Kirjoittaja Aihe: Pannuhuoneen päivitystä (Arimax 240 to Attack)  (Luettu 83719 kertaa)

Harri2

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 320
Vs: Pannuhuoneen päivitystä (Arimax 240 to Attack)
« Vastaus #135 : 07.06.2013-14:40 »
Kysymys ihan lukematta ketjua alusta uudestaan, eikö kannattaisi vaihtaa systeemiin kalvopaisunta-astia? Nuo ullakolla olevat paisunnat ovat melkoinen pommi, jos ruostuvat. Ja sieltähän järjestelmä ruostuu jos jostakin. Just sen hapen kulkeutumisen takia olis varmaan parempi, jos avopaisunnassa ei ainakaan kiertäisi vesi. Tietysti laajetessaan ja supistuessaan veden liikettä tapahtuu ja samalla hapellista vettä pääsee muuallekkin.
Atmos DC70GSX, 3600l, 180m² vm.-37, 100m² 1/4lämmintä.

pelti

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 406
Vs: Pannuhuoneen päivitystä (Arimax 240 to Attack)
« Vastaus #136 : 07.06.2013-21:43 »
jep toi on se 8. vaihtoehto. => lisäinvestointi + putkitöitä.
ex-Attack 35 DPX lambda, ex-3000l varaaja, ex-oventrop, puurakenteinen omakotitalo, vesipattereilla lämmitys, maalämpö

LKN-FIN

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 62
Vs: Pannuhuoneen päivitystä (Arimax 240 to Attack)
« Vastaus #137 : 07.06.2013-22:05 »
jep toi on se 8. vaihtoehto. => lisäinvestointi + putkitöitä.
mutta jos uusi hieno kattila ruostuu kymmenessä vuodessa puhki avopaisunnan takia, ei muutaman satasen investointi enään haittaa! ;)
120m2 1980 luvulta. Jämä junior 1K ,1200l varaajalla.

pelti

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 406
Vs: Pannuhuoneen päivitystä (Arimax 240 to Attack)
« Vastaus #138 : 07.06.2013-22:07 »
ja siis luokkaa 200l kalvopaisari ja kytkentä kuten Kahe:lla (http://www.puulammitys.info/index.php?topic=409.msg7273#msg7273)

edellinen kattila Jämä taisi olla 30 vuotta eikä ruostunut puhki - kyllä rauta oli ennen parempaa ;)
« Viimeksi muokattu: 07.06.2013-22:11 kirjoittanut pelti »
ex-Attack 35 DPX lambda, ex-3000l varaaja, ex-oventrop, puurakenteinen omakotitalo, vesipattereilla lämmitys, maalämpö

Maatilallinen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 88
Vs: Pannuhuoneen päivitystä (Arimax 240 to Attack)
« Vastaus #139 : 08.06.2013-03:26 »
Kattilassa happi erottuu vedestä kuumetessaan, ei se niin helposti puhki ruostu jossei kokoajan pääse uutta vettä tulemaan järjestelmään. Avopaisunta tietysti päästää happea veteen, mutta sen pitäisi kyllä erottua kattilassa kun se on kunnolla kuuma.

Se veden kierrättäminen paisunta- ja kiehuntalinjassa vapaakierrolla todennäköisesti estää niitä syöpymästä, koska vesi pysyy hapettomana paremmin, happirikas paisuntasäiliöstä tuleva vesi pääsee äkkiä kattilaan jossa happi erottuu vedestä pois. Itse paisuntasäiliössä vesi ei kierrä, ainoastaan putkissa kun siellä on se vapaakierron mahdollista venttiili.

Tietysti sitten jos muuttaa niitä putkien korkoja niin asia on eri, paisuntasäiliössä kokoajan virtaa vesi.

Kalvopaisunnassa on taas ongelma, että jos kytket sen Oventropin ja varaajan välille paluupuolelle niin vesi ei pääse kattilaan, ja jos kytket sen kattilan puolelle niin sitten varaajasta ei pääse vesi takaisin paisuntasäiliöön. Se takaiskuventtiili on vähän huono siinä välissä.

