Mielestäni oikein hyvä, odotettu on. Seppol:n vesimiilu on vähintäänkin mielenkiintoinen keksintö sen perusteella mitä täällä on keräillysti saanut lukea, mielelläni luen lisää. Oma säie, oikein toteutettuna palvelee varmasti niin itse keksijää kuin myös aiheesta kiinnostuneitakin.
Varsinkin meillä suomalaisilla tuntuu olevan pinttynyt olettamus että kaikki on tehtävä itse ja mentävä läpi vaikka harmaan kiven ja kallionkin. Mielestäni on järkevää ja kaikkien edun mukaista uusia keksintöjä lanseerattaessa tiedostaa omat ja tarjolla olevat resurssit ja kyvyt ja hyödyntää niitä parhaansa mukaan. Ja vaikka tiedot ja taito olemassa olisivatkin valitettavasti viimeistään aika asettaa rajat sille mitä tai miten yksi ihminen voi asioita tehdä.
Kaiketi kyseessä ei ole keksintö jolle käyttötarkoitusta ei aikaisemmin olisi ollut olemassa vaan kyse linee ajatuksesta yhdistää olemassa olevien keksintöjen ominaisuuksia ja/tai tehdä jotain toisin, "paremmin" kuin tähänastiset, mahd. tulevat kilpailijat ovat tehneet? Näin ollen eivät mahdolliset asiakkaatkaan osaa kyseistä tuotetta etsiä. Hyvän keksinnön menestymisen edellytys on kaiketi tällaisessa tapauksessa paljolti itse keksinnön ja mahdollisen asiakkaan kohtaaminen, markkinoinnin onnistuminen. Ymmärrykseni mukaan mahdollinen kohderyhmä ei suinkaan ole monista teknisistä yksityiskohdista kiinnostunutta tai välttämättä edes ymmärtävää joukkoa vaan yksinnertaisesti helppoa ja kompaktia lämmitystä arvostava ihmisryhmä? Tällaisen kohderyhmän kohdalla eritoten luodun mielikuvan merkitys korostuu entisestäänkin. Myös uuden keksinnön läpilyönti vaatii selkeän paremmuuden esilletuonnin markkinoilla jo paikkansa vakiinnuttaneisiin kilpailijoihin nähden. Puutteellisin tai väärinymmärretyin tiedoin muodostettu mielikuva johtaa helposti koko keksinnön takana olevan idean hämärtymiseen tai kokonaan ymmärtämättä jäämiseen. Toivottavasti oma säie palvelee tässäkin tarkoituksessa asiaa.
On hienoa jos joku jaksaa aikaa, vaivaa ja tietämystään tällaiseen kehitystyöhön uhrata. Olisi ilo nähdä myös vaivannäön kantavan hedelmää eikä mitenkään haitallista vaikka itse keksijäkin näkemästään vaivasta kompensaatiota saisi. Tuohan jokaisen hyvän keksinnön kaupallistaminen tuotteen edut myös meidän markkinoiden varassa olevien ulottuville ja täten keksinnön suoman hyödyn laajemminkin yhteiseen käyttöön. Tuotteen ollessa loppuun asti mietitty ja sen tarjotessa etua kilpailijoihin verrattuna edellytykset menestykselle ovat olemassa...