Kirjoittaja Aihe: Orlan super 60  (Luettu 7220 kertaa)

savuttaja

• Newbie
  • *
Orlan super 60
« : 30.09.2013-22:13 »
Hyviä vinkkejä otetaan vastaan.
Kun alkutulet on polteltu ja puut lisätty hiilloksen päälle , niin alkuun alapesässä palaa hyvin. Mutta noin puolen tunnin päästä alkaa savuttamaan ja ala pesästä sammuu liekki. Yläpesästä on silloin hiillos palanut pois eikä uutta ole vielä muodostunut tarpeeksi. Savutusta jatkuu n. tunti-puolitoista kunnes loppupesä on hiiloksella. Puu on nyt todella kuivaa.(liian kuivaa??) . Ensiö pellit nyt 9mm ja toisioilma 3,5 kierrosta. Kaikenlaisia säätöjä olen kokeillut. Keinot alkaa oleen vähissä. Piippu on 7m 200mm schiedel. Veto on hyvä. Voisikohan olla liian hyvä?
-orlan 60 super
-laddomat 21
-akvaterm 3000 l, neljä kierukkaa
- 2 kpl putkikeräinpakettia katolla
-lämmitettävää talo 197m2 piharak 120m2 , lattialäm.

Pähkäilijä

• Hero Member
Vs: Orlan super 60
« Vastaus #1 : 30.09.2013-23:06 »
Pähkäilyä ja arvailua, ensiöpuoli saa liikaa ilmaa ja "tukehtuu" kun puuta kaasuuntuu liikaa kerralla eikä toisiopuoli ehdi kaikkea polttamaan. Puutahan pesään menee 300 litraa ~70 kg x 0.9 x 4 = 252 kWh/ 60 ~ 4 tuntia sen pitäs palaa täydellä pesällisellä.  Jos homma on ohi puolta nopeammin niin silloin on palo liian rajua?

Miten kuumana savukaasut ja kattilavesi käy? Puhallin ja latauspumppu lienee hengissä normaalisti? Saikos tuossa versiossa pudotettua puhaltimen kierroksia?

Onkos puut miten pieniä? Oletko kokeillut laittaa suurempia pöllejä ja vaikka 1/4 pesällistä palamaan, eli silloin kaasuuntuminen olisi hitaampaa. "Liian" pienellä puulla (halkaistuja rankoja, oksia jne) voi kaasuuntuminen olla turhankin nopeaa.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

vmj

• Sr. Member
« Vastaus #2 : 01.10.2013-08:05 »
Pähkäilijän kanssa samaa mietin, josko saa liikaa ilmaa? Onhan puhaltimien säädöt kunnossa, eli se piirakkakuvio noin puolet auki? Ensiö/toisioilman säädöt näyttäisivät olevan tehdasasetuksissa, niillä pitäisi kyllä auttavasti päästä liikkeelle, itse olen lähinnä toisiopuoleen koskenut kun olen halunnut säätää liekin väriä. Nyt on neljä kierrosta auki molemmat säätöruuvit. Jos Orlanissasi on se uudempi ohjausyksikkö niin puhaltimen nopeutta saa säädettyä. Tässä on asiasta hyvä video: http://www.youtube.com/watch?v=zCYqHGSatDM Katso kohdasta 1:35 eteenpäin. Puhuvat tuolla asetusarvosta kuusi, mutta itse olen ajanut tuota arvoilla 7...10. Laita vaikka YV jos lontoo ei taivu niin jeesin tuon kanssa. Niin ja yksi juttu: miten ladot puut varastopesään; oletko tarkistanut ettei siellä ole holvaantumista? Tarkista tämä nyt ensin, ennen kuin aloitat säätöjen rukkaamisen.
Orlan Super 40 ja Laddomat 21-100 + savukaasutermostaatti, Akva 2400EK+vastukset,  levylämmönvaihdin, Arimax 17R

tjh

• Full Member
« Vastaus #3 : 01.10.2013-19:54 »
Täällä on käytössä Termax Natura 60 (mikä on kai ainakin kutakuinkin sama vempain). Kattila on asennettu vasta viime keväänä, eli kovin pitkää kokemusta ei vielä ole. Samaa ongelmaa on ajoittain ollut ilmoilla.  Jos sytytysvaiheessa on malttanut polttaa pohjalle riittäävän hiilloksen (jotain luokkaa 10-15 cm) niin ongelmaa ei ole juuri ollut, riippumatta siitä mitä hiilloksen päälle mättää. Mihinkään säätöihin en ole koskenut, piippu samanlainen kuin ketjun aloittajallla mutta hieman lyhyempi.