Pitäisi olla omat paisuntalinjat sekä kattilasta että varaajasta, mutta sitten latauspumppu taas kierrättää vettä sitäkautta, Oventropin takaiskun jos saisi pois niin sitten ongelmat häviäisi.


Kattilan katkokäynti ei ole hyvä asia, jos se ihan lyhyttä pätkää käy niin hyötysuhteet huononee. Eli nyt siis tilanne on se, että jos pumpun kierrosnopeus on sen verran pieni, ettei vesi nouse paisariin niin virtaus kattilassa ei riitä? Silloin ei latauspumpun jälkeen kannata asennella mitään kuristuksia tai paine-erosäätimiä koska virtaus kattilaan ei riitä.

Tuon paine-eron saisi vähenemään kytkemällä sen entiseen tapaan, suora putki kattilan yläosasta varaajan yläosaan ja siitä ottaisi Oventropille haaran tuonne "menopuolelle" josta se saa sekoitusventtiilille kuumaa kattilavettä ja sitten tulppaisi toisen pän, mistä vesi menee nyt varaajaan.

Silloin takaiskukin jää välistä pois haittaamasta.


Yksi vaihtoehto olisi myös laittaa varaajan kiehuntaputken tilalle varoventtiili, jolloin ilmaa ei pitäisi päästä varaajaan ja vettä ei pitäisi päästä ulos.

Sitten vaan ei taas varaajan vesi pääse paisariin vastuksilla lämmitettäessä jos kattila ei ole tulilla kun Oventrop estää virtauksen kattilan suuntaan, paine nousee ja se tulee varoventtiilistä pihalle, sitten taas jäähtyessä takaiskun kautta pääsee vettä paisarista kattilan kautta varaajaan ja näin se pikkuhiljaa "pumppaa" paisarin tyhjäksi jos sähköllä lämmität.


Ehkä parasta olisi nyt se Oventropin takaisku saada poistettua, se paluupuolella olisi parempi jos jossain pitää olla, miksihän lie tuohon laitettu. Samalla tavalla se estää väärään suuntaan virtauksen siinäkin, eihän varaajasta voi tulla vettä kattilaan jos sitä ei pääse takaisin varaajaan ;)

pelti

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 406
Vs: Pannuhuoneen päivitystä (Arimax 240 to Attack)
« Vastaus #140 : 08.06.2013-07:39 »
da :(

sitten vielä pelle pelottoman ajatuksia, jos yhdistää varaajan ja kattilan tyhjennykset (ja haarottaa siitä tyhjennyksen), mites se vaikuttuttais paine-eroihin noiden välillä. (mä tässä käyn epätoivoisesti kaikkia vaihtoehtoja läpi...)

Mutta johonkin lopputulokseen tässä on päädyttävä ja parhaalta vaihtoehdolta tuntuu toi, että palautan suoran ylälinjan kattilasta varaajalle, haaroitan siitä oventropille ja tulppaan oventropin lähdön varaajalle. Paisari jää painepuolelle, (mutta niin se on ollut ennenkin).

Tää on tälläistä tee - se - itse - miehen beba edellä puuhun hommaa. Onneksi on voinut harmitusta purkaa pätkimällä pihaan tulleen puukuorman, enää 2 runkoa jäljellä, joten tämä pannuhuone junailu pitäisi saada päätökseen, ettei vaimo joudu (puiden loppuessa)  kiukun kohteeksi ;)
« Viimeksi muokattu: 08.06.2013-08:35 kirjoittanut pelti »
ex-Attack 35 DPX lambda, ex-3000l varaaja, ex-oventrop, puurakenteinen omakotitalo, vesipattereilla lämmitys, maalämpö

