Kirjoittaja Aihe: Kompaktin klapiliiterin suunnittelua kaavatontille.  (Luettu 11064 kertaa)

kahe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 200
    • Pannuhuoneen mittaukset
Vs: Kompaktin klapiliiterin suunnittelua kaavatontille.
« Vastaus #15 : 22.02.2013-08:22 »
Tulipa mieleen, että Bauhaussissa myytiin sellaista tavaran siirtelyalustaakin. Isomman kesto oli 400kg, jos muistan oikein. Pyörivät isot rullat alla. Sellainen vaan lavan alle ja koko lava liikkeelle tasaisella kovalla alustalla, mikäli on mahdollista.
Finndomon 1.5 kerroksinen rv. 2004, p-a 162 m2, kuutiot 500, vesikiertoinen lattialämmitys, AIT 8kW mlp ja 182m reikä.
EX: Attack DPX35L Lambda, Oventrop latausyksikkö + 2400l varaaja + Ouman-EH800b ulko+sisäantureilla. Kulutus n. 5t.

kurzi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: Kompaktin klapiliiterin suunnittelua kaavatontille.
« Vastaus #16 : 22.02.2013-09:27 »
Täällä kun on paljon metallimiehiä paikalla niin mitäs ootte mieltä tuommosen rullakon ainevahvuuksista? Riittääkö esim 12mm harjateräs vai pitäskös olla jäykempää? Samoin renkaita varten olevat lattaraudan palaset alhaalla, minkä paksusta?

Jos tuollasella tyrkkäis 1 p-m3 kerralla ovesta sisälle ois siinä painoa kuivalla puulla 325 kg/ koivulla 425 kg. Jos tekis vastaavan metri kertaa metri eli puolen pinomotin verran puun painokin puolittuisi. Yläpienojen väliin vois virittää jäykisteeksi narun joka ei juurikaan haittaa lastatessa ja purkaessa.

Mahtaako noin yksinkertaisella rakenteella jäykkyys riittää vai tuleekos tosta retku kuten työntäjästäkin?

Itse mietin että saisi kyllä olla melkoiset rullat alla että tuota pystyy talvella lumen peittämällä asfaltilla työntämään. Vai oliko näitä edes tarkoitus ulkona työnnellä? Toisaalta vesikiertoinen asfaltinsulatin olis aika räleä...  :D

Miten olisi jonkinlainen maitokärry-kottikärry-rullakko-yhdistelmä? Tuohon suunnitelmaan isommat kottikärryn pyörät sivuille, nokkapyorä eteen ja kahvat toiseen päähän.

timotei

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 253
Vs: Kompaktin klapiliiterin suunnittelua kaavatontille.
« Vastaus #17 : 22.02.2013-10:13 »
Ei pumppukärryillä eikä muillakaan pienillä pyörillä noin painavaa lavaa siirrellä jäisellä ja lumisella alustalla. Halkokatos pitää jatkaa pannuhuoneen ovelle saakka, jotta se pysyy lumettomana. Katoksen malli pitää suunnitella vasta sitten, kun sinulla on talon kuva selvillä, niin tulee kokonaisuuteen sopiva.

kurzi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: Kompaktin klapiliiterin suunnittelua kaavatontille.
« Vastaus #18 : 22.02.2013-12:36 »
Ei pumppukärryillä eikä muillakaan pienillä pyörillä noin painavaa lavaa siirrellä jäisellä ja lumisella alustalla. Halkokatos pitää jatkaa pannuhuoneen ovelle saakka, jotta se pysyy lumettomana. Katoksen malli pitää suunnitella vasta sitten, kun sinulla on talon kuva selvillä, niin tulee kokonaisuuteen sopiva.

Olen osittain samaa ja osittain eri mieltä. Kyllä puunsiirtoprosessi täytyy miettiä samalla kun talon pohjaa hahmottelee. Jo kattilahuoneen sijoitus vaikuttaa niin moneen asiaan puuprosessissa ja talon huoneiden sijoittelussa. Mielestäni ei voi ensin suunnitella taloa ja sitten taivuttaa puunsiirtoprosessia siihen. Kyllä tuon suunnittelun täytyy kulkea rintarinnan. Muuten tulee torso. Tuhannen neliön kaavatontilla joutuu miettimään erilaisen ratkaisun, kuin hehtaarien haja-asutustontilla. Tämän puuprosessin rajat kulkevat nyt tuon 1000 neliön sisässä.

