Kirjoittaja Aihe: Klapikone- ketju.  (Luettu 114640 kertaa)

jussi

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 166
  • 1xLU2800 4xpeltimuuri 3xkaakeliuuni 1xLeino liesi
Vs: Klapikone- ketju.
« Vastaus #45 : 06.12.2014-11:30 »
Ei ole muuten ihan helppo pätkäistä tuollaista metriin varsinkaan jos terä vetää hiukankin vinoon. Itellä niin väliä kun puut saa olla lähes mitä mittaa tahansa.

someone

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 46
    • SAVUKAASU LTO
Vs: Klapikone- ketju.
« Vastaus #46 : 25.12.2014-17:42 »
Omatuontina tuli tuolta kiinan maalta rahdattua tuommoinen 26 tonnia rutisteleva hydraulihalkoja. Tyyppiä Honsun HS-LS-26T. Tilasin rakkineen isommilla renkailla ja 4x100 navoilla sekä valoilla. Tarkoitus olisi saada se vielä tieliikenne rekisteriinkin.
http://qdhonsun.en.alibaba.com/productgrouplist-222193360-9/HS_LS_26T.html?isGallery=Y

Terä pistää aina halon neljään osaan ja vauhtia on riittävästi ettei viitsi rikurattorin moottorista edes täysiä kierroksia huudattaa halkoja tehdessä. Olen kyllä harkinnu pikaventtiiliä silti hankittavaksi jotta olisi vieläkin nopeampi.

Ei ole vielä löytynyt pölliä joka olisi jättänyt koneen jumiin. Muutama sylin täyteinen kuusi ei halennu mutta terä leikkasi pölkystä siivut irti ;D
OKT vm.-88 190m2
Kokonais kulutus: 6263 kWh + 6m3 halkoja/vuosi
2008 MITSUBISHI MSZ-FD25VAH  2009 CHUNLAN KFR-25GW/VJWa 2012 TP-KERÄIMET JA SAVUKAASU LTO

ahvena

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 61
Vs: Klapikone- ketju.
« Vastaus #47 : 16.03.2015-12:11 »
Tuli itsellekkin hommattua tuollainen Puuilon 8ton Timco ristiinhalkaisuterällä. Tein tuohon vähän tasoja ympärille ja muutin käytön yhdelle vivulle. Onko muilla tuo käyttöventtiili täysin tunnoton? Tuo pikaliike on lähes viraton, koska ennenkuin saa kikkailtua herkällä kädellä venttiilin siihen pikaliikekohtaan, niin hitaalla olisi jo ajanut saman matkan.. Itsellä siis vipu liikuttaa suoraan karaa. Toisaalta teen niin vakiomittaista puuta, että työliikkeen saa pidettyä suht lyhyenä eikä pikaliikkestä paljoa etua saa. Joskus kyllä joku sitkaampi, jota joutuu painamaan loppuun asti, hyötyisi nopeammasta liikkeestä. Muuten kyllä mainio peli ja kaikki haljennut tähän asti vaikka suoraan neljään osaan painaakin. Jatkotallan voisi kyllä vielä laittaa painimeen, niin saisi sen likemmäs terää, enkä kuitenkaan tarvitse täyttä haon mittaa. Uskallan kyllä väittää, että tuo vie kirvesmiestä työtehossa, ainakin ensimmäisen puolen tunnin jälkeen. Yhdellä vivulla kun ajaa, niin voi jo toisella kädellä nostaa uutta pölliä tarjolle ja sillä aikaa kun halot viskaa kasaan on sylinteri jo peruuttanut alkuasemaan. Ripeästi saa itse liikkua ettei koneelle tulee turhaa huilia.

Itse polttelen puita vain tulisijoissa, joten vuotuinen tarve ei ole mahdoton. Ehkä joku 8 heittoa palaa vuoden mittaan. Kasasta sahaan huskulla noin 40 cm pätkää, mätän auton kärryyn ja peruutan kärryn halkomakoneen viereen liiteriin. Sopiva korkeus, ei tarvitse maasta noukkia ja sitten siitä halot heittelen suoraan kasaan. Keväällä kun tekee ylivuotisista peitetyistä rangoista seuraavan talven tarpeet, niin on ne kuivia.

Seuraavaksi ajattelin virittää sahaan laserin  ;D Nykyaikainen versio tuosta mittakepistä. Nyt sahaillut ihan arviolta, niin heittäähän tuo halon pituus jonniin verran. Samalla tapaahan ne palaa, mutta aina vaivattomampaa olisi halkominen mitä likempänä tasamittaisia olisivat.

ev3449

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 830
Vs: Klapikone- ketju.
« Vastaus #48 : 16.03.2015-12:27 »
Jatkotallan voisi kyllä vielä laittaa painimeen, niin saisi sen likemmäs terää, enkä kuitenkaan tarvitse täyttä haon mittaa.