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Pannuhuoneen päivitystä (Arimax 240 to Attack)
« Vastaus #141 : 08.06.2013-23:19 »
Minkä vuoksi kiehunnan höyry johdetaan avopaisuntaan kun se ei kuitenkaan sieltä mahu menemään. Eikä sinne häyryä koskaan tulekaan ennen kuin kattila on jo keitetty kuivaksi. Sinne nousee vain vettä höyryn edellä.
Siis yksi putki varaajan alaosasta avopainunnan pohjaan. Sieltä vesi liikkuu edestakaisin lämpötilan vaihdellessa. Käsittääkseni koskaan molemmat putket eivät ole tukossa katilan ja varaajan välillä. Ylivuoto paisunnan yläosasta josta ylimääräinen vesi valuu pois. Se toimii samalla paisunnan hengitysputkena.
Kiehunta kattilasta varaventtiilin kautta viemäriin ja ilmanpoistoja tarpeen mukaan. Yleensä kattila ilmaantuu itsestään varaajaan eli on täynnä vettä. Tosin nyt laitetaan kaikenlaisia takaiskuja ja temostaatteja joiden yhteistoiminta ja tarve olisi syytä selvittää ja ymmärtää jo ennen asentamista.

Maatilallinen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 88
Vs: Pannuhuoneen päivitystä (Arimax 240 to Attack)
« Vastaus #142 : 08.06.2013-23:56 »
Minkä vuoksi kiehunnan höyry johdetaan avopaisuntaan kun se ei kuitenkaan sieltä mahu menemään. Eikä sinne häyryä koskaan tulekaan ennen kuin kattila on jo keitetty kuivaksi. Sinne nousee vain vettä höyryn edellä.
Siis yksi putki varaajan alaosasta avopainunnan pohjaan. Sieltä vesi liikkuu edestakaisin lämpötilan vaihdellessa. Käsittääkseni koskaan molemmat putket eivät ole tukossa katilan ja varaajan välillä. Ylivuoto paisunnan yläosasta josta ylimääräinen vesi valuu pois. Se toimii samalla paisunnan hengitysputkena.
Kiehunta kattilasta varaventtiilin kautta viemäriin ja ilmanpoistoja tarpeen mukaan. Yleensä kattila ilmaantuu itsestään varaajaan eli on täynnä vettä. Tosin nyt laitetaan kaikenlaisia takaiskuja ja temostaatteja joiden yhteistoiminta ja tarve olisi syytä selvittää ja ymmärtää jo ennen asentamista.

Eikö kattilan kiehuessa nimenomaan höyryä ole kattilan yläosassa, josta kiehuntaputki menee avopaisariin vesipinnan yläpuolelle, eli siis ulkoilmaan? Jos tätä kiehuntaputkea ei ole, niin silloin se painaa kyllä paisuntaputkea pitkin ensin kaikki vedet ulos ennenkuin höyry pääsee purkautumaan. Juuri siksi kiehuntaputki kattilan yläosasta paisarin vesipinnan yläpuolelle on olemassa, jotta höyry purkaantuu hallitusti ;)

Kiehumistilanteessakin voi silloin tulla paisuntajohtoa pitkin kattilaan lisää vettä, jolloin kuiviinkiehumisriski on pienempi. Jos tosiaan kiehuntajohtoa ei paisariin menisi, niin kattilan alkaessa kiehua kattilan yläosassa olevan höyrynpaine purkautuisi paisuntajohtoa pitkin kattilan alaosasta, ja tietysti työntäisi kaikki vedet ulos samalla, kattila kiehuisi kuiviin.

Kiehuntaputki ei saisi olla paisarin vesipinnan alapuolella.

Höyry johdetaan sentakia avopaisariin, koska avopaisareiden asennusaikana varoventtiileitä ei ilmeisesti ole ollut tai niitä ei ole käytetty, ja jos kiehunta hoidettaisiin varoventtiilillä niin ennen varoventtiilin avautumista kuitenkin höyrynpaine painaisi vettä kattilasta pois.

Siksi kiehuntaputki paisariin on olemassa. Miten höyry "ei mahdu menemään" paisariin? Jos se nyt ei ole täysin avonainen niin onhan sieltä merkkijohto ja viemäriputki, joita myöten höyry pääsee purkaantumaan ulkoilmaan.


Tuosta molempien putkien "tukossa olemisesta" kattilan ja varaajan välillä. Eli jos se avopaisunnan paisuntajohto kytketään varaajan alaosaan, niin kattilan ollessa kylmä ensinnäkin latausventtiili alaputkessa estää veden pääsyn sieltä kattilaan, ja yläputkessa taas takaiskuventtiili.

