Mitenkäs saat nuo savukaasut pysymään noin alhaisina atmoksellasi. Minulla huitelee jo 2 min. sytytyksen jälkeen +200 ja asettuu sinne +250 paikkeille palolämmöllä +95.
Sen olen huomannut että kylmällä kattilalla on vaikeampi saada toisiopaloa syttymään. Itse teen alkutulista niin isot että kattila lämpiää niillä sinne +90 asteen paremmalle puolelle ja alle tulee kunnon hiillos. Sitten vasta pesä täyteen. Minulla toisiopalo alkaa alkupesällä oikeastaan melkein heti jos on hyvät sytykkeet. Täyttöluukkua pidän hetken auki, niin että on kahva sulki asennossa niitä haittoja vasten. Ohituksen laitan kiinni heti kun mahdollista, eli noin minuutin päästä sytytyksestä. Että liekki mahdollisimman nopeasti alkaisi alakautta vetämään. Jotkut kyllä täälläkin sytyttelee ilman noita alkutulia mutta minä luovuin siitä tavasta kun onnistumisen mahdollisuus oli minulla 50/60
Männyllä ja pienellä rangalla oli joskus ongelmia mutta ratkesi vedonsäätimen säädöllä. Ennen meni takaa se luukku kokonaan kiinni +80 niin kun ohjeessa on annettu suositukseksi. Lyhensin ketjua sen verran että nyt on kiinni kokonaan vasta +90 paremmalla puolella. Ongelmat loppui siihen. Pelkällä koivulla pelasi hyvin tuolla valmistajan ohjeellakin. Silloin kun kattila joskus takkusi tuota toisiopaloa niin savukaasut oli 150-170. Ei muuta kun täyttöluukku hetkeksi auki ja yrittää painaa puita alemmas. Tuo yleensä auttoi. Kai sinne palaa reikä ohuilla puilla ja palava aines jää liian kauas arinan reiästä. Näin ainakin päättelin koska puut painui alaspäin ja toisiopalo alkoi välittömästi kun ohituksen sulki. Nyt olen koko syksyn poltellu rankoja ongelmitta. Ovat mäntyä ja aika ohuita, osaksi jopa vaan joku 4cm paksuja.
Minulla kattila ei käy katkokäyntiä vaan posottelee täysillä koko lämmityksen ajan siihen asti kun varaaja on alas asti n. +90. Sitten alkaa katkokäynti jos on palamattomia puita vielä jäänyt pesään.
Tosiaan polttolämpötila on minulla siinä 86-91 astetta kun valmistaja suosittelee 80-90 astetta käyntilämpötilaksi enkä oikein vielä ole kovin montaa kertaa ehtinyt polttaa, joten valmistajan ohjeilla on menty. Palokaasut käy alussa 220 - 250 (riippuen siitä miten sytytys onnistuu) ja asettuu sitten sinne 175 paikkeille kun kattila hummaa täysillä. Sen jälkeen palaa aika lailla katkotta loppuun saakka. Jos sytytys epäonnistuu niin savukaasut laskee 120 asteeseen.
Täyteen tehoon päästäessä pari katkosta saattaa olla ja kestävät noin 2 minuuttia ennen kuin Laddomat ehtii pumpata kuuman veden pois. Noista katkoista voisi päästä kokonaan eroon jos käyntilämpötilan nostaisin sinne 90 asteen paremmalle puolelle. Atmoksen sivuilta en suoraan löytänyt noita savukaasujen lämpöjä mutta Rican sivuilla oli maininta, että 240 astetta täydellä teholla tällä kattilalla.
Aika pienellä alkusytytyksellä olen koettanut tähän asti pärjätä mutta se ei näytä tuovan oikein hyvää tulosta kun kattila alkaa polttaa kunnolla vasta kun tunnin verran on tuli ollut valloillaan. Pitää seuraavaksi koettaa tehdä kunnollinen hiillos alle ennen kuin mättää pesän täyteen. Kertaakaan en ole vielä pesää ladannut aivan täyteen. Pari kolme puuta olen lisännyt kaksi kertaa (olisivat helposti mahtuneet täyteen pesään) polton loppuvaiheessa. Hyvin jaksaa silti lämmittää kaikki 80 asteeseen. Ei ole epäilystä etteikö jaksaisi 5000 litraa lämmittää yhdellä pesällisellä kunhan päästää hommaan jyvälle. Pelkkää koivua polttelen tällä hetkellä. Ollut halottuna 3 vuotta, joten ei mitenkään erikoisen märkää pitäisi olla.
Opetteluvaiheessa tässä vielä ollaan kun joka toinen tai kolmas päivä tarvitsee lämmittää niin ei tule harjoitustakaan tarpeeksi paljon. Atmoksen ohjeessa sanotaan, että etuosan pitäisi olla noin sentin verran alempana kuin takaosan. Kävin äsken mittaamassa ja ero oli 80 milliä. Voisihan tuota etuosaa vielä koettaa laskea 10 mm lisää. Tiedä sitten mitä vaikuttaa?
Ensimmäisen sivun kuvasta näkyy, kuinka kattilan jalkojen alla on 60 mm RHS-putket. Nämä laitettiin sen vuoksi, että kattila oli helppo pumpulla asetella paikoilleen ja tarvittaessa tulevaisuudessa kuljettaa pois. Tuon etureunan voisi vielä vaihtaa 50 mm RHS-putkeen, jolloin valmistajan antama ohje täyttyisi.
Sama muuten koskee varaajaa. Pumpulla lopulliselle paikalle laitettu ja useita kertoja siirretty ennen kuin huone oli valmis.