Kattilassa ei ole jäähdytyskierrukkaa/mahdollisuutta siihen, Veto-B28 tuo mahdollisuus on olemassa. Varojärjestelmä toimii normaalit 1,5 bar varoventtiilit.
Järjestelmä on kyllä koottuu LVI-suunnittelijan avustuksella. Tosiaan vedonsäädintä ei tule mukana mutta se on kyllä mielestäni pakollinen, kun kattilasta puuttuu tuo jäähdytyskierrukka mahdollisuus kattilan kiehumisen estämiseksi. Tuota mahdollista kiehahtamista kun ei sitän pysty estämään kuin vedonsäätimen avulla.
Pohdein kyllä tuota savukaasutermostaatti asiaa, tällä hetkellä latauspumppua ohjaa kuitenkin kattilavedentermostaatti. Täytyy paneutua asiaan paremmin, sillä savukaasutermostaatin avulla tuo latauspumppu pysähtyisi nopeammin kun kattila ei enään anna lämpöä varaajaan. Kattilavedentermostaatin kanssa menee jonkin aikaa ennen kuin kattilaveden lt. laskee niin paljon, että pumppu pysähtyy. Toisaalta kun käytössä on tuo vedonsäädin tulee kattilahuoneessa joka tapauksessa käydä laittamassa pelti kiinni polton jälkeen muutoin lämpöä karkaa varaajasta->kattilan kautta piipusta ulos ilmavirtauksen mukana. Näin ollen peruskatkaisijakin on toimiva tapaus, kunhan muistaa aina käynnistää tuon latauspumpun lämmittämään alkaessa.
Latausta ohjaa termovar72:in latausventtiili, joka tällä hetkellä on liitetty kattilasta varaajaan menevään linjaan. Tähän tosin joutunen tekemään muutoksen ja vaihtamaan tuo latausventtiilin linjaan, joka tulee varaajasta kattilaan. Tämän hetken tilanteessa varaaja kyllä lämpeää nopeasti mutta kattilaan menee liian kylmää vettä(40-50-asteista), joka voi olla kattilankäyttöiästä pois (savukaasujen kondenssiongelma).
Siirrettyäni latausventtiilin tuohon alahaaraan, varaaja lämpeää hitaammin mutta saan syötettyä kattilaan lämpimämpää vettä. Kun tuo termovar katkoo varaajaan menevää virtausta.
http://www.automix.fi/index.php?id=5Tuolta löytyy periaatekuvia eri latausventtiilikytkentä mahdollisuuksista(latausventtilit, käyttöohjeet pdf).
Mielestäni tämä on toimiva juttu, turhaa monimutkaisuutta kannattaa mielestäni välttää tässäkin asiassa. Joten en ole ostanut mitään ns.latauspaketteja jossa pumppu ja latausventtiilit ovat samassa klimpissä.
Kannattaa soittaa kattilavalmistajalle sieltä saa kyllä lisää tietoja.