Kirjoittaja Aihe: Atmoksen ilmansäätö  (Luettu 14205 kertaa)

Getcool

• Newbie
  • *
Vs: Atmoksen ilmansäätö
« Vastaus #15 : 05.11.2013-18:12 »
Tuohan on säädettävä malli ainakin minulla. Termari täysille niin pitäisi katkaista puhatimen n. +97-+98. Jos ei tee sitä niin termari vaihtoon. Jos on uudehko kattila niin pitäisi saada takuuseen.

Ehjällä termarilla saa varaajan +95, siitä kuumemmaksi menee kyllä vaikeaksi. Katkoo niin paljon kun tulovesi on liian kuumaa. Mutta eiköhän +95 riitä  ;D

Juu säädettävä on mutta täysillä se on minulla kokoajan ollut. Kattila on tosiaan vuosimallia 2012 joten aika tuore tapaus. Toi ihmetyttää, kun tosiaan kattilan mittari näyttää kyllä yli 90astetta kun puhallin sammuu, mutta latauspaketin ja varaajan mittarit vain noin 82 astetta. Putkea kattilan ja varaajan välillä noin 4,5m ja putket eristetty 40mm villakourulla, joten en jaksais uskoa että lämpö tippuukaan noin paljon tuossa välillä.

Edit: Ja kyllä tosiaan 95astetta riittäis hyvin mutta kun ei tahdo saada varaajaa yli tuon 82-84 asteen, saisi kuitenkin kapasiteettia varaajaan aika paljon lisää jos sais tuon 2400l 10 astetta kuumemmaksi.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2013-18:15 kirjoittanut Getcool »
Tee-se-itse koti 1,5 krs 193m2 ja 640m3 vm. 2012, at puolilämmin 78m2 ja 269m3 vm.2013, vesikiertoinen LK lattialämmitys.
Muurattu takkaleivinuuni n.3000kg
Stoveman 180kg puukiuas.
Atmos DC 40 GS, LK810 (termovar) latausyksikkö, 2400L akvaterm akvantti varaaja ja Ouman EH-203 säädin.

Juhanisto

• Sr. Member
« Vastaus #16 : 05.11.2013-18:55 »
Just kävin tekemässä tulet ja seurasin kattilan ja laddomaatin mittareita. Minulla näyttää taas toisinpäin, eli kattila näytti +70 ja laddomaatti +74. Minulla putkea aikalailla saman verran välillä, voi olla jopa enemmän jos alkaa mitalla mittaamaan.

Tiedän yhden tapauksen jossa oli samanlainen ongelma. Siinä myyjä lähetti takuuna uuden termarin. Ja tuolla "masinisti foorumilla" oli kanssa yksi saman tyyppinen tapaus, lainaus oireista  ;D

"Minulla on tämän kesän ollut käytössä Atmos DC 32 GS ja siinä se toinen termostaatti eli kattilan lämpötilaa säätävä temostaatti muuttui niin että kun oli täysillä niin kattila saavutti vain 90 astetta. Sain myyjältä uuden termarin veloituksetta ja taas pelaa kunnolla."

Olisiko päässyt kasaukseen viallisia termareita joukkoon. Näille kattiloillehan ei ole takaisinkutsu kampanjoita niin kun autoille on.
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

Getcool

• Newbie
  • *
« Vastaus #17 : 05.11.2013-20:30 »
Just kävin tekemässä tulet ja seurasin kattilan ja laddomaatin mittareita. Minulla näyttää taas toisinpäin, eli kattila näytti +70 ja laddomaatti +74. Minulla putkea aikalailla saman verran välillä, voi olla jopa enemmän jos alkaa mitalla mittaamaan.