Muutamia muitakin pieniä murheita on ollut: Puita lisätessä savua pukkaa jonkin verran sisälle. Onkohan tämä vika vai ominaisuus? Toinen ongelma on että varastopesän takaosasta palaa puut nopeammin kuin edestä. Mikäköhän tähän on syynä?   
Termax Natura 60 ja Arimax 520, varaajat 3000 + 1100 litraa, rintsikka vajaat 200 m2, lämmin ulkorakennus 80 m2

Juhani

• Hero Member
  • Puuhulluutta jo toisessakin polvessa...
« Vastaus #4 : 01.10.2013-20:46 »
Jos puut on liian kuivia tai pieniä alkaa kaasutuskattilan ensiöpesässä pöhistä ja naapurit tykkää. Lakanapyykki kannattaa pitää sisällä.
Sopivan kosteat puut pitää hiilloksen maltillisena ensiöpuolella jolloin kaasuuntumiselle jää aikaa.

Jos palaminen on sellaista tuhertamista niin savukaasujen lämpötila ei välttämättä nouse vaan toisiopesä toimii vain huonostipalavan ensiöpuolen savukanavana ja lisättävä toisioilma vain jäähdyttää kaasuja toisiopuolella.
« Viimeksi muokattu: 01.10.2013-20:49 kirjoittanut Juhani »
Kastelli 1,5 krs 177m2 540m3, at puolilämmin heikoilla eristeillä 40m2/95m3, vesikiertoinen wirsbo lattialämmitys.
Nunnauuni Ulla 2 duo takkaleivinuuni 2200kg (72kw)
Iki orginal 200kg puukiuas.
Attack 35kw DPXL Lambda, Oventrop latausyksikkö, 2000L akvaterm varaaja.
Mitsu Fh35(jäähdytykseen)

savuttaja

• Newbie
  • *
« Vastaus #5 : 01.10.2013-20:57 »
Savukaasujen lämpötilasta ei ole tietoa, mutta kattilan lämpö pyörii siinä 75-80. Latauspumpussa termostaatti 72 astetta, tuntuu kyllä pelittävän oikein. Puhaltimien läpät vähän alle puolet auki ja puhaltimen kierrokset 5:ssa. Nyt olen kyllä polttanut tosi pientä nappulaa ja paneelin pätkiä. Viime talven poltin pelkkää koivuhalkoa. Silloin kyllä tuntui toimivan vähän paremmin, mutta savutti silloinkin aika usein. Vaatii tosiaan ilmeisesti paljon alkuhiillosta toimiakseen kunnolla alusta asti. Alkuhiilloksen saamiseksi kun poltan isomman pesällisen, niin kattilan lämmöt nousee kiehumispisteeseen asti. Vapaakierto ei toimi tarpeeksi hyvin. Asensin puhaltimen väliin kytkimen, että pannussa voi pitää virrat päällä jotta latauspumppu lähtee pyörimään.
Puut tosiaan välillä holvaantuu kun hiilos palaa alta pois. Pitäs saada homma toimiin niin että uutta hiilosta muodostuu tarpeeksi koko ajan.
Ja takaosa tosiaan palaa ensin. Johtuukohan siitä että kun ilmaa puhalletaan uunin yläkulmista, niin se pyörähtää ensin katon kautta pesän takaosaan.
Nyt on pesässä vähän isompia puita palamassa ja toimii vähän paremmin. Tosiaan puut ei saa olla liian kuivia.
-orlan 60 super
-laddomat 21

vmj

• Sr. Member
« Vastaus #6 : 01.10.2013-21:51 »
Koitetaas vertailla palikoita. Teknisesti ottaen pannujen toimintaperiaate meillä on sama, sinun 60kW pannussa on käsittääkseni kaksi puhallinta kun taas tässä meikäläisen pannussa on yksi. Varastopesän koko on 60kW mallissa isompi, ja sinne mahtuu 75 cm puu kun taas tämä 40 syö 50 cm tavaraa.

Savukaasujen lämpötilasta ei ole tietoa, mutta kattilan lämpö pyörii siinä 75-80. Latauspumpussa termostaatti 72 astetta, tuntuu kyllä pelittävän oikein.

Tämä on aika lailla sama kuin minulla. Kattilan lämmöt siinä 85-87 ja Laddomatissa 83 asteen termostaatti. Pumppu kolmosella.

