Kirjoittaja Aihe: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...  (Luettu 93532 kertaa)

Emäntä

• Full Member
Vs: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« Vastaus #525 : 03.01.2016-10:34 »
Jahans, josko sitten viimein pikku raporttia tän hetkisestä tilanteesta ;)

Eli kesällä tehtii pienesti remppaa, järjestelmän tilavuutta lisättiin pikku varaajalla 1100 litraa, aiemman 2500 litran rinnalle. Tää oli ihan hyvä veto, nyt voi lisätä vähän puita jos iso varaaja ei pesällisellä ihan täyteen lataudu, ilman että tarvii loppuviaheessa sirkustella mitään järjestelmän keittämisen pelossa :)
Ja aika helpon hallitusti tuon pikkuvaraajankin saa ladattua täyteen :)

Mainittavin muutos kuitenkin oli uusien jälkipolttopesän kivien valu, ja lähinnä näistä se alin kivi, jolla muutettiin toisioilman reititystä (mallia Erbish).
Tähän astisten kokemusten perusteella tekis mieli sanoa että aivan kuin eri pannu ;)
Toki toistaiseksi puut on olleet aika havupuu voittoisia & osin ihan hirveitä oksan känkkäröjä, normi koivun sijasta.
Mutta oletan että ei ainakaan hullummaksi pitäis mennä jahka saadaan "kunnon puut" polttoon :)

Siinäpä klippi jälkipolttopesästä uuden alakiven kera:

Palotapahtuma on aikalailla tuota luokaa alusta loppuun.
Toisiota tarvii lisätä huomattavasti aiempaa vähemmän, ja sen lisäys ei ole enää sellaista käsittämätöntä hienosäätöä kuin aiemmin.
Välillä menee joku pesällinen niin että toisioluukkuihin ei tarvi periaatteessa sattua ollenkaan, useimmiten riittää kun käy kerran vähän lisäämässä.

Ensioilmat ovat saaneet olla nyt hitusen aiempaa pienemmällä, ja savukaasujen lämmöt pysyy aika tasaiseen 180-200 asteessa. Viikottaisessa nuohouksessa ei ole kanavista irronnut juurikaan mitään, ja tuhkaakin tulee kohtuu vähän.

Niitä aiemmin olleita totaalisen riistäytyneitä humpappaa-palo vaiheita ei ole näkynyt. Kuumimmassa palon vaiheessa
savukaasujen lämmöt saattaa käydä tuossa 200 asteessa.
Toki tähän nyt tietenkin vaikuttaa isolta osin se muokattu tulenhoitoluukku, kun ensio ja toisio ilmat ei pääse enää sekoittumaan. Eli aiemminhan hoti lämmittyää myös toisiot ensio puolelle.
Mutta myös tuolla uudella alakivellä on osansa kun ei tarvi enää ajaa niin suurilla tehoilla että sais toisioilman jotenkin sekoittumaan. Nyt se sekoittuu vähemmilläkin kierroksilla, alusta loppuun :)

Summasummarum, kohtuu hyvältä siis viimein näyttää! :)

Jotain pikku juttuja on vielä hihassa joita voi testailla, kuten ne konvektiojarrut, mitä ei ole tällä kokoonpanolla vielä kokeiltu. Toki luulen että niitä ei tarvi testailla ennen todella arktisia olosuhteita.
Hitusen kun epäilyttää kestääkö tuon pellipöntön rakenne lopulta miten suuria lämpötiloja, onko turvallisempaa vaan päästä osa lämmöistä suosista piippuun...
Näillä viritelmillä (mukaanlukien jo viime kaudella vaihdetun lataajapaketin pumpun vaihdon toisen tehoiseen) pannun lämmöt on pysyneet mukavasti 85 asteen yläpuolella ja varaajatkin sitten latautuvat kunnolla kun termari pääsee täysin aukeamaan. Eikä terva yms sotkuja ole näkynyt luukuissa :)

Varastopesän puoleisen yläkiven vois koittaa kääntää toisin päin (käyttiksessä se on kivien asennusohje kuvissa eri päin kuin rakennepiirroksessa), saattais ehkä vielä pienesti parantaa palotapauhtumaa kun liekki ei pääse niin nopeasti poistumaan jälkipolttopesästä.

