Kirjoittaja Aihe: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...  (Luettu 93530 kertaa)

Emäntä

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 192
Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« : 24.01.2015-10:27 »
Tervehdys!  Toivottavasti täältä löytyisi apua, kokemuksia & vertaistukea  :)

Meillä on nyt kolmatta talvea käytössä Ariterm 35+ vuosimallia 2012 ja ongelmat alkaa olla
ylipääsemättömiä  :P
Puita poltetaan pannussa vain talvikaudella, muut ajat pelittää pellettipolttimen kanssa ongelmitta.

Palo on sanalla sanoen holtitonta, savukaasujen lämpötila tuppaa karkaamaan täysin käsistä & pannu savuuttaa
enemmän tai vähemmän jatkuvasti, teki niin tai näin.
Tehtaan tekniseen tukeen ollaan oltu yhteydessä ekan kerran viime keväänä, nokipalon jälkeen loppui usko...

Ensio ja toisioilma luukkuja on pidetty käyttöohjeen mukaisissa arvoissa, ensio ilma 3:ssa & toisio 5:ssa,
holtitonta paloa on jarrutettu tiputtamalla savukaasuimurin kierroksia. Alimmillaan imuri on ollut vain 10%:ssa että savukaasut on saatu lähemmäs 150 astetta.
Viime talvena kuitenkin jatkuvan imurin räpläämisen jälkeen saatiin lopulta nokipalo piippuun, vaikka nuohoojan käynnistä oli vain n. 4kk.

Piippu on 200m teräsputki, pituutta n. 7m, joten vetoa riittää omasta takaa mitä ilmeisemmin jopa liikaa.

Tehtaalta ilmoitettiin että kattilan mukana tulleessa käyttöohjeessa on virhe, ensio & toisioilma luukkujen säädöt pitääkin olla päinvastoin!!?? (kuulemma aiemman käyttiksen arvot oli saatu aikaan labra testeissä, uudet nyt sitten käytännössä, aika outoa että yhtäkkiä päätetään muuttaa noi täsysin päinvastoin).

No ei kun kokeilemaan, seurauksena ennennäkemättömän sankkaa savuutusta!
Muutama turhauttava testi näin ja useampi puhelu tehtaalle, lopulta teknisen tuen Lahtinen tuli itse paikanpäälle, totesi että putkiasennukset on niin kuin pitää, samoin kuin kaikki muukin. Teki itse tulen, väänteli ilmaluukkuja & imuria aikansa, eikä vain saanut pannua pelittämään. Totesi lopulta itsekkin että uuden käyttiksen säädöillä savuuttaa aivan hullunlailla. Nosti kädet pystyyn & poistui paikalta.

Tässä samalla vaihdettiin Termovarin latauspumppupakettiin 80 asteen termari sielä aiemmin olleen 72:n tilalle, tehtaan käskystä. (kokemukset tästä korkeampiarvoisesta termarista on sitten tarina erikseen).

Tämän käynnin jälkeen kevät oli jo niin pitkällä että ruuvattiin pellettipoltin kiinni ja sovittiin Lahtisen kanssa että palataan asiaan syksyllä kun puupolttokausi taas alkaa.
Koska syksy oli poikkeuksellisen lämmin siirryttiin puun polttoon vasta juuri ennen joulua, samat ongelmat jatkuivat kuin ennenkin.
Loppiaisen jälkeen taas aloin soittelemaan tehtaalle, mielenkiintoista kyllä Lahtinen ei enää vastannut puheluihini, muuta kuin vasta sitten kun soitin toisesta numerosta :p
Mitään uutta hänellä ei ollut kerrotavanaan...

Ainut tukkimaton porsaanreikä järjestelmässä oli piipun alipaine, lopulta pitkän hakemisen jälkeen onnistuttiin löytämään mittari jolla sen voi mitata.
Tehtaan ilmoittama 40Kpa alipaine saavutettiin imurin ollessa 33%:ssa ja ensio & toisioilma luukkujen ollessa 3 ja 5.
Savukaasujen lämpö tällöin vaihtelevasti 200 asteen tietämillä.

Sitten testattiin sama kääntämällä ensio & toisioilmaluukut päinvastoin, alipaineet kohdillaan, savukkaasut ylhäällä & piipusta tuutin täydeltä tumman maitokahvin väristä savua  :-[

Mailasin vinon pinon useamman lämmityskerran testiarvoja tehtaalle ja sieltä Lahtinen delegoi ongelman kollegalleen Tarvaiselle.
Tämä syytti ongelmasta jälleen kerran Termovarin latauspakettia, kuten Lahtinenkin aiemmin.
Latauspaketti on nyt tutkittu, väännetty & käännetty niin moneen kertaan Vexven edustajan ohjeistuksellakin, että on täysin varmaa sen täydellinen toimivuus.

