Kirjoittaja Aihe: Attack DPX 45 Profin käynnistely ongelmaa...  (Luettu 26395 kertaa)

kahe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 200
    • Pannuhuoneen mittaukset
Vs: Attack DPX 45 Profin käynnistely ongelmaa...
« Vastaus #30 : 23.10.2013-12:32 »
Oookko kokeillu laittaa pesän mahdollisimman täyteen ja sytytys edestä ja alle 5 sekunnin luukku kiinni?
Mulla toimii sytkä tuolleen...
Kun luukun laittaa heti kiinni niin ensiöpesälle ei anneta aikaa syttymiseen vaan kaasut lähtee hetimiten toisiopuolelle, ilmansäädötkin taitaa vastata paremmin tuolleen palamisen ja kaasuuntumisen vaatimuksia.
En ole vielä tuota kokeillut itse, mutta seuraavalla kerralla kokeillaan. Kaikkea muuta onkin jo testailtu.

Teillä kun on näitä uusia superhienoja teknisesti vimosen päälle olevia kattiloita, niin kiinnostaisi paljonko niissä on palotilan lämpötilat. Savukaasuja mitattaneen aika kattavastikin mutta palotilan lämpötiloja ei juurikaan.
Milläs tuota mittaat kesken palamisen? Infrapunamittari tietysti toimisi, muttei ole sellaista käytettävissä.
Finndomon 1.5 kerroksinen rv. 2004, p-a 162 m2, kuutiot 500, vesikiertoinen lattialämmitys, AIT 8kW mlp ja 182m reikä.
EX: Attack DPX35L Lambda, Oventrop latausyksikkö + 2400l varaaja + Ouman-EH800b ulko+sisäantureilla. Kulutus n. 5t.

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Attack DPX 45 Profin käynnistely ongelmaa...
« Vastaus #31 : 23.10.2013-14:42 »
Olen tästä Vesimiilustani mitannut palopesän lämpöjä alusta sakka, 4 vuotta. Viimeksi eilen. Ostin sitä varten infrapunamittarin joka ylettyy 1000 asteeseen saakka. Se on epätarkka koska esimerkiksi kappaleen  väri vaikuttaa tulokseen. Kirkkaasta RST putkesta näyttämä on puolet mustasta.
Parhaimmillaan saan palopesän seinämän lämpötilaksi 800. Metrin korkeudella on ohut lattarauta kaasuvirtauksessa ja eilen se oli 570. Siinä on liekin huippu. Tulieriste palopesän katossa on 550 astetta. Sitten pieni ilmaväli, 3 mm pelti ja vesi joka lämmitksen alussa on n. 40.
Konvektioputkissa kaasu jäähtyy 110 - 130 asteeseen ilman mitään jarruja. Lämmönvaihtimen muodostaa 7m halk. 60 putki. Seitsemän metrin pätkää vierekkäin. Viime talvena pidin 6 kk. tauon nuohouksessa ja edelleen lämmöt sai 120 asteeseen.
Liekkiä säädän näkötuntumalla sen korkeutta seuraamalla. Lisään puita niin että korkeus olisi koko ajan tuo 1 metri. Mitään säätöä vedelle ei ole eikä voikaan olla koska kaikki vesi on koko ajan palopesän ympärillä.

Juhani

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 700
  • Puuhulluutta jo toisessakin polvessa...
Vs: Attack DPX 45 Profin käynnistely ongelmaa...
« Vastaus #32 : 23.10.2013-15:14 »
Teillä kun on näitä uusia superhienoja teknisesti vimosen päälle olevia kattiloita, niin kiinnostaisi paljonko niissä on palotilan lämpötilat. Savukaasuja mitattaneen aika kattavastikin mutta palotilan lämpötiloja ei juurikaan.
Muistaakseni sakemanneilla toisiolämmöt kuusella oli 8-900c mitattuna 14cm pitkällä anturilla.

Olisi mielenkiintoinen projekti laittaa Attackiin alaoveen palosilmä ja yhde lämpömittarille että vois tutkia
näin niinku mielenkiinnosta missä mennään. Ei tarvis mahottomasti pajottaa että sais pelittään.