Ja se joskus keväällä hankittu vedontasaajahan on elänyt omaa elämäänsä tuon savupiipun nuohousluukussa, kattilayhteen alapuolella, niin puupoltto kuin pelletti käytössäkin. Aikalailla selin tuo tuntuu monesti olevan, mutta ei näytä vaikuttavan oikein mitään mihinkään. Oli auki tai kiinni köytetty.

« Viimeksi muokattu: 03.01.2016-10:47 kirjoittanut Emäntä »

vilhos

• Full Member
« Vastaus #526 : 03.01.2016-10:55 »
Hei

Hyvä kuulla että Ariterm 35+ toimii. Tuo 180-200 astetta on hyvä savukaasulämpötila. Minulla on 3000 l varaaja
Itse olen viime aikoina keskittynyt tähän ns. loppu polttoon. Olen todennut että siinä vaiheessa kun kattila ja varaaja on lämmin minun tapauksessa kun varaajasta kattilaan menevästä putkesta tulee hiukka alle 70 astetta. siinä vaiheessa savukaasu lämpötila on n. 150 astetta. Polton lopussa savukaasu lämpötila putoaa 130 asteeseen.
Lopputuloksena varaajan lämpötila on 90 astetta. Minulla on haponkestävästä teräksestä tehty savupiipun sisäputki.
Se on eristetty Rondo piippu elementtien sisään. Tähän polton hallintaan odotan helpotusta Arduino sovelluksella.

Terv. Oulujärven rannalta   

Erbish

• Full Member
« Vastaus #527 : 27.01.2016-18:01 »
Muista sitten tarkkailla noiden kivien kestävyyttä kun laitoit tuon uuden  alakiven.
Itsellä ne kestää noin 1 vuoden/ sen 20-30pm3 polton.
Lämmöt meinaan nousee parhaassa tapauksessa yli 1200c ja nuo kivet ovat kovilla silloin, varsinkin tuo kivi joka on ns suuaukolla ja kantaa vain päistään. ko kivi meni itsellä banaaniksi ja jouti vaihtoon.
Tuo uusi kivisarja on hinnan kirossa joten itse näpräsin valu muotit niin saa itse valettua halvemmalla.
Ariterm 60+ varustettuna jäännöshappi mittauksella/ohjauksella
Sekä toisioilman uudelleen reitityksellä.
Varaajana 5m3 akvaterm.
Lämmitettävää ~800m3.
Talo Vm 2012.
~27pm3 koivua vuodessa.

vauxhall1972

• Full Member
« Vastaus #528 : 27.01.2016-18:07 »
Eikös sen kiven voisi tehdä kaksiosaisena, keskelle kyljellään olevan H:n mallinen kappale tulenkestävästä happolevystä tms. lämpöä kestävästä teräksestä?

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #529 : 27.01.2016-18:25 »
Hei

Hyvä kuulla että Ariterm 35+ toimii. Tuo 180-200 astetta on hyvä savukaasulämpötila. Minulla on 3000 l varaaja
Itse olen viime aikoina keskittynyt tähän ns. loppu polttoon. Olen todennut että siinä vaiheessa kun kattila ja varaaja on lämmin minun tapauksessa kun varaajasta kattilaan menevästä putkesta tulee hiukka alle 70 astetta. siinä vaiheessa savukaasu lämpötila on n. 150 astetta. Polton lopussa savukaasu lämpötila putoaa 130 asteeseen.
Lopputuloksena varaajan lämpötila on 90 astetta. Minulla on haponkestävästä teräksestä tehty savupiipun sisäputki.
Se on eristetty Rondo piippu elementtien sisään. Tähän polton hallintaan odotan helpotusta Arduino sovelluksella.

