Kirjoittaja Aihe: Laka yr 29--> Atmos 32 gs  (Luettu 19648 kertaa)

nyysis87

• Jr. Member
  • **
Laka yr 29--> Atmos 32 gs
« : 17.07.2014-21:06 »
Vuoden verran lämmitelin tuolla Lakan yr 29 kattilalla ja oli kyllä työlästä puuhaa, kattila holvasi puut jatkuvasti, kattilalle sopivan mittainen puu oli noin 25 cm ja hyötysuhde ei pilviä hivellyt. Päätin aloittaa pannuhuoneen saneerauksen ja muutama päivä sitten pihaan tuli Atmos 32 gs ja paisuntasäiliö virosta (toru juri) palvelu oli kyllä hyvää ja hinnat edulliset.

Paloittelin vanhan varaajan puukkosahalla palasiksi ja kannoin pihalle. Nyt pitäisi vanha kattila ottaa irti ja roudata viereiseen huoneeseen, josta se sitten nostetaan kaivurilla pois kunhan on reikä seinässä ja samalla sitten atmos ja jäspi ovali 1.8 epk sisään.
Mittasin vanhan paisunnan paineet ja neitsyytensähän se oli menettänyt. Myös kattilankin painemittari näytti 0.3 baria liikaa.

Pitääkö muuten tuota Atmosta poltella tietyllä tavalla ensimmäisellä polttokerralla vai voiko jo heti laittaa täyden tohinan päälle? Kosteutta varmasti on noissa keraamisissa osissa.
Pitää myöhemmin sitten laitella kuvia kunhan saa kamat paikoilleen ja putkitukset tehtyä.

sakarif

• Sr. Member
Vs: Laka yr 29--> Atmos 32 gs
« Vastaus #1 : 17.07.2014-22:44 »
Jossain Saksan foorumeilla (jos ei jopa ohjekirjassa) suositellaan ensimmäisen pesän polttamista ihan normaalisti yläpaloisena. Ei kai tuosta mitään haittaakaan ole. Ohjeessa taisi olla maininta tuosta kondenssivedestä, että on ihan normaalia ensimmäisten lämmityskertojen aikana.

Muista laittaa kattilan etulaita 10 mm alemmaksi kuin takalaita, jotta kaikki ilma pääsee nätisti kattilasta pois. Oma kattila sylki vettä jäähdytyskierukan kautta melko lailla pois ennen kuin tuon hoksasin. Tämä sanotaan selvästi ohjekirjassa mutta itse tuli tehty tyypilliseen tapaan; ensin tehdään ja sitten vasta kun ei toimi turvaudutaan ohjekirjaan.  :D

Laita toki vertailua vanhan ja uuden kattilan välillä kun saat kunnolla pelaamaan.
Atmos DC75 SE, 8000 litraa varaajia, 1000 litraa paisuntaa.

Juhanisto

• Sr. Member
« Vastaus #2 : 17.07.2014-23:29 »
Minä ainakin löin heti kunnon tulet pesään, tunnin päästä sytytyksestä otin jo ekan suihkun  ;D

Vettä ei tullut mistään vaikka niin varoittelivat. Kattilan laitoin aika vaateriin, taitaa olla hiukan vasemmalle kallellaan kun kaato oli sinne päin. Isoilla aluslevyillä säätelin suurinpiirtein passiin. Hyvin on niinkin pelittänyt. Jotkut neliöputket kannattaa laittaa alle niin nousee hiukan irti lattiasta. Ilmaa kyllä tuli monena lämmityskertana ulos järjestelmästä. Jos laitat automaatti ilmaajia niin laita pienet sulut ennen niitä. Helpompi sitten tulevaisuudessa vaihdella, ei näytä kauaa kestävän nuo nyky ilmaajat. Itse pitäisi tehdä sama operatsiun kesän aikana, kun tyhmyyttäni en niitä silloin tajunnut laittaa kun järjestelmä oli tyhjä.

Vinkiksin että kattilat liikkuu sisällä kätevästi muutaman rautaputken varassa liuttamalla.
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

nyysis87

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #3 : 18.07.2014-15:38 »
Joo kiitoksia taas vastauksista. Pitää jotkut rautamötikät kehitellä tuonne kattilan alle, että saa irti lattiasta ja sen peräpään sentin korkeemmalle. Meinaako yläpaloisena ilman imuria vai?