Tiedän yhden tapauksen jossa oli samanlainen ongelma. Siinä myyjä lähetti takuuna uuden termarin. Ja tuolla "masinisti foorumilla" oli kanssa yksi saman tyyppinen tapaus, lainaus oireista  ;D

"Minulla on tämän kesän ollut käytössä Atmos DC 32 GS ja siinä se toinen termostaatti eli kattilan lämpötilaa säätävä temostaatti muuttui niin että kun oli täysillä niin kattila saavutti vain 90 astetta. Sain myyjältä uuden termarin veloituksetta ja taas pelaa kunnolla."

Olisiko päässyt kasaukseen viallisia termareita joukkoon. Näille kattiloillehan ei ole takaisinkutsu kampanjoita niin kun autoille on.

Juu eli täytynee pistää termari vaihtoon ja testata jos vaikka sais lämpöjä ylemmäs.
Tee-se-itse koti 1,5 krs 193m2 ja 640m3 vm. 2012, at puolilämmin 78m2 ja 269m3 vm.2013, vesikiertoinen LK lattialämmitys.
Stoveman 180kg puukiuas.
Atmos DC 40 GS, LK810 (termovar) latausyksikkö, 2400L akvaterm akvantti varaaja ja Ouman EH-203 säädin.

Juhanisto

• Sr. Member
« Vastaus #18 : 14.11.2013-02:54 »
Pari päivää sitten kokeilin ensi kertaa säätää sitä takana olevaa ilmansäätöakselia. Vedin auki lisää 5mm, nyt on auki sen 12mm. Vasta parikertaa kokeiltu lämmittää ja ei se ainakaan huonompaan suuntaan mennyt. Savukaasut ainakin pysyi entisessä lämmössään. Tuo säätö on minulle vähän hebreaa kun se jotenkin vaikuttaa kai molempiin ensiö ja toisioilmaan yhtä aikaa. Kun ohjeessa lukee säätöakseli ensiö-ja toisioilma. Oletin että lisäsin hiukan molempia, vai vähensinkö toista ja toista lisäsin. Tietäisi vaan miten tuo käytännössä meni  ;D

Mutta tutkitaan asiaa ja raportoidaan myöhemmin.
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

Marko

• Full Member
« Vastaus #19 : 14.11.2013-07:40 »
Onko sulla siinä etupaanelissa alemman luukun yläpuolella kuusiokoloruuvia? Mulla on siinä ruuvi ja olettaisin sen säätävän toisioilmaa ja takana olevan akselin sitten ensiöilmaa. Mutta kuten sanoit, niin noissa manuaaleissa jossain lukee että säätää molempia. Varmaan riippuu mallista.

Itsellä on ensiöilman läppää avattu tehtaan säädöistä n. 10 mm lisää.
Atmos DC50GSX, Akvaterm 4000, Laddomat 21-60

Getcool

• Newbie
  • *
« Vastaus #20 : 14.11.2013-09:56 »
Pari päivää sitten kokeilin ensi kertaa säätää sitä takana olevaa ilmansäätöakselia. Vedin auki lisää 5mm, nyt on auki sen 12mm. Vasta parikertaa kokeiltu lämmittää ja ei se ainakaan huonompaan suuntaan mennyt. Savukaasut ainakin pysyi entisessä lämmössään. Tuo säätö on minulle vähän hebreaa kun se jotenkin vaikuttaa kai molempiin ensiö ja toisioilmaan yhtä aikaa. Kun ohjeessa lukee säätöakseli ensiö-ja toisioilma. Oletin että lisäsin hiukan molempia, vai vähensinkö toista ja toista lisäsin. Tietäisi vaan miten tuo käytännössä meni  ;D

Mutta tutkitaan asiaa ja raportoidaan myöhemmin.

