Kirjoittaja Aihe: Hyötysuhdelaskentaa  (Luettu 18356 kertaa)

Averell

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 156
Vs: Hyötysuhdelaskentaa
« Vastaus #60 : 31.01.2013-16:04 »
Kommentoin miten hyvänsä ja vähän perusteltunakin, niin jostakin syystä kertomaani ei ymmärretä tai sitä tulkitaan oman mielensä mukaan.
Kerrataan vielä puunpolton fysikaalista tapahtumaa.
Palamisen edellytys on happi,hiili, lämpö. Jos lämpö poistetaan palotapahtumasta palaminen loppuu. Samoin tapahtuu jos hapen saanti estetään.
Tulisijoissa joissa poltetaan puuta, tulipesä, konvektio, savupiippu on mitoitettu niin, että palmisen edellytykset ovat olemassa. Näitä lämmöntuottolaitteita ei ylipaineisteta, vaan ovat luonnovedolla tai imuun/alipaineistukseen perustuvia, joten ilmaylimäärää ei pääse koskaan syntymään.

Tuossa perustietoa sivuila 12 ja 13.
http://www.kaukora.fi/sites/default/files/kaukorafiles/kayttoohjeet/Econature_kayttoohje_1011_R1.pdf

Analysaattorilla jatkuvamittauksessa sekundääri-ilmaa muuttamalla muuttuu polttosuhteet sen mukiasesti.
Yksistään sekundääri-ilmaa ei voida säätää Econaturessa, säädöt on tehtävä suhteessa ala-ja yläprimääri-ilman suhteen kanssa. Minä voin omassani säätää ilmasuhdesäätöjä halutulla tavalla, koska voin säätää savukaasuimurin toimintaa portaattomasti polttosuhteen optimoimiseksi.

Eli väittämällesi ei ole perustetta, joten ei kannattaisi huudella sellaisia asioita, joita et pysty todistamaan oikeaksi.

Minä en keskustele näistä asioista enää yhtään, ettei kukaan vaan saa väärää käsitystä, että vänkääminen menee Topin piikkiin.


Topi hyvä, vetoat käyttöohjeeseen, joka oli se kielletty hedelmä. Mutta siellähän lukee, jos ymmärrät mitä luet, näin: Poltto saa liikaa sekundääri-ilmaa. Vähennä sekundääri-ilmaa.

Eli säädät savukaasuimuria, ettei yli-ilmamäärää pääse syntymään. Vaikka se ei ole sanojesi mukaan edes mahdollista.

Polka

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 328
Vs: Hyötysuhdelaskentaa
« Vastaus #61 : 31.01.2013-17:17 »
Lainaus
Itse en ottaisi turbulenssielimistä ainuttakaan levyä pois, ennenkuin alaprimääri-ilmaa  on säädetty
( eli tehoa ) suuremmaksi.
« Viimeksi muokattu: 10.09.2012-12:53 kirjoittanut Topi »

Lainaus
Kattilastani on riisuttu kaikki turbulenssielimet pois

Miksi olet ottanut kaikki elimet pois? Oliko sinullakin ongelmia saada savukaasujen lämmöt riittävän korkeiksi?

syrjaki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 287
Vs: Hyötysuhdelaskentaa
« Vastaus #62 : 31.01.2013-17:50 »
Taajuusmuuttajalla voin pyörittää savukaasuimuria ohjeman mukaan vaikka viisikertaisia nopeuksia.

Liekkö moottorin laakerointia ja itse puhallinta suunniteltu tuohon. Kannattaa olla varovainen ettei hajoa laitteet ennen aikojaan. Todennäköisesti löytyy myös taajuuksia koko alueella, jotka osuvat jonkun osan ominaisvärähtelytaajuudelle. Näitäkään ei kannata käyttää. Korvalla yleensä kuulee, mutta selvittää voi toki värähtelymittalaitteillakin.
Matalaenergialato + talousrakennus selluvillaeristeillä. Orlan Super 40 kW, muokattu Akva 3000, Tiileri tytti

Averell

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 156
Vs: Hyötysuhdelaskentaa
« Vastaus #63 : 31.01.2013-18:11 »
Kertomasi tekijät on otettava huomioon. Normaali oikosulkumoottorin laakerointi kestää tässä tapuksessa 5-kertaisia nopeuksia laakeroinnin puolesta. Värähtelyjen solmupisteet on sitten vaikeampi juttu, mutta muistaakseni ongelmat tulee vasta yli 4000 r/min jälkeen. Epäpuhtaudet siipipyörässä taas aiheuttaa tasapainottomuutta.
Eipä senpuoleen, puhallusnopeudet eivät ole jatkuvaa, vaan vaihtelee polton edetessä.