Puhaltimien läpät vähän alle puolet auki ja puhaltimen kierrokset 5:ssa.

Puolet auki minullakin, puhaltimen kierroksia olen vaihdellut 7 ja 10 välillä. Nykyistä asetusta on muista, mutta katsotaan huomenissa kun pitää laittaa tulet pannuun. Miten sinulla toisiopalon ilmansäädön asetukset?

Nyt olen kyllä polttanut tosi pientä nappulaa ja paneelin pätkiä. Viime talven poltin pelkkää koivuhalkoa. Silloin kyllä tuntui toimivan vähän paremmin, mutta savutti silloinkin aika usein. Vaatii tosiaan ilmeisesti paljon alkuhiillosta toimiakseen kunnolla alusta asti.

Minä poltan pääasiassa klapikoneella tehtyä rankaa, halkaisija sellaisen 10-25 cm, halottuna yleensä neljään osaan. Alussa käytän pienemmän halkaisijan palikoita, mutta lopussa on sitten mennyt ison, kirveellä ja kiiloilla halotun koivun palasia ongelmitta. Kunhan sinne sen hiilipedin saa niin aika lailla kaikkiruokainen tuntuu olevan.

Alkuhiilloksen saamiseksi kun poltan isomman pesällisen, niin kattilan lämmöt nousee kiehumispisteeseen asti. Vapaakierto ei toimi tarpeeksi hyvin. Asensin puhaltimen väliin kytkimen, että pannussa voi pitää virrat päällä jotta latauspumppu lähtee pyörimään.

Tota noin... Ekosterin saa ohjaamaan pumppua kattilan veden lämpöjen perusteella, eli kiehumista ei pitäisi missään tapauksessa tulla jos ohjaus on kattilan logiikasta. Itselläni on pannussa virrat päällä jo alkusytytyksessä ja Laddomatia ohjataan erillisellä savukaasutermostaatilla. Laddomat pörähtää käyntiin yleensä siinä vaiheessa kun kattilan lämmöt ovat noin 50 astetta. Tämänkin jälkeen pidän vielä luukkuja raollaan hetken aikaa ennen kuin käynnistän kattilan puhaltimen ja suljen ohituspellin. Savukaasut ovat tällä sytytysvaiheessa noin 200-300 astetta.

Puut tosiaan välillä holvaantuu kun hiilos palaa alta pois. Pitäs saada homma toimiin niin että uutta hiilosta muodostuu tarpeeksi koko ajan.

Olen huomannut, että liian tiivis ladonta altistaa holvaantumiselle. Varastopesän seinissä on tosin jo sen verran paljon tervaa, ettei se varmasti paranna puupinon valumista alaspäin etenkin silloin kun pannu on kuuma ja terva tahmeaa. Pitäisi varmaan jossain välissä putsata jollakin (ehdotuksia tähän?) kemikaalilla.

Ja takaosa tosiaan palaa ensin. Johtuukohan siitä että kun ilmaa puhalletaan uunin yläkulmista, niin se pyörähtää ensin katon kautta pesän takaosaan.
Nyt on pesässä vähän isompia puita palamassa ja toimii vähän paremmin. Tosiaan puut ei saa olla liian kuivia.

Kuinkas pitkiä puita käytät? Itse olen huomannut tuossa 50 cm palopesässä joskus 33 senttisillä ja lyhyemmilläkin hukkapätkillä pelleiltyäni, että palaminen saattaa olla epätasaista. Parempi melkeinpä laittaa siistin pinon sijasta puut enemmänkin sekaisin varastopesään, tuntuvat palavan tasaisemmin tuolloin.
Orlan Super 40 ja Laddomat 21-100 + savukaasutermostaatti, Akva 2400EK+vastukset,  levylämmönvaihdin, Arimax 17R

vmj

• Sr. Member
« Vastaus #7 : 01.10.2013-22:00 »
Muutamia muitakin pieniä murheita on ollut: Puita lisätessä savua pukkaa jonkin verran sisälle. Onkohan tämä vika vai ominaisuus?

