Kirjoittaja Aihe: Puukeskuslämmityksen harkintaa uuteen 160-170 asuinneliön omakotitaloon  (Luettu 11712 kertaa)

kurzi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 30
Tervehdys,

Olen uusi tällä forumilla ja varoitan nyt alkuun että tästä tulee pitkä postaus. :) Olemme suunnittelemassa omakotitalon rakentamista. Vakavassa harkinnassa on puukeskuslämmityksen käyttöönotto pääasiallisena lämmitysmuotona. Koko prosessin suunnittelu on vielä alkuvaiheessa, mutta toivoisin nykyisiin hahmotelmiini vinkkejä, suosituksia ja vastauksia kysymyksiin. Myös varsinaisen talon teknistä suunnittelua ei olla aloitettu. On olemassa lähinnä hahmotelmia.

Yritän koostaa ajatuksiani otsikoiden alle. Tässä ensin kuvahahmotelma, jotta pääsette kärryille (kuva ei ole mittakaavassa). Kommentoikaa rohkeasti, mutta yritetään pysyä aiheessa.



1. Rakennussuunnittelun lähtökohdat

1.1 Tontti

Tontti on 1074 m2 tasamaalla oleva kaavatontti, jossa rajanaapurit kolmella suunnalla. Sijainti on Keskiuusimaa.

1.2 Talo

Varsinainen talorakennus tulee olemaan täysin 2 kerroksinen, suorakaiteen muotoinen ja harjakattoinen. Kellaria ei tule. Harja on etelä-pohjoissuunnassa. Talon paikka on määritetty kaavassa melko tarkasti. Taloon tulee n. 160-170 asuinneliötä. Tässä vaiheessa ei suunnitteilla muita lämmitettäviä tiloja. Kattilahuoneratkaisu on hieman auki, mutta keskeisin tavoite on se kaikkein edullisin rakenteellinen ratkaisu kuitenkin niin että lämmitysprosessi pysyy mahdollisimman tehokkaana, käytännöllisenä ja edullisena.

Talo tulee olemaan matalaenergiatalo, joten lämmitykseen ei pitäisi kulua puuta tolkuttomasti. Meillä on iso perhe (sisältää teinejäkin), joten vedenkulutus näyttelee merkittävää osaa kulutuksesta. Toisaalta taas suuri asukasmäärä vähentää lämmitystarvetta

2. Puun hankinta, prosessointi, kuivatus ja varastointi

2.1 Puun hankinta ja prosessointi

Puu on tarkoitus hankkia runkotavarana (esim. koivukuitupuuta) tontille toimitettuna. Kerran vuodessa vuokrataan tehokas peräkärry- tai traktoriklapikone, jolla tehdään koko vuoden klapitarpeet päivässä tai kahdessa. Kyseisen kaava-alueen vierestä alkaa maaseutu, joten runkotavaran saanti on varmaankin ihan realistista ja kohtuuhintaista. Luulisin että maanviljelijöillä on myös klapikoneita. Käsittääkseni suurin osa ostetun polttopuun hinnasta syntyy siinä vaiheessa kun se muuttuu runkopuusta kuivaksi polttokelpoiseksi klapiksi?

2.2 Puun kuivatus-, varastointi- ja siirtoprosessi

Puun kuivatukseen ja varastointiin täytyy varata tontilta tilaa. Käsittääkseni ainakin 2 vuoden puut pitää olla kuivumassa.

Puu syötetään klapikoneesta suoraan klapisäkkiin, jotka siirretään lavapiikeillä kuormalaoille tontin takareunaan kuivatusta varten. Säkit peitetään yläpuolelta pressuilla. Kuivatusalueen voisi maisemoida aidalla.

Lämmityskäyttöön siirrettävät kuivat klapisäkit siirretään piikeillä suoraan talon vieressä sijaitsevaan klapien syöttöliiteriin. Liiteri olisi maapohjainen ja kooltaan riittävä siihen että sinne pystyy työntämään klapisäkit piikeillä suoraan perille asti. Säkin alla olisi kuormalava

Toinen idea tuli kaveriltani. Liiterin voisi tehdä teräsrunkoisena ja kattoon klapisäkkijonojen suuntaisesti metalliset I-palkit. Niihin kiinnitetetään siirtovaunu (http://www.biltema.fi/ProductImages/15/large/15-807_l.jpg), jolla vinssin avustamana säkkejä voi liu'uttaa liiterin perälle. Tällöin liiterin voisi rakentaa kompaktimman kokoiseksi. Tällöin klapisäkit tuotaisiin piikeillä vain hollille palkin alle.