Noihin langattomiin mittareihin en paljoa luota, senverran huonoa kokemusta jo metallinkin lämpötiloja mitatessa että
siinä saa olla vertailutaukoita kerrassaan että saa edes hehtaarille tarkkuutta.
Kastelli 1,5 krs 177m2 540m3, at puolilämmin heikoilla eristeillä 40m2/95m3, vesikiertoinen wirsbo lattialämmitys.
Nunnauuni Ulla 2 duo takkaleivinuuni 2200kg (72kw)
Iki orginal 200kg puukiuas.
Attack 35kw DPXL Lambda, Oventrop latausyksikkö, 2000L akvaterm varaaja.
Mitsu Fh35(jäähdytykseen)

jolla

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 875
    • charts
Vs: Attack DPX 45 Profin käynnistely ongelmaa...
« Vastaus #33 : 23.10.2013-15:40 »
Noilla infrapunapistooleilla ei voi mitata kuin kiinteää kohdetta, sillä ei oikein saa mitään tokkua siitä palotilan lämpötilasta. Seinämiä ym. mitatessakin hajonta on suuri. Minulla on k-termopari savukaasuja ja R- termopari palotilassa juuri ennen konvektoreita. Kaksi k-termoparia jo sulanut palotilassa mutta tuo nykyinen on suojattu eikä tietysti mittaa ihan hetkellisiä huippuja.
« Viimeksi muokattu: 23.10.2013-15:44 kirjoittanut jolla »
Lämpimänä 152m² + lämpökeskus 36m², kanava 30m, Hogfors vuodelta -66, Akva 4000, Ouman EH-80, 93 kpl 270/340W pv-panelia 13° etelään kiinteästi ja 40 kpl pystyssä, 40kWh lifepo4 + 40kWh agm
seurantaa http://www.puulammitys.info/index.php?topic=457.0

Orlanni

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 69
Vs: Attack DPX 45 Profin käynnistely ongelmaa...
« Vastaus #34 : 23.10.2013-18:00 »
Porasin 3.5mm reijän Orlan W:n alaluukkuun metallilevyn ja keramiikan läpi ja siitä 40cm mittaisella puikkoanturilla mitattuna korkeimmat palolämpötilat ovat olleet yli 1100ºC. Anturille luvataan 1200ºC kesto, joten se ei sovellu pitkäaikaiseen käyttöön. Normaalikäytössä, kun arinakiven yläpuolella on tyhjää tilaa jos hiilet eivät laskeudu kunnolla alas asti on palolämmöt olleet 800-900ºC. Puuna on käytetty pääasiassa puoliksi halkaistua mäntyrankaa.

Jortsu

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: Attack DPX 45 Profin käynnistely ongelmaa...
« Vastaus #35 : 23.10.2013-18:54 »
Oookko kokeillu laittaa pesän mahdollisimman täyteen ja sytytys edestä ja alle 5 sekunnin luukku kiinni?
Mulla toimii sytkä tuolleen...
Kun luukun laittaa heti kiinni niin ensiöpesälle ei anneta aikaa syttymiseen vaan kaasut lähtee hetimiten toisiopuolelle, ilmansäädötkin taitaa vastata paremmin tuolleen palamisen ja kaasuuntumisen vaatimuksia.

Ohituspelti tarkastettu, niin tiivis kuin metalli vasten metallia voi vaan olla. Samaten kokeilin sytyttää tuossa kuvaillulla tavalla ja äsken varovasti kurkkasin varastopesän niin siellä oli iloinen leimu ja kaikki puut tulessa niinkuin ennenkin. Olisikohan apua jos yläpesän ilman kääntäsi melkein kiinni... Olen kokeillut vähän monenkokoista puutakin ja silti lopputulos on sama... en tiedä olisiko lopputulos parempi jos olisi pidempiä puita, kun nuo minun puut on entiselle kattilalle n.500 pitkiä ja tuossa attackissa on reilu 700 pesä joten jos puut olisi 700 pitkiä niin tuli ei pääsisi "kiipeämään" päädyistä niin helposti ja sytyttämään koko kasaa... Alkaa tuntumaan jo siltä että olisi pitänyt pysytellä yläpalokattiloissa, tai ehkä alapaloinenkin olisi mahdollista saada toimimaan, nämä käänteispalohibleykset taitaa olla vähän niinkuin uudet autot että niin hienoa tekniikkaa ettei ne koskaan toimi :)
Attack DPX45 profi * Laddomat 21-60 * 3000l varaaja * Laddomat savukaasutermostaatti.