Mutta Topi, tässähän oli jo asiaakin. Mikä parametri ohjaa kierroksia ja kertoisitko miksi vai onko se salaisuus?

Tinde

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 59
Vs: Hyötysuhdelaskentaa
« Vastaus #64 : 31.01.2013-20:19 »
On se senverran salaisuus, ettei nyt tässä vaiheessa asiasta kerrota enempää.
Asiaa voi pohtia, mitkä parametrit ovat avainasemassa kun savukaasun virtausnopeuksista puhutaan, se miten toteutus tehdään on salaisuus.
Savukaasun virtauksilla/virtausnopeuksilla on merkittävä tekijä konvektiossa.
Kerro nyt vaan lisää. Mäkin säädän savupeltiä ja primääri-ilmaa (sekundääri on työnalla) automatiikalla portaattomasti, jos vaikka saisi jotain vinkkiä omien päätelmien lisäksi.
Laajakaista lambdan voisi napata lainaan harrasteautosta.

Onko muuten virtauksia laskettu millä cfd softalla teidän firmassa? Mä olen kyllä mallintanut oman kattilan ja sinne joitakin testi turbulenssipeltejä, on vaan työmaan fem-lisenssit kovassa käytössä ettei meinaa päästä laskemaan. Tai sitten pitää opetella eri ohjelma.
« Viimeksi muokattu: 31.01.2013-20:22 kirjoittanut Tinde »
YPV40 + 1500L
~270m^2 lämmitettävää
Arduino-askelmoottori kattilansäätöprojekti

Setämies

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 170
Vs: Hyötysuhdelaskentaa
« Vastaus #65 : 31.01.2013-22:26 »
Kiitokset Setämiehelle ja Averellille kun olette tahtoneet tulla tänne meitä maalikoita opastamaan. Tällä palstalla ei koskaan ole liikaa polttotekniikkaa ymmärtäviä, me tyhmemmätkin voidaan jotain oppia ellei sitten ole valmiiksi kielteinen atmosfääri korvien välissä.

Pakko laittaa lainaus: "Sokeitten maassa yksisilmäinen on kuningas" (Erasmus Rotterdamilainen)  ;D
No joo, oikeasti fiksua ja kehitykselle avointa porukkaa täällä on pääsääntöisesti.

Kiitokset kuuluvat minusta ennemmin Averellille, SeppoL:lle, Pähkäilijälle itselleen (sulla taitaa olla pienin kynnys kaivaa kalkulaattori pöytälaatikosta ;)) ja monelle muulle. Oma tietämykseni on omasta mielestäni vielä varsin rajallinen, todellisuudessa palotapahtumaan sisältyy niin paljon eri tekijöitä kuten virtausdynamiikkaa, orgaanista ja epäorgaanista kemiaa, termodynamiikkaa, satunnaismatematiikkaa, tilastotiedettä, biokemiaa ja niin paljon muuta, etten edes kuvittele handlaavani tuosta kuin murto-osan, jotenkuten. Edelleen, palotapahtuman mittaus ja tulosten analysointi ovat tuotekehityksen lainalaisuuksien ohella ehkä niitä helpoimpia mulle.

Ehkä mulla vaan on paremmat hermot? Kukaan tosiammattilainen ei jaksa kovinkaan pitkään nettifoorumeilla roikkua, ei ainakaan irtopongoja keräämässä. Mitä netikettiin tulee, ehkä se on se mun missio. ;)

Setämies

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 170
Vs: Hyötysuhdelaskentaa
« Vastaus #66 : 31.01.2013-22:31 »
Kova väite kun on, niin pakko vielä kerran vastata ja kysyä, esitä yksi väittämäni, mikä ei pidä paikkaansa ?

Miksi pitäisi tyytyä vain yhteen?  ;D

Ps. Sen yhden jäsen tunnen, joka on kiitokset sinulle antanut. Se onko se ansaittu ja antajan kyky arvioida asioita on toinen juttu.

Mä olen sitten se toinen, joka kiittelee Averellia. On ansaittu kiitos, ja mun arviointikyvysta kukin olkoon omaa mieltään.