Toisesta päästä liiteriä puut menisivät laituriterassia pitkin rullakoilla kattilahuoneeseen. Tähän viimeiseenkin siirtovaiheeseen pohdin jossain välissä avattavaa luukkua kattilahuoneen seinässä, johon klapit siirretään klapikuljettimella ja sisäpuolella putoisivat laariin, mutta tämä alkoi mennä jo hifistelyksi...  ;)

Joka tapauksessa klapeja ei missään vaiheessa pinota vaan ne siirtyvät klapisäkeissä irtokuutioina. Minulla ei ole pinoamisintoa. Haluan että kaikki vain siirrot sujuvat tehokkaasti. :)

3. Kattilahuone, mahdolliset aurinkokeräimet ja muut rakenteelliset varaukset

3.1 Kattilahuone

Kattilahuoneen sijoittelua olen pähkäillyt paljon. Sinne täytyisi mahtua kattila 50 cm puille, 3000 l varaaja ja tila kahdelle rullakolle. Viimeisimmässä ajatuksessa se päärakennuksen sisällä pohjoispäädyssä. Tämä ihan vain siitä syystä että neliöitä on käsittääkseni edullisinta rakentaa lisää päärakennukseen pidentämällä taloa. Toki se syö alakerrasta neliöitä, mutta meillä tulee makuuhuoneet ja todennäköisesti kodinhoitohuonekin yläkertaan. Tällöin sopivasti sijoittamalla saisi saunan ja pannuhuoneen hormin samasta aukosta katolla ulos. Alakertaan pitäisi saada mahtumaan myös lämminn varasto.

Toinen vaihtoehto on se että kattilahuoneen laittaisikin tuon kuvassa olevan liiterin jatkoksi. Siihen muuraisi pannuhuoneen, josta toisesta päästä laituriterassi taloon ja toisesta päästä aukeisi ovi liiteriin. Tässä kuitenkin mietityttää kattiloiden vaatima piippupituus yksikerroksisessa rakennuksessa (aikamöinen tötterö tulisi) ja lisäksi mahdollinen lisäkustannus verrattuna talon sisään rakennettavaan kattilahuoneeseen. Toki erillinen kattilahuone ei tarvitsisi olla ihan noin kiinni talossa, koska puita ei tarvitse enää roudata taloon sisään. Kyllä sitä itsensä liikuttaa piharakennukseen lämmityspuuhiin.

Joku varmaan ihmettelee että miksi ei kytke tuota erillisrakennusta taloon. No, kaava rajoittaa noita päärakennusksen ulokkeita ja tarvitsemme sallitut ulokkeet muuhun käyttöön.

Kattilahuoneen koko on minulle epäselvä. Kuinka iso se tulee olemaan, jotta sinne mahtuu tuo pyöreä 3000 l varaaja, kattila ja pari rullakkoa ja muu tarvittava tekniikka?

Olen myös pohtinut pelkän varaajan jättämistä talon ulkopuolelle joko liiteriin tai jopa upottamista maahan. Muutama 3 m halkasijaltaan oleva kaivonrengas ja huoltoluukku. Tosin kaivonrenkaatkin maksavat yllättävän paljon. Onko näistä vaihtoehtoisista varaajan sijoituksista kellään kokemuksia?

3.2 Aurinkokeräimet

Aurinkokeräimien hankinnasta en ole vielä ihan varma. Investointi ei todennäköisesti tule puulämmitysken kustannuksissa maksamaan itseään takaisin. Toisaalta taas puutöiden määrää ja puutilan tarvetta se tulisi vähentämään. Laskeskelin että 3000 eurolla pääsisi jo aika pitkälle, jos ostaa rohkeasti suomesta halpoja kiinalaisia tyhjiökeräimiä ja tilaa muut tarvikkeet ulkomailta. Myös asennukset pystyy tekemään aika pitkälle itse. Tämä säästäisi omaa lähinnä omaa selkänahkaa ja saattaisi auttaa myös rakennuksen energiatehokkuusvaatimuksissa.

3.3 Lämpimän veden hyödyntäminen laajemmin

Jos lämmin vesi tuotetaan puulla ja auringolla, niin sitä olisi hyvä hyödyntää kaikissa mahdollisissa kodinkoneissakin. Googlettelin jo suurtalouspyykinpesukoneiden hintoja. Halvimmat olivat alle tonnin, johon tulee sekä lämmin että kylmä vesi sisään. Tällöin pesukone ei lämmittäisi vettä sähköllä. Rakennusvaiheessa täytyisi vain tuoda lämminvesitulo pyykinkoneelle. Tiskikoneethan osaavatkin hyödyntää lämmintä vettä. Keittiöhanassa oleva kytkentä täytyy vain olla oikeassa asennossa. Sähkönkulutus pyrittäisiin minimoimaan näillä keinoilla.

