Kirjoittaja Aihe: Klapikone- ketju.  (Luettu 114794 kertaa)

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Klapikone- ketju.
« Vastaus #60 : 15.04.2015-09:12 »
Mulla on myös Timcon polttomoottorilla. Rakenne on tukeva mutta venttiilin toiminta epätarkka. Paluu on ihmeellisen hidas. Kunnollinen halkomakoneen venttiili maksaa 100 € verran. Sillä saa kaksi nopeutta ulos ja yhden sisään. Nopeassa liikkeessä männän molemmille puolille tulee sama paine jolloin mäntänä toimii varsi. Paluussa mäntänä toimii männän ja varren pinta-alojen erotus. Siis se rengas varren ja männän välissä.
Yleensä varsi on puolet männän halkaisijasta. Kun samanmuotoisen kappaleen halkaisija kaksinkertaistuu, pinta-ala nelinkertaistuu. Varren pinta-ala on siis 1/4 männän pinta-alasta. Rengas männän ja varren välillä on 3/4 männän pinta-alasta. Voimat ja nopeudet suhtautuvat samoin. Jos sylinteri työntää ulos 8 tn, se vetää sisään 3/4 siitä = 6 tn. Pikaliikkeellä ulos voima on 1/4 = 2 tn ja nopeus 4 kertainen.
Halkomasylinterin varsi lienee normaalia paksumpi.

rapid 3

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
Vs: Klapikone- ketju.
« Vastaus #61 : 15.04.2015-11:21 »
Mulla on myös Timcon polttomoottorilla. Rakenne on tukeva mutta venttiilin toiminta epätarkka. Paluu on ihmeellisen hidas.
Minulla paluun nopeus on sama kuin pikaliikkeen nopeus. Ainakaan merkittävää eroa nopeuksissa ei ole. Tämä siis muistitietoa, kone on mökillä enkä heti pääse kellottamaan tarkkoja aikoja.

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Klapikone- ketju.
« Vastaus #62 : 15.04.2015-18:23 »
Mitä paksumpi varsi, sitä nopeampi on paluu ja sitä vähemmän eroa liikkeen ja lähestymisen välillä. Jos halutaan että paluu ja lähestyminen ovat yhtä nopeita, varren pinta-ala tulee olla puolet männän pinta-alasta. Tarkka arvo on nelijuuri (0,5). Likiarvo on 0,707. Jos männän halkaisija on 50, varsi tulisi olla 35,4 mm.

ahvena

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 61
Vs: Klapikone- ketju.
« Vastaus #63 : 20.04.2015-09:05 »
Jep, noinhan ne nopeudet menee.

Oletko seppol jossain nähnyt tuollaista klapikoneventtiiliä 100e tienoille? Itse nähnyt noita noin 150e tienoilla.

Puita vähän taas sahailin, niin huvikseni naputtelin kirveellä muutaman sellaisen 35 cm koivupöllin klapeiksi. Vaikkei mitään oksiakaan noissa oikeastaan ollut ja helpolla halkesivat, niin kyllä mielummin teen halkojalla jatkossa. Vaikka voi hetkellisesti nopeampaa olla kirveellä, mutta kyllä tuo työstä käy jos tahtia pitää yllä ;D

Laissez Faire

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: Klapikone- ketju.
« Vastaus #64 : 20.04.2015-10:15 »
Toinen viikonloppu käyttöä 8T Timcolla takana ja jo alkoi tiputtamaan öljyä sylinterin stefasta... Onkos tätä muilla esiintynyt?

rapid 3

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
Vs: Klapikone- ketju.
« Vastaus #65 : 20.04.2015-12:03 »
Toinen viikonloppu käyttöä 8T Timcolla takana ja jo alkoi tiputtamaan öljyä sylinterin stefasta... Onkos tätä muilla esiintynyt?
Kuutisenkymmentä tuntia ollut halkomakäytössä, eikä toistaiseksi ole ollut mitään murheita.

Harri2

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 320
Vs: Klapikone- ketju.
« Vastaus #66 : 20.04.2015-12:16 »

Oletko xxxxxx jossain nähnyt tuollaista klapikoneventtiiliä 100e tienoille? Itse nähnyt noita noin 150e tienoilla.

http://www.hydrauliikkakauppa.fi/klapikoneventtiili-1kar-80l-p-843.html
Atmos DC70GSX, 3600l, 180m² vm.-37, 100m² 1/4lämmintä.

ahvena

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 61
Vs: Klapikone- ketju.
« Vastaus #67 : 20.04.2015-12:32 »
^^ Ei vuoda mullakaan, ainakaan vielä. Ei tosin tuntejakaan mahdottomia, ehkä 10.

^ Tuosta puuttuu se pikaliike. Löytyy tuolta näemmä http://www.hydrauliikkakauppa.fi/klapikoneventtiili-pikaliikeasento-p-2568.html, jolloin ollaakin liki sitä 150 e. On tuo tosin nyt tarjouksessa kyllä siltikin halvin mitä olen nähnyt.

