Vaikuttaa siltä ettei keskustelussa ole tai tule järkeä, mutta koitetaan kuitenkin...
Pähkäilijälle,
Jos joku kysyy asiaa, kaipaa hän tällöin tietoa. Tieto tarkoittaa olettamusta jolle löytyy pätevä perustelu. Et esitä kirjoittamillesi missään vaiheessa perusteluja. Luonnollisesti kirjoittamaasi kriittisesti suhtaudutaan jos se on järjen, logiikan tai jopa omien kirjoitustesi kanssa ristiriidassa. Jostain kumman syystä täällä ei kuitenkaan kirjoittamiasi "haluta" kyseenalaistaa. Jokainen peruskoulun käynyt pystyy ymmärtämään, että jos kyseessä on yksi yhtälö (jäännöshappi) ja tähän kaksi vaikuttavaa muuttujaa X (ensiöilma) ja Y (toisisioilma) ei näille voi löytyä yksittäisiä arvoja.
Täällä on käsitelty virtausvastusta kattilan läpi, voimia joilla tämä ylitetään (veto ja keinotekoinen veto sekä näiden yhdistelmät), virtausta (ainakin hormin yhteydessä)... Onko kaikki tämä ollut irrallisia toisiinsa liittymättömiä asioita?
Automaattiset ohjausjärjestelmät ovat syntyneet tarpeesta. Lambda on yksi arvo jonka tietoa ohjausjärjestelmä voi käyttää. Koko kattila-automatiikan tarkoitus on säätää ilmamääriä. Ennen kuin voi "selittää" miten automatiikka säätää, täytyy ymmärtää miksi ja mitä halutaan säätää.
Kun keskustellaan automatiikan (etenkin osaltaan lambdan tietoon perustuvan) toiminta-tavasta on se hyvinkin yksityiskohtiin keskittyvää. Kyse automatiikan kohdalla on ensioilmamäärän ja toisioilmamäärän "oikeissa" arvoissa pitämisestä.
Kirjoitat jokaisessa viestissäsi enemmän ja enemmän asioita jotka eivät millään tavalla selitä aikaisempia kirjoituksiasi. Esim. viestissäsi:
Juu yksinkertaistin asiaa, mutta kattilateho hitsataan tehtaalla kun ennen sitä joku on pähkäilly kuinka monta litraa ilmaa menee kattilan läpi ja mikä on konvektorien pinta-ala. Jos ensimmäistä kasvatetaan jälkimmäinen jää pieneksi. Ei ne tehot mopossa kasva vaikka kaasariin enemmän bensaa meneekin jos polttotapahtuma ei taivu siihen perässä. Minulle ei ole vastaan tullut tuloksia että polttotapahtuma kestäs myös kunnossa jos pesällinen poltetaan tyhjäkäynnillä minkä kattila tekee jos jäähdytysvesi on liian kuumaa kattilan lämpöjen laskemiseksi eli pannu lähtee katkokäynnille.
Kaikki tietävät että kattila on hitsattu tehtaalla. Kaikki tietävät että esim. konvektion pinta-ala on mitoitettu tietyn "ilma-/kaasumäärän" mukaan. Kaikki tietävät että jos ensioilmaa lisätään, toisioilmaakin pitää usein lisätä. Kukaan ei oleta mitään myöskään mopo-teoriaasi vastaan.
Keskustelu pyörii sen ympärillä mitä kirjoitat kattilan ilmamäärien säätämisestä ja vielä tarkemmin "kaasutuspolton" aikana ensiöilman ja toisioilman säädön perusteista ja vaikutuksista. Kuinka kokonais "ilmamäärä" pidetään suunnitellussa ja miten ensiö- ja toisioilmamäärät suhteutetaan toisiinsa.
Edellisellä kerralla samaan aiheeseen päästiin kun kirjoitit:
Kun pesässä olevat puut lämpenevät yli 200c alkaa selluloosa kaasuuntumaan ja jos vetoa kuristetaan ei ilmaa riitä kaasujen polttoon. Mikäli kuristetaan ensiöilmaa kaasuuntuu vähemmän, toki toisiopuoleltakin jo pannussa menee ilmaa alas mutta suurin osa menee kasujen polttoon ja silloin ei kaasutettu puu karkaa palamattomana piipusta ulos. Lambdasäätöiset pannut säätävät siksi tulevaa ilmaa, ei lähtevää.
Jos kirjoittaisit autofoorumilla, että lambda-arvoon perustuen voidaan pitää vaihtelevissa olosuhteissa auton vauhti tasaisena ja päästöt oikella tasolla, ei kukaan ottaisi kirjoittamaasi tosissaan. Täällä se tuntuu menevän täydestä läpi.