Eli paisarista ei pääse vettä kattilaan siinä tapauksessa ja jäähtyessä kattilan paine laskee, vesi on kokoonpuristumatonta. Sitten esim. latauspumppu kavitoi kun koko kattila on alipaineen puolella. Kattilasta pääsee kyllä varaajaan ja paisariin päin. Nyt jos se kytketään taas kattilan puolelle niinkuin nyt on, vettä pääsee paisarista tietysti kattilaan ja takaiskuventtiilin kautta varaajaan.

Nyt varaajasta taas ei pääse vesi paisariin, mutta siinä on kiehuntajohto jota pitkin vesi pääsee palautumaan takaisin paisariin. Nyt jos paisari kytkettäisiinkin latauspumpun ja sekoitusventtiilin välille, se olisi edelleen kattilan puolella ja pumpun imupuolella, jolloin vettä pääsisi edelleen kattilaan ja sieltä takaiskun kautta varaajaan, josta kiehuntaputkea pitkin takaisin.

Maatilallinen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 88
Vs: Pannuhuoneen päivitystä (Arimax 240 to Attack)
« Vastaus #143 : 09.06.2013-00:01 »
da :(

sitten vielä pelle pelottoman ajatuksia, jos yhdistää varaajan ja kattilan tyhjennykset (ja haarottaa siitä tyhjennyksen), mites se vaikuttuttais paine-eroihin noiden välillä. (mä tässä käyn epätoivoisesti kaikkia vaihtoehtoja läpi...)

Mutta johonkin lopputulokseen tässä on päädyttävä ja parhaalta vaihtoehdolta tuntuu toi, että palautan suoran ylälinjan kattilasta varaajalle, haaroitan siitä oventropille ja tulppaan oventropin lähdön varaajalle. Paisari jää painepuolelle, (mutta niin se on ollut ennenkin).

Tää on tälläistä tee - se - itse - miehen beba edellä puuhun hommaa. Onneksi on voinut harmitusta purkaa pätkimällä pihaan tulleen puukuorman, enää 2 runkoa jäljellä, joten tämä pannuhuone junailu pitäisi saada päätökseen, ettei vaimo joudu (puiden loppuessa)  kiukun kohteeksi ;)

Noiden kattilan ja varaajan tyhjennyksien eli alaosien yhdistäminen toki tasoittaa paine-eroa näiden välillä, mutta silloin myös vesi kiertää sitäkautta. Eli kun Oventrop kuitenkin sekoittaa sinne kattilan alaosaan sitä jotain 60-70 asteista vettä niin myös vähintäänkin tuonlämpöinen menee alakautta varaajaan.

Kerrostuminen varaajassa ei sitten ainakaan toimi kunnolla kun lataa myös alakautta. Jos putki on riittävän kokoinen, niin vesi ei kuitenkaan enään nouse paisariin.

Sen putken voisi tietysti kytkeä varaajaan kattilan lähtöön, jolloin sieltä tuleva vesi menisi samantien takaisin Oventropiin ja kattilaan, mutta riittääkö sitten taas virtaus jäähdyttämään kattilaa tarpeeksi, vai alkaako taas katkokäynti ???


Ehkä parasta on saada sinne se kunnollisen kokoinen putki kattilan ja varaajan yläosien välille, silloin ei pitäisi veden nousta enään paisariin :)

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Pannuhuoneen päivitystä (Arimax 240 to Attack)
« Vastaus #144 : 09.06.2013-09:05 »
Meille laitettiin keskuslämmitys 1960. Avopaisuntaan meni yksi putki kattilan ja varaajan alaputkesta. Varaus toimi vapaakierrolla. Varaaja ilmautui patteivarkkoon josta poistettiin ilmaa muutaman kuukauden ajan aluksi. Sitten oli painemittari mutta vettä lisättiin niin että ylivuodosta alkoi tulla vettä. Ensin lämmitettiin haloilla kymmenen vuotta ja sitten öljyllä. Kiehumisen varalle ei ollut mitään kun puun lisääminen tapahtui käsin vähän kerrallaan ja oli veden lämpötilaan perustuva vedonsäädin. Paisunnassa ei koskaan tapahtunut mitään kirtoa.

