihin mentiinkin sitten mahdollisimman lujaa. Esim. kanavassa ollessa vesi ylärajaan ja paine varoa vasten. Ja taas vauhdilla mentiin

http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=13778.255
Höyrymasinisti JiiHoo
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 520
Vs: Kattilatehon mittaus kotikonstein
« Vastaus #73 : 20.03.2012-10:04 »
Ehkä se ei ole vielä kannattavaa, mutta kunhan polttoöljy maksaa 5-10 euroa litralta, tilanne voi olla jo toinen.

viimeeksi mittarin ohi ajaessa näytti möpön hinta olleen 1.24€/litra muttei sillä kait enää saa ajaa?

http://polttoaine.net/index.php?cmd=oljy

1.1€ näyttää saavan edullisimmillaan löpöä joten möpö samoissa hinnoissa.

Hankintana koivukiinto on 30€ ropsina tienvarressa

http://www.metsalehti.fi/fi-FI/puunhinnat/

4 kiintoa koivua = 1000 litraa möpöä, ensimmäinen maksaa 120€ ja jälkimmäinen 1100€, tosin ensimmäiseen hintaan pitää vielä laskea paljon työtä lisää ennenkun ne on tuhkana arinan alla joten hinnat eivät ole suoraan vertailukelpoisia.

EDIT - eikös hake ois helpompi systeemi tuolla kun metrin halot?
« Viimeksi muokattu: 20.03.2012-19:39 kirjoittanut Pähkäilijä »
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

lorvi

  • Vieras
Vs: Kattilatehon mittaus kotikonstein
« Vastaus #74 : 20.03.2012-10:08 »
>viimeeksi mittarin ohi ajaessa näytti möpön hinta olleen 1.24€/litra muttei sillä kait enää saa ajaa?

Savitaipale ABC toissapäivänä polttoöljy 1,285€