Kirjoittaja Aihe: Käänteispaloisen sytytys  (Luettu 16665 kertaa)

teelaakso

• Jr. Member
  • **
Vs: Käänteispaloisen sytytys
« Vastaus #15 : 20.08.2013-18:00 »
Minulla myös Atmos GSE 40. En koskaan käytä kesäpeltiä vaan savuton sytytys tapahtuu niin että kerralla pesä täyteen ja tämän jälkeen sytytetään sytykkeet jotka on laitettu niin että edestä voi sytyttää. Imu sitten vetää liekin alas. Syttyy aina ja savua on vain piipussa.
Atmos GSE 40 käänteispalokattila + 3000 litran varaaja. Lämmitettäviä kuutioita 950. Neliöitä 260.

Maunonveli

• Newbie
  • *
« Vastaus #16 : 11.10.2013-06:57 »
Minulla myös Atmos GSE 40. En koskaan käytä kesäpeltiä vaan savuton sytytys tapahtuu niin että kerralla pesä täyteen ja tämän jälkeen sytytetään sytykkeet jotka on laitettu niin että edestä voi sytyttää. Imu sitten vetää liekin alas. Syttyy aina ja savua on vain piipussa.

Näin minäkin Atmoksen sytytän. Kesäpelti on ihan turha kapistus. Käytän sytytyksessä noita sytytyspaloja, eivät maksa paljoa, eikä tarvi etsiä sytykkeitä. Roippasee pesän täyteen ja laittaa etureunaan alas yhden sytytyspalan, sytyttää ja homma on siinä. Savua menee vain piipusta pihalle.

jolla

• Hero Member
    • charts
« Vastaus #17 : 11.10.2013-08:26 »
Eilen kokeilin Effecta Lambda 60 kattilalla tota alta sytyttämist

Teillä kun on noita lambda kattiloita, niin minkälainen lambda-anturi niissä on, merkki? ja malli?, onko laajakaista? vai tavis.
Lämpimänä 152m² + lämpökeskus 36m², kanava 30m, Hogfors vuodelta -66, Akva 4000, Ouman EH-80, 32 kpl 270W pv-panelia 13° etelään kiinteästi
seurantaa http://www.puulammitys.info/index.php?topic=457.0

kahe

• Hero Member
    • Pannuhuoneen mittaukset
« Vastaus #18 : 11.10.2013-09:04 »
Teillä kun on noita lambda kattiloita, niin minkälainen lambda-anturi niissä on, merkki? ja malli?, onko laajakaista? vai tavis.
Tuolta löytyy aiempia keskusteluita lambdasta.
Finndomon 1.5 kerroksinen rv. 2004, p-a 162 m2, kuutiot 500, vesikiertoinen lattialämmitys, AIT 8kW mlp ja 182m reikä.
EX: Attack DPX35L Lambda, Oventrop latausyksikkö + 2400l varaaja + Ouman-EH800b ulko+sisäantureilla. Kulutus n. 5t.

jolla

• Hero Member
    • charts
« Vastaus #19 : 11.10.2013-20:32 »
löytyy, mutta kukaan ei ole vahvistanut, katsonut kattilastaan, mikä lambda-anturi niissä tehtaan jäljiltä on. Siis mitä anturia valmistaja käyttää?
Lämpimänä 152m² + lämpökeskus 36m², kanava 30m, Hogfors vuodelta -66, Akva 4000, Ouman EH-80, 32 kpl 270W pv-panelia 13° etelään kiinteästi

kahe

• Hero Member
    • Pannuhuoneen mittaukset
« Vastaus #20 : 11.10.2013-21:38 »
No eikös se siinä vastauksenani juuri lue.  ??? Tällä laitteella tuo copy paste vaan on hanurista, niin en kopioi toista kertaa.
Finndomon 1.5 kerroksinen rv. 2004, p-a 162 m2, kuutiot 500, vesikiertoinen lattialämmitys, AIT 8kW mlp ja 182m reikä.
EX: Attack DPX35L Lambda, Oventrop latausyksikkö + 2400l varaaja + Ouman-EH800b ulko+sisäantureilla. Kulutus n. 5t.

jolla

• Hero Member
    • charts
« Vastaus #21 : 12.10.2013-09:29 »
No onhan siinä, se tää ikä tekee tepposet.

Apa

• Newbie
  • *
« Vastaus #22 : 16.11.2013-12:59 »
Osaiskohan joku vanhempi alan harrastaja auttaa kun en meinaa millään saada käänteispaloprosessia käyntiin?