Tuon 80:n termarin kanssa on nyt sitten ilmennyt uusi pieni lisäongelma mistä ei 72:n kanssa ollut tietoa...
Eli varaaja lämpiää todella olemattomasti. Esim. nyt aamulla täydellä pesällisellä hyvän kokoista rutikuivaa koivua varaajan pohjan lämpö nousi ainoastaan 16 astetta.
...toki joskus on pesällisellä saatu lämpö nousemaan jopa 36 astetta, mutta emme kertakaikkiaan ole pystyneet hahmottamaan mistä johtuu, mitä olisi pitänyt tehdä toisin.
72:lla termarilla varaaja lämpiää pesällisellä tuon 30 ja risat, aina.

Mutta koska pannun lämpötila on täyden palon vaiheessa on 82-84 asteen tietämillä, niin ei sinällään ihme että varaaja ei lämpiä kun termari ei aukea kunnolla.
Jos savukaasujen antaisi huidella missä sattuu niin kattilan lämpö pysyisi pari, ehkä kolme, astetta ylempänä.
Lataajapaketilta kattilalle palaavan veden lämpötila pyörii keskimäärin 66 asteen tietämillä.
Valkoisen savun määrä on kuitenkin aivan tähtitieteellinen jos savukaasujen antaa olla mitä sattuu & pesällinen puuta humahtaa läpi parissa tunnissa, eikä varaaja sen kummemmin lämpene.

Tässä on nyt sitten menty kuukauden päivät lähes pannuhuoneessa asustellen, imurin nopeutta muutellen mennentullen (sytyttäminen aikalailla mahdottomuus jos imurissa ei ole kunnolla kierroksia), nokipaloa odotellen...
Savukanavat, varastopesä yms ovat tosi pahasti tervan tapaisesta sittaantuneet, viikoittainen nuohous vaatii melkoista voimankäyttöä.

Eilen illalla oli taas jo pikku jännitysmomentit ilmassa kun imurissa oli nopeutta vain 26% ja savukaasut yli 210 astetta, palo melkoista fa-ta-ta-ta-jytinää ja lopulta alkoi tollautella savua sisälle ensioilmaluukkujen kautta  :o

Kaikenkaikkiaan 4 h päivystys pikkiu pelkokertoimineen ja varaajaan saatiin 21 astetta talteen, yksi tunti meni vielä kun oli pakko lisätä hieman puita että saisi varaajan pohjan 70 asteen pintaan & pärjäisi aamuun (juu, täälä on lämmöntarve suuri...).
...ja sitten aamulla taas 3h askartelu pannun kanssa & sama toistuu taas illalla.
Päivästä toiseen 5-6 tuntia asumista pannarissa, ei ehkä mene ihan niin kuin pitäisi  :P

Joten jos täältä löytyy joku jolla vastaavanlainen pannu käytössä niin enemmän kuin iloisena ottaisin kaikenlaisia kokemuksia & vinkkejä vastaan!!
Ja tietty kaikki muutkin jotka tästä lähes romaanin pituisesta sepustuksesta saavat jonkun ahaa-elämyksen, niin please, näppis laulamaan! :)

Tilanne alkaa olla tällä hetkellä lähinnä epätoivoinen, tehtaalta ei enää allekirjoittaneen puheluihin & mailehin vastata, ja keskellä kylää olevan tuvan sijainnin takia savusukelluksille olisi pikimiten saatava päätös....









AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 385
Vs: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« Vastaus #1 : 24.01.2015-11:01 »
Kuulostaa aikamoiselta ongelmavyyhdeltä, mut eiköhän sekin pala kerralla alkaisi hälventyä.

Ensimmäinen asia on savukaasujen tavoitelämpö. Pannusta ei ole omia kokemuksia, mut luulisin sopivan savujen lämpötilan liikkuvan mieluummin parinsadan pahemmalla puolella. Tarkista kuitenkin mittarin toiminta, käytät varmaan puhaltimien ohjausboksin mittaria? Mitä se näyttää kun pannu on kylmä? Onko johdotus varmasti kunnolla liitetty? Yksi testaus voisi olla tarpeen, eli suora anturin vastusmittaus mielellään parillakin eri tunnetulla lämpötilalla. Tai anturin vaihto toiseen vaikka tilapäisesti. Normi kinkkumittarikin voisi antaa os viittaa, Clas Ohlssonin langaton etäkinkkumittari on yleinen ratkaisu, samalla saa etäluvun ainakin jonkun matkaa lähemmäs asuintiloja. Tarvii vain 3 mm reiän yhdyshormiin.

