Jeps, itekkin havainnut että patopaine lykkää savukaasuja enempi takimmaiseen kanavaan. Toinen pointti näissä "jarruissa " olisikin tasata virtaukset molempiin kanaviin, jotta molemmista saisi täyden tehon. Mitä isompi teho sen enempi paine ajaa kaasut takimmaiseen kanavaan, vaakakanavissa ilmeisesti siis yläkanavaan.
Ilman "diskosavua ja pleksikanavia" asiaa on hiukka vaikea todentaa. Olettaisin kuitenkin että hitaammassa kanavassa lämpötilat olisivat alemmat, joten K-anturilla saattais saada jotain selville. Päättelin asiaa jarrujen kunnosta, nokisuudesta ja tuhkan määrästä/ laadusta.
Milin pellistä tehty laatikkojarru tuppaa kupruilemaan kuumassa päässä, jos siitä tekee kovasti ahtaan niin se saattaa osaltaan aiheuttaa kaasun kulkuun kanavoitumista, jota siis alunperin pyrittiin torjumaan.
Kiusallinen tosiasia noissa jarruissa on se että vaikutus on huono elleivät ne kasvata tarpeeksi virtausnopeutta ja turbulenssia, ja jos ne niin tekevät niin veto huononee ja sitä kautta palaminen huononee, savukaasujen lämpötilakin samalla laskee. Tätä ajoin takaa silloin kun sanoin ettei savukaasujen lämpötilaa kannata "sairaalloisesti" vahtia. Palaminen ensin kondikseen.