Itselläkin kyseinen akseli on tehdas säädöissä, kun en kanssa ole ihan täysin ymmärtänyt sen toimintaa. Olisi kyllä mukava saada selvyys sen toimintaan.
Stoveman 180kg puukiuas.

ev3449

• Hero Member
« Vastaus #21 : 14.11.2013-10:01 »
Onko sulla siinä etupaanelissa alemman luukun yläpuolella kuusiokoloruuvia? Mulla on siinä ruuvi ja olettaisin sen säätävän toisioilmaa ja takana olevan akselin sitten ensiöilmaa. Mutta kuten sanoit, niin noissa manuaaleissa jossain lukee että säätää molempia. Varmaan riippuu mallista.

Itsellä on ensiöilman läppää avattu tehtaan säädöistä n. 10 mm lisää.

Atmos foorumilla aikanaan kehottivat päätymään GSX sarjaan ja yhtenä perusteluna oli erillinen ensiö- ja toisioilman säätömahdollisuus erona muihin malleihin...
40kW "viritelty" alapalo Högfors vm. 1981, 3000 l varaaja, patterilämmitys. ~10t/vuosi.

Juhanisto

• Sr. Member
« Vastaus #22 : 14.11.2013-17:32 »
Eipä ole ruuveja eikä muuta säätöä kun tuo akseli. Tuolta topikin ensimmäiseltä sivulta löytyy tuo säätimen rakenne linkistä sivulta 19. Pitäisi varmaan purkaa tuo säätimen ympäristö että näkisi miten se on toteutettu. No jos sitten ensi kesänä keskittyisi tuohon. Nyt siellä kattilan takana on niin pirun kuuma. Ja toimihan tuo hyvin tehdasasetuksillakin. Mutta ainahan sitä pitää olla pientä säätöä joka suuntaan  8)

Pitääpä metsästää löytyykö jonkun innokkaan purkukuvia jo internetin ihmeellisestä maailmasta.

Atmos 32

• Newbie
  • *
« Vastaus #23 : 14.11.2013-18:17 »
Itsellänikin on ollut melkoista säätämistä tuon kattilan kanssa (DC 32 GS).
Kattilayhde on  melkein 90 asteen kulmassa hormiin ja tämän takia on ollut monenlaista extra työtä, suurimpana ongelmana oli hormin liian kova veto ( Schiedel 6.5 m 20 cm halkaisijalla).
Liika veto aiheutti sen, että "koko talo" alkoi resonoimaan parhaassa palovaiheessa ja savukaasut meni reilusti yli 300 asteen. Kovan vedon tunsi erittäin selvästi, kun aukaisi pannuhuoneen oven.  Ekana parannuksena yhteeseen tehtiin savukaasujarru, mutta sillä oli aika marginaalinen vaikutus vetoon, savukaasut laski ehkä 10 astetta. Tämän jälkeen asensin hormin alaosassa olevaan tuhkaluukkuun vedonsäätimen ja vasta tämän jälkeen resonointi loppui ja savukaasut asettuivat 250 - 280 asteeseen riippuen kattilan nuohouksesta. Mutta edelleen minulle on jäänyt melkoisen hämäräksi tuo toisioilman säätö, koska sillä ei tunnu kovinkaan paljon olevan merkitystä omassa kattilassa.

Olisi mukava kuulla yksityiskohtaisia kertomuksia muiden säätökokemuksista.
Atmos 32 GS varustettuna Laddomatilla, 2000 litran Akvantti

Juhanisto

• Sr. Member
« Vastaus #24 : 14.11.2013-18:55 »
Kävimpä taas tekemässä tulet kattilaan ja katselin samalla siinä sitä säätö hommaa. Sitten huomasin Rican liimaaman tarran säätöakselin yläpuolella kattilan rungossa. Siinä luki ensiöilman säätö, eli ei mainintaakaan toisioilmasta. Eli säätäisikö tuo akseli vaan ensiö puolta ja toision pysyy vakiona. Se selittäisi sen että "Atmos 32" kattilassakaan ei ole ollut näkyvää vaikutusta. Purettua sitä ei ainakaan näin äkki vilkaisulla saa, oli niin tiukasti hitsattu jokapuolelta, mutta oli siellä pieni tirkistysreikä jonka päällä läppä. Siiitä voisi yrittää kurkkia jos mahtuu katsomaan. Oli meinaa sillä puolella missä omasta kattilasta ei ole seinään kun 15cm. Kurkitaan huomenna kun kattilan lämpö laskee alle +50.

