Kirjoittaja Aihe: VIGAS 40 projekti  (Luettu 50965 kertaa)

Yleisajattelija

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 76
Vs: VIGAS 40 projekti
« Vastaus #105 : 27.02.2024-13:53 »
Jännä että sulla on päinvastanen mielipide niihin kommentteihin nähden mitä oon löytäny valurautasuuttimien käyttäjiltä....

Saaspa nähdä, koska senverran kokeilunhalua on että kyllä mä sen laitan, ja jos sulaa heti niin on alkuperäinen varastossa.

Kokemusta tästä tapauksesta ei ole, joten voin olla väärässä. Olen kuitenkin remontoinut muuatta saunakiuasta, jossa tulenohjauslevy on sulanut jo kahdesti. Tuossa on suunnitteluvirhe, kun ko. levy ei pääse jäähtymään mitään kautta. Toisessa remontissa hitsasin sitten tulenkestävästä teräksestä (on muuten sikakallista tavaraa), jonka pitäsi kestää 1000 asteeseen asti. Tässä tapauksessa tilanne voi tosin olla erilainen, koska tuo suutin on (käsittääkseni) heti puupanoksen alla ja toisioilma menee siitä läpi. Valurauta kestää varmaan hieman paremmin, mutta sekin menettää lujuutensa jossain 500-600asteen kieppelillä.

On kyllä mahdollista, ettei tuossa kohtaa vielä ole toisiopalon maksimilämpötilaa ja valurautakin kestää. Silloin tosin on kattilan valmistaja tehnyt suunnitteluvirheen, koska noita keraameja ei kannata käyttää ellei ole pakko. Nuo on kaikki menneet hajalle omassa polttimessakin ja on jouduttu korvaamaan rosterilla.

varikonniemi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 590
Vs: VIGAS 40 projekti
« Vastaus #106 : 29.02.2024-03:02 »
aika painavaa sanaa sulla...

Jos keraamisuutin on paljon kevyempi ja halvempi kuin valurautanen, niin onhan se täysin hyväksyttävä tehtaan osa. Ei sitä helposti ymmärrä, mutta tommosen valurautasuuttimen liikuttelukin jo vaatii voimaa, se ei ole kevyt. Ja jos sen hinta on 4 kertaa isompi kuin keraamisuutin joka on kestänyt melkein 10 vuotta, niin ei voi valittaa valmistajan päätöksestä.
VIGAS 40 Lambda / Laddomat 21-60 @ 78^c / 4,2m^3 varaaja

Nuukakimmo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 41
Vs: VIGAS 40 projekti
« Vastaus #107 : 22.04.2024-14:10 »
Katselin Kureniezen sivuilta että nelisen tonnia maksaisi 40 Vigas lambdalla. Tilatessa on vaihtoehtoina nouto tai kuriiri Slovakiassa. Myöskään määränpää maata ei kysytä. Miten olette tilannut tuolta, kannattaako olla yhteydessä sähköpostitse tai muuten? Varikonniemen kirjoituksista ymmärsin että savukaasuimuria ei välttämättä tarvitse? Hyvä video oli piipun päästä kun puita lisättiin. Onko kattila lukuunottamatta sytytystä ja puiden lisäämistä täysin savuton? Holvaako helposti? Onko tarkka puun palakoolle tai pituudelle? Onko kenelläkään tuollaista kattilaa käytössä jota pääsisi  käytössä katsomaan, kuitenkin iso sijoitus kyseessä? Pääkaupunkiseudulta kohtuullisen ajomatkan päässä, tai Vantaa- Joensuu väliltä. Nyt on Arimax 35, huono syttymään, hyvä holvaamaan.

kuumakalle

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: VIGAS 40 projekti
« Vastaus #108 : 22.04.2024-21:40 »
Hei
Ei ole Vigasta,mutta olen kyllä lähiaikoina arimaxin tilalle kysellyt kattilaa, tuolta kureniezen kautta rahti oli reilu 700€ ja mult Montin kautta reilu 560€
Tarjosivat vaihtoehtona järjestää rahti itse,siihen en ole vielä perehtynyt.
Eikä kyllä yhden kattilan takia kannattavaa taida olla.
Tuo Vigas olisi varmasti hyvä kun vaan saisi nykyiseen teräshormiin helpommin liitettyä.
Maga tai Atmos lähinnä minulla vaihtoehtoina.
Tänään kyllä laittoi eräs Liettualainen liike kyselyyn vastaukseksi ettei tuota Maga,valmistajaa enää olisi,tai sitten eivät halua toimittaa Suomeen.
Minä oon oppinut elämään ja polttamaan holvaamatta arimaxilla,nyt se vaan pikku hiljaa rupeaa vuotamaan.

varikonniemi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 590
Vs: VIGAS 40 projekti
« Vastaus #109 : 23.04.2024-02:39 »
Kyllä siinä palaa ihan kaikki missä koossa tahansa, kyllä huonolla puulla&asettelulla voi holvaa väliaikasesti mutta kyllä se aina romahtaa alas ja palo pysyy hyvin hallussa lambdasäädön ansiosta.

Jos sisätiloissa käytät sitä niin kyllä kannattaa olla se imuri, mutta autotallissa/"rämäkellarissa" ei tarvi.

Järkyttävää että 10 vuodessa on lambda kattiloiden hinnat tuplaantunu. Nykyhinnoilla kannattas melkeen alkaa miettiä lambdattoman alapalon laittoa kun niitä saa siihen pariin tonniin ja toimii yhtä varmasti vain hieman huonommalla hyötysuhteella.

