Unohda se tehtaan tms. antama ohjeellinen savukaasujen lämpötila. Kyllähän siihen tietysti säätämällä pääsee, mutta jos se tapahtuu palamisen kustannuksella niin siitä on enemmän haittaa kuin kuumemmista savukaasuista. Esimerkiksi minulla Eneka 35 kattilaan valmistaja ilmoitti että savut pitäisi säätää 180-220 välille. Jos tuota yrittää niin ei tule mitään.
Kun palaminen on säädetty kunnolliseksi niin savukaasut pyörii 250-300 tuntumassa

Mitä varaajan lämpenemiseen tulee, niin energia ei voi kadota mihinkään. Kuumempi lataustermostaatti ei hävitä energiaa mihinkään, mikä kattilassa on tuotettu. Kylmempää termostaattia ei kannata vaihtaa, ei se kattilassa tuotettua energiamäärää lisää.
Jos varaaja ei lämpene ja puut häviää pesästä, niin silloin kattila käy huonolla hyötysuhteella eli menee palamattomana piipusta pihalle, mistä kertoo myös terva konvektiopinnoilla.
Palamisteho määritellään ensiöilman säädöllä, ja toisioilma säädetään niin, että syntyneet kaasut palavat loppuun. Eli jos nyt on ensiöilma 5 ja toisioilma 3, ja savuttaa runsaasti, niin käännä toisioilmaa vaan reippaasti suuremmalle. Liekin pitäisi olla valkoisen keltainen.
Savukaasuimurin pyörimisnopeudella ei hirveämmin kannata säätää palamista, vaan ainoastaan kattilan ilmasäädöillä. Säädä savukaasuimuri jollekin nopeudelle ja anna sen pyöriä samalla nopeudella koko palamisen ajan. Itse en ainakaan lähtisi "jarruttamaan" sillä palamista. Siitä saattaa aiheutua tuo jytisevä palaminen ja savujen tulo ilmaluukuista sisälle.
Laita vaikka 40% savukaasuimurille, ensiöilma sanotaan vaikka 4 ja toisioilma 5. Sitten vaan tulille ja kun on vaikka tunnin palanut niin katselee mitä tapahtuu. Savukaasut jos pyörii vaikka 200 tuntumassa ja kattilassa on kunnollinen liekki, niin katso liekin väriä. Jos punertaa niin lisää toisioilmaa, jos sinertää niin vähemmälle.
Jos punertaa ja savuttaa eikä toisioilman lisääminen saa liekkiä valkoisen keltaiseksi, ja paloteho tuntuu olevan kovin suuri niin ensiöilmaa voi olla liikaa. Silloin kannattaa pienentää ensiöilmaa, antaa tasaantua vaikka vartin ja kokeilla uudelleen saako liekin valkoisen keltaiseksi.
Jos ei ole kunnollista liekkiä, ja savukaasujen lämpötila alhainen niin tarkista ettei varastopesä ole holvannut. Mikäli tästä ei ole kyse niin sitten vaan lisää ensiöilmaa, antaa tasaantua ja katsoo sitten uudelleen. Jos ensiöilman lisääminenkään ei auta, niin sitten kokeilee lisätä savukaasuimurin pyörimisnopeutta.
Varo tuon sytytys/ohituspellin kanssa, jos sen avaa täyden palamisen aikana tai jättää sytyttäessä auki ja piippuun menee suoraan jälkipolttopesästä kuuma 800-900 asteinen savukaasu niin tuloksena voi olla nokipalo.
Itsellä kun aikanaan oli ongelmia ja piippu aina pikeentyi niin teräshormin puhdistin jättämällä ohituspellin auki, kattilan täyteen kuivaa koivua ja sitten reipas poltto tulenhoitoluukku auki että ilmamäärä olisi maksimaalinen. Pikinen ja karstainen piippu paloi täysin puhtaaksi tuolla tempulla.