Niin, oletko testaillut, miten paljon savukaasujen lämpötila vaihtelee pesällistä poltettaessa?  Siis hyväksi havaituilla säädöillä, mutta  säätöihin koskematta koko pesän polttamisen aikana.

vilhos

• Full Member
« Vastaus #530 : 28.01.2016-18:20 »
Hei

Se riippuu hyvin paljon siitä minkälaista puuta poltan. Jos en jouda vahtimaan käytän seuraavanlaista taktiikkaa.
Sytytän tulen alakautta pesässä puita noin puolet siilon määrästä. Nostan savukaasulämpötilan n. 250 asteeseen sen jälkeen suljen ns. sytys pellin. Savukaasu lämpötila laskeen normaalitapauksessa n. 190 asteeseen ja pysyttelee n. siinä +- 5 asteen tarkkuudella. Tämä poltto kestää n. kaksi tuntia.  Sitten lisään puuta tarpeen mukaan ja pienennän ensiöilma läpän n. 75 %. Tällä menetelmällä savukaasut pysyy hallinnassa kohtuullisen hyvin.
Arduino sovellus hoitaa polton erilaisella puulla. Huolehdit ainoastaan että polttoainetta on riittävästi halutun lämmitystarpeeseen.
Proto on valmis testaukseen.

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #531 : 29.01.2016-05:09 »
Hei

Se riippuu hyvin paljon siitä minkälaista puuta poltan. Jos en jouda vahtimaan käytän seuraavanlaista taktiikkaa.
Sytytän tulen alakautta pesässä puita noin puolet siilon määrästä. Nostan savukaasulämpötilan n. 250 asteeseen sen jälkeen suljen ns. sytys pellin. Savukaasu lämpötila laskeen normaalitapauksessa n. 190 asteeseen ja pysyttelee n. siinä +- 5 asteen tarkkuudella. Tämä poltto kestää n. kaksi tuntia.  Sitten lisään puuta tarpeen mukaan ja pienennän ensiöilma läpän n. 75 %. Tällä menetelmällä savukaasut pysyy hallinnassa kohtuullisen hyvin.
Arduino sovellus hoitaa polton erilaisella puulla. Huolehdit ainoastaan että polttoainetta on riittävästi halutun lämmitystarpeeseen.
Proto on valmis testaukseen.

Mielenkiintoista olisi tietää mitä tekijää laitteesi ohjaa.Onko päämäärä saada palamisreaktio mahdollisimman korkeassa lämpötilassa palavaksi? Vaiko häkä pitoisuuden  pitäminen määrätyllä tasolla?

Niin, muistan vieläkin miten 70-luvulla tuli poltettua autoista pakoventtiileitä.Halusin mahdollisimman vähän kulutteisen  moottorin, koska silloin tuli  kilometrejä huomattavan paljon. Niin, kun tehdas säädöistä pienensi seossuhdetta, niin kulutus hieman putosi tehon laskun kustannuksella,- mutta taas palotilassa  lämpötila kohosi ja rasitti pakoventteeleitä. Muuten Austin Maileri ei kestänyt tätä leikkiä kuin alle tuhat kilometrin matkan ja taas 8 Rellu  loputtomasti.
Niin,- tuohon liittyen etsin  säädöt  kattilan palotapahtumaa siten, että kattilan alaluukussa oleva keramiikka hehkuu mahdollisimman  kirkkaan punaisena. Tähän päämäärään taas ei päästä siten, että palokammiossa olisi mahdollisimman paljon palavaa kaasua,- vaan palamisväri tulee olla mahdollisimman kirkas / korkea lämpötila.

Niin, jos omaan kattilaan suunnittelisin palamisen automatisointia, niin palamislämpötilan seurantaan. Lämpötilan säätäminen tapahtuu 12mm akselia säätämällä, jonka säätö alue on 0....8mm. eli ei kummoista laitteistoa tarvittaisi. Jopa mekaaninen säätö,- joka ohjaantuu palokammion lämpötilasta.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2016-05:13 kirjoittanut markkulievonen »

Emäntä

• Full Member
« Vastaus #532 : 06.02.2016-18:40 »
Muista sitten tarkkailla noiden kivien kestävyyttä kun laitoit tuon uuden  alakiven.
Lämmöt meinaan nousee parhaassa tapauksessa yli 1200c ja nuo kivet ovat kovilla silloin, varsinkin tuo kivi joka on ns suuaukolla ja kantaa vain päistään. ko kivi meni itsellä banaaniksi ja jouti vaihtoon.
Tuo uusi kivisarja on hinnan kirossa joten itse näpräsin valu muotit niin saa itse valettua halvemmalla.