On kyllä varmasti eroa kuin yöllä ja päivällä vanhan lakan kanssa. Lakassa oli tuo varastopesä niin pieni, että se paloi varmaan puolessa tunnissa jos ei olisi holvannut koko ajan.
« Viimeksi muokattu: 18.07.2014-15:43 kirjoittanut nyysis87 »

sakarif

• Sr. Member
« Vastaus #4 : 19.07.2014-00:46 »
Yläpaloisena juu ilman imuria, se "kesäpelti/ohituspelti" auki. Ei välttämättä ole näin tarvetta tehdä kuten Juhanisto mainitsi. Jostain tuollainen vain osui silmään. Ei varmaankaan ole kummoista merkitystä keramiikan tai kattilan kestoon miten käyttöönoton tekee.

Minulla on kattilan takalaidassa 60 mm RHS ja etulaidassa 50 mm. Tuo koko vain sen vuoksi, että pumppu mahtuu alle ja on siten kattilan eliniän tullessa päätökseen helppo viedä pois ja tuoda uusi tilalle.
Atmos DC75 SE, 8000 litraa varaajia, 1000 litraa paisuntaa.

laroute

• Newbie
  • *
« Vastaus #5 : 19.07.2014-21:37 »
Mainitsit asioineesi Tory Jurin kanssa ja palvelu pelasi. Millä tavoin olet asioinut? Itse olen lähettänyt puolen vuoden aikana kolme sähköpostia ( 2xeng, 1x suom.), enkä ole saanut minkäänlaista vastausta. Viimeisin viesti lähti 2 kk sitten. Ostoaikeissa lähestyin.

Tuntuvat vastailevan aika hitaasti, ainakin minulle. Lähetin Kaminssille latviaan viestin pariviikkoa sitten, eikä vastauksia tiedusteluihin. Ostoaikeissa olen lähestynyt. Onko näillä tahoilla puhelin tai käynti ainoa tapa tehdä kauppaa?

nyysis87

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #6 : 20.07.2014-06:13 »
Sähköpostilla asioin. Tosiaan kesti pari viikkoa ennenkuin vastasivat kyselyviestiin, mutta sen jälkeen asiakaspalvelu toimi moitteettomasti. Aika jännältä tuntuu, että eivät vastaile nopeammin noihin viesteihin saati sitten sinun tapauksessa ollenkaan. Tiistaina 8 päivä maksoin laskun ja maanantaina 14 päivä tuli romppeet pihaan.

Harri2

• Sr. Member
« Vastaus #7 : 20.07.2014-10:26 »
Kaveri kyseli Atmosta ja sanoivat, etteivät toimita Suomeen. Ainoastaan nouto!  ???
Atmos DC70GSX, 3600l, 180m² vm.-37, 100m² 1/4lämmintä.

JaakkoA

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #8 : 20.07.2014-16:19 »
Mulle ovat kyllä vastanneet heti Toru-Jüriltä. Talvella kyselin tarjousta varaajasta ja nyt tilasin kattilan ja muita tarvikkeita. Klikkailin tosin vaan nettikaupasta. Laskua tosin piti kysyä, koska oli hävinnyt bittiavaruuteen. No lasku tuli sähköpostiin ja sen maksoin. Nyt odotellaan kattilaa. Siim Söödorin kanssa olen asioinut.
Rintamamiestalo Itä-Hämeessä. Atmos DC 40 SX, Lk 810 ThermoMat G, (sähkö)ovali 2,4 EPK, Automix 10.

jussi

• Full Member
  • 1xLU2800 4xpeltimuuri 3xkaakeliuuni 1xLeino liesi
« Vastaus #9 : 20.07.2014-19:21 »
Kysyin hintoja touko-kesäkuun vaihteessa, ei ole kuulunut mitään.
Vastaavat varmaan vain jos haistavat varman kaupan.

