Kolmisen vuotta Atmos 40 GSE käänteispalokattilalla lämmittäneenä minua askarruttaa että kuinka usein pitäisi tehdä pieni ja suurempi nuohous. Olen tulo- ja lähtöputken lämpötilaeromittauksilla (1 näyte/sekunti) ja olettaen kiertovesipumpun virtauksen vakioksi seurannut energiantuottoa, enkä ole huomannut suurtakaan eroa ennen/jälkeen nuohouksen kun teen hommat alla olevalla tavalla. Uskon että mittausten välinen ero tulisi ilmi, vaikka oikeata pumpun tilavuusvirtaa ei tiedetäkään. Virtaus ei voi mielestäni vaihdella kattilan sotkuisuuden mukaan koska pumppu pyörii aina vakiokierroksilla kun kattilaa käytetään.
Pieni nuohous, eli tuhkan poisto varasto- ja palopesästä tapahtuu silloin kun palopesän pohjalla on reilu 5cm tuhkaa. Eli talvella viikon, kesällä 1-2 kuukauden välein. 3 minuutin työ, ei sisällä mitään muuta puhdistusta.
Ison nuohouksen, eli kaikki luukut, röörit, spiraalit, savukaasuimuri, hormin ja yhdysputken tuhkaluukut jne. teen 2 kertaa vuodessa. Nämä ajoittuvat lämmityskauden alkuun, sekä kevääseen juuri ennen piirinuohoojan tuloa (tein itse, säästin).
Tässä isossa nuohouksessa menee tyypillisesti 2 tuntia.
Kuinka usein nuohoatte, mikä kattila käytössä ja miten huomaatte eron ennen/jälkeen nuohouksen? Entä onko harvasta nuohousvälistä muuta haittaa kuin (omassa tapauksessani vähäinen) hyötysuhteen putoaminen? Meillä kaikki tuntuu aina palavan hyvin, hormi ei kerää kovasti moskaa, eikä vaikuta nähtävästi savutukseen tai polttoaikaan.
Nimimerkki "nuohosinko turhaan?"