Varajärjestelmän kytkeminen 3 vaiheverkkoon ei varmaan ole ihan yksinkertainen juttu. Generaattorin voisi tietenkin käynnistää valmmiiksi jo ennen katkoa ja synkronoida verkkoon mutta kun katkos tulee, pitää varmistua että generaatori ei ylikuormitu jos verkko menee vaikka oikosulkuun tai kuormaa tulee sieltä muuten liikaa. En ole tämän alan asiantuntija tai tuntija ollenkaan mutta luulisin että pieni katkos on pakko hyväksyä. Amorella nyt vaan kerkisi menemään kivelle.
Ihan toinen juttu on että muutama vuosi sitten tein vuosihuollon Vaalimaan, Nuijamaan ja Imatran raja-asemien varavoimaloille. Kumma kyllä kaikki on erilaiset. Yksi on Perkins, toinen on Valmet ja kolmas Volvo. Vaihdoin öljyt ja suodattimet, tarkistin akut ja pakkasnesteet vaikka ne lämpimässä ovatkin. Päälle puolen tunnin koekäyttö että ne varmaan pysyy käynnissä. Volvon kanssa kävi niin että kun moottori käynnistetään koneen viereltä ja se lähtee heti täyteen vauhtiin, huoneeseen tuli hirveä alipaine. Ovi paukahti kiinni ja meteli oli korvia huumaava. Ei ollut kuulosuojaimia enkä jaksanut työntäää oveakaan auki. Kädet vain korville. Vähän ajan päästä alipaine pieneni ja sain oven auki. Moottorin sai sammuksiin vain valvomosta.