Harri2

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 320
Vs: Klapikone- ketju.
« Vastaus #68 : 20.04.2015-12:39 »
^ Tuosta puuttuu se pikaliike. Löytyy tuolta näemmä http://www.hydrauliikkakauppa.fi/klapikoneventtiili-pikaliikeasento-p-2568.html, jolloin ollaakin liki sitä 150 e. On tuo tosin nyt tarjouksessa kyllä siltikin halvin mitä olen nähnyt.

No niimpäs puuttuukin. Katoin vähän liian hätäisesti.
Atmos DC70GSX, 3600l, 180m² vm.-37, 100m² 1/4lämmintä.

ahvena

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 61
Vs: Klapikone- ketju.
« Vastaus #69 : 20.04.2015-14:44 »
Onko joku hankkinut 8t timcoon tehokkaampaa hydr. pumppua. Itse olen etsinyt jo pitempään mutten ole myötäpäivään pyörivää, 5 mm vetokielellä ja 32 mm kohdistusolakkeella olevaa löytänyt. Olis vaan tuosta 8 t halkaisuvoimasta varaa luovuttaa vaikka 30 % nopeuteen. Varsinkin palautus on ärsyttävän hidas. Muuten laitteeseen tosi tyytyväinen, ollut minulla vuosia. Erimerkkisenä tosin... K-Raudasta.

Tähän muuten taitaa olla Haldex ja Hesselmann sopivat hakusanat: http://www.electromaintenance.fr/pdfs/f34.pdf. Siinä olet kyllä oikeassa, ettei nuo taida kovin yleisiä ikävä kyllä olla.

att57

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 124
Vs: Klapikone- ketju.
« Vastaus #70 : 21.04.2015-08:30 »
Kyllä niitä pumppuja on kiinan markkinoilla pilvin pimein, tilausmäärät monesti min. 100 kpl tai hinta/määrä neuvoteltavissa. Ei heitä varmaan kiinnosta 1 kpl hintaneuvottelu / toimitus.
Sopiva pumpun tyyppi tutkailujeni mukaan olisi CBK1-F3.2C, nykyinen 1,8.
No nyt on ens talven puut pilkottu ja kuivamassa (35 mottia), jatkan pumpun etsiskelyä tulevia haasteita varten.
Attack DPX 25 Profi, Esbe VTC 511, Jäspi ovaali 1800 l, tyhjiöputket 63 kpl

pelti

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 406
Vs: Klapikone- ketju.
« Vastaus #71 : 22.04.2015-12:04 »
Onko joku vaihtanut noihih perushydraulihalkojiin tuollaista automaattisesti palauttavaa venttiiiliä? Kokemuksia?  Kun omassa rassaa toi hidas palautus ja joutuu sen ajan istumaan vieressä, kun vois olla hakemassa seuraavaa puuta halottavaksi. Ei sillä että kiire olis....

ex-Attack 35 DPX lambda, ex-3000l varaaja, ex-oventrop, puurakenteinen omakotitalo, vesipattereilla lämmitys, maalämpö

ahvena

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 61
Vs: Klapikone- ketju.
« Vastaus #72 : 22.04.2015-17:13 »
^^ Jospa se alibaba lähenisi ebayta kuten on huhuttu, niin silloinhan noita alkaisi saada järkevästi. Ei ihan helppo kuitenkaan ole tuohon tilalle perus 1-sarjalaista laittaa.

^ Timcossahan on automaattipalautus. Ihan ehdoton. Ehtii tosiaan uuden puun hakea sillä välin kun kone peruuttelee. Hidasta olisi jos tuokin pitäisi vivusta ajaa.

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Klapikone- ketju.
« Vastaus #73 : 23.04.2015-19:04 »
Ei ole tullut mitatuksi männän ja varren halkaisijoita. Tuntuu kuitenkin siltä että tämä venttiili kuristaa paluuta männän takaa. Moottori kuormittuu mutta vauhti on hidas paluussa. Siellä voi olla jonkinlainen vastus vastaventtiili. Ei viitsisi purkaa venttiiliä.

repa

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 265
Vs: Klapikone- ketju.
« Vastaus #74 : 23.04.2015-21:46 »
Ei ole tullut mitatuksi männän ja varren halkaisijoita. Tuntuu kuitenkin siltä että tämä venttiili kuristaa paluuta männän takaa. Moottori kuormittuu mutta vauhti on hidas paluussa. Siellä voi olla jonkinlainen vastus vastaventtiili. Ei viitsisi purkaa venttiiliä.

Tuskin tarkoituksella olis vastusventiili paluussa, voipi olla jotain muuta "ahtautta" paluulinjassa?

Tuolla helppo laskuri sylinterin voimalle ja nopeudelle. Jos oikein ymmärsin niin siinä on huomioitu myös hyötysyhde, 2 - 4 % voimasta kuluu kitkaan ja virtaus vastuksiin.


http://www.hydrauliikka.eu/index.php?sivu=laskurit&alasivu=sylinterit