3.4 Takan jättäminen pois

Harkitsen myös vahvasti takan jättämistä pois. Jos kerran vesikiertoinen lattialämmitys lämpenee puulla, niin mihin tarvitsee takkaa? Käytännössä ihan fiilistelyasia. Tällä säästää investointikustannuksissa yhden piipun läpivienteineen ja takan. Täytyy vielä tarkistaa rakennusmääräykset. Siellä taisi ollaa jotain energiamääräysetuja varaavasta takasta, mutta täytyy katsoa koskeeko se puukeskuslämmityksiä.

4. Kattila-, varaaja- ja muut tekniikkavalinnat

4.1 Kattilan valitseminen

Ensimmäinen asia joka vaikuttaa kattilan valintaan on kaavatonttialue. Kattilan täytyisi olla mahdollisimman puhdaspaloinen naapurisovun säilymiseksi. Käsittääkseni tämä tarkoittaa sellaista käänteispalokattilaa. Lisäksi kattila olisi hyvä olla kohtuullisen luotettava ja sen verran helppokäyttöinen että sen lämmityksen voi opettaa rouvalle ja teineillekin. Tehossa olisi hyvä olla paukkuja varaamaan hyvin tuon 3000 l varaajan. Kaiketin kuljetaan siinä 40kW kattiloiden tienoilla? Onko tähän jotain ehdotuksia?

4.2 Varaajan valinta

Ajatuksenani oli hankkia 3000 litran varaaja. Onko se sopiva tämän kokoiseen kiinteistöön? Ainakin Jäspillä oli 3000 litran varaaja, jossa aurinkokierukan paikka. Kannattaako muuten aurinkokierukkaa varten olla erilline varaaja jotenkin sarjaan kytkettynä? olen kuullut tällaisistakin ratkaisuista.

4.3 Muuta tekniikkaa

Nörttinä minua kiinnostaa myös lämpötilojen seuranta, jota jotkut ovat toteuttaneet. Ainakin tähän sovellukseen joku oli linkittänyt: http://www.scribd.com/doc/36922368/7-3-Oheisrautaa-DS1820 Lisää ideoita tästäkin otetaan vastaan.




Tällaisia juttuja olen itse pohtinut. Kommentoikaa toki rohkeasti!

-kurzi




Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 522
Tervetuloa foorumille,

Pähkäily on aina kivaa, paljon kivempaa kun vasaralla sormeen lyöminen :) Siitä se lähtee. Kuitupuuta jos etsiskelee niin yleinen hankintakauppahinta löytyy tuolta

http://www.metsalehti.fi/Metsalehti/Puunhinta/Koko-maa/

Tosin nupillinen on pieni määrä, jos mahtuu kerralla koko autollinen (45-50 m3) niin parempi. Silloin polttopuiden tekoa varten löytynee klapikoneitakin vuokralle eikä niitä joka vuosi tarvia vuokrailla.

Klapisäkkejä siirtäessä kannattaa testata millainen laite liikkuu liukkaalla ja lumessa, pikkupyöräinen betonille tarkoitettu on aika onneton. Samoin pannuhuoneeseen polttoaineen varastointiin on omat määräykset, tais olla 500 litraa mitä saa säilyttää muistaakseen. Onko tuo kellarin pois jättö lopullinen ratkaisu? Jos pannuhuoneen rakentaisi kerrosta alemmas sinne saisi klapivaraston jonne kipata polttoaineet ja sähkönkulutusta minimoidessasi varaaja toimisi myös vapaakierrollakin kun lämmitettävät tilat on yläpuolella.

40 kW ja 3000 litraa on ihan tasapainoinen systeemi, siihen saa mahtumaan yhden pesällisen tarvittaessa eikä tuossa määrässä tarvia normikeleissä päivittäin lämmittää. Eri merkkisten käänteispaloisten kattiloiden käyttökokemuksia on täällä useammassa ketjussa eikä kellään taida tähän mennessä suurempia ongelmia olla, mitä nyt käyttölämpötilojen kohdalleen saattamiset ovat joillain ottaneet pitempään. Helppohoitoista kattilaa etsiessä katso että siinä on vipunuohous jolloin pannuhuonereissut ovat "siistimpiä".

http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

kurzi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 30
Tervetuloa foorumille,

Kiitos! :)

Lainaus
Pähkäily on aina kivaa, paljon kivempaa kun vasaralla sormeen lyöminen :) Siitä se lähtee. Kuitupuuta jos etsiskelee niin yleinen hankintakauppahinta löytyy tuolta

http://www.metsalehti.fi/Metsalehti/Puunhinta/Koko-maa/

Jep, pähkäily kannattaa, koska lopulta se heikoin lenkki piilee siellä jossain detaljeissa... Katsoin itsekin tuota samaa hintataulukkoa ja tulin siihen lopputulokseen että klapin hinta syntyy halkaisussa ja kuivatuksessa. Toki noihin hintoihin tulee kaiketi kuljetus ja alv päälle?

