Morjens!
Puhun vain omasta kokemuksestani ja en perusta sitä mihinkään muuhun kuin omiin kokemuksiin.
Ensin tuli hankittua 2x50 putkinen järjestelmä käyttövedelle ja niistä kokemuksista rohkaistuna tuli laajennus 4x30 putkea.
Etelä-Suomessa sijaitsevan majan koko 175 m2 (asuinpinta-ala) , taloudessa kolme ihmistä, patterilämmitys huonosti eristetty 70 luvulla rakennettu tiilitalo yhdessä kerroksessa. Käyttövettä taloudessa kuluu normaalitaloutta enemmän koska ollaan liikkunnallista porukkaa (pesukone jauhaa jokapäivä) ja suihkutellaan aamuin illoin ja monesti päivisinkin.
Märkätiloissa vesikiertoinen lattialämmitys ja se on päällä ympäri vuoden.
Akkuvaraaja 3000 litraa , käyttövesivaraaja 500 Litraa, Öljypannun vesivaraaja n.200 Litraa ja puupannussa vesimassa taitaa ollavain n.70 litraa ,nämä kaikki yhdistetty muutamien mutkien kautta lämmönvaihtimilla ja kierukoilla.
En ole omastani tehnyt mitään nettiseurantaa toisten seurailtavaksi, enkä ilmeisesti tule tekemään.
Aikalailla samaa kokoa on Sirrai.com ja muutaman muun tekeleet joita voi seuralilla ja ihmetellä netissä avoimesti ja reaaliaikaisesti. Lisää tälläisten luettavaa löytyy mm.
www.ilmaisenergia.info sivuilta Suomessa.
Ennen näitä projekteja öljyä kului talvesta riippuen n.2800-3500 litraa /v. Nyt öljyä tai sähköä menee lämmön ylläpitimiksi vain jos ollaan talvella useampi viikko poissa kotoa. Puuta tuhnutellaan n.10 - 15 pinomottia talvessa.
Kaikki muu menee auringolla.
Tämän projektin suunnittelussa on kaikki oppi opittu täältä internetistä ja tietoa löytyy paljon niin kotimaasta kuin muualta maailmasta.
Aurinkolämpö on helppo ymmärtää ja -rakentaa, siihen ei tarvita mitään erikoistyökaljua- tai asentajia.
Itse hankin kaikki keräimet suoraan valmistajilta (alibaban kautta etsin valmistajat Kiinasta ), tarvikkeet ebay:n kautta ja rakensin/asensin kaiken itse.
Laskeskelin, että säästin tällä tavalla eniten ja se oli ainut vaihtoehto tälläiselle säästöliekillä elävälle.
Täältä puulammitys foorumilta olen saanut myös hyviä vinkkejä puupannu projektiini joka tuli tässä samaan aikaan.
T: Eetu