Liekö ymmärsin oikein tekstistä? Eli jos et koko 52cm mittaa tarvitse iskunpituutta halkoessasi lyhyempiä puita, siipimutteria kierretangossa säätämällä (sylinterin alla) saat säädettyä iskunpituuden lyhyemmäksi.

40kW "viritelty" alapalo Högfors vm. 1981, 3000 l varaaja, patterilämmitys. ~10t/vuosi.

Jra

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 233
Vs: Klapikone- ketju.
« Vastaus #49 : 16.03.2015-12:32 »
Liekö ymmärsin oikein tekstistä? Eli jos et koko 52cm mittaa tarvitse iskunpituutta halkoessasi lyhyempiä puita, siipimutteria kierretangossa säätämällä (sylinterin alla) saat säädettyä iskunpituuden lyhyemmäksi.

Motonetistä ostetussa halkaisukoneessa ei mielestäni ollut säätöä, mutta laitoin sopivan mittaisen puun työntimen takapuolelle että se ei pääse palautumaan aivan taakse. Paluuliike on vain jousella niin suurta voimaahan siinä ei ole. Olisi kyllä kätevä kun koneessa olisi helposti siirrettävä stoppari.

ev3449

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 830
Vs: Klapikone- ketju.
« Vastaus #50 : 16.03.2015-12:46 »
Tuossa Timcossa sylinteriä ei palauteta jousella, mutta liikkeen pituutta voi rajoittaa niin, että palautus pysähtyy haluttuun syvyyteen, jolloin esim. saunapuita halkoessa liike on lyhyempi, eikä turhaan sylinterin liikkeeseen huku aikaa.
40kW "viritelty" alapalo Högfors vm. 1981, 3000 l varaaja, patterilämmitys. ~10t/vuosi.

rapid 3

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
Vs: Klapikone- ketju.
« Vastaus #51 : 16.03.2015-12:54 »
Meikäläisellä on polttomoottorilla toimiva halkaisukone. Ristikkoterän hommasin siihen jo alkumetreillä. Pikaliikevipu on kätevä, sen voima yleensä riittää pöllin halkaisuun nejään osaan. Jos ei riitä. niin painan sitten varsinaista halkaisuvipua, kaikki tähänastiset pöllit ovat haljenneet. Värkki on sen verran nopea, että työllistää kaksi ihmistä. Toinen käyttää konetta pilkkoen pöllit, toinen tuo halkaistavat käden ulottuville ja toimittaa valmiit klapit kauemmaksi.

ahvena

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 61
Vs: Klapikone- ketju.
« Vastaus #52 : 16.03.2015-12:59 »
On tuossa se iskua rajoittava säätö. Idea oli, että saisi painimen lähemmäs terää liikkeen loppupäässä. Jos on sopiva oksa painimen päässä puuta, niin ei mene halki jos terä jää 5..7 cm painimesta ja hyvä oksa siinä välissä. Sitten koko kone pomppii kun nykii puuta irti terästä. Olen nuo niinpäin pyöritellyt, että oksa on terän päässä puuta eikä painimen, jolloin menee paremmin halki. Mutta kun en tarvitse tuota 52 cm, niin voisin hyvin tuon tyhjän poistaa terän ja painimen välistä.

Hifistelyähän tämä jo on, mutta miksipä ei. Jäisi tuokin katselu ja pyörittely pois.

Toisaalta kun ainakin näin käsivaralta välillä tulee joku ylimittainen pölli, niin pikasäätöpalalla saisi sen nopeasti mahtumaan koneeseen. Sen siipimutterin pyörittely on aika hidasta hommaa. Täytyneekin tehdä siihen joku vain paikoilleen pudotettava talla  ::)
« Viimeksi muokattu: 16.03.2015-13:16 kirjoittanut ahvena »

ahvena

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 61
Vs: Klapikone- ketju.
« Vastaus #53 : 23.03.2015-15:26 »
Osui silmiin, että on Kärkkäisellä tuollainen 8 t Timco tarjouksessa: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/timco-hls8t-8ton-52-cm-halkomakone-klapikone#spca

Ei ole enää kallis. Itsellä alkaa olla jo seuraavan talven klapit moisella tehtynä.

att57

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 124
Vs: Klapikone- ketju.
« Vastaus #54 : 23.03.2015-17:12 »
Onko joku hankkinut 8t timcoon tehokkaampaa hydr. pumppua. Itse olen etsinyt jo pitempään mutten ole myötäpäivään pyörivää, 5 mm vetokielellä ja 32 mm kohdistusolakkeella olevaa löytänyt. Olis vaan tuosta 8 t halkaisuvoimasta varaa luovuttaa vaikka 30 % nopeuteen. Varsinkin palautus on ärsyttävän hidas. Muuten laitteeseen tosi tyytyväinen, ollut minulla vuosia. Erimerkkisenä tosin... K-Raudasta.
Attack DPX 25 Profi, Esbe VTC 511, Jäspi ovaali 1800 l, tyhjiöputket 63 kpl

repa

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 265

ahvena

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 61
Vs: Klapikone- ketju.
« Vastaus #56 : 23.03.2015-21:37 »
Onko joku hankkinut 8t timcoon tehokkaampaa hydr. pumppua. Itse olen etsinyt jo pitempään mutten ole myötäpäivään pyörivää, 5 mm vetokielellä ja 32 mm kohdistusolakkeella olevaa löytänyt. Olis vaan tuosta 8 t halkaisuvoimasta varaa luovuttaa vaikka 30 % nopeuteen. Varsinkin palautus on ärsyttävän hidas. Muuten laitteeseen tosi tyytyväinen, ollut minulla vuosia. Erimerkkisenä tosin... K-Raudasta.