Veikkaisin ominaisuutta. Samanlaisia oireita täälläkin tuon 40kW kanssa jos en nappaa savukaasuimuria päälle kun lisään puita siinä vaiheessa kun pesässä on iso roihu päällä. Hommasin aikanaan "ylimääräisen" savukaasuimurin tuohon savusolaan ja se on ollut hyvä investointi. Auttaa hommaa paitsi puiden lisäyksessä, myös sytytysvaiheessa kun kattilan oma puhallin ei vielä käy.

savuttaja

• Newbie
  • *
« Vastaus #8 : 01.10.2013-22:34 »
Koitetaas vertailla palikoita. Teknisesti ottaen pannujen toimintaperiaate meillä on sama, sinun 60kW pannussa on käsittääkseni kaksi puhallinta kun taas tässä meikäläisen pannussa on yksi. Varastopesän koko on 60kW mallissa isompi, ja sinne mahtuu 75 cm puu kun taas tämä 40 syö 50 cm tavaraa.

Tämä on aika lailla sama kuin minulla. Kattilan lämmöt siinä 85-87 ja Laddomatissa 83 asteen termostaatti. Pumppu kolmosella.

Puolet auki minullakin, puhaltimen kierroksia olen vaihdellut 7 ja 10 välillä. Nykyistä asetusta on muista, mutta katsotaan huomenissa kun pitää laittaa tulet pannuun. Miten sinulla toisiopalon ilmansäädön asetukset?

Minä poltan pääasiassa klapikoneella tehtyä rankaa, halkaisija sellaisen 10-25 cm, halottuna yleensä neljään osaan. Alussa käytän pienemmän halkaisijan palikoita, mutta lopussa on sitten mennyt ison, kirveellä ja kiiloilla halotun koivun palasia ongelmitta. Kunhan sinne sen hiilipedin saa niin aika lailla kaikkiruokainen tuntuu olevan.

Tota noin... Ekosterin saa ohjaamaan pumppua kattilan veden lämpöjen perusteella, eli kiehumista ei pitäisi missään tapauksessa tulla jos ohjaus on kattilan logiikasta. Itselläni on pannussa virrat päällä jo alkusytytyksessä ja Laddomatia ohjataan erillisellä savukaasutermostaatilla. Laddomat pörähtää käyntiin yleensä siinä vaiheessa kun kattilan lämmöt ovat noin 50 astetta. Tämänkin jälkeen pidän vielä luukkuja raollaan hetken aikaa ennen kuin käynnistän kattilan puhaltimen ja suljen ohituspellin. Savukaasut ovat tällä sytytysvaiheessa noin 200-300 astetta.

Olen huomannut, että liian tiivis ladonta altistaa holvaantumiselle. Varastopesän seinissä on tosin jo sen verran paljon tervaa, ettei se varmasti paranna puupinon valumista alaspäin etenkin silloin kun pannu on kuuma ja terva tahmeaa. Pitäisi varmaan jossain välissä putsata jollakin (ehdotuksia tähän?) kemikaalilla.

Kuinkas pitkiä puita käytät? Itse olen huomannut tuossa 50 cm palopesässä joskus 33 senttisillä ja lyhyemmilläkin hukkapätkillä pelleiltyäni, että palaminen saattaa olla epätasaista. Parempi melkeinpä laittaa siistin pinon sijasta puut enemmänkin sekaisin varastopesään, tuntuvat palavan tasaisemmin tuolloin.

Toisiopuolen ruuvit on 3.5 kierrosta auki.

Joo Ekoster kyllä ohjaa latauspumppua , mutta kun puhallin käynnistyy kun lämmöt nousee tietyyn pisteeseen. Mulla se on 20 astetta alle asetetun pannun lämpötilan. Eihän siinä tietenkään muuta kun nostaa vaan lämpötila-asetusta kun sytyttää , ja laskee sitten takaisin kun lataa pannun täyteen. Mutta kun tarvii joskus pyytää isää tai vaimoa lämmittämään, niin menee liian vaikeaksi. Siksi laitoin sen kytkimen väliin. Pitäähän sitäkin kylläkin muistaa käyttää.

Puut on ollut n.65cm pitkiä. Mitä mun klapikoneella saa tehtyä. Yleensä laitan puut kyllä aika nättiin pinoon.
Tarvii kokeilla sekaisin mitä tekee.
-orlan 60 super
-laddomat 21

Pähkäilijä

• Hero Member
« Vastaus #9 : 01.10.2013-23:10 »

Muutamia muitakin pieniä murheita on ollut: Puita lisätessä savua pukkaa jonkin verran sisälle. Onkohan tämä vika vai ominaisuus?

tuohon ominaisuuteen on uudemassa pannussa yritetty puuttua 1:55 kohdalla

http://vimeo.com/30951882

tosin tuokin on savusta tummunut...
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

tjh

• Full Member
« Vastaus #10 : 02.10.2013-07:08 »
Niin arvelinkin että tuo savuttaminen kuuluu asiaan. Eipä se kyllä ihmeemmin haittaa, kattilahuone on erillisessä autotallirakennuksessa joten savua ei asuintiloihin tule.

