Tein aiemmin topicin noista 35 Aritermin kattilan surkeista kivistä, mut nyt huomasin ihmisillä olevan noiden kattilanpaskojen kanssa suurempiakin ongelmia.
Tuo minun vm. 2008 35+ peltinuotio on alkupään malleja, ilmaluukut valurautaa, 1os arina ja savukaasuimuria ei ole. piippu 140x170 mm sisäreiällä 6 metrinen tiilipiippu, jossa 2mm happaripellistä tehty sisäpiippu. Polttopuut kuivaa sekapuuta, viimeinen loppusilaus puille tapahtuu pannuhuoneen vieressä olevassa liiterissä, jossa vielä "maku" muuttuu puissa kun kuivaavat viikon ajan.
Polttotapahtuma tuntuis toimivan minulla suht ok, palotapahtuma käynnistyy yleensä hyvin sytytyksen jälkeen, olen jopa joskus laittanut ohikiertopellin polttoasentoon muutaman minuutin kuluttua sytytyksestä jos keli edesauttaa vetoa ja on meno jonnekin. Normaalisti saa pelti olla sytytysasennossa vartista puoleentuntiin, ompa se joskus unohtunut laittaa polttoasentoon ja silti varaaja latautuu n. 60% verrattuna siihen että pellin olisi muistanut laittaa normaalisti kiinni.
Nyt tulee sitten jännä kohta; vaikka polttaisin koko pesällisen hyvää polttopuuta ohikiertopelti auki, eivät savukaasunlämmöt nouse yli 250 asteen. Normaalilämmityksessä, nuohotulla kattilalla ja hyvä hönkä päällä, ovat savukaaasunlämmöt jotain 160-170 astetta ja 2400 litran ovaalivaraaja latautuu mielestäni erinomaisen hyvin jo yhdellä pesällisellä.
Nuo ilmansaannin säädöt on ihan mutu tuntumalla tehdyt, ilmaluukku noin sentin auki ja toisioilma muutaman millin. Jotenkin tuntuu että paras on tavoitella maksimivetoa kun nuo savukaasunlämmöt eivät pomppaa korkeiksi juuri missään tilanteessa ja kattila lataa hyvin varaajaa.
Savupiippu ei likaannu käytännössä juuri ollenkaan. Ensimmäiseen 5 vuoteen ei piippua nuohottu kun siitä puuttui nuohoustasanne. Mielenkiinnolla odotin mitä sieltä löytyy, mutta ei sieltä irronnut kuin hieman lentotuhkaa ja kevyttä nokea. Ihme laitos kertakaikkiaan.