Kyllä minullakin joskus tuulisella säällä vetää niin että pannuhuoneen ovi kolisee  ;D

Getcool

• Newbie
  • *
« Vastaus #25 : 16.11.2013-22:21 »
Onko kellekkään tullut tuon "akselin" toimintaperiaate selväksi? Eli vaikuttaako ensiö vai toisioilmaan ja kumpaanko suuntaan ilma lisääntyy ja kumpaan pienenee...
Stoveman 180kg puukiuas.

teelaakso

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #26 : 17.11.2013-20:16 »
Niihin laddomatin mukana tulleisiin lämpömittareihin kannattaa suhtautua varauksella. Yhdessä mittarissani saa vapaasti säätää lämpötilaa kun ottaa kehyksestä kiinni ja kääntää. Mittari ja taustalevy pyörähtää mutta viisari pysyy paikallaan. Eli tarkkuus on luokkaa +/-20 astetta.
Atmos GSE 40 käänteispalokattila + 3000 litran varaaja. Lämmitettäviä kuutioita 950. Neliöitä 260.

Juhanisto

• Sr. Member
« Vastaus #27 : 18.11.2013-02:36 »
No sen verran olen tuota miettinyt että...

Tulin siihen tulokseen että kun minun kattilan maksimi säätö on (5mm) 10-20mm. Tuossa se 5mm on sen vedonsäätimen säätämän ilmaläpän rako kun se on lukituspulttia vasten kiinni. Ja tuo 10-20mm on sitten se kuinka paljon tappia on vedetty kiinni asennosta ulospäin. Ja se ilmaläppä säätää koko kattilan ilmamäärää ja tuo kaikki menee toisio puolelle. Ja akselin asento määrittää kuinka paljon tuosta ilmasta "varastetaan" ensiö puolelle. Eli mitä ulompana akseli on niin sitä enemmän menee ensiö puolelle. Tälläiseen analyyssiin päädyin, toivottavasti joku korjaa jos olen ihan jörön jäljillä  ;)

Nyt mennään säädöillä ilmaluukku auki 6mm ja akseli ulkona 12mm.

Jokainen innokas voi kokeilla säätää. Mittaa vaan ensin kuinka paljon on mitta akselin päästä lukitusrenkaaseen niin saa toimivan säädön takaisin jos menee huonompaan suuntaa. Mitenkäs siinä mainoksessa sanottiin  ::) "uskalla aloittaa"  ;D
« Viimeksi muokattu: 18.11.2013-02:39 kirjoittanut Juhanisto »

Amigo

• Newbie
  • *
« Vastaus #28 : 18.11.2013-07:02 »
Tarrassa oleva (5mm) tarkoittanee avautumaa joka jää väkisinkin ensiöilmaan vaikka ensiö/toisioilman -suhteen säätötappi olisi työnnetty kokonaan sisään. Kuvassa toivottavasti näkyy miten tuo säätölevy on kantattu ettei sulkeudu kokonaan sekä jo tehtaalla säätötappiin tehty jälki oletussäädöstä.

Muuten ihan samoilla linjoilla Juhaniston kanssa.

Juhanisto

• Sr. Member
« Vastaus #29 : 18.11.2013-15:55 »
Onkos Amigo napannut tuon ylemmän kuvan varastopesän sisältä. Minulla siellä ei ole tuollaista reikää. Taitaa GS malleissa olla siellä kivien takana piilossa nämä ilmaraot. Itse olen tuota suluissa olevaa lukua aina miettinyt mitä se tarkoittaa ja sitten tullut siihen tulokseen että se on se ilmaläpän väli.