Lainaus
Tosin nupillinen on pieni määrä, jos mahtuu kerralla koko autollinen (45-50 m3) niin parempi. Silloin polttopuiden tekoa varten löytynee klapikoneitakin vuokralle eikä niitä joka vuosi tarvia vuokrailla.

Laskeskelin itsekin tuota kuljetuskuormakokoa. Käsittääkseni nuo runkopuukaupassa käytetyt mittayksiköt ovat kiintokuutiometrejä? Se kaikeiti tarkoittaa että 50 kiintokuutiosta tulee 125 irtokuutiota (kertoimella 2,5)? Tämä tekisi 63 kpl 2 kuution klapisäkkiä. Tämän lisäksi täytyisi kuivatusjaksotusta varten varautua ainakin 30% enempään maksimipihatilassa. Puutahan täytyy hyvissä ajoin ennen sen loppumista tilata lisää, jotta se ehtii kuivua. Se tarkoittaisi maksimimääränä n. 75 kpl 2 kuution säkkejä. Aika paljon vie tonttitilaa tuhannesta neliöstä ja alkaa varmaan näyttämään naapurustoonkin vähän pahalta. Tosin aidalla maisemoimalla tätäkin "haittaa" voi lieventää.

Klapisäkeissä pähkäilen vielä kertakäyttöisen lavasäkin:
http://verkkokauppa.landtek.fi/sakit/klapisakit/verkkosakki-uv-finlavalle-1-5m3.html
ja tällaisen pitkäikäisemmän "riiputussäkin" välillä:
http://verkkokauppa.landtek.fi/sakit/klapisakit/klapisakki-salla-xxl.html

Lainaus
Klapisäkkejä siirtäessä kannattaa testata millainen laite liikkuu liukkaalla ja lumessa, pikkupyöräinen betonille tarkoitettu on aika onneton.

En varmaan osta omaa konetta. Ajattelin että laittaa pihaväylät sellaisiksi että voi lyödä pikkusetelin maanviljelijän kouraan ja pyytää häntä traktorilla tietyin väliajoin siirtämään säkkejä liiteriin. Toki liiterin täytyy olla riittävän iso, jotta tämä on järkevää. Maanviljelijöitä on jo kilometrin säteellä useampia.

Lainaus
Samoin pannuhuoneeseen polttoaineen varastointiin on omat määräykset, tais olla 500 litraa mitä saa säilyttää muistaakseen.

Joo, kuten joku jo jossain keskustelussa asiasta mainitsi, niin ei sitä ainakaan suunnitelmiin kannata kirjata. Voihan tuohon tarpeeseen jotain pientä eteiskomeroakin harkita. Käsittääkseni puun olisi varmaan hyvä lämmetä jonkin aikaa huoneenlämmössä ennen kattilaan laittoa?

Lainaus
Onko tuo kellarin pois jättö lopullinen ratkaisu? Jos pannuhuoneen rakentaisi kerrosta alemmas sinne saisi klapivaraston jonne kipata polttoaineet ja sähkönkulutusta minimoidessasi varaaja toimisi myös vapaakierrollakin kun lämmitettävät tilat on yläpuolella.

Jos nyt oikein muistan, niin tuo kellarivaihtoehto taidettiin tyrmätä jo kunnan rakentajainfossa. Lisäksi se todennäköisesti menisi (pohjatutkimuksen kairausten mukaan) kantavan savivaipan alapuolelle ja tarkoittaisi paalutusta (lisää kustannuksia). Kaiketi muutenkin kellaritilan rakentaminen on jonkin verran tyyriimpää kuin maanpinnalle rakennettu tila.