Toinen asia on ilmavuodot. Pikeentynyt luukun tiiviste vuotaa helposti, ja tekee ilmamäärien säädöstä paaljon hankalampaa. Omassa samanikäisessä pikku-Aritermissä olis tiivisteen vaihto kaasutuspesän luukkuun edessä. Saranan säätö ei auttanut.

Siitä päästäänkin sitten säätöihin. Tehdassäädöt ovat lähtöarvoja, niissä ei pakko pysyä. Säätö menee periaatteessa niin, et ensiöllä savukaasut oikeaan tasoon ja toisilta niin paljon ettei pöksää tummaa piipusta. Puhallinkin vaikuttaa molempiin, eli sillä sitten pysytellään vaan suhteen tontilla. Eli jos sekä ensiötä että toisiota on liian vähän, puhaltimesta lisää hönkää. Ja päinvastoin. Ja säätöjen laaajuus poikkeaman mukaan, säädöissä sen verran kitkaa et pienimmillään säätömuutos on niin pieni ku saa tehtyä. Silloin ollaan sitä jo hienosäädöissä.

Savuista: Valkoista sauhua kyllä tulee, se on lähinnä vesihöyrystä johtuvaa, eikä siitä kannata pyrkiä eroon. Ei vaan onnistu, paitsi palon loppuvaiheessa, alapalolla ei ehkä silloinkaan. Yleensä kuitenkin valkoinen sauhu ei tule piipusta asti, vaan väliin jää lämpimällä piipulla pätkä tyhjää, ja valkoinen savu alkaa vasta sauhujen hetken jäähdyttyä, ja suhteellisen kosteuden noustessa sauhujen jäähtyessä.
« Viimeksi muokattu: 24.01.2015-11:05 kirjoittanut Antza0 »
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 385
Vs: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« Vastaus #2 : 24.01.2015-11:15 »
Lataus termostaatti kannattais ehkä kuitenki vaihtaa takas 72 asteeseen. Kun kerran sillä homma kuiteski toimii paremmin. Tuo lämpöhän tarkoittaa pannuun palaavan veden lämpöä, 66 asteen paluu kuulostaa kummalta!  Mutta putkitushan on tsekattu.  :-\

Tuo  kertomasi jyminä kuulostaa siltä että ylitehoilla mennään. Piipun suhteen veto vaatimus kuulostaa kovalta, ja jos senvert vetoa on viel täydellä höngälläkin, vetoa on taatusti riittävästi, ellei liikaakin. Vaikuttaako alipaine ja tuuli, suunta mukaanlukien ongelmiin? Matalapaineella ja kovalla tuulella vielä enemmän ongelmia?
Vedonsäädin voisi olla hyvä ensiapu tässä tapauksessa, mitäs noita on, Tigex tais olla yks, mutta onhan noita muitakin.

Sitten varaajan mittauksiin: montako mittaria siinä on varaajan lämmöille? Parilla pärjää, mut kolme olis helpompi. Varattu energiahan on varaajan keskilämpöön liittyvä, pelkkä alalämpö ei kerro saannosta, jos yläpään lämmöistä ei oo tietoa.
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 385
Vs: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« Vastaus #3 : 24.01.2015-11:22 »
Vielä lisää aatoksia: tuossa pannussahan on manuaalinen sytytys/ohitusluukku. Sen tiiveys kannattaa tarkistaa. Aika pitkälti kuulostaa siltä, kuin ohitus olisi auki koko polton ajan. Mut voi kyllä olla muustakin johtuvaa.

Nuohouksen osalta varastopesää ei kannata yrittää skrapata kirkkaaksi, se pikeentyy kuitenkin, eikä se ole vika. Lämmönvaihdin on tärkein, tuhkat poies. Toisiopalopesään tuskin pikeä kertyykään, ja arinan alta tietty tuhkat pois, myös varsinaisten nuohousten välillä.
« Viimeksi muokattu: 24.01.2015-11:35 kirjoittanut Antza0 »
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

savonhumu

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« Vastaus #4 : 24.01.2015-11:46 »
Paljoo en osaa auttaa mutta veljellä on just tuommonen kattila 2m3 ovaalin kaverina ja pelittää hienosti eli varmasti tuonki saa toimimaan ihan hyvin kun löytyy vaivaan syy..

