Joo, toi autonlaturin käyttäminen virtalähteenä ei oikeastaan ole huono ollenkaan. Jos parilla kympillä (eurolla) polttaa bensaa saa varmaankin 10 - 20 kWh varasähköä. Ei sillähinnalla paljon kannata investoida genuihin eikä akkuihin. Puukiila kaasupolkimen alle ja paino päälle, ihan tyhjäkäynnillä ei moottoria kannata käyttää.
TM:ssa joskus muinoin laskettiin paljonko autonlaturin tuottama sähkö maksaa, hinnaksi silloin tuli n. 3 mk / kWh, oisko nykyään luokkaa 3 euroa? Korkeahinta johtuu huonoista hyötysuhteista: moottori 0,3 , laturi 0,8 ja hihnavälitys 0,5, niin kokonaistyötysuhteeksi tulee 0,12 eli 10 litraa bensaa tuottais n. 12 kWh. Noi arvot suuntaa antavia.
Tossa upsissa akkujännite on 60 V, joka siis aihettaa päänvaivaa ja upsin teho on aika pieni, 0,8 kVA ( 0,55 kW ). RikeRattonista ja kahdesta 24 V laturista sais latureiden säätimiä puukottamalla ehkä helpostikkin tehtyä 60 V "generaattorin".
Eilisestä myrskystä selvisin ongelmitta, varsinaisia sähkökatkoja ei ollut. Silti olen sitämieltä että huushollin elintärkeät toiminnot pitäisi voida varmistaa 6 - 10 tunniksi ihan ongelmitta jopa 30 asteen pakkasessa ( tai nimenomaan silloin ).