Olen juuri hommannut Termaxin Natura 80 -käänteispalokattilan, ja olen nyt muutaman päivän opetellut sitä käyttämään. Saan tulet tehtyä ja kattilan pikkuhiljaa lämpenemään, mutta siis käänteispaloprosessi ei lähde käyntiin, vaan kattilassa on "normaali tuli". Eli savua tulee piipusta sekä alaluukusta jos sinne kurkistaa (savua tulee myös yläluukusta puita lisätessä melkoisesti). Kattilan lämpötila ei myöskään nouse kuin korkeimmillaan 75C asteeseen.

Olen kokeillut erilaisia variaatioita, ja esim hiilloksen laatuun olen panostanut kunnolla - parempaa hiillosta ei enää pysty tekemään. Olen lisäksi kokeillut erilaisilla puun määrillä, sekä eri puhaltimen nopeuksilla. Myös varaajan (5000 litraa) lämpötila on ollut sytytyshetkellä erilainen (täytön jälkeen noin 5C, sitten 20C, 40C, 60C).

Kaikki ehdotukset ja vinkit otetaan vastaan.

Pähkäilijä

• Hero Member
« Vastaus #23 : 16.11.2013-13:15 »
Tuntus että Orlan saa liikaa ensiöilmaa eikä ehdi kaikkea kaasuutunutta puuta polttamaan.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

tjh

• Full Member
« Vastaus #24 : 16.11.2013-13:19 »
Täällä käytössä 60 kW versio samasta kattilasta, ja samanlaisia ongelmia oli aluksi ilmoilla. Syyksi paljastui pienen harjoittelun jälkeen liian heikko alkuhiillos kattilan pohjalla. Hiillos pitää löytyä koko pohjan alalta ja polttoaine pitäisi myös saada leviteltyä koko pohjan alalle. mutta tämä asia ilmeisesti on jo hallussa?

Onko piipun veto ja korvausilma kunnossa?

Yläluukusta pukkaa täälläkin savua sisälle puita lisätessä. Se on ilmeisesti enemmän ominaisuus kuin vika.

« Viimeksi muokattu: 16.11.2013-13:20 kirjoittanut tjh »
Termax Natura 60 ja Arimax 520, varaajat 3000 + 1100 litraa, rintsikka vajaat 200 m2, lämmin ulkorakennus 80 m2

Apa

• Newbie
  • *
« Vastaus #25 : 16.11.2013-14:18 »
Liikaa ensiöilmaa? Pitäiskö sitä siis säätää tuolta tuulettimen alta, vai mikä olisi oikea korjauskeino?

Hiilloksen laatuun olen kyllä panostanut aika lailla. Kuinkas paksu kerros sitä hiillosta pitää kokemuksesi mukaan olla tjh? Saako siellä hiiloksen lisäksi olla yhtään vielä palavaa klapia? Täytyy kokeilla vielä levittää puut tasaisemmin koko pohjan alueelle.

Piipun vedosta huolehtii IN8 -savukaasuimuri, ja korvausilman riittävyyden olen taannut ainakin näin alkuvaiheessa pitämällä kaikkia ovia ja ikkunoita auki.

vmj

• Sr. Member
« Vastaus #26 : 16.11.2013-14:53 »
Liikaa ensiöilmaa? Pitäiskö sitä siis säätää tuolta tuulettimen alta, vai mikä olisi oikea korjauskeino?

Ei. Tuulettimen alta, ruuveista säädetään toisioilma. Itse tuulettimen koko palamistapahtumaan tuottaman ilman saat säädettyä tuulettimen "piirakkasäätimillä", yhdessä käyttöpaneelin Ekoster-ohjaimen kanssa. Primääri-ilman säätöä varten pitää kattilan etulevy irroittaa. Kyseessä se etulevy, mihin tuuletin, tai sinun kattilasi tapauksessa tuulettimet, on kytketty. Primääri-ilman säätimet löytyy tämän peltikannen alta. Tässä videossa näet hieman tuunatun 25kW kattilan, jossa primääri-ilmaa voi säätää lennossa: http://www.youtube.com/watch?v=aAtc8tb7laQ Samassa paikassa sijaitsee primääri-ilman säätö myös 80kW mallissa. Huomaa, että samaisen kannen alla on myös sekundääri-ilman siirtoo tarkoitetut putket. Tehdaskuntoisen kattilan primääri-ilman säätö pitää tehdä kattila kylmänä.

Hiilloksen laatuun olen kyllä panostanut aika lailla. Kuinkas paksu kerros sitä hiillosta pitää kokemuksesi mukaan olla tjh? Saako siellä hiiloksen lisäksi olla yhtään vielä palavaa klapia? Täytyy kokeilla vielä levittää puut tasaisemmin koko pohjan alueelle.