silläki oli alkuun ihan ihmeellisiä vaivoja sen polton ja lämmöntalteenoton kanssa ja hiukan samantyylistä ajatustenvaihtoo oli tehtaan kanssa... Homma korjaantu kun vaihto pykälää isomman laddomatin paikalleen kun se entinen oli jotenki viallinen ja ilmeisesti hiukan liian pienikin noin tehokkaaseen kattilaan..Velipoika osti tuon kattilan kaikkine romppeineen parivuotta käytettynä niin ei sen isompia tietoja ole oliko alkuperäsellä ollu nuita samoja ongelmia ja luopuko kattilasta niiden takia. Nykysellään homma rokkaa hienosti eli ei savuta kun sytytysvaiheessa ja alkutulien jälkeen riittää yks käynti pannarissa eli varastopesä täyteen ja varaaja menee sillä lämmöntarpeesta riippuen täyteen alhaalta ylös asti :) tietysti jos on isompaa lämmöntarvetta kelistä tms johtuen niin lisäyksiä voi olla enempiki..

piippuna sillä on joku harkkoversio keraamisella sisäputkella ja talo on ykskerroksinen eli varmaan aika samoilla mitoilla menee tämän ketjun aloittajan kanssa ja ei ole mtn vedontasaajia missään! Tuoki piippu nokes aika rankasti ennen laddomatin vaihtoo!

Jos siittä olis mittään apua niin voin koittaa kysellä että minkälaisilla säädöillä ja minkä kokosella laddomatilla tuo kattila keskimäärin on käytössä niin vois ainakin verrata että onko tuo termovari edes lähimainkaan samaa kokoluokkaa!

Edit: Minkä kokonen varaaja aloittajalla on tuon pannun kaverina?
+ korjattu varaajan koko
« Viimeksi muokattu: 24.01.2015-13:10 kirjoittanut savonhumu »
Hitaasti mutta epävarmasti.

Tune

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 240
Vs: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« Vastaus #5 : 24.01.2015-12:13 »
Omakohtaisesti totesin erimerkkisen kattilan kanssa että korvausilmaventtiilin pienikin tukkeuma roskasta teki kattilasta pikipannun kun paloi kituuttamalla. Nyt kun vetoa kuulostaa olevan liikaa, tuskin ongelma korvausilman saannissa on.

Oman pannarin korvausilma tulee oven yläpuolelle ja tukkeuma tuli esille vasta kovalla matalapaineella kun pannuhuoneen lämmin yläosa teki ilmalukon huonosta virtauksesta johtuen.
Nibe Vedex 3300
AkvaSmart 500, 2 x Kaukora Lämpöakku 1500 (aurinkovarauksilla)
Latausryhmä Grundfos Magna3 25-60 (ModBus) + moottoriohjattu sunttaus
Lämmön tuotto ja kulutus: 2 x MC602, LKV kulutus MC62, varaajasähkö iEM3150 (kaikki ModBus)
Östberg HERU 100 S (ModBus)
BMS: AtmosCare iC1000

Emäntä

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 192
Vs: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« Vastaus #6 : 24.01.2015-12:25 »
Kiitos kommenteista! :)

Savukaasujen tavoitelämpö tolle pannulle tehtaan mukaan on 150 astetta, sekä vanhassa että uudessa käyttiksessä,
toisaalta tehtaalta on nyt saanut hirmu ristiriitaisia tietoja että mitä toi sais olla, toinen sanoo lähempänä 150 ja toinen kieltää edes katsomasta mittariin!
Ja, juu, savukaasuimurin ohjainboxista noita lämpöjä tulee tuijoteltu, lisäksi savukanavas on vanhanmallin jousikuormitteinen tattimittari joka näyttää kutakuinkin samaa & varmuudeksi on vielä digi kinkkumittarillakin tullut todettua että boxin ilmoittama luku on oikea.

Toi etu-ala-luukun (tuhkalaatikko/arina) tiiveys on niin ja näin, tiivisteet on tietty painuneet & sotkeentuneet, mut pirun piukka toi luukku on saada auki/kiinni.
Tuhkat tulee poistettua aika taajaan (sitä ilmaantuu ihan kohtuudella), ja ennen jokaista pesällistä "tamppaan" tuhkat alas niin että arinan alapuolelle jää minimissään 7cm tyhjää tilaa koko pinta-alalle, eli tuolla puolella ei siis ole ongelman syy...

Noi säädöt on niiiin mysteeri, parhaiten tuntuu toimivan alkuperäisen käyttiksen säädöillä, ensio 3:ssa ja toisio 5:ssa, pienenpientä aavistuksenomaista hienosäätöö sinne tänne tapauskohtaisesti. Näin on joskus edes hetkellisesti mahdollista saada se pieni tyhjä kohta piipunpään & savupatsaan väliin.... keskimäärin 10cm pätkä, joskus ääriharvoin onnistuu jopa 50cm, eli vesihöyry on tunnistettu ja hyväksytty ;)

