Morjens!
Mikään erikoistapaus ei tietenkään oma systeemini ole, vaan ehkä rohkaiseva esimerkki siitä, kun tekee ihan kaiken itse, voi onnistua kohtalaisesti.
Kattila siis tuo mainittu MAGA, varaajana Jäspi ovaali 1800 litraa, kahdella käyttävesikierukalla ylhäällä ja alhaalla. Lisäksi 2X lämpöparoni, 6kW/ kappale, siinä noin 500 mm kattilan yläosasta alas päin. Eli jos en tee puulämmitysharrastus- liikkeitä niin sähkä panee varaajaan 80, 20 ja 20 ylhäältä lukien lämmintä.
Maga oli nyt jälkikäteen hyvä valinta. Atmos meni ohi kun siinä on alhaalla takana nuohuousluukku. Attack oli ihme pullistuksia ja paljon isompi kriittisissä suunnissa kuin muut samankokoiset. Mutta kaikki tuo valkkaaminen vain siksi että oma pannuhuoneeni on tyhmän pieni.
Omana lisänä kattilapiirissäni on Glykolilla täytetty ilmanvaihdon jälkilämmitin. Sille on oma itsetehty lämmönvaihdin kattilan kyljessä. uskon että se on hyvä sähkönsäästäjä, koska muuten 500 watin vastus olisi ilmanvaihtokoneessa päällä monta kuukautta putkeen. Kun lämmityskausi alkaa, niin aloitan sen napsauttamalla sen kierron pumpun päälle. Kun alkaa olla nollakelejä, pitää käynnistää lattiakierrot.
magassa on savuimuri ja putkilämmönvaihdin. Esim. Atmoksessa putkilämmönvaihdin on vasta hinnakkaammissa malleissa. Olin löytävinäni hyvien kattiloiden rakenteita ja ominaisuuksia MAGAsta joka oli kakista halvin. Hintaa en suoraan julkista koska pyysin Hemeltronilta henkilökohtaisen tarjouksen ja Sen Suomen pään yhteyshenkilö Lauri Kruusing lukee tätäkin foorumia ja on varmaan jonkunlaisella sydämellä mukana asioissa. Avaa hemeltronin sivut, etsi Laurin numero tai säposti ja laita kysymyksiä. saat tarjoukset mistä haluat,kotiin tuotuna. Myös kuvailua ja valinta- apua tulee.
Vigas olisi ollut sama kattila mutta puhallustyyppinen,. Sen Lambdaversio olisi ollut tonnin kalliimpi kuin maga perussäädöillä. Bormmer olisi ollut kutakuinkin Magan hintainen. Vigas lambdalla saman hintainen kuin Suomessa perus- Jäspi Econature alimmillaan.
En edes yritä suositella. kattilan valinta ilman pitkää koeajokokemusta on aina mielikuvajuttu. Itse olin tekevinäni puhtaasti teknistä valintaa ja tykästyin putkilämmönvaihtimeen. Mistä sen tietää vaikka oma aivoni olisikin tehnyt päätöksen komean sinisen värin takia
Joka tapauksessa tuo tapa oli ns keskihintainen homma. kallein on Suomesta ( harmittaa Suomalaisen työn puolesta!) hankittu tännen tuotu kattila. halvin on baltian reissulla peräkärryllä haettu kattila, jolloin hinta alkaa varmaan alle kahdesta tonnista. Itsellä oli haluna että kattila tuodaan rahtina pihaan. Sen verran haluan kaikessa sanansa pitänyttä hemeltronia mainita että nyt, savotan jälkeen tunnen saaneeni edullisne, hyvän kattilan.
Mutta koita päästä katsomaan kattilan käyttöä jossain. Erityisesti lambdallista pitäisi seurata ja sitten lambdatonta. Sitten kotiin miettimään mitä 1000 -2000 euron hintaero merkitsee ( Vigasissa siis 1000 euroa) lambdattomaan nähden.
Itse pelaan aina liian horjuvalla budjetilla ja sitä lopullista valinnan vapautta ei ole. Otin sen kattilan mihin rahat riitti.
tärkeintä on tunnistaa omat mietteet ja oma tarve. Sehän pitäisi saada hoidettua, ettäolisi tyytyväinen puita kantaesaan ja polttaessaan. itselläni osui nappiin, kun pannarissa käy, on olo kuin taputtelisi uutta urheiluautoa.. käänteispaloisen toiminta tekee edelleen ja vieläkin vaikutuksen.