Pohdin kyllä varaajan upottamista maahan halkaisijaltaan 3 m kaivonrenkaiden sisään. Routaeristys vaan päälle, niin ei pääse missään olosuhteissa jäätymäänkään. Huoltoluukkuvalmius vaan siihen. Maksaa vaan noi kaivonrenkaatkin mansikoita, ainakin netin listahintojen mukaan.  :)

Lainaus
40 kW ja 3000 litraa on ihan tasapainoinen systeemi, siihen saa mahtumaan yhden pesällisen tarvittaessa eikä tuossa määrässä tarvia normikeleissä päivittäin lämmittää. Eri merkkisten käänteispaloisten kattiloiden käyttökokemuksia on täällä useammassa ketjussa eikä kellään taida tähän mennessä suurempia ongelmia olla, mitä nyt käyttölämpötilojen kohdalleen saattamiset ovat joillain ottaneet pitempään. Helppohoitoista kattilaa etsiessä katso että siinä on vipunuohous jolloin pannuhuonereissut ovat "siistimpiä".

Joo, kattilavalinta ei lopulta varmaan ole tämän projektin haastavimpia juttuja. Varmaankin haastavampaa on löytää LVI-kaveri, joka ymmärtää jotain tällaisen järjestelmän päälle.

-kurzi

jussi

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 167
  • 1xLU2800 4xpeltimuuri 3xkaakeliuuni 1xLeino liesi
Jos aikoo käyttää myös aurinkolämpöä niin eikö olisi järkevä laittaa iso- ja pienivaraaja, tällöin kesällä käyttäisi vain pientä jossa aurinkolämpö? --> aurinkolämpökeräimiä ei tarvita niin montaa

Pollttopuu tosiaan säilyy pitkään joten rekallinen kerralla, luulisi kulutuksellasi riittävän 4-5 vuotta. Tai sitten sopii paikallisen maajussin kanssa että tuo valmiiksi klapitettuna kerran vuoteen kärryllisen.

Erbish

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 140
Kannattaa tuo klapien siirtely ja puiden siirtely miettiä kerralla kuntoon.
Jos 40 kiintom3 meinaa pihaansa ottaa niin kannattanee käydä katsomassa jossain kuinka helvetillinen kasa se on oikeasti.
Samoin noiden säkien siirtely kannattaa miettiä varsinkin jos ei ole omaa traktoria tai vastaavaa konetta.
Painaa nuo säkit vaikka olisi kuivaakin puuta ja jos ei ole ystävä piirissä noita koneita niin sitä suuremmalla syyllä.
Itse olen tehnyt noihin ladtekin säkkeihin puita ja myös noihin halpis säkkeihin mutta päädyin tekemään ns pinottavia häkkejä joihin nimensä mukaan puut pinotaan.
Yhteen mahtuu 1,5 pm3 ja riittää itsellä -30 c pakkasilla 7 vrk.
Häkkejä tuli vahingossa tehtyä 63 kpl ja pinottua ne täyteen viime vuonna ( kyllä muuten otti pattiin tuon määrän pinoaminen enkä kokeile samaa määrää uudestaan kerralla)
Ladtekin säkit ihan ok mutta kestävyys ei ihan sitä mitä ajattelin ja roskaa on säkissä niin paljoin kuin hihnalta menee kun ei ole putsaria välissä. samoin tuohon säkkiin kun lataa 50cm puita niitä on loppupeleissä aika vähän. verrattuna tilavuuteen. Nuo halvat verkkosäkit on taasen niin kiikkeriä ettei niiden siirtely ainakaan itsellä onnistunut.
Ariterm 60+ varustettuna jäännöshappi mittauksella/ohjauksella
Sekä toisioilman uudelleen reitityksellä.
Varaajana 5m3 akvaterm.
Lämmitettävää ~800m3.
Talo Vm 2012.
~27pm3 koivua vuodessa.

timotei

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 253
Tuo tonttikoko rajoittaa tämänkaltaista harrastustoimintaa. Viimeistään emäntä pistää sille stopin, jos eivät naapurit.
Eli puita tontille ainoastaan sen verran, mitä katon alle mahtuu. Ei kalikkaakaan ulos. Klapien teko on sen verran siivotonta touhua, että ei kaupunkitontille.
Jos sinulla on oma metsäpalsta tai mökkitontti, sinne voit hyvin tehdä klapitehtaasi. Jos ei, niin varaudu ostamaan klapit valmiina ja laske kustannukset sen mukaan. Voit vaikka pyytää tarjousta lähiseudun klapitehtailijalta. Ehkä se kuitenkin käytännössä ainoa kaupunkitontille sopiva puulämmitysratkaisu on pelletti.
Miksi muuten haluat ylipäätänsä kaava-alueelle? Eikö lähiseudulta löydy vähän suurempaa tonttia? Jos vaikka 20-40 ha löytyisi, niin siitä saisit puutkin omalta tontilta.