Jos tuo on normi 1-sarjan pumppu, niin pyörimissuunnan voi kääntää jos muut mitat osuu. Tuo oli itselläkin yksi ostokriteeri, että kaikki komponentit on erillisiä. Kellotappa ne liikkeet. Itse en koe, että paluu olisi hidas. Jonkun youtube-videon samasta koneesta näin ja siinä paluu oli hidas. Jotenkin tuo venttiili epäilyttää. Mitoista ja ajoista voi laskea tuleeko paluu oikealla nopeudella vai hukkuuko vaikka öljyä johonkin.

Itsellä olisi mäntäpumppu tallissa jonkun 7,5 kW moottorin perässä. Tuon kun kytkisi, niin kyllä lähtisi. Voisi ampua klapit kasaan  ;D

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=th0aAZPBcM0  ;D Jos joku tahtoo vastaavaa tehdä, niin mulla olisi joutilaana pari isoa paineilmapyttyä (~200 mm). Iskuakin noissa on varmaan joku 600 mm.

Toisaalta saisikohan pikkupumpun kaveriksi hydrauliseen halkojaan paineakun  ::) Noin saisi pumpusta kaiken irti.
« Viimeksi muokattu: 24.03.2015-09:01 kirjoittanut ahvena »

Laissez Faire

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: Klapikone- ketju.
« Vastaus #57 : 14.04.2015-15:23 »
Tuli itsellekkin hommattua tuollainen Puuilon 8ton Timco ristiinhalkaisuterällä. Tein tuohon vähän tasoja ympärille ja muutin käytön yhdelle vivulle. Onko muilla tuo käyttöventtiili täysin tunnoton? Tuo pikaliike on lähes viraton, koska ennenkuin saa kikkailtua herkällä kädellä venttiilin siihen pikaliikekohtaan, niin hitaalla olisi jo ajanut saman matkan..

Tuli hankittua pikaisesti viime vkl tuollainen Timco kun vanha hajosi kesken kaiken.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/timco-hls8t-halkomakone-jaloilla#spca

Olen samaa mieltä tuosta tunnottomuudesta. Tuntuman saaminen pika- / tavallisen liikkeen välillä on hankalaa... Rakkine on vielä toistaiseksi kahden vivun käytöllä ja se turvaseinäkin vipujen välillä paikallaan. Parhaiten tuntuma löytyi kun otti peukuilla vastaan välilevystä ja herkällä tatsilla muilla sormilla liikutti vipuja. Turvalaitteessa oli jonkinlaiset stoppariruuvit molemmille vivuille, mahtaisiko toimia jos toisen säätäisi stoppaamaan pikaliikkeen kohdalle ja toisella vivulla antaisi sitten tarvittaessa täyden potkun.

Pientä kiinalaisuutta oli havaittavissa kokoamisvaiheessa, mutta kokonaisuutena ihan ok laitos ensivaikutelmien perusteella.

rapid 3

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
Vs: Klapikone- ketju.
« Vastaus #58 : 14.04.2015-20:27 »
Meikäläisellä on tuo Timcon polttomoottorilla toimiva halkomakone. Olen halkonut sillä pikaliikkeellä, joka on aika joutuisa. Silloin tällöin kone ei jaksa oksaista pölliä halkaista pikaliikkeellä, vaan mäntä pysähtyy. Tuolloin olen jatkanut halkaisemista varsinaisella halkomistoiminnolla. Hidashan se on, mutta sillä olen kaikki pöllit saanut halkaistua. Käytän ristikkoterää, se nopeuttaa työtä merkittävästi.

ahvena

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 61
Vs: Klapikone- ketju.
« Vastaus #59 : 14.04.2015-21:10 »
On alkanut houkuttaa vaihtoehto hitsata pari lisäterää tuohon ristikkoon ja tehdä 6-osaan halkova. Tahtoo omat puut jäädä ehkä turhan isoiksi vain 4 halkomalla. Olisi sopivaa 44 tooloxiakin jemmassa, tuo rauta ei tässä käytössä antautuisi ikinä. Voimaa tuossa kyllä on. Sitten kun eteen tekisi pöydän vaikka sähkösahalle ja halkojan käytön jalkapolkimelle, niin tulisi kyllä todella nopeasti vuoden tarpeet  ::) Harmi kun ei tahdo perheellisellä olla aikaa näprätä.
« Viimeksi muokattu: 14.04.2015-21:14 kirjoittanut ahvena »