Tässäkin pyöritän vielä erillisen autokatosvarastopannuhuoneen mahdollisuutta ja samalla ehkä saunatilojen siirtämistä samaan ulkorakennukseen. Tuon ulkorakennuksen toimintojen määrä vaikuttaa myös siihen että mahtuuko siihen enää jatkamaan puuliiteriä päätyyn. Tällöinkin puuliiteripääty olisi taas vastapäätä ajoväyläpäätyä, koska siellä olisi autokatos. Ellei sitten tee autokatoksen ja pannuhuoneen väliin sitä puuliiteritilaa, mutta tässäkään tapauksessa  ulkorakennus ei voi kasvaa loputtomiin.

Yksisilmäistä totuutta ei tähän varmaan löydy, vaan täytyy tehdä tehokkain kompromissi. Tässä ketjussa esittämäni varastoinnin edut ovat juurikin tuossa että sijaitsee tontin sisääntuloväylän laidalla, optimaalisessa kuivatuskohdassa suhteessa aurinkoon ja lumetkin tulee kolattua ajoväylältä, joten jonkinlaisella isopyöräisellä kärryllä poltettavaksi menevät puut saa kohtuullisella vaivalla pannuhuoneeseen.

timotei

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 253
Vs: Kompaktin klapiliiterin suunnittelua kaavatontille.
« Vastaus #19 : 22.02.2013-13:24 »
Haja-asutusaluella tietysti puulaani viedään pois silmistä ja sieltä puut kuljetetaan esim. traktorin trukkipiikeillä suoraan pannuhuoneeseen. Kaavatontilla ei voi koneita säilytellä, joten siirtely pitää miettiä toisin. Kaikkia toimintoja tietysti pitää miettiä yhtä aikaa.

Harri2

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 320
Vs: Kompaktin klapiliiterin suunnittelua kaavatontille.
« Vastaus #20 : 22.02.2013-13:32 »
http://www.nettikone.com/avant/313-proficat/1153333
Tuollainen kaveriksi. Hoituu lumityöt ja on pirun kätevä raksalla.
Ja siitä saa hydrauliikkaa halkomakoneeseen.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2013-13:39 kirjoittanut Harri2 »
Atmos DC70GSX, 3600l, 180m² vm.-37, 100m² 1/4lämmintä.

savonhumu

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: Kompaktin klapiliiterin suunnittelua kaavatontille.
« Vastaus #21 : 22.02.2013-13:59 »
Kun jouvut ilmeisesti semmosta kompromissia tekemään että puita joudut "ajeleen" pannariin, niin mitota ehottomasti vaikka kuution(enempi parempi) tila poltettaville puille pannariin myöskin. Ei jouvu niin ussein haalaamaan puita ja esim kunnon lumimyräkällä ei oo mukavata liikahtaa liiterille puiden hakuun. Tuolla pannarin varastopinolla selviis aina muutaman päivän etiäpäin hankalilla keleillä ja jos kehtuutus iskee niin jelppaa senki yli ;)
Ihan tavan rakentajan kottarillaki liikahtaa ylättävän joutuin isokin määrä puita kun värkkää ohuesta esim vesi/navettavanerista kuupan päälle nostettavan korokkeen..
Nimimerkillä päivittäin ajettava kottarillinen puita liiteriltä talolle noin 30m matka...
Hitaasti mutta epävarmasti.

kahe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 200
    • Pannuhuoneen mittaukset
Vs: Kompaktin klapiliiterin suunnittelua kaavatontille.
« Vastaus #22 : 22.02.2013-14:18 »
Kannattaa muistaa se puolen kuution sallittu säilytysmäärä pannuhuoneessa. Kaikkihan sitä noudattaa, eikö.  ;D
Finndomon 1.5 kerroksinen rv. 2004, p-a 162 m2, kuutiot 500, vesikiertoinen lattialämmitys, AIT 8kW mlp ja 182m reikä.
EX: Attack DPX35L Lambda, Oventrop latausyksikkö + 2400l varaaja + Ouman-EH800b ulko+sisäantureilla. Kulutus n. 5t.

kurzi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: Kompaktin klapiliiterin suunnittelua kaavatontille.
« Vastaus #23 : 22.02.2013-14:33 »
Kannattaa muistaa se puolen kuution sallittu säilytysmäärä pannuhuoneessa. Kaikkihan sitä noudattaa, eikö.  ;D

Suunnitelmissa lukee "pingispöydän paikka".  ;D

Repa

  • Vieras
Vs: Kompaktin klapiliiterin suunnittelua kaavatontille.
« Vastaus #24 : 22.02.2013-14:37 »
Paletti sen kun laajenee ja kupletinjuoni mutkistuu  :D

Jos saunan teet ulkorakennukseen niin eikös olis aika helppo tehä toi pannuhuonekin sinne. Sopivalla layouttilla voisi noi puunsiirtomatkat luhentyä tai jopa saada saman katoksen alle?

