Taulukko täydennettynä uusilla tiedoilla:
| kokonaistilavuus [l] | paisunta [l] | paisunta vs kok.til. [%] | varo [bar] | esipaine [bar] |
Tune | 3800 | 500 | 13 | 1.5 | 0.6 |
savonhumu | 1200 | 120 | 10 | 1.5 | 0.4 |
Harri2 | 3900 | 550 | 14 | 1.5 | |
Pähkäilijä | 3200 | 250 | 8 | 1.5 | 0.5 |
VJP | 1900 | 240 | 13 | | 0.25 |
kahe | 2500 | 200 | 8 | 1.5 | 0.25 |
sakarif | 5000 | 500 | 10 | | 0.5+ |
arveccio | 2100 | 300 | 14 | | 0.5 |
Antza0 | 2650 | 300 | 11 | | |
msb | 2200 | 250 | 11 | | 0.5 |
Yhä näyttää painottuvan yli 10% paisuntamitoitukseen: neljällä kymmenestä 10% tai alle ja kuudella kymmenestä yli 10%.
Loistavia innovaatioitakin tavallisen kalvopaisarin rajoitusten taklaamiseksi esitettiin pari kappaletta:
1. repan "kalvollinen avopaisari" vaatii sijainnikseen verkoston korkeimman kohdan kuten perinteinen avopaisarikin, koska itse en ainakaan uskaltaisi luottaa kumikalvon jousivoiman ylläpitämään paineeseen. Täytyy myös muistaa miten käy, jos kalvo alkaa vuotaa. Oivallinen vaihtoehto avopaisarille.
2. markkulievosen muuttuvatilavuuksinen mekaaniseen jousivoimaan perustuva paisunta-astia.
Näiden innottamana juolahti mieleen "epäsymmetrinen kalvopaisari". Kalvopaisarin ilmatilan kasvattaminen on oivallinen tapa lisätä tavallisen kalvopaisarin efektiivistä tilavuutta. Tämän voi tehdä käyttäen säiliönä esim. tuettua auton sisäkumia (tilavuus kasvaa paineen kasvaessa) tai kiinteää säiliötä (esim. vanha kuminsa puhkaissut paisuntasäiliö). Kuten aiemmin on jo todettu, ilman kokoonpuristuvuuden rajallisuudesta johtuen kalvopaisarin hyötytilavuus saattaa olla murto-osia astian kokonaistilavuudesta. Tämä korostuu tilanteessa, jossa ilma pääseen lämpiämään yhtä aikaa sitä kokoon puristettaessa (järjestelmää lämmitettäessä).
Hienoa! Taidan oikeasti harkita uudelleen, josko nykyinen 80 litran kalvopaisari riittäisi sittenkin käyttööni pienehköllä lisäsäiliöllä sen sijaan, että täräytän yli 500e maksavan kolminkertaisen pöntön pannuhuoneeseeni.