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 522
Eka kerralla jäi huomaamatta tuo tontin koko kuvasta, 1072 neliöä on kummasti rajoittava tekijä. Ei siihen puulaania paljon rakennella tai sitten jää pihanurmikko tekemättä.

Mites tuollainen vaihtoehto

http://www.puulammitys.info/index.php?topic=236.0

Suosiolla tuplaten suurempi kontti - joka tosin on esteettinen kysymys... mutta kontti pihalle syksyllä ja keväällä sitten poijes. Pinoaminen on kyllä turhinta työtä mitä puulämmitys päällään kantaa ja kun sen voi välttää niin aina parempi mitä vähemmän rukkasenjälkiä tulee klapiin.

edit

Laskeskelin itsekin tuota kuljetuskuormakokoa. Käsittääkseni nuo runkopuukaupassa käytetyt mittayksiköt ovat kiintokuutiometrejä? Se kaikeiti tarkoittaa että 50 kiintokuutiosta tulee 125 irtokuutiota (kertoimella 2,5)? Tämä tekisi 63 kpl 2 kuution klapisäkkiä. Tämän lisäksi täytyisi kuivatusjaksotusta varten varautua ainakin 30% enempään maksimipihatilassa. Puutahan täytyy hyvissä ajoin ennen sen loppumista tilata lisää, jotta se ehtii kuivua. Se tarkoittaisi maksimimääränä n. 75 kpl 2 kuution säkkejä. Aika paljon vie tonttitilaa tuhannesta neliöstä ja alkaa varmaan näyttämään naapurustoonkin vähän pahalta. Tosin aidalla maisemoimalla tätäkin "haittaa" voi lieventää.

jep kiintoja + alv. Hinta on pinossa metsätien varrella, keskimäärin nuppiin menee 15 m3  ja kärrin kanssa rekka vetää 45-50 m3 (kiintoa) mutta on erikseen kysymys mistä sen ostettavan löytää.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2013-21:12 kirjoittanut Pähkäilijä »
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

Harri2

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 320
Terve! Suunnitelmasi vaikuttaa hyvältä ja aika valmiiksi mietityltä. Puulämmitys on hyvä lämmitysmuoto, energian hinnan vaihtelut, tai lähinnä nousu, on puulla 15 vuoden aikana ollut lähes olematonta. Sähkön ja öljyn hinnathan ovat nousseet tuona aikana pilviin, pelletti seuraa samaa nousua hieman alempana.

Jos suunnittelet rullarataa liiteriin, niin kiskon voisi naamioida terassin kattorakenteisiin ja johtaa pannuhuoneeseen asti. Tietysti sitten vain vajaita säkkejä sinne pannuhuoneeseen. :) Ei liiterin tarvitse teräsrakenteinen olla, että rullarata onnistuisi.

Varaajan koko. 4000 litran varaajan halkaisija on 20 senttiä 3000 litraista isompi ja hinta vajaan tonnin suurempi. Siinä ainoat huonot puolet. Hyvinä puolina maksimi lämmitysväli kasvaa tapauksessasi päivän, jopa kaksi. Myös lämmityksen aloituspäivä on vapaammin valittavissa. Ehdottomasti isompi on parempi. Kattilassa saisi sitten olla hieman enempi tehoa. Esim. Atmoksen kattiloissa 40-->50 kW hinta ja leveys x syvyys kasvavat vain vähän. 50 kW kattila on korkeampi ja pesä suurempi.

Jossain kerrottiin, että tavallisiin pyykkikoneisiin voisi laskea 30-40 asteiseksi säädettyä vettä. Vaatisi vain oman sekoitusventtiilin pyykkikoneen luo. Sitten myös huuhtelut olisivat lämpimällä ja lämmintä vettä kuluisi paljon. Lieneekö sitten mitään järkeä sellaisessa? Oikea teollisuuskone varmaan parempi vaihtoehto.

Minulla riittää kesällä käyttövesi noin 6 päivää. Varaaja 1800 litraa, 4 henkeä ja käyttöveden kierrätys toisesta rakennuksesta, kanaalia 25 metriä ja talon sisällä 15 metrin lenkki. Minäkin suunnittelin aurinkokeräimiä, mutta tuo kesäajan lämmitys puilla ei kyllä ole minullekkaan liian kova homma. Käyttöveden kiertoputkessa on asuinrakennuksessa lämpömittari, josta huomaa varaajan lämpötilan laskun ja tietää, että viimeistään huomenna on lämmityspäivä.
Atmos DC70GSX, 3600l, 180m² vm.-37, 100m² 1/4lämmintä.