Ihmetyttää vain aivan älyttömästi että miksi ihmeessä tehdas yhtäkkiä voi ilmoittaa noi säädöt täysin päinvastaisiksi? ja lisäohjeistuksissa ovat suullisesti vielä todenneet että ensioilma vopi olla 6:ssa (maksimi) ja toisi 1:ssä, eli että ei anneta savukaasujen jälkipoltolle ilmaa oikeastaan ollenkaan  ???
Meillä tää kyllä aiheuttaa sen sankan läpitunkemattoman mustanruskeen savun koko 200:n röörin täydeltä  :-[

Sittenpä tuo tapaus Termovarin lautauspaketti, Vexven edustaja kehotti käyttämään 80 termaria kun yritin juurtajaksain raportoida kaiken mahdollisen, Aritermillä taasen "pakottavat" käyttämään tuota korkeampaa termaria.
Käyttiksessä ilmoitetaan että kattilalle palaavan veden tulee olla n. 70 asteista.
Meillä ei oikein tahdota päästä noihin arvoihin vaikka pumppupaketti toimiikin virheettömästi, varaajalta tulee 40 asteista vettä, pannusta 80+ ja sekoittajasta menee pannulle tuo n. 66 astetta.
Tätä Aritermin Lahtinen on protestoinut aivan liian alhaiseksi, Tarvaisen mielestä taasen on oikein hyvä...

Varaajassa on periaatteessa kolme mittaria, mutta oikeastaan varminta tietoa saa joko varaajan pohjasta tai hieman pohjan yläpuolelta lataajapumpulle tulevasta putkesta.
Lähinnä tässä on tullut todettua että kun pohjan saa lämpeämään tuohon 70 asteen pintaan niin pärjää seuraavaan aamuun... Yläpinnan/keskivaiheen mittari tuntuu näyttävän aina lähes samaa (iänkaiken vanha jousi mittari), joten sitä ei ole tullut pahemmin seurattua.
puuntäyttömäärä on siis tullut arvioitua tuon pohjan lämmön mukaan, uskaltaako ladata pesän täyteen vai ei...

Toi sytystys/ohitus pelli on periaatteessa ihan ok, sulkeutuu kunnolla piukasti, mutta noiden älyttömien lämpötilojen
seurauksena saattaa olla pienesti vääntynyt, ylä & alareunassa taskulampulla tutkittuna on millin parin aukot...

Savonhumu, mitenköhän tuli tunne että pannu oli saanut lähteä edellisestä paikasta käveleen samoista syistä!
Itsekin tässä on tosissaan tullut mietittyä että mitäköhän tilalle, ja minne toi, eihän tollasta uskalla kellekään myydä! :D
Olis mahtavaa jos viitsisit hieman kysäistä veljeltäsi millä säädöillä sielä mennään, tai vinkata hälle että ilmaantuis itse tänne kertoon kokemuksistaan! :)
Minkä mallin Laddomat sielä nyt on käytössä/millä termarilla?
Minkä lämpöisenä vesi palaa kattilalle & mikä on kattilaveden lämpö täyden palon vaiheessa?
Käyttiksessä ohjeistettiin Laddomat 21 ja 78 termari, ja toi meidän Termovar on periaatteessa aivan vastaava, vain pari astetta korkeemmalla termarilla.

...mitäköhän mä unohdin nyt tästä... varmaan jotain olleellista... niin sekava soppa!  ::)

savonhumu

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« Vastaus #7 : 24.01.2015-12:44 »
se varaajan koko? ;D

Juu soittelinki jo ja linkitin tän keskustelun, aiko käydä lueskelemassa ja jos ei ite kirjaudu niin voin välittää vinkkejä :)
Hitaasti mutta epävarmasti.

vesimies

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 303
Vs: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« Vastaus #8 : 24.01.2015-12:55 »
Tuli äkkiseltään mieleen sellainen, että miten on tuon pannuhuoneen korvausilman laita?
Nuo ongelmat voisivat johtua korvausilman puutteesta, jos kerran pelletillä toimii (tarvitsee vähemmän korvausilmaa?)
ja puilla ei toimi. Vaikuttaa ihan siltä kuin kattila tukehtuisi hapen puutteeseen ???

Emäntä

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 192
Vs: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« Vastaus #9 : 24.01.2015-12:57 »
...ai, niin, tossa on 2500 litranen varaaja perässä. Ja kiitos viestin viennistä eteenpäin! :)

Ja toi korvausilmapuoli lienee kunnossa kun pannu on pajan yhteydessä olevassa
pannarissa jossa pari korvausilma luukkua & ovi pajaan aina auki ja pajassa sitten useempi luukku.
Pellettikäytös on pannarin ovi kiinni, ja tosiaankin toimii hyvin.