Juhani

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 700
  • Puuhulluutta jo toisessakin polvessa...
Vs: Attack DPX 45 Profin käynnistely ongelmaa...
« Vastaus #36 : 23.10.2013-20:10 »
Toimii...
Kastelli 1,5 krs 177m2 540m3, at puolilämmin heikoilla eristeillä 40m2/95m3, vesikiertoinen wirsbo lattialämmitys.
Nunnauuni Ulla 2 duo takkaleivinuuni 2200kg (72kw)
Iki orginal 200kg puukiuas.
Attack 35kw DPXL Lambda, Oventrop latausyksikkö, 2000L akvaterm varaaja.
Mitsu Fh35(jäähdytykseen)

kahe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 200
    • Pannuhuoneen mittaukset
Vs: Attack DPX 45 Profin käynnistely ongelmaa...
« Vastaus #37 : 23.10.2013-20:33 »
Kyllä noilla alkulämmöillä nousee mullakin, mutta alaosa kun on 35 ja yläosa alle 60, niin sitten jo kestää. Kattilaveden nousu 75 asteeseen näyttää myös kestävän puolisen tuntia, mikä on mielestäni liian kauan. Arimax lämmitti kattilan nopeammin. Harmi kun meni osa kuvista kovalevyn hajotessa.

Ongelman syynä voi olla nuo liian lyhyet puut pesään. Minäkin polttelen pois puolimetrisiä noin ranteen paksuisia lehtipuita ja ne tuntuvat syttyvän yläpesässä palamaan liian herkästi. Täysmittaset puut paloivat rauhallisemmin.

Lisätään vielä, että jokin perustavaa laatua oleva ongelma sulla on oltava, jos savukaasut eivät nouse yli 160 asteen. Silloin ei ole toisiopaloa lainkaan ja puut palaa vaan yläpaloisesti.
« Viimeksi muokattu: 23.10.2013-20:38 kirjoittanut kahe »
Finndomon 1.5 kerroksinen rv. 2004, p-a 162 m2, kuutiot 500, vesikiertoinen lattialämmitys, AIT 8kW mlp ja 182m reikä.
EX: Attack DPX35L Lambda, Oventrop latausyksikkö + 2400l varaaja + Ouman-EH800b ulko+sisäantureilla. Kulutus n. 5t.

Juhani

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 700
  • Puuhulluutta jo toisessakin polvessa...
Vs: Attack DPX 45 Profin käynnistely ongelmaa...
« Vastaus #38 : 23.10.2013-20:58 »
Tehot alkaa oleen hukassa kun olen hakenut kipurajaa koska vaatii nuohousta, kattila nuohottu viimeksi helmikuussa. Myönnän että väli on pitkä, merkittävää eroa ei ole vielä niin paljoa että olisi pakko. Lähiviikkoina se tapahtuu kuitenkin.

Nyt poltossa olevat kuuset on isoja ja kevyitä, tehoja ei tule silleen kuin koivulla mutta kellä pirulla olis kiire. Parhaiten toimii tolleen kun kattilavedet on vielä 45-50 tienoilla, huono syttyvyys voi tulla myös viileän kattilaveden kylkiäisenä jos venyttää lämmitysväliä.
« Viimeksi muokattu: 23.10.2013-21:02 kirjoittanut Juhani »
Kastelli 1,5 krs 177m2 540m3, at puolilämmin heikoilla eristeillä 40m2/95m3, vesikiertoinen wirsbo lattialämmitys.
Nunnauuni Ulla 2 duo takkaleivinuuni 2200kg (72kw)
Iki orginal 200kg puukiuas.
Attack 35kw DPXL Lambda, Oventrop latausyksikkö, 2000L akvaterm varaaja.
Mitsu Fh35(jäähdytykseen)

