Tervehdys. Täällä on ainakin kaikki putkihommat tehty aina itse.
Suurin ongelma taitaa ihmisillä olla yleensä siinä ettei uskalleta edes yrittää tehdä mitään itse. Putkihommat on loppujen lopuksi sen verran helppoja että kyllä ainakin oman pannarin putkituksesta pitäisi melkein kenen tahansa selvitä.
Ensin vaan tekee kaikki putket ja liitokset ja sitten vaan varovasti täyttämään järjestelmää vaikka vähän kerrallaan niin näkee jos on vuotoja ja tyhjennysventtiilihän on asennettuna joka tapauksessa niin ei muuta kuin letku pihalle ja venttiili auki jos joku liitos sattuisi pahemmin vuotamaan (todella harvinaista).
Jos tekee ihan mustasta pannarin putket niin jos sattuu olemaan esim. bauhaus lähellä niin niissä on ihan hyvät valikoimat valmiiksi kierteytettyjä mustia putkia eri mittaisina ja kaikkia mahdollisia liittimiä. Pienempien putkien kierteytys onnistuu kyllä itsekin kunhan muistaa käyttää riittävästi öljyä kierteyttäessä ja se että tekee vaan ihan pienen matkan kerrallaan ja sitten ottaa taas takaisinpäin eli ei saa vetää kerralla loppuun
Vaikeintahan noissa amatöörinä on se ettei oikein tiedä mitä osia tarvitsee ja paljonko joten jonkinlainen arvio kannattaa tehdä ja hankkia sitten vaan puuttuvia osia sitä mukaa kun tietää mitä tarvitsee. Eihän se haittaa vaikka homma vähän venyykin koska eihän oma aika käytännössä maksa mitään.
Itse tilansin pahvilaatikollisen sinkittyjä liittimiä ebaystä, tulivat Puolasta ja täytyy sanoa että niiden laatu oli moninverroin parempi kuin nämä mitä täällä Suomessa on myynnissä, Suomen kamat taitavat olla nykyään kaikki kiinalaisia, ainakin muutaman jonka jouduin täältä oikein putkiliikkestä ostamaan niin oli jotain ihme rautaa, veikkaisin jotain säilyketölkkiä
mutta ne puolalaiset osat olivat todella viimeisteltyjä ja hyviä, lisäksi maksoivat sinkittyinä alle puolet siitä mitä täällä ihan mustat osat maksaa.
Nyt tuli kesällä asennettua myös muita lämmitysjärjestelmän putkia ja ne oli komposiittiputkia jotka tilasin Saksasta, samaten sieltä tuli liittimet ja työkalut, nekin kaikki maksoi alle puolet Suomen hinnasta ja olivat kuitenkin ihan paikallista valmistetta eikä mitään kiinalaisia kuten nämä useimmar täällä myytävät.