Kaikkea kummallista pitää kokeilla, just äsken tehtiin pienenpieni tuli kovenktiokanavien tuhkanpoistoluukkuun ja totaali mysteeri oli että savut tuli varastopesään (savukaasuimuri ei tokikaan päällä)  :o
Täs ei ollut vaikutusta oliko sytyspelli auki vaiko ei...

Kyseessä siis tämä pannu:
http://www.ariterm.fi/lammitysratkaisut/pientalokattilat/puukattilat/ariterm-35/
"tuotelehti" linkissä pykälää vanhempi versio jossa taausti noi ensio & toisioilmaluukut ovat olleet paremmat
(tästä uudesta ne korkkas suunnilleen samantien, ja samaa ongelmaa on ollut muillakin mitä nyt on netistä jotain tietos saanut ongittua), lisäksi tos vanhemmas mallis on vielä ollut erillinen savupelti mikä ei taatusti ois ollut pahitteeksi meillä...

Ennen tätä farssia meillä oli käytös samasta pannusta 1982 vuoden versio ja sen kanssa ei ollut ongelmia, tokikin oli melkonen energiasyöppö kun veti ihan tuhkaakin piippuun :D

Tehtaalla tosiaan on sormi suussa meidän kanssa, kun heidän kohtaamat ongelmat ovat aiheutuneet lähinnä piipun puutteellisesta vedosta, ja ilmeisesti noi uuden käyttiksen ohjeet säädöistä ovat tuoneet ratkaisun tohon ongelmaan.


« Viimeksi muokattu: 24.01.2015-12:59 kirjoittanut Emäntä »

repa

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 265
Vs: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« Vastaus #10 : 24.01.2015-13:47 »
Perusongelma on palamisessa, savukaasumittarit ja laddomaatit saa unohtaa kokonaan siksiaikaa kunnes palaminen on kunnossa, niillä ei ole mitään tekemistä palamisongelman kanssa. Koskahan "tehtaanedustaja" sanoo että ongelma johtuu auringonpilkuista tai maan mangneettikentän muutoksista. ;D

Palaminen on monivaiheinen prosessi, joskus se ei vaan toimi ja on lähdettävä "tyvestä puuhun"-periaatteella.

Tarkistuslista:

- onko ohituspelti oikeassa asennossa, samoin savupelti
- luukkujentiiveys, noin uudessa kattilassa ei luulis olevan hirveetä feiliä
- vedonmäärä ja korvausilma, vetoa on harvoin liikaa ja sitä voi rajoittaa savupellillä ja sillä imurilla, ikkunan tai oven voi pitää auki "opetteluvaiheessa" ( aika usein on tullut vastaan että imuri pyörii väärinpäin ). Jos liikaveto osoittautuu myöhemmin oikeaksi ongelmaksi, kannattaa hankkia vedontasaaja
- sytytyksen "oikeaoppisuus", alapalokaan ei toimi kunnolla ilman hehkuvaa pohjahiillustaa. Käyttöohjeessa kehotetaan pitämään pientä alkutulta  3 tuntia ennen normaalilämmitystä
- ilmanjako, kohtalainen palaminen syntyy ilman toisioilmaa, toisioilman lisäys on jo sitten "hienostelua"
- ensiöilman säädöllä haetaan kohtuullinen palamisteho, toisioilmaa lisätään sen verran että palaminen on puhdasta
- savukaasujen lämpötilaa kannatta seurata vasta sitten kun kattila palaa kunnolla, tärkeää ainoastaan ettei jää alle 200 C. Ensiöilmaa lisäämällä teho- ja savukaasunlämpötila nousee


Kun/jos kattilassa tuli palaa kunnolla, voi keskittyä noihin vähemmän oleellisiin asioihin kuten savukaasun lämpötilaan tai laddomaatin toimintaan ja niiden säätöön

savonhumu

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« Vastaus #11 : 24.01.2015-14:16 »
Veljen pannussa savukaasut vaihtelee 190-250 välillä, riippuen mitä puuta polttaa ja miten kuumaks varaajan lataa.. kattilaveden mittari 80+ mutta käytännössä varaajaanpäin menee jopa vajaa 100-asteista jollainkohtaa lämmitystä eli tuo kattilaveden lämpö hiukan hujastelee käytännössä! Imuri 50% teholla eli aika paljo isommalla kun alottajalla ja silti ei kaasut karkaa liika ylös!

Kuulemma puiden pitää olla ehottoman kuivia että toimii hyvin ja alkutulet pikkupuilla ja kun on kunnon hiillos niin pesä täyteen sekalaista puuta. tuohan holvaa varastopesää jonkunverran helposti kuulemma mutta ajan kanssa sen oppii välttämään.. kokemusperäsesti kuiva pihkapuu parantaa kattilan toimintaa muiden puiden seassa.. Tuolla on polttoaineena kaikki rakennusjätepuutavarasta kunnon klapeihin..
Sitte ku on eka täys pesä palanu niin että on kunnon hiilikasa niin sen päälle täyttöö ja voivat olla jo järreempääki puutavaraa...
Hitaasti mutta epävarmasti.