Juhanisto

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 395
Vs: Attack DPX 45 Profin käynnistely ongelmaa...
« Vastaus #39 : 23.10.2013-21:38 »
Eikös attackissa ole niitä "savujarruja" niissä "uruissa" ? Jos toisiopalo ei ala normisti toimimaan ja savukaasut lämpenemään ja vetokin on vielä huono ja puut palaa yläpesässä. Niin ainut vaihtoehto alkaa olemaan ottamaan pois näitä "savujarruja". Vaikka joka toinen ensin pois ja testiä päälle. Eiköhän ala lyyti kirjoittamaan ja ramppa kalakattamaan.
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

kahe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 200
    • Pannuhuoneen mittaukset
Vs: Attack DPX 45 Profin käynnistely ongelmaa...
« Vastaus #40 : 24.10.2013-08:34 »
Eikös attackissa ole niitä "savujarruja" niissä "uruissa" ? Jos toisiopalo ei ala normisti toimimaan ja savukaasut lämpenemään ja vetokin on vielä huono ja puut palaa yläpesässä. Niin ainut vaihtoehto alkaa olemaan ottamaan pois näitä "savujarruja". Vaikka joka toinen ensin pois ja testiä päälle. Eiköhän ala lyyti kirjoittamaan ja ramppa kalakattamaan.
En ihan ensimmäisenä lähtisi pätkimään jarruja, kun muut Attackit kuitenkin toimivat savukaasujen osalta hyvin. Voihan tuon tietysti testata ilman noita jarruja kokonaan, mitä tapahtuu silloin. Ne kun saa helposti sieltä pois.
Finndomon 1.5 kerroksinen rv. 2004, p-a 162 m2, kuutiot 500, vesikiertoinen lattialämmitys, AIT 8kW mlp ja 182m reikä.
EX: Attack DPX35L Lambda, Oventrop latausyksikkö + 2400l varaaja + Ouman-EH800b ulko+sisäantureilla. Kulutus n. 5t.

syrjaki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 287
Vs: Attack DPX 45 Profin käynnistely ongelmaa...
« Vastaus #41 : 24.10.2013-08:51 »
Ihan mielenkiinnosta ajattelin kysäistä, että onkos kukaan koittanut vielä vaikuttaako tuohon nuo liian kuivat puut? Muistaakseni Orlanin tai jonkun muun vehkeen ohjeesta lukaisin, että vois nakata lumipallon puiden päälle tuomaan vähän lisää kosteutta, jos kattila kaasuttaa liikaa. Vesi nyt tietty ajaa saman asian. Ei mikään ihme, että kunnon toisiopalo puuttuu, jos koko puupesä on kerralla "tulessa".
Matalaenergialato + talousrakennus selluvillaeristeillä. Orlan Super 40 kW, muokattu Akva 3000, Tiileri tytti

Juhanisto

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 395
Vs: Attack DPX 45 Profin käynnistely ongelmaa...
« Vastaus #42 : 24.10.2013-09:47 »
Tuota meinasinkin että kokeilee vaikka puolella määrällä savujarruja, en sitä että lähtee niitä pätkimään. Jos auttaa ja savukaasut pysyy kohtuullisina niin olisiko ongelma sitten veto/korvausilma puolella. Liian kuivia puita kyllä suomen oloissa on todella vaikea saada, jos nyt ei ole mitään puusepänkuivaa uunikuivattua. Ja eihän tuo kattila edes kaasuta puuta jos panos palaa yläpesässä rauhakseen. Kyllä tuo savukaasujen "hitauteen" viittaa. Eli joku nyt jarruttaa liikaa imuria ja toisiopaloon tarvittavaa vetoa ei synny.