Höyrykattila

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 239
« Viimeksi muokattu: 19.02.2013-21:22 kirjoittanut Höyrykattila »

kurzi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 30
Tuo tonttikoko rajoittaa tämänkaltaista harrastustoimintaa. Viimeistään emäntä pistää sille stopin, jos eivät naapurit.
Eli puita tontille ainoastaan sen verran, mitä katon alle mahtuu. Ei kalikkaakaan ulos. Klapien teko on sen verran siivotonta touhua, että ei kaupunkitontille.
Jos sinulla on oma metsäpalsta tai mökkitontti, sinne voit hyvin tehdä klapitehtaasi. Jos ei, niin varaudu ostamaan klapit valmiina ja laske kustannukset sen mukaan. Voit vaikka pyytää tarjousta lähiseudun klapitehtailijalta. Ehkä se kuitenkin käytännössä ainoa kaupunkitontille sopiva puulämmitysratkaisu on pelletti.
Miksi muuten haluat ylipäätänsä kaava-alueelle? Eikö lähiseudulta löydy vähän suurempaa tonttia? Jos vaikka 20-40 ha löytyisi, niin siitä saisit puutkin omalta tontilta.

Tontin valinnan osalta juttu on siinä että tuo nyt vain on meidän tontti (ostettu ja maksettu). Perustuu paljolti 800 metrin etäisyyteen juna-asemasta ja siihen että ihmisen täytyy käydä töissä (ainakin meikäläisen talousrakenteella). En ehkä sanoisi tuota varsinaisesti kaupunkitontiksikaan, kun pelto alkaa 50 metrin päästä ja häviää käytännössä johonkin taivaanrantaan. :)

Klapilämmityksen järkeistäminen näillä reunaehdoilla on koko tämän pähkäilyni keskeisimpiä juttuja. Osa sitä on juuri siinä että saa matalaenergiatalolla lämmitystarpeet mahdollisimman alas ja aurinkoenergialla vielä lisää vähennettyä vuosittaista klapitarvetta. Jos tekee puut kerran vuodessa, niin klapien säilöminen tontilla saattaisi olla ihan mahdollista. Tosin se takareuna tontista täytyy varata sille klapisäkkijonolle jonolle. Sitähän voi tosiaan maisemoida vaikka aidalla. Vaatii vielä kehittelyä, mutta en ajatellut heittää kirvestä kaivoon. Tuo 50 kiintokuution kertahankinta on kyllä varmaan liikaa tuolle tontille. :)

Kaava vielä määrää talon paikan ihan tontin etureunaan (tiestä nähden), joten piha-alue takana on kohtuullisen laaja. Tien toiselta puolelta alkaa kunnan puistoalue, joten ei siinä omalla tontilla mitään futiskenttää tarvitse ollakaan. Mielestäni nykyisenkin asuntomme tontillakin on aivan liikaa ruohikkoa leikattavaksi. Rouvan kanssa ollaan asiasta jo alustavasti keskusteltu ja hänkin penninvenyttäjänä on tästä kiinnostunut. Naapureiden ei kannata antaa toimia ainakaan pääsuunnittelijoina.

Yksi osa ajatusta on myös tämä ekologinen polttoaineiden hinnan heilahteluista riippumaton asumismuoto ja sen sovittaminen juurikin tähän pienehköön kaavatonttiin. Puulämmitys ei käsittääkseni investointina ole kovin kannattava, jos lämmittää täysin kuivalla ostoklapilla, joten jotain täytyy itse työstää. Se on myös käsittääkseni ainoa lämmityspolttoaine, jonka hintaan voi olennaisesti itse vaikuttaa.

Olen pohtinut myös tuota roskaantumishommaa. Jos klapihomma tehdään n. kerran vuodessa, niin silloin "työpisteeseen" voisi levittää ison pressun alle. Siitä sitten vain homman jälkeen heivaa roskat peräkärryyn ja kuskaa sopivaan paikkaan. Klapisäkkeihin menevä roska on tietenkin oma hankaluutensa.

Itseasiassa myös tuo Jussin maitokärri-idea voisi myös olla ihan harkitsemisen arvoinen. Silloin voisi olla tontin takareunassa isompi halkokatos, josta tuollaisella kärryllä puut siirtyisivät melko vaivattomasti. Olen joskus tuollaisia kärryjä työnnellyt ja aika hyvin liikkuvat raskaankin kuorman kanssa. Täytyy pitää ajatukset vielä avoimina...

-kurzi

arveccio

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 238
Minä olen visuna miehenä polttanu ne roskatki halkojen seassa.  ::) Laskettelee vaan pressua myöten pahvilaatikoihin.
Jäspi ecopuu25+1500L+500L ~11m3/v

Repa

  • Vieras
Onnea uudelle projektille. Siinä on monta mietittävää asiaa ennenkuin pääsee asumaaan.