Vesi tarvitsee muistaakseni n. 0,6 kwh / kg energia kiehuakseen. 40 kw teholla vettä höyrystyy 25 l tunnissa. Höyryn tilavuus normalipaineessa on 27 kuutiota. Vesi ei vielä lopu edellyttäen että höyry pääsee vapaasti poistumaan. Tähän ei ole varauduttu eikä tarvitsekaan. Vaikka olisi avopaisuntakin, pitää varaventtiili kuitenkin olla.

Jos minä tekisin kesluslämmitysjärjestelmän pumppaisin kuumaa vettä kattilasta varaajaan, mittailisin sen lämpötilaa ja säätäisin pumppua niin että sopiva lämpötila pysyisi. Vaikka pumppu pysähtyisi, vapaakiertoa tapahtuu jonkun verran. Sitten vaatisin kattilan valmistajalta että sen on siedettävä matala tuloveden lämpötila nokeentumatta.

jolla

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 874
    • charts
Vs: Pannuhuoneen päivitystä (Arimax 240 to Attack)
« Vastaus #145 : 09.06.2013-09:23 »

Tuosta molempien putkien "tukossa olemisesta" kattilan ja varaajan välillä. Eli jos se avopaisunnan paisuntajohto kytketään varaajan alaosaan, niin kattilan ollessa kylmä ensinnäkin latausventtiili alaputkessa estää veden pääsyn sieltä kattilaan, ja yläputkessa taas takaiskuventtiili.


Ne molemmat putket ei yksinkertaisesti saa olla tukossa ja yläputken takaiskuventtiili, jos sellainen nyt sitten jostain syystä on , niin ei saa estää varaajan suuntaan, eihän se se koko järjestelmä edes toimi jos näin on.
Minulla yläputki on esteetön.
Miksi sen kattilan pitää kiehua, minulla 'käyntilämpötila' säädetty yli 100°C eikä minkäänlaista kiehumista tapahdu
Lämpimänä 152m² + lämpökeskus 36m², kanava 30m, Hogfors vuodelta -66, Akva 4000, Ouman EH-80, 32 kpl 270W pv-panelia 13° etelään kiinteästi
seurantaa http://www.puulammitys.info/index.php?topic=457.0

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Pannuhuoneen päivitystä (Arimax 240 to Attack)
« Vastaus #146 : 09.06.2013-10:17 »
Eihän se kiehukaan. Siksi siihen ei tarvitse varautua. Ja jos vesipatsasta on 10 m, painetta on 1 bar ja kiehumislämpötila 120 paikkeilla.

Maatilallinen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 88
Vs: Pannuhuoneen päivitystä (Arimax 240 to Attack)
« Vastaus #147 : 09.06.2013-14:32 »
Ne molemmat putket ei yksinkertaisesti saa olla tukossa ja yläputken takaiskuventtiili, jos sellainen nyt sitten jostain syystä on , niin ei saa estää varaajan suuntaan, eihän se se koko järjestelmä edes toimi jos näin on.
Minulla yläputki on esteetön.
Miksi sen kattilan pitää kiehua, minulla 'käyntilämpötila' säädetty yli 100°C eikä minkäänlaista kiehumista tapahdu

Takaiskuventtiili tietysti estää kattilan suuntaan, ja päästää varaajan suuntaan jolloin varaajasta kattilaan päin molemmat putket on "tukossa" jos kattilassa ei ole tulta ja sekoitusventtiili päästä vettä varaajasta kattilaan.

Kattilan ei pitäisi koskaan kiehua, mutta joskus niin saattaa kuitenkin käydä ja siksi varolaitteet pitää olla olemassa. Itselläni on Eneka 35 kiehunut muutaman kerran, yhden kerran aikoinaan kun paloilmansäätö ei ollut kunnossa ja latauspumppu pysähdyksissä, tämä oli kuitenkin hyvin pieni kiehuminen.


Myöhemmin kun muutin sen jatkuvapaloiseksi ja tuli sähköisesti ohjatut paloilmaluukut ja tehtaalta erikoisvalmisteinen tulenhoitoluukku jossa olevaan ensiöilmaluukkun sai nuo moottorit kiinni, oli ensiöilmaluukku tiivistetty vain reunoihin painettavilla kumitiivisteillä.