Ja se sytytys pikkupanoksella pitää muistaa että saa kunnon hiilloksen alle. Juuri noin käy kun sytytetään ja pesä ladotaan täyteen. Koko pesällinen syttyy vaan varastopesässä ja kestää todella kauan ennen kun toisiopalo alkaa. Tiedän tuo omasta kokemuksesta. Jos näillä ja jollain perusilmansäädöillä ei saa toisiopaloa toimimaan niin itse ainakin seuraavaksi tutkisin vetopuolta. Tietysti korvausilma pitää olla kunnossa. Kosteat puutkin kyllä vaikeuttaa toisiopalon alkua. Ja se pitää todeta että ainakin atmoksesta että kattilan palolämpö pitää saada +90 paikkeille jopa yli niin toisiopalo toimii hienosti.

Pieni käytännön kokemus eilisestä taas.. Saunaan oltiin menossa ja varaaja puolilämmin ja ajattelin puoli pesällistä poltella niin riittää lämpö taas vrk. Oli jäänyt kerros vanhaa hiillosta pesään joten sen kasasin arinanaukon päälle ja pari sytytys pussia päälle, tulet perään. Sitten pesä kerralla puita puolilleen. Kävin puolen tunnin päästä katsomassa, niin jopas taas huonosti paloi tai katkoi ja tussautteli toisiopaloa pois ja päälle. Luukku auki ja painelin puita alaspäin ja luukku kiinni. Ja siitä lähti taas yhtenäinen toisiopalo rallattamaan. Ja puut ei ainakaan ole liian kuivia, mäntyrankaa osa halottuja ja osa pyöreitä, jotka tuntuvat olevan huonointa puuta atmokseen.
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

Juhani

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 700
  • Puuhulluutta jo toisessakin polvessa...
Vs: Attack DPX 45 Profin käynnistely ongelmaa...
« Vastaus #43 : 24.10.2013-15:04 »
Ihan mielenkiinnosta ajattelin kysäistä, että onkos kukaan koittanut vielä vaikuttaako tuohon nuo liian kuivat puut? Muistaakseni Orlanin tai jonkun muun vehkeen ohjeesta lukaisin, että vois nakata lumipallon puiden päälle tuomaan vähän lisää kosteutta, jos kattila kaasuttaa liikaa. Vesi nyt tietty ajaa saman asian. Ei mikään ihme, että kunnon toisiopalo puuttuu, jos koko puupesä on kerralla "tulessa".
Attackin suositus puiden kosteuteen on 12-20%
Ainakin kuiva lauta menee harakoille ja lähtee helposti syttymään yläpesässä.


Ja se sytytys pikkupanoksella pitää muistaa että saa kunnon hiilloksen alle. Juuri noin käy kun sytytetään ja pesä ladotaan täyteen. Koko pesällinen syttyy vaan varastopesässä ja kestää todella kauan ennen kun toisiopalo alkaa. Tiedän tuo omasta kokemuksesta.

Mulla toimii kyllä vaikka ja kun laitan pesän täyteen, tiedä häntä onko kattilassani jotain vikaa kun
toimii kuten pitää ;) Minähän en valita :D
Kastelli 1,5 krs 177m2 540m3, at puolilämmin heikoilla eristeillä 40m2/95m3, vesikiertoinen wirsbo lattialämmitys.
Nunnauuni Ulla 2 duo takkaleivinuuni 2200kg (72kw)
Iki orginal 200kg puukiuas.
Attack 35kw DPXL Lambda, Oventrop latausyksikkö, 2000L akvaterm varaaja.
Mitsu Fh35(jäähdytykseen)

Jortsu

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: Attack DPX 45 Profin käynnistely ongelmaa...
« Vastaus #44 : 24.10.2013-16:26 »
Taitaa Juhanille olla sattunu maanantaikappale attackilta kun toimii  ;D Tuo vetopuoli pitäs olla suht kunnossa tuon darcon savuimurin myötä korvausilmastakaan tuskin johtuu kun sama tulos vaikka olisi pannuhuoneen ikkuna auki... Kaikki pitäisi olla kunnossa mutta ei vaan toimi niinkuin pitäis. Pitää varmaan seuraavaksi koittaa tuoretta puuta, jos se ei palais yläpesässä  ;D
Attack DPX45 profi * Laddomat 21-60 * 3000l varaaja * Laddomat savukaasutermostaatti.