Ostin hiljattain nokkakärryn siinä tuli mukana semmoset sänklärauat notta klapien kuletukseen, vähän pienen sorttinen tila puille mutta ehkä 1/5 motti noita 75 cm. Kohtuu työllä kyllä modattavissa isommaksi. Hinta taisi olla 24 €. Satasen investoinilla sais 4 puunkan.. vetotelinettä, josta puut suoraan uuniin ilman uutta pinoamista.

Omaan kaalin jäi kummittelemaan tuo hybridikärri, joka siis olis nokka- pumppu- maitokärri risteytys. Jos kesällä osuu rautaa ja sopivia pyöriä vastaan niin melkein on pakko kokeilla.

kurzi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: Kompaktin klapiliiterin suunnittelua kaavatontille.
« Vastaus #25 : 22.02.2013-14:39 »
Ihan tavan rakentajan kottarillaki liikahtaa ylättävän joutuin isokin määrä puita kun värkkää ohuesta esim vesi/navettavanerista kuupan päälle nostettavan korokkeen..
Nimimerkillä päivittäin ajettava kottarillinen puita liiteriltä talolle noin 30m matka...

Kannattaa varmaan jättää ostamatta ne tarjoustalon halvimmat kiinalaiset kottikärryt. :) Itselläni oli sellaiset edellisellä raksalla. Toki vieläkin toimivat jotenkin, mutta kun laittaa vähänkin painoa, niin on ku puutarhaletkurunkoista työntäisi.

kurzi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: Kompaktin klapiliiterin suunnittelua kaavatontille.
« Vastaus #26 : 22.02.2013-14:46 »
Paletti sen kun laajenee ja kupletinjuoni mutkistuu  :D

Jos saunan teet ulkorakennukseen niin eikös olis aika helppo tehä toi pannuhuonekin sinne. Sopivalla layouttilla voisi noi puunsiirtomatkat luhentyä tai jopa saada saman katoksen alle?

Itseasiassa juurikin tämä on se mitä ajattelin. Tässä skenaariossa meinasin ihan niin ekstremeä että jättäisin päärakennuksen sisältä tulisijat ja pesuhuoneet kokonaan pois. Ainoastaan tilaa suihkukaappi (tai kaksi), jolloin kosteusriskit vähenisivät huomattavasti (off topic). Ulkorakennuksessa kosteusriskit ovat paremmin hallittavissa.

Tällöin myöskään päärakennukseen ei tarvitsisi periaatteessa piippua lainkaan. Ellei nyt jätä jotain rakenteellista varausta fiilistelytakalle.

Kaavassakin kannustetaan piharakentamiseen. Erillisiin piharakennuksiin saa 20% lisää rakennusoikeutta normaalin rakennusoikeuden lisäksi. Se on tässä tapauksessa n. 40 m2.

Luonnollisesti haluaisin siihen myös autokatoksen, mutta silloin siitä alkaakin tulla jo melkoinen rivitalo...  :)
« Viimeksi muokattu: 22.02.2013-14:50 kirjoittanut kurzi »

Harri2

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 320
Vs: Kompaktin klapiliiterin suunnittelua kaavatontille.
« Vastaus #27 : 22.02.2013-14:49 »
Ja jos vaimo on äkäisenä, voisi majoittua sauna-takkahuone-pannuhuone-puuliiteri-autotallirakennukseen. Muista hankkia jääkaappi!
Atmos DC70GSX, 3600l, 180m² vm.-37, 100m² 1/4lämmintä.

Repa

  • Vieras
Vs: Kompaktin klapiliiterin suunnittelua kaavatontille.
« Vastaus #28 : 22.02.2013-14:56 »
Just.
Ja jos vaimo on äkäisenä, voisi majoittua sauna-takkahuone-pannuhuone-puuliiteri-autotallirakennukseen. Muista hankkia jääkaappi!

mulla on liiterissä jääkaappi, koko kesän kaljat kylmeni 6,3 kWh:lla  :D. No ei siellä talvella juuri viihdykkään  ;D.

savonhumu

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: Kompaktin klapiliiterin suunnittelua kaavatontille.
« Vastaus #29 : 22.02.2013-15:15 »
Kannattaa varmaan jättää ostamatta ne tarjoustalon halvimmat kiinalaiset kottikärryt. :) Itselläni oli sellaiset edellisellä raksalla. Toki vieläkin toimivat jotenkin, mutta kun laittaa vähänkin painoa, niin on ku puutarhaletkurunkoista työntäisi.

Kiinalaisista kärreistä ei tuu kun paha mieli ;D
Semmoset mallia jämäkkä rakentajan kärri, hinta satkun luokkaa ja yli-> kestää ladata vaikka sepeliä kukkuroilleen/niin paljo ku kehtaa työntää ja pysyvät vormussaa ;)
Hitaasti mutta epävarmasti.