Ihan noin yksiselitteisesti ei taida tuo veto-syndrooma mennä, pelkillä paineilla, kyse kuitenkin pelkästään kaasun virtauksesta ja paine-ero on vain yksi osatekijä kokonaisuudessa?
Niin kauan kuin puhutaan fluideista (esim. kaasut, vesi jne.) samat lainalaisuudet ja täten esim. samat laskukaavat pätevät. Ongelmaksi jää löytää mahdollisimman hyvin asioita selventäviä esimerkkejä.
Toki virtausvastukset hormissa ja tulevan ilman suhteen ym. moni muu asia jollain tasolla vaikuttaa, mutta jos lähtökohtaisesti nämä on mitoitettu kyseiselle teholle ei niitä tarvitse ottaa huomioon. Lisäksi näissä kirjoitteluissa halutaan enemmänkin havainnoillistaa asioita kuin antaa 1/1 paikkansa pitäviä vastauksia.
Vedon voi ajatella potentiaaliksi, voimaksi joka on ilman/kaasun liikutteluun käytössä oleva voima. - merkki lukeman edessä, kertoo tässä tapauksessa ainoastaan voiman suunnan, jonka jokainen osannee ajatella suuntautuvan hormiin päin. (Jos veturi työntää tai vetää samalla voimalla vaunua, vaikutus on molemmissa tilanteissa sama).
Vesijohtoverkossa vallitsee samanlainen ja täysin verrattavissa oleva potentiaali, paine (vesijohtoverkon paine, tässä vakio 10bar). Kotona suihkuhana vastaa kattilan ilmaläppää jonka asennosta virtaavan veden määrä riippuu.
Autoilijoille yksinkertaistettu esimerkki voisi olla esim. polttoainesuutin. Vakiopaineella esim. 2000bar syötetään polttoainetta, jonka määrä riippuu siitä kuinka paljon/pitkään suutinta avataan.
Vaikka kattilan kohdalla ero vedon suhteen on pieni (esim. kesällä min. 20Pa ja talvella puuskaisella säällä 100Pa), pitää huomata muutos suhteessa valmistajan suunnittelemaan arvoon. Realistinen vaihtelu voi kattilan kohdalla olla 5-kertainen.
Mitä tapahtuu jos potentiaali vesijohtoverkossa muuttuisi 5-kertaiseksi? 50bar paineella suihkussa hanaa saisi avata yhden viidenneksen normaalista asennosta. Kun vettä haluttaisiin laskea samalla teholla (määrä esim. 12l/min) olisi virtausnopeus pienemmän aukon vuoksi viisin kertainen. Jokainen on nähnyt painepesurin ja tietää että vaikka vesimäärä ei nousisikaan, virtauksen kasvaessa, kyseessä on aivan eri tapahtuma.
Entäpä auton suuttimen kohdalla. Potentiaali (paine) nostettaisiin 10000bar, mutta moottorin ohjaukselle ei tehtäisi mitään mutoksia. Samoilla, ohjelmoiduilla arvoilla polttoainetta syötettäisiin moottoriin 5-kertaisella nopeudella ja 5-kertainen määrä. Mahtaisiko moottorinohjaus selviytyä kyseisenlaisesta tilanteesta? Entäpä jos paine vaihtelisi satunnaisesti?
Ketään ei suurestikaan kiinnosta mitä vesijohtoverkon potentiaalille tai hormin vedolle käy kun hana tai läpät suljetaan. Tällöin ei suihkutella eikä kattilassa pala tuli. Erona on kuitenkin näissä tilanteissa potentiaalin "luova" tilanne, joka kattilan kohdalla lakkaa hiljalleen vaikuttamasta tulen sammuttua.
Ite olen päättänyt olla sitä mieltä että vetoa ei koskaan ole liikaa. Hyvänkin vedon saa hukkumaan kattilan rakenteisiin, mm. savukaasujarruihin tai toisiopalotilan pyörteilyyn. Viimeistään silloin kun ilmaläpät pannaan kiinni, loppuu veto tai siis virtaus. Kurjositeettina mainitsen että itellä on "savujarrut" myös hormisssa. Tarkoituksena tartuttaa loputkin lämmöt hormiin, joka on suurimmaksiosaksi rakennuksen sisäpuolella. Piipunpäässä oleva imuri pitää huolen siitä ettei veto juurikaan vaihtele.
Mielestäni "liian kova veto" on luonnonvara, joka vain pitää osata käyttää hyödyksi.
Tietty silloin kun veto on ongelma, liika tai liian vähän, sille pitää tehdä jotain.
ev3449:n mainitsema sekoitusventtiili-esimerkki pitää tismalleen paikkansa, myös vedon suhteen (hyvä vertaus ).
Pidän kuitenkin vedontasaajien kanssa kikkailua jonkinlaisena "hätävarjelun liioiteluna", huonoa palamisprosessia niillä ei saa korjattua, jos kaasutus on kunnossa, ei pienet paineen vaihtelut haittaa.
Jos liiallisen vedon voi jollain tavoin hyödyntää, jotta päästään kattilan vaatimalle tasolle, on tuo toki järkeenkäypää tehdä niin. Tarve on suurimmassa osassa tapauksia kuitenkin rajata suurimmat olosuhteiden vaihteluista johtuvat huiput lähelle pienimmän vedon tasoa (mitoittamalla määritettävä minimi), jolloin mikä tahansa kiinteä jarru vaatii minimivedon säilyttämiseksi tehostusta, kuten sinulla piipun huipulla olevan imurin. Tilanteessasi veto on kutakuinkin vakioitu jo monellakin tavoin oikealle tasolle.