Jep, jatkuvan kyttäyksen alla on, tosta jälkipolttopesän tirkistysluukusta on hyvä tsekkailla mennen tullen :)
Ja muotit kaikille kiville tuli tehtyä samalla. Nyt on olleet noi kotikutoiset kivet käytössä pari kuukautta ja keskimäärin aamuin illoin tuli pesässä, nähtäväksi jää miten kauan kestää.
Hyvä tietää että alkaa tod näk ekana vääntään eikä vain kerrasta rojahda alas ;)

On toi kyllä niin uskomatonta miten toi palaminen muuttui tolla uudella alakivellä/ toision reitityksellä.
Oon aivan sanattoman kiitollinen että neuvoit tuon kanssa!

Josko joskus jollain vastaavan pannun imurinohjaimen savukaasulämpöjen anturi pimpahtaa, niin tästä saa halvalla korvaavan joka näyttää lukemat täysin oikein ;)
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/20103016/
(tehtaan anturi alveineen ja toimituskuluineen 80€)
Osa muidenkin kinkkumittareiden antureista pelittää, mut lämpöheittoja on jkv. Näyttävät 20-50 astetta todellista alhaisempaa lukemaa.

vilhos

• Full Member
« Vastaus #533 : 08.02.2016-20:28 »
Hei
Olen värkännyt tätä palamisen hallinta systeemiä noin vuoden.
Tavoite on että siinä on erilaisia vaihtoehtoja.
Yksinkertaisin on ilmaläpän asennon säätö pelti moottorilla ja kahdella PT 100 anturilla Ohjelmaa on mahdollista jaa halutun trendin mukaan.

Sitten se pisimmälle kehitetty systeemi toimii kahden peltimoottorin, kahden PT100 anturin, lambda anturin ja askelmoottorin käskemänä. Lisäoptiona on puhallin jonka säädön voi tehdä 0-10 V jännitteellä. Tätä puhallinta ohjaa lambda anturi.

Kotsa

• Newbie
  • *
« Vastaus #534 : 10.02.2016-22:37 »

Ei sattuis oleen kuvia kivistä? Rupeaa omasta ariterm 60+ kattilasta kivet rapautuun ja voisi samalla päivittää erimallisiin.
Tein itse ja säästin!

Tapsar

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #535 : 11.02.2016-07:52 »
Mistä massasta olette noita kiviä tehneet?

Ihan "rautakauppa" valumassasta vai lämpö- ja höyrykattiloihin terkoitetuista massoista?
Omakoti 180m² / 550m³, vm-2002, Pilp IVT 490 + Vesikiertoinen lattialämmitys, Tulikiven takkaleivinuuni 3000kg ja visio aurinkolämmön liittämisestä Pilp avuksi.
"Kakkoskoti" 150m², vm-1952, Ilp, vesipatterit, 3700l varaaja ja Attack DP25 Standard + "ilmaista" vesivoimaa 37Kva.

vauxhall1972

• Full Member
« Vastaus #536 : 11.02.2016-18:16 »
Kyllä noihin käy ainakin paremmat rautakauppamassat ihan hyvin, Fesconin valumassa on sikäli parempaa kuin nuo "ammattilaismassat" että sitä saa sekoittaa poravispilälläkin, ei tarvitse laakamyllyä niinkuin noille paremmille.
Lakka-massasta tehdyt ovat Kauhajoella kestotestissä.

Erbish

• Full Member
« Vastaus #537 : 11.02.2016-20:36 »
Ei sattuis oleen kuvia kivistä? Rupeaa omasta ariterm 60+ kattilasta kivet rapautuun ja voisi samalla päivittää erimallisiin.
Täytyy laittaa kuvia kun ehtii. Muutkivet saa olla vakioita paitsi alakives.
Ariterm 60+ varustettuna jäännöshappi mittauksella/ohjauksella
Sekä toisioilman uudelleen reitityksellä.
Varaajana 5m3 akvaterm.
Lämmitettävää ~800m3.
Talo Vm 2012.
~27pm3 koivua vuodessa.

Hervast

• Newbie
  • *
« Vastaus #538 : 12.02.2016-16:34 »
Siis etkös sinä tehnyt ne uudet kivet siten, että ne 2 päällekkäistä kiveä on nyt yhtäpuuta ? eli huoltoluukusta katsoen polttopesän sivuilla on 1 kivi puolellaan.

Kiinnostaisiko sinua myydä yhdet kappaleet etu- ja takakiveä ?