Noh, siinä sitten päivällä oli tiivisteet lähtenyt luukun mukaan jonka jälkeen ei enään sulkeutunut ja näin valmiiksi kuuma, täynnä polttoainetta oleva kattila sai täyttä paloilmaa koko päivän. Kiehuihan se niin että kattilahuone oli höyryä täynnä ja varoventtiilistä hirveä ujellus ja pauke kävi.

On se tainnut kiehahtaa tuonkin jälkeen vielä mutta en muista tarkemmin.

Vesi tarvitsee muistaakseni n. 0,6 kwh / kg energia kiehuakseen. 40 kw teholla vettä höyrystyy 25 l tunnissa. Höyryn tilavuus normalipaineessa on 27 kuutiota. Vesi ei vielä lopu edellyttäen että höyry pääsee vapaasti poistumaan. Tähän ei ole varauduttu eikä tarvitsekaan. Vaikka olisi avopaisuntakin, pitää varaventtiili kuitenkin olla.

Kiehuntaputki avopaisariin päästää höyryn nimenomaan vapaasti poistumaan. Avopaisuntajärjestelmissä varoventtiiliä ei yleensä ole ollut, nykyään se tietysti laitetaan kuten tässäkin tapauksessa kattilan päällä on, ja kiehuntaputkea ei ole kytketty.

Kyllä siihen kiehumiseen nimenomaan pitää varautua, kattila räjähti Alavudella aikoinaan kun siitä oli kiehuntaputki paisariin jätetty pois sekä paisuntaputkikin tuli kattilan yläosaan, kuitenkin kattilassa oleva termostaattiventtiili esti ilman pääsemisen kattilasta paisariin eikä kattilassa ollut edes kunnolla vettä.

Tuossa tapauksessa kiehuntaputki olisi estänyt kattilaräjähdyksen, koska kattila olisi päässyt sitäkautta ilmaantumaan ja viallisen termostaattiventtiilin aiheuttamassa kiehumisessa syntyvä höyry olisi päässyt ulkoilmaan. Toki paisuntaputkikin olisi pitänyt asentaa kattilan alaosaan.

Tällä foorumilla on Puukattilat -osiossa tuon Högforsin käyttöohje jossa sivulla 3 esitetään avopaisunta-astian asennus, johon liittyy mm. kiehuntaputket sekä kattilasta että varaajasta.

Tuossa vielä linkki: http://www.puulammitys.info/index.php?topic=378.msg7274#msg7274

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Pannuhuoneen päivitystä (Arimax 240 to Attack)
« Vastaus #148 : 09.06.2013-17:06 »
Niin ja kattilan räjähdys johtui siitä että tyhjää kuumaan kattilaa lisättiin vettä. Siinä vaiheessa höyry ei ehdi poistua pitkän putken paisunnan ja paluutputken kautta. Höyry on johdettava jostain muualta. Ei tyhjä kattila räjähdä. Tai jos on kuuma avoin kattila ja kaadetaan sinne vettä, ei se hajoa koska höyry pääsee pois. Vesi laajenee 1500 kertaiseksi höyrystyessään.

Jos kiehuttamiseen todella varaudutaan, tässä keskustelussa ei ole siihen minkäänlaista vastausta. Höyrykattiloita on rakennettu ja käytetty 200 vuotta. Sieltä pitäisi pohjeet ottaa. Näissä keskuslämmityksissä on vain vähän lämmintä vettä eikä ne sovellu höyryn tuottamiseen.

jolla

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 874
    • charts
Vs: Pannuhuoneen päivitystä (Arimax 240 to Attack)
« Vastaus #149 : 09.06.2013-18:18 »
Järjestelmä on vain yksinkertaisesti rakennettava niin ettei se pääse kiehumaan. Sähkökatkon sattuessa vapaakierron on toimittava. Tämä ei tietysti onnistu, jos ei ole varaajaa, mutta silloin se onkin jo väärin rakennettu.
Lämpimänä 152m² + lämpökeskus 36m², kanava 30m, Hogfors vuodelta -66, Akva 4000, Ouman EH-80, 32 kpl 270W pv-panelia 13° etelään kiinteästi
seurantaa http://www.puulammitys.info/index.php?topic=457.0