Ei sitä vapaakiertoa aina toteudu, niinkuin mulla tilalla on kattilan ja varaajan väliset putket vedetty katon kautta niin ei millään kierrä vapaalla. Mutta siellä onkin Kespes kattila jota nyt ei saa kiehumaan kuin oikein yrittämällä.
Poltintermostaatin ylilämpösuoja katkaisee paloilmapuhaltimelta viimeistään virran muistaakseni 110 asteessa jos termostaatti sattuu jumiutumaan, ja kattilassa on vettä 400 litraa. Ainoa keino keittää tuo olisi pitää manuaalisesti esim. täyttöluukkua tai tulenhoitoluukkua auki ja kattilasta ei otettaisi yhtään lämpöä.
Tässä kotona taas Eneka, jossa vapaakiertoa hieman esiintyy, tosin latausventtiili kuristaa joten ei hirveästi kierrä ja olen jo suunnitellut vapaakierron estämisen tekemällä kattilan ja varaajan väliseen linjaan mutkan
Vielä toteuttamatta mutta kesän aikana tarkoitus tehdä se.
Ei tuokaan sähköjen katkeamisen tai latauspumpun hajoamisen takia kiehu, paloilmaluukut on sähkömoottoreilla ohjattu mutta siinä on akkuvarmennus (oma lyijyhyytelöakku keskuksessa), ja kattilatermostaatti katkaisee tulet aika äkkiä jos kierto pysähtyy.
Sen sijaan kiehuminen on mahdollista jos jokin tuossa paloilmaluukkujen säädössä pettää. Edes sähköistä ylilämpösuojaa ei ole ja jos vaikkapa luukunsäätömoottoreiden sulake palaa jostain syystä, mekaniikka pettää tms... ja kattila on täynnä polttoainetta sekä tulilla niin varmasti kiehuu vaikka latauspumppu kuinka pyörisi.
Se on ainakin kerran tapahtunut eikä siinä tosiaan ole muuta kuin että varoventtiili toimii ja höyryä on kattilahuone täynnä, sitten pitää vaan jäähdyttää kattila, lisätä vettä ja taas toimii. Edes pattereita ei ole tarvinnut ilmata
Sinällään tuo paloilmapuhallin ja painovoimaisesti sulkeutuva läppä on parempi kuin luukkujen säätö sähkömoottorilla, siinä kun sähköä tarvitaan myös palamisen lopettamiseen. Paloilmapuhaltimella olevasta palaminen loppuu katkaisemalla sähköt, sähkömoottorisäätöisissä luukuissa sähköjen katkaisu aiheuttaa kiehumisen.
Tosin jos puhaltimen kontaktori hitsaa niin taaskaan ei palaminen katkea.
Tuosta siniraitamuoviputkesta, niin sehän kestää 10bar painetta joten ei ole syytäkään ihan pienistä ottaa itseensä. Ja ainoa sulku mistä itse olen ottanut kahvan pois on paisunta-astian huoltosulku, ja varoventtiilihän on kattilaan yhteydessä ilman mitään sulkua.
Niitä hätäjäähdytysventtiilejä olen kritisoinut, mitkä laskee kattilan kierukan läpi käyttövettä kattila ylikuumetessa, niissä on vaan se, että tuppaavat laukeamaan pahimmillan jo alle 100 asteessa. Idea on olevinaan ihan hyvä, mutta sen laukeaminen pitäisi tapahtua tosiaan vasta jossain 115-120 asteessa.
Tosin itse en laittaisi sitä siltikään, kyllä ehjä järjestelmä kestää kiehumisen ja varoventtiili puhaltelee höyryt pihalle. Mielummin useampi varoventtiili kuin tuollainen jäähdytyskierukka, sittenhän jos kattila on jo kiehumassa kuiviin niin se ei enään edes auta mitään.
Ensin lämmönnousua pitäisi hillitä lopettamalla palaminen katkaisemalla paloilmansaanti, jatkuvapaloisissa kattiloissahan tämä on ihan "arkipäivää" mutta myös varaajanlatauskattilassa pitäisi olla toimiva vedonsäädin joka sulkee paloilmaluukun tai kattilatermostaatti joka katkaisee paloilmapuhaltimen, pelkkä savukaasutermostaatti ei riitä.
Sitten jos se ei tehoa, esimerkiksi jokin luukku on auki niin sitten alkaa kiehumaan ja ei siinä sen kummempaa.