Lämmityksen suhteen unohda ne säkit klapien logistiikka yksiköinä: niihin ei mahdu mitään, vievät pirusti tilaa, repailevat, huonohko puiden kuivuminen, huono käsiteltävyys ilman alla olevaa kuormalavaa eikä esteettinen puolikaan ole häävi.

Jos aiot hankkia 3-4 kuution varaajan, niin kannatta harkita kattilaa johon menee metriset halot. Metrisiä halkoja on helppo ja nopea pinota käsinkin vaikka kuormalavalle tehtyyn häkkiin.

Häkkien roudaamiseen olen kehitellyt nokka-, pumppu-, maitokärrin risteytystä, jotenkin siten että maitokärrin pyörät menevät lavan kahtapuolta ja lavan saa vipuvarrella ilmaan.

Luovaa ajattelua ja innovaatioita kehiin!

kahe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 200
    • Pannuhuoneen mittaukset
Kyllä pienelle tontillekin mahtuu, eikä kaikki tosiaan halua asua mettän keskellä (josta itsekin muuttanut aikanaan pois). Rakennusten ympärillä oltava kuitenkin 4m rajaan tilaa, joten siihen joutotilaan mahtuu hyvin puita kasaileen, vaikka sinne vajankin taakse. Meillä on onneksi kaupungin joutomaata naapurin välissä ja saan sitä käyttää, kunhan pidän sen siistinä. Siistejähän ne puukasat ovat ja aika monella pihalla meillä päin on puukasoja pihassa ihan taajama alueella. Pinottava niitä puita on kuitenkin pienissä tiloissa. Nytkin autokatoksessa metrin halkoja neljä mottia odottamassa pienentämistä. Auton takalasi tulee juuri ulos katoksen reunasta, van eipä haittaa yhtään käytännössä, kun räystäs vielä suojaa takalasin. Enkä itse välitä naapureiden puheista, mutta pidän kuitenkin pihan niin siistinä muilta osin kuin voi pitää. Tänne on siis tulossa keski-Euroopasta Attack 35 aiemman Arimaxin tilalle ja silä on jatkossa pärjättävä ja huonolla puu/briketti-logistiikalla. Maitokärryt alkoi kiinnostaan itseäkin.

Kannattaa huomioida huonekorkeus korkeiden kattiloiden kanssa, kun metri vaaditaan tyhjää tilaa päällekin monesti huollon takia ja palomääräyksissä.
Finndomon 1.5 kerroksinen rv. 2004, p-a 162 m2, kuutiot 500, vesikiertoinen lattialämmitys, AIT 8kW mlp ja 182m reikä.
EX: Attack DPX35L Lambda, Oventrop latausyksikkö + 2400l varaaja + Ouman-EH800b ulko+sisäantureilla. Kulutus n. 5t.

timotei

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 253
Matalaenergiatalo:
+ alhainen energiankulutus
- kalliit rakennuskustannukset
Kattilalämitys:
+ alhainen energian hinta/kWh
- kalliit rakennuskustannukset

Jos yhdistämme nämä, niin saamme tuplakulut ja halpaa energiaa, jolle ei ole käyttöä. Mutta jokainen taaplaa omilla rahoillaan tyylillään. Ympäristöministeriön toiveunihan tämä on.

kurzi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 30
Matalaenergiatalo:
+ alhainen energiankulutus
- kalliit rakennuskustannukset
Kattilalämitys:
+ alhainen energian hinta/kWh
- kalliit rakennuskustannukset

Jos yhdistämme nämä, niin saamme tuplakulut ja halpaa energiaa, jolle ei ole käyttöä. Mutta jokainen taaplaa omilla rahoillaan tyylillään. Ympäristöministeriön toiveunihan tämä on.

Tämä on kyllä hyvä pointti. Varsinkin tuo kattilahuoneen rakentamisen hinta ja tilavaatimus vähän mietityttää. Muiden investointien näkökulmasta tuo käsittääkseni hirveän kallis ratkaisu ole, jos vertaa melkein mihin tahansa muuhun kuin suoraan sähköön.

Talo on tarkoitus tehdä pitkästä ja simppelillä rakenteella (suorakaide täysin kaksikerroksinen), joten nuo rakennuskustannukset saattavat pysyä ihan kohtuullisina, kun ei tarvitse leikkiä 1,5 kerroksisten yläpohjaratkaisujen tai erkkereiden kanssa.

-kurzi