Kyllä keskuslämmityskattiloita löytyy joissa esim. varastopesä on vuorattu keramiikalla (Fröling s4 jne. jne.).
Itse veden lämpötillahan ei ole mitään tekemistä palamisen kanssa niin kauan kun se ei vaikuta palamisen edellytyksiin (jäähdytä itse palotapahtumaa häiritsevästi). Keramiikka, muu rakenne, veden lämpötilan hallinta jne. voivat olla tekijöitä joilla palo pidetään hyvänä ja löydetään myös paras rakenne koon/painon, tehon, hyötysuhteen, käyttäjäystävällisyyden ja kustannustehokkuudenkin kohdalla. Kaiketi rakenne on monesti etenkin massatuotannossa jonkinlainen kompromissi? Monissa tapauksissa ollaan päädytty ratkaisuun jossa veden lämpötilalla on merkitystä.
Liitteesä kuva oman kattilani "reagoinnista" käyttöön ilman veden lämpötilan hallintaa. (alkuperäinen hallinta on ollut mekaanisella, avautuvalla termostaatilla poistopuolella joka on turvallisuus syistä nyttemmin korvattu menopuolen elektronisella vakiolämmön säädöllä. Elektroniikan voi toki laittaa pulssittamaan tai ohjaamaan "lataus"pumpun kierrosnopeuttakin, mutten ole nähnyt tähän syytä.)
Itselläni kuten monella muullakin on halu löytää kaikin puolin "paras" keino tuottaa puita polttamalla vaadittava lämmitysenergia. Tällä hetkellä tehtävän hoitaa vuonna 81 valmistettu alapalokattila ja aikaa lämmitykseen kuluu n. 15 min/vrk.
Jos pystyt tarjoamaan paremman ratkaisun kilpailukykyiseen hintaan olen enemmän kuin tyytyväinen kääntymään tämän hetkisestä suunnitelmastani, päivittää nykyinen kattilani Atmoksen GSX 50 tjms., puoleesi.
Tässä muutamia kriteerejä: lämmitysenergian tarve n. 250kWh/vrk, laitteen pitää mahtua normaalista 9/21 ovesta, aikaa lämmittämiseen ei vuorokaudessa ole käytössä yli 1/2h, käyttäjäystävällisyys, korkea hyötysuhde, soveltuvuus vesikiertoiseen keskuslämmitykseen jne...