Emäntä

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 192
Vs: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« Vastaus #12 : 24.01.2015-14:25 »
No sitähän minäkin, palaminen on mitä sattuu ja vaikee tosiaan kuvitella että tolla pumpull aja sen toiminnalla tai toimimattomuudella on kovin suurta vaikutusta itse palamiseen...
(meillä on kuulemma ollut liian hyvääkin puuta, liian pientä, liian kuivaa jne... ja välillä piippu ei kuulemma ole vetänyt tarpeeksi ja sitten taas välillä liikaa. Nyt kun noi aiheet on loppuun koluttu niin keskitytään arvostelemaan latauspumppua, vain kilpailijan täysin vastaava voi olla oikea...)

-Ohituspelti & savupelti *check*
-Luukkutiiveys, näennäisesti kunnossa mutta varmaksi eio voi sanoa
-Vedon määrä, ilmeisesti liikaa? Jos imurin pitää esim 50%:ssa niin alipaine käyttiksen ilmoittamassa kohdassa puhaltimen vieressä on yli 100 Kpa, käyttis määrittää ihanteeksi 40.
-Imuri pyörii oikein päin *check*
-Korvausilma ok, enemmän kuin tehtaan vaatima 330cm3
-Sytytys.
...ensalkuun pari ekaa lämmityskautta tein esilämmitystulen käyttiksen ohjeen mukaan "JOS kattilaa ei ole varustettu savukaasuimurilla".  
Teknisen tuen tyypin käynnin jälkeen ei ole tehty, koska hän sanoi että on turha operaatio, kun kattilassa on tuo imuri ja piipussa vetoa yllinkyllin.
Tällä konstilla säästetty sit aikaa reilun puol tuntia per sytytyskerta & savustettu vähemmän naapurustoa. Eikä tuolla muutoksella ole ollut vaikutusta varsinaiseen palamiseen, suuntaan tai toiseen.
- savukaasuja on lähes ylivoimaista saada alle 200 asteen vaikka käyttiksen mukaan ihanne ois 150 astetta.

...sytykkeitä & pikkupuita pohjalle, tuli perään & samantien pesä täyteen, savukaasut pääsääntöisesti yli 255 (mittari ei näytä suurempia arvoja) ennen kuin on ehtinyt saada pesän täyteen & täyttöluukun kiinni.
Parin minuutin päästä savu/kiertopelli kiinni, savukaasut tippuu hetkellisesti 160 asteen tietämille, mutta nousee muutamassa minuutissa ylemmäs.
Tässä sytytysvaiheessa pidän imurin 50%:ssa, hyvin nopeesti sen saa sit alata laskeen vaiheittain alemmas, 30% tietämille, ja välillä tosiaan on lähes pakkokin yrittää rajoittaa vetoa käyttämällä imuria jopa vain 10%:ssa.

Noin niin kuin pääsääntöisesti, mutta sit on ne poikkeus vahvistaa säännön kerrat kun tapahtuu kaikkea selittämätöntä  :o ilmanpaineilla & tuulen suunnan muutoksilla ei olla havaittu olevan näihin ihme tilanteisiin vaikutusta  ::)
Välillä voi olla että savukaasut tipahtaa alle 150 astetta eikä meinaa aivan helpolla siitä nousta, ja sit taas välillä eivät tipahda alle 200 ollenkaan & piippu meinaa imaista koko kattilan kitusiinsa  :P

Mutta kun nyt otta ton eilisiltasen esimerkkitapauksen käsittelyyn, niin mitä ihmettä oikein tapahtui käytännössä tuossa palamisprosessissa?  ???
"Eilen illalla oli taas jo pikku jännitysmomentit ilmassa kun imurissa oli nopeutta vain 26% ja savukaasut yli 210 astetta, palo melkoista fa-ta-ta-ta-jytinää ja lopulta alkoi tollautella savua sisälle ensioilmaluukkujen kautta"

Holvaamista on ollut jkv, ja ehdottomasti enemmän jos/kun ollaan kunnolla jarruteltu palamista imurilla & kun käytössä on ollut 72 termari/kattilalämpö alhaisempi.
Tuo varaajalle suoraan menevä vesi on ollut aikalailla vain 80+ asteista, noudattanut samaa linjaa kuin itse kattilan veden lämpö. Liekö ylipäätään edes mahdollista saada tonne lämpimempää vettä kuin mikä kattilaveden lämpö on  :o




« Viimeksi muokattu: 24.01.2015-14:30 kirjoittanut Emäntä »

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 534
Vs: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« Vastaus #13 : 24.01.2015-14:25 »
Pyöriikö savukaasuimuri oikein päin?