Minulla tuossa 40kW mallissa riittää kun teen noin puolen sylyksen määrästä kynsitulet. Itse olen arina-aukon päälle laittanut hieman isomman puun, mutta tukkimatta arina-aukkoa. Saa olla palava klapi, ei vaikuta ns. kotiuttamispäivämäärään  ;D
Orlan Super 40 ja Laddomat 21-100 + savukaasutermostaatti, Akva 2400EK+vastukset,  levylämmönvaihdin, Arimax 17R

tjh

• Full Member
« Vastaus #27 : 17.11.2013-09:47 »

Piipun vedosta huolehtii IN8 -savukaasuimuri, ja korvausilman riittävyyden olen taannut ainakin näin alkuvaiheessa pitämällä kaikkia ovia ja ikkunoita auki.

Piippu ja korvausilma siis ilmeisesti kunnossa.

Hiillosta pitää olla karkeasti n. 10 cm. Itse polttelen alkutulina pienempää puuta puolisen kottikärryllistä ja kun nuo alkavat olla hiiltyneet niin tökin keon levälleen koko pohjan alalle. Jos seassa on joku vähän vähemmän palanut kalikka niin ei se maata kaada. Siihen päälle lisää pienempää kalikkaa ja lopuksi isompaa puuta. Tällä systeemillä on lähtenyt polttamaan nätisti. Eli siis, ei tuo hiilloksen tekeminen mitään rakettitiedettä ole, olisikohan ongelma kuitenkin joissain muualla? Voisikohan vetoa olla jopa liikaa, oletko testannut ilman imuria?

Kun kattilassa on kunnon hiillos niin sen jälkeen polttopuun laadulla ei ole niin väliä, kaikki menee. Kokeilumielessä nakkasin taannoin pari paperikassillista sanomalehtiä ja lisäksi kosteita tuulensuojalevynpaloja hiillokselle. Olivat kadonneet tunnin päästä, eikä piipusta tullut näkyvää savua lainkaan.

Termax Natura 60 ja Arimax 520, varaajat 3000 + 1100 litraa, rintsikka vajaat 200 m2, lämmin ulkorakennus 80 m2

Juhani

• Hero Member
  • Puuhulluutta jo toisessakin polvessa...
« Vastaus #28 : 17.11.2013-10:15 »
Näin minäkin Atmoksen sytytän. Kesäpelti on ihan turha kapistus. Käytän sytytyksessä noita sytytyspaloja, eivät maksa paljoa, eikä tarvi etsiä sytykkeitä. Roippasee pesän täyteen ja laittaa etureunaan alas yhden sytytyspalan, sytyttää ja homma on siinä. Savua menee vain piipusta pihalle.

Juuri tuolleen pitää syttyä. Hyvää sytytystä tukee hyvät virit, tiivis puiden ladonta ja mahdollisimman alhaalta suuttimen läheltä sytytys.
Kastelli 1,5 krs 177m2 540m3, at puolilämmin heikoilla eristeillä 40m2/95m3, vesikiertoinen wirsbo lattialämmitys.
Nunnauuni Ulla 2 duo takkaleivinuuni 2200kg (72kw)
Iki orginal 200kg puukiuas.
Attack 35kw DPXL Lambda, Oventrop latausyksikkö, 2000L akvaterm varaaja.
Mitsu Fh35(jäähdytykseen)

Tune

• Full Member
« Vastaus #29 : 17.11.2013-11:11 »
Eli siis, ei tuo hiilloksen tekeminen mitään rakettitiedettä ole, olisikohan ongelma kuitenkin joissain muualla? Voisikohan vetoa olla jopa liikaa, oletko testannut ilman imuria?

Laitoin omaan ketjuun ajatusta portaattomasti säädettävästä imurista ja yksi ajatus oli juuri saada hiillosta kerrytettyä pienentämällä puhallinnopeutta kun savukaasujen lämpötila laskee.

Tähän voi logiikalla hifistellä ns. käyttöpisteen eli jos on tarkoitus polttaa enemmän kuin yksi pesällinen, 1. pesällisen hiillosta pyrittäisiin suojelemaan ja seuraavan (tai sitä seuraavan) pesän saisi tohottaa loppuun. Alkusytyksessä esim. nokkakytkin 1-asentoon kun uusia pesällisiä tulossa, viimeisen sytyttyä kytkin 0.

Täyden palo vaiheessa savukaasut kumminkin nousevat reippaasti jolloin puhallin tavoittelisi savukaasujen asetusta ja ajaisi täydellä nopeudella.
Nibe Vedex 3300
AkvaSmart 500, 2 x Kaukora Lämpöakku 1500 (aurinkovarauksilla)
Latausryhmä Grundfos Magna3 25-60 (ModBus) + moottoriohjattu sunttaus
Lämmön tuotto ja kulutus: 2 x MC602, LKV kulutus MC62, varaajasähkö iEM3150 (kaikki ModBus)
Östberg HERU 100 S (ModBus)
BMS: AtmosCare iC1000