killepappa

• Newbie
  • *
« Vastaus #10 : 20.07.2014-22:35 »
siim söödör ainakin vastannut päivittäin kun on jotain kysellyt. ei paha reissu peräkärryn/pakun kanssa hakeakkaan viljandista ja juomaa auto täyteen samalla niin on ilmainen päiväreissu.

vesimies

• Sr. Member
« Vastaus #11 : 21.07.2014-13:20 »
Itse olen asioinut muutaman kerran torujyrin kanssa ja ihan hyvin on toiminut, tosiaan kannattaa varautua siihen että tuo vastaaminen kestää usein yli viikon. Viimeksi tilasin 1500 litran ovaalivaraajan ja laskun tuleminen kesti vajaan viikon, sen maksettuani oli varaaja kotiovella muutamassa päivässä rahti oli 120 euroa!! Ihan voi ostaa suoraan heidän nettikaupastaan niin sitten tulee lasku perässä.
Siellä on tuo Siim Söödör ilmeisesti ainoa joka vastailee suomeksi joten kannattaa huomioida että vaan yksi mies vastailee ja heillä kuitenkin 6 liikettä ympäri viroa (lähin on Tallinnassa).
Ja vinkkinä jos sinne lähettää kysymyksiä niin kannattaa laittaa mahdollisimman lyhyesti ja selvästi asiansa, koska eivät he puhu/lue suomea äidinkielenään (jos tekee oikein monimutkaisia kysymyksiä niin voipi jäädä vastaamatta)

Kaveri kyseli Atmosta ja sanoivat, etteivät toimita Suomeen. Ainoastaan nouto!  ???
Tuohon voisi sanoa että on varmaan ns. yksittäistapaus. Saman olen huomannut juuri Atmoksen kohdalla monen muunkin maalaisissa verkkokaupoissa ainakin atmoksen pellettipolttimien suhteen. Atmoksella on käsittääkseni ainakin pellettipolttimissa aika tiukka politiikka että ainoastaan ns. viralliset maahantuojat saavat niitä myydä eli et voisi ostaa atmoksen pellettipoltinta jostain muualta halvemmalla. Tosin epäilen että tässä tullut vaan jokin väärinkäsitys?

JaakkoA

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #12 : 23.07.2014-12:34 »
Ja enklanti sujuu Siimiltä paremmin, kun Suomi. Kiitolinjalta soittivat, että huomen aamulla on ulkomailta tullut lähetys mun pihassa. Kaks viikkoa myöhemmin, kuin lasku oli heidän tilillään. Hitaanlainen toiminta johtunee lomakaudesta.
Rintamamiestalo Itä-Hämeessä. Atmos DC 40 SX, Lk 810 ThermoMat G, (sähkö)ovali 2,4 EPK, Automix 10.

nyysis87

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #13 : 14.08.2014-02:16 »
No nyt on oviaukko seinässä ja kamat varaston puolella odottelemassa pannuhuoneeseen siirtoa. Kyselin paikalliselta putkiliikkeeltä asennushintaa ja arvio oli 2000€+osat mustalla putkella kierreosilla tehtynä. Saattaa olla, että rupeen itse pikkuhiljaa värkkäämään putkia paikoilleen, ellei sitten jostain saa huomattavasti edukkaampaa asentajaa.

Kattilakalle

• Full Member
« Vastaus #14 : 14.08.2014-20:57 »
Ymmärsinkö oikein, että sulle tulee uusi varaaja sekä kattila ja sait putkarilta tarjouksen 2000€ + kamat.

Mulla paras tarjous oli n. tuplat tuohon :( vaikka itse kantaisin vanhat rojut ulos ja uudet paikalleen. Eikä mulla pitäisi mitään ihme virityksiä olla...

No onhan nää aina yksillöllisiä tapauksia ja vaikea vertailla ilman tarkempia tietoja.

Mua jo aiemmin yllytettiin täällä opettelamaan asennuksia itse, enkä ole sitä ihan täysin tyrmännyt...

Kuinka paljon muilla foorumilaisilla on tullut kustantamaan kattilan ja varaajan asennus ?

Orligno 200 25kW, 2x1000l varaaja 6kW-vastuksella, ILA15-ilmalämmitys, puukiuas ja hella, takka. Mitsu fh 25 ILP, Talo: rv 1982, n.130m2