Katselin Kureniezen sivuilta että nelisen tonnia maksaisi 40 Vigas lambdalla. Tilatessa on vaihtoehtoina nouto tai kuriiri Slovakiassa. Myöskään määränpää maata ei kysytä. Miten olette tilannut tuolta, kannattaako olla yhteydessä sähköpostitse tai muuten? Varikonniemen kirjoituksista ymmärsin että savukaasuimuria ei välttämättä tarvitse? Hyvä video oli piipun päästä kun puita lisättiin. Onko kattila lukuunottamatta sytytystä ja puiden lisäämistä täysin savuton? Holvaako helposti? Onko tarkka puun palakoolle tai pituudelle? Onko kenelläkään tuollaista kattilaa käytössä jota pääsisi  käytössä katsomaan, kuitenkin iso sijoitus kyseessä? Pääkaupunkiseudulta kohtuullisen ajomatkan päässä, tai Vantaa- Joensuu väliltä. Nyt on Arimax 35, huono syttymään, hyvä holvaamaan.
« Viimeksi muokattu: 23.04.2024-02:52 kirjoittanut varikonniemi »
VIGAS 40 Lambda / Laddomat 21-60 @ 78^c / 4,2m^3 varaaja

kuumakalle

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: VIGAS 40 projekti
« Vastaus #110 : 23.04.2024-11:31 »
Onhan nuo lambdatomien hinnat myös noussut,varmaan tuo keski-Euroopassa oleva energia tuki mitä saavat laitteille vaikuttaa hintoihin. Ainakin Saksan hinnat on huomattavasti korkeammat mitä muualla samoista laitteista.
Sähköpostilla olen kysellyt mitä on kysymyksiä ollut.
Rahti oli Oulun etelä puolelle,en tiedä mitä olisi 500km etelämmäksi.

varikonniemi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 590
Vs: VIGAS 40 projekti
« Vastaus #111 : 23.04.2024-14:40 »
Vigas 16 perus versio on 1600e, lambdalla 2400 hemeltronilta. Niin onhan se lambdan hinta nykyään jo 30% kattilan hinnasta...

(esimerkissä vigas 16 koska hemeltron on poistanut kattiloiden hinnat sivuiltaan, ainoastaan mainittu "hinnat alkaen")

Kyllä 40kW alapaloja varmaan saa siihen 2000e hintaan.
« Viimeksi muokattu: 23.04.2024-18:51 kirjoittanut varikonniemi »
VIGAS 40 Lambda / Laddomat 21-60 @ 78^c / 4,2m^3 varaaja

Nuukakimmo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 41
Vs: VIGAS 40 projekti
« Vastaus #112 : 14.05.2024-18:58 »
Tänään tuli vigas pihaan. Sitä tuossa tuumin, että mistä latauspumppu saa käskynsä? En älynnyt ottaa sitä hätäjäähdytys juttua, varmaan yhteiden tulppaus riittää siihen asti että sellaisen löytää jostain? Ohjekirja toki tuli mukana, on vain salakielellä kirjoitettu niin on hidasta ennen kuin saa siitä selkoa.

SavuaKansalle

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 91
Vs: VIGAS 40 projekti
« Vastaus #113 : 15.05.2024-10:22 »
Millainen hätäjäähdytysventtiili tuossa pitää olla. Mulla löytys DBV1 venttiili (uusi)

varikonniemi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 590
Vs: VIGAS 40 projekti
« Vastaus #114 : 18.05.2024-21:50 »
Tänään tuli vigas pihaan. Sitä tuossa tuumin, että mistä latauspumppu saa käskynsä? En älynnyt ottaa sitä hätäjäähdytys juttua, varmaan yhteiden tulppaus riittää siihen asti että sellaisen löytää jostain? Ohjekirja toki tuli mukana, on vain salakielellä kirjoitettu niin on hidasta ennen kuin saa siitä selkoa.
Nostat sitä ohjausmodulin kantta niin on selkeästi englanniksi kerrottu mihin pumpun piuhat menee. Itse tilasin sen hätäjäähdytys venttiilin kattilan mukana mutta eipä ole tullut mieleen sitä asentaa. Kun kattilassa kerta on kaksinkertanen varmistus ylilämmölle niin ei sitä tarvitse.

Myös puhaltimien ja servon ohjaus on sähkösesti toteutettu failsafe, eli jos ei ohjelmisto sitä jatkuvasti aktiivisesti säädä niin menee sammutustilaan. Eli jos vaikka ohjelmisto tilttaa ja lopettaa säätämisen niin puhallin sammuu ja ilmansyöttö menee kiinni. Kuin myös sähkökatkon sattuessa patterivarmistus ajaa ilmansyötön kiinni vaikka kattilaa ohjaava tietokone on sammunut.

Kerran on käynnyt niin kun ukkonen iski lähelle ja ilmeisesti aiheutti jonkun häiriöpiikin niin näyttöön ilmesty töpselin kuva, eli huomas virheen ja ainoa tapa jatkaa käyttöä oli käyttää piuhaa irti et uudelleenkäyynistää kattilan.
« Viimeksi muokattu: 18.05.2024-22:08 kirjoittanut varikonniemi »
VIGAS 40 Lambda / Laddomat 21-60 @ 78^c / 4,2m^3 varaaja