Koitetaas vertailla palikoita. Teknisesti ottaen pannujen toimintaperiaate meillä on sama, sinun 60kW pannussa on käsittääkseni kaksi puhallinta kun taas tässä meikäläisen pannussa on yksi. Varastopesän koko on 60kW mallissa isompi, ja sinne mahtuu 75 cm puu kun taas tämä 40 syö 50 cm tavaraa.
Savukaasujen lämpötilasta ei ole tietoa, mutta kattilan lämpö pyörii siinä 75-80. Latauspumpussa termostaatti 72 astetta, tuntuu kyllä pelittävän oikein.
Tämä on aika lailla sama kuin minulla. Kattilan lämmöt siinä 85-87 ja Laddomatissa 83 asteen termostaatti. Pumppu kolmosella.
Puhaltimien läpät vähän alle puolet auki ja puhaltimen kierrokset 5:ssa.
Puolet auki minullakin, puhaltimen kierroksia olen vaihdellut 7 ja 10 välillä. Nykyistä asetusta on muista, mutta katsotaan huomenissa kun pitää laittaa tulet pannuun. Miten sinulla toisiopalon ilmansäädön asetukset?
Nyt olen kyllä polttanut tosi pientä nappulaa ja paneelin pätkiä. Viime talven poltin pelkkää koivuhalkoa. Silloin kyllä tuntui toimivan vähän paremmin, mutta savutti silloinkin aika usein. Vaatii tosiaan ilmeisesti paljon alkuhiillosta toimiakseen kunnolla alusta asti.
Minä poltan pääasiassa klapikoneella tehtyä rankaa, halkaisija sellaisen 10-25 cm, halottuna yleensä neljään osaan. Alussa käytän pienemmän halkaisijan palikoita, mutta lopussa on sitten mennyt ison, kirveellä ja kiiloilla halotun koivun palasia ongelmitta. Kunhan sinne sen hiilipedin saa niin aika lailla kaikkiruokainen tuntuu olevan.
Alkuhiilloksen saamiseksi kun poltan isomman pesällisen, niin kattilan lämmöt nousee kiehumispisteeseen asti. Vapaakierto ei toimi tarpeeksi hyvin. Asensin puhaltimen väliin kytkimen, että pannussa voi pitää virrat päällä jotta latauspumppu lähtee pyörimään.
Tota noin... Ekosterin saa ohjaamaan pumppua kattilan veden lämpöjen perusteella, eli kiehumista ei pitäisi missään tapauksessa tulla jos ohjaus on kattilan logiikasta. Itselläni on pannussa virrat päällä jo alkusytytyksessä ja Laddomatia ohjataan erillisellä savukaasutermostaatilla. Laddomat pörähtää käyntiin yleensä siinä vaiheessa kun kattilan lämmöt ovat noin 50 astetta. Tämänkin jälkeen pidän vielä luukkuja raollaan hetken aikaa ennen kuin käynnistän kattilan puhaltimen ja suljen ohituspellin. Savukaasut ovat tällä sytytysvaiheessa noin 200-300 astetta.
Puut tosiaan välillä holvaantuu kun hiilos palaa alta pois. Pitäs saada homma toimiin niin että uutta hiilosta muodostuu tarpeeksi koko ajan.
Olen huomannut, että liian tiivis ladonta altistaa holvaantumiselle. Varastopesän seinissä on tosin jo sen verran paljon tervaa, ettei se varmasti paranna puupinon valumista alaspäin etenkin silloin kun pannu on kuuma ja terva tahmeaa. Pitäisi varmaan jossain välissä putsata jollakin (ehdotuksia tähän?) kemikaalilla.
Ja takaosa tosiaan palaa ensin. Johtuukohan siitä että kun ilmaa puhalletaan uunin yläkulmista, niin se pyörähtää ensin katon kautta pesän takaosaan.
Nyt on pesässä vähän isompia puita palamassa ja toimii vähän paremmin. Tosiaan puut ei saa olla liian kuivia.
Kuinkas pitkiä puita käytät? Itse olen huomannut tuossa 50 cm palopesässä joskus 33 senttisillä ja lyhyemmilläkin hukkapätkillä pelleiltyäni, että palaminen saattaa olla epätasaista. Parempi melkeinpä laittaa siistin pinon sijasta puut enemmänkin sekaisin varastopesään, tuntuvat palavan tasaisemmin tuolloin.