Tähän mennessä parasta polttopuuta tuolle kattilalle on ollut polttopuusavotan jälkeen maasta kerätyt lyhyet tasauspätkät. Nyrkin kokoista murikkaa voi mättää luukusta sisään vaikka lapiolla, ei tarvitse asetella ja palaa tasaisesti. Kävi jo mielessä jonkinlaisen palahakkurin hommaaminen, vaikkapa tälläisen: http://en.stepkovac.com/stepkovac-tr110/
Termax Natura 60 ja Arimax 520, varaajat 3000 + 1100 litraa, rintsikka vajaat 200 m2, lämmin ulkorakennus 80 m2

vmj

• Sr. Member
« Vastaus #11 : 02.10.2013-08:06 »
Tähän mennessä parasta polttopuuta tuolle kattilalle on ollut polttopuusavotan jälkeen maasta kerätyt lyhyet tasauspätkät. Nyrkin kokoista murikkaa voi mättää luukusta sisään vaikka lapiolla, ei tarvitse asetella ja palaa tasaisesti. Kävi jo mielessä jonkinlaisen palahakkurin hommaaminen, vaikkapa tälläisen: http://en.stepkovac.com/stepkovac-tr110/

Orlaneita markkinoidaan Keski-Euroopassa myös pelletin (tokkopa on samaa kamaa kuin suomalainen pelletti; valuu arina-aukosta iloisesti...) ja muun palapuun polttamiseen. Itsekin olen noita klapipussin pohjalle kertyviä pätkiä heitellyt polttoon miten sattuu ja kaikki on palanut. Teho nousee noita palikoita polttaessa melkoisesti, mutta se lienee ymmärrettävääkin kun sitä kaasuuntuvaa pinta-alaa on paljon. Haketta tuonne voisi heitellä sekaan jonkin verran ja itse käytän liiterin pohjalta löytyvää silppua sytytyksessä.

vmj

• Sr. Member
« Vastaus #12 : 02.10.2013-20:47 »
Puolet auki minullakin, puhaltimen kierroksia olen vaihdellut 7 ja 10 välillä. Nykyistä asetusta on muista, mutta katsotaan huomenissa kun pitää laittaa tulet pannuun.

Asetus on nyt 9.

Yksi juttu kokeiltavaksi: laita arina-aukon kohdalle normaalikokoinen puu, ei siis pientä syttysilppua. Ei kumminkaan ole tarkoitus tukkia arina-aukkoa. Muuten syttypuut normaalisti ja normaali sytytys.

savuttaja

• Newbie
  • *
« Vastaus #13 : 06.10.2013-21:10 »
Ei pariin päivään ole tarvinnut lämmittää, kun on aurinko mukavasti paistellut.
Tänään pistin alkutulet kosteammilla puilla ja vmj:n ohjeilla ison puun arina-aukkojen päälle.
Hiilloksen päälle täytin pesän kuivemmilla haloilla ja muilla puusilpuilla. Hyvin paloi alapesä loppuun asti.
Lopussa hivenen holvaantumista.
Kiitoksia vaan hyvistä vinkeistä kaikille!
-orlan 60 super
-laddomat 21

vmj

• Sr. Member
« Vastaus #14 : 06.10.2013-22:25 »
Hyvä homma, että alkoi pelittämään paremmin  :) Itselläni tuossa pienemmässä Orlanissa näyttäisi kaasupalaminen alkavan paremmin jos arina-aukon kohdalla on isompi puu, pienen silpun välistä pukkaa keltaista liekkiä toisiopesään ja savupiipusta näkyy pidempään savua. Kaiketi tuo isompi puu saa aikaan sen, että palokaasut väistämättä tuottavat hiillosta isompaa puuta pyyhkiessään ja tuota myöten kaasutuspalo alkaa nopeammin?? Noin muuten käytän sytytyksessä pientä silppua ja suursäkkien pohjamoskaa normaalisti, tänäänkin meni reilusti pientä silppua sekaan kun vaihdoin säkin ja sieltä pohjalta kippasin silput sankoon käytettäväksi sytytyksessä.