Ohituspellin vuotamiseen en oikein usko, silloin savusolassa lämmöt nousee samantien tähtitaivaalliseksi jos eivät kierrä konvektio-osan kautta.

Täällä on käyttäjä Erbish joka on modannut pykälää suurempaa Aritermiä, hältä voisi saada jotain käyttäjäkokemuksia/ vinkkejä aiheesta, laita vaikka YV:tä jospa hällä vaikka sytyttäs paremmin  http://www.puulammitys.info/index.php?action=profile;u=114

Varaajan lämpötilojen nousu yhden tai kahden mittarin perustella on vähän hakuammuntaa jos miettii miten kattilasta saa tehoja irti. Kotikonstein voi yrittää haarukoida kattilan tehoja punnitsemalla puumäärän ja etenkin jos saa kiertoveden pysäytettyä lämmityksen ajaksi pääsee paremminkin kärryille. Varaajan lämpöjen mittaukseen voi tinailla 1-wire verkkoa jos rakentelu on hallinnassa, ebayssä oli lämpömittareita parin dollarin kappalehintaan joita voi yrittää laittaa eristeiden alle tai ensihätään jos keittiöstä löytyy paistolämpömittari niin se kiinni varaajan kylkeen, kunhan kärki on parin sentin matkalta kiinni raudassa, esim kierukkalaipan tai jonkun lähtevän yhteen rungossa.



2500 litran varaajassa 1 aste keskilämmössä on ~3 kWh. Kilossa puuta on 4 kWh ja jos se palaa 75% hyötysuhteella siitä saa 3 kWh energiaa talteen. Lämmöt tosin varaajassa kerrostuvat ihan parinkymmenen sentin matkalla joten keskiarvon laskenta on aina vähän vain sinnepäin mutta esimerkiksi

poltat 30 kg puuta = 120 kWh, itse kattilan lämmitykseen tarvitaan noin 240wh /c eli jos kattila lämmitetään vaikka 30->80c ennenkun termari aukeaa haukkaa se 12 kWh. Sitten jos varaajan keskilämpö nuosee vaikka 20 astetta on se 20x3=60 kWh eli yhteensä 72 kWh / 120 kWh = 60% hyötysuhde. Mikäli pesälllinen paloi 2 tunnissa 72/2 = 36 kW keskiteho.

Jos siellä pannarissa aikaa menee niin voihan näitäkin laskeskella...

Pellettipoltin toimii siis ihan ok? Polttimessa lienee oma ilmanpuhallin, onko silloin myös savukaasuimuri päällä kun poltin toimii?

EDIT

jos vetoa liikaa niin vedontasaajasata piipun päässä vois olla hyötyä. Tuo ta-ta-ta palaessa kuullostas että vetoa on liikaakin?
« Viimeksi muokattu: 24.01.2015-14:27 kirjoittanut Pähkäilijä »
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

Emäntä

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 192
Vs: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« Vastaus #14 : 24.01.2015-14:39 »
Noita tee-se-itse mittareita on pitkin pannaria kylvetty sinne ja tänne, täällä on ihan hysteerinen seuranta päällä  ;D

Ja, juu, pellettipolttimes on oma puhallin, sk-imuri on polttimen käyntijaksolla vain 10%:lla, taukotulella nollassa.

Oikeestaan mä en ole ees niin huolissani tosta varaajan lämpiämisestä, välillä lämpee, välillä ei (järjestelmäs on ilmaakin, ja ei toi 80 termari aukee koskaan kunnolla jos pannun lämmöt on vain 82-84), sitä vois ihmetellä sitten kun sais ton palamaan niin ettei tarvi vartin välein käydä räpläämäs jotain  :P

Toi vedontasaaja vaikuttais toistaseksi loogisimmalta vaihtoehdolta...
Saiskos linkin johonkin semmosseen tähän, kiits? Ei hajuakaan millanen on käytännössä...

Kaivelempa ton Erbishin jostain esiin ;)

Sen verran on tänään askarreltu että tuon kaksiosaisen arinan ylempi osa pienesti modifioitiin.
Arinan yläossasa oli koko leveydeltä yli sentin levyinen aukko mistä tod.näk. kaikki ensioilma on kulkenut, nyt arinaa saatiin nostettua sen verran että aukko on tukossa ja ilman PITÄISI kulkea arinan läpi, ehkä  ::)
Seuraukset saanee lukea iltalehden lööpistä  ;D ;D

« Viimeksi muokattu: 24.01.2015-14:41 kirjoittanut Emäntä »