En kyllä yleensä tämänkaltaiseen keskusteluun lähde,mutta pyytäisin, että älkää hyvät ihmiset antako väärää tietoa Suomalaista lämmitystekniikan osaamisesta julkisesti tällä tietotasolla. Se, jos jossain keskustelupalstalla joku purkaa mieltään ei ole välttämättä aina niin luottamista.
Itse en ole kattilatekniikan expertti ja seuraamani polttolaitokset ovat Suomalaisia kaikki, mutta olen myös päässyt näkemään sen verran vierasmaalaisia tuotteita, vieraillut tehtaalla ja jutellut omistajienkin kanssa, että jotain kaiketi asiasta ymmärrän.
Tällä kokemuksella voin varmasti sanoa, että Suomi ei ole varmasti tässä asiassa mikään jälkeen jäänyt maa. Tekniikka on todellakin hyvää. Kaikilla Eurooppalaisilla valmistajilla on samat EU normit. Kuitenkin useat maat turvatakseen omat sisämarkkinansa vaativat laite valmistajilta vielä oman maansa ”standardi” mittauksia. Suomi ei näin tee.
Suomesta viedään alan tekniikkaa ainakin Baltianmaihin, Ruotsiin sekä muualle Euroopan alueelle. Ja ne ovat menestyneet erittäin hyvin. Täytyy muistaa, että alan markkinat ovat vasta aukeamassa bioenergian laajemmin saadessa jalansijaa muiden energiamuotojen kallistuessa. Näin on käynyt mm Tanskassa. Heillä tosin ongelmana puu pula.
Kun taas kun etsii ulkomaisia valmistajia ja laitteistoja, niin niitä on todella vähän Suomessa. Valta osa sijaitsee tietojeni mukaan rannikolla ja jonkun verran niitä on eteläsuomessa. Toki yksittäis kappaleita myös muualla kuten oljenpolttolaitoksia pohjanmaalla. Tietyt valmistajat eivät toimita huolto syistä meille laitteita ollenkaan. Nämä tiedot ovat antaneet minulle itse ulkomaiset toimittajat tai heidän edustajansa.
Mikäli ne niin huippuhyviä ja halpoja ovat, kaiketi niitä olisi valtaosalla meidän pannuhuoneet pullollaan? Missään tapauksessa en väitä, että joku ulkomainen olisi huono, vaan sensijaan voin kertoa, että laatu on erittäin kirjava.
Edellä mainittu taitaakin olla niitä ainoita bioenergian riemuvoittoja Suomessa ja se, että meiillä on puuta paljon.