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 520
Vs: Hyötysuhdelaskentaa
« Vastaus #67 : 31.01.2013-22:48 »
Kiitokset kuuluvat minusta ennemmin Averellille, SeppoL:lle, Pähkäilijälle itselleen (sulla taitaa olla pienin kynnys kaivaa kalkulaattori pöytälaatikosta ;)) ja monelle muulle.

tässä tilanteessa on helppo siirtää kiitokset Sepolle.

http://www.puulammitys.info/index.php?topic=78.0

 Hän aikoinaan väänsi rautalangasta yksinkertaisen mallin puulämmittäjälle jolla selvittää kuinka paljon saadaan puukilosta energiaa talteen. Monta vuotta puullä lämmittäneenä ei tämmöinen asia ollut tullut mieleenkään (mitenkään viittaamatta fingerporiin - tuli Mieleen  ;D ) olkoon hyötysuhteen laskentamallin nimi mikä tahansa, vaikka maallikkohyötysuhde niin sillä saa selville tärkeimmän. Paljonko varaaja lämpenee ja jäähtyy, mikä on lämmityksen tarve ja kattilan teho. (toki suurin osa puulämmittäjistä pärjää vallan hyvin ilman näitäkin tietoja).

Kieltämättä tätä olen sitten kerran opittuani jauhanut kyllästymiseen asti kaikissa mahdollisissa paikoissa, mutta äkkiseltään huomattuna koko vesikiertoisen puulämmityksen laskenta perustuu kahteen lukemaan, ulkokuivan puun lämpöarvoon ja veden kykyyn sitoa energiaa, siitä sitten huomaa kuinka paljon puun lämpöarvosta on saatu siirrettyä veteen  ;D

Ja on helppo tunnustaa omat puutteetkin - en ole millään lailla ollut elämässä tekemisissä LVI alalla  ;)
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

Setämies

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 170
Vs: Hyötysuhdelaskentaa
« Vastaus #68 : 31.01.2013-22:53 »
Analysaattorilla jatkuvamittauksessa sekundääri-ilmaa muuttamalla muuttuu polttosuhteet sen mukiasesti.

Milläs analysaattorilla sä noita jatkuvia mittauksia teet? Normi kolmikaasuanalysaattorin kennot kyllästyvät jatkuvassa mittauksessa.

Koskas muuten olet viimeksi kalibroinut sen analysaattorisi?

Jämämies

  • Vieras
Vs: Hyötysuhdelaskentaa
« Vastaus #69 : 31.01.2013-23:02 »
Ai siitä puuttuu elimetkin....kuvan mukaan siitä puuttuu eristeet ja todentotta:Suureen ilmaylimäärään pääseekin kun koko huippukattilalaitoksessa ei ole luukkujakaan.

Mutta kattila pelaa OK kuten on liidulla merkitty  ;D

Setämies

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 170
Vs: Hyötysuhdelaskentaa
« Vastaus #70 : 31.01.2013-23:04 »
Hmmmm.... Mielenkiintoista, hyvät herrat. Olemme juuri päässeet todistamaan miten musta aukko luhistuu sisäänpäin.

Averell

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 156
Vs: Hyötysuhdelaskentaa
« Vastaus #71 : 31.01.2013-23:07 »

Mä olen sitten se toinen, joka kiittelee Averellia. On ansaittu kiitos, ja mun arviointikyvysta kukin olkoon omaa mieltään.

Eihän täällä kai kiitosten takia olla. Omasta opiskelustakin on sen verran aikaa, että oikeat termit saattaa olla välillä hukassa. Toivottavasti saa tietoa jaettua, niin ei tuo opiskelu ole aivan hukkaan mennyt.

Hermojahan Topi-vääntö vaatii, nuo väännöt kun saisi eroteltua tuolta muista ketjuista vaikka tänne jälkilöylyihin niin pysyisi asiat asioina.

Setämies

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 170
Vs: Hyötysuhdelaskentaa
« Vastaus #72 : 31.01.2013-23:20 »
Eihän täällä kai kiitosten takia olla. Omasta opiskelustakin on sen verran aikaa, että oikeat termit saattaa olla välillä hukassa. Toivottavasti saa tietoa jaettua, niin ei tuo opiskelu ole aivan hukkaan mennyt.

Juuh, olishan siitä ollut apuja jos olis vaikka vanhoja prujuja jaksanu kaivella. Termien kanssakaan ei ole niin nöpö nuukaa, ne kuitenkin pyrkivät olemaan hiukka erilaisia tieteellisessä ja soveltavassa maailmassa.

Hermojahan Topi-vääntö vaatii, nuo väännöt kun saisi eroteltua tuolta muista ketjuista vaikka tänne jälkilöylyihin niin pysyisi asiat asioina.

Osa tais tulla jo siivottua. Saas nähdä miten pitkälle angsti riittää.


Setämies

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 170
Vs: Hyötysuhdelaskentaa
« Vastaus #73 : 31.01.2013-23:30 »
Setämies-topi: 5-0

Vissiin erä ja ottelutauko nyt. Taidanpa piipahtaa pannarissa ettei totuus unohdu.

Repa

  • Vieras
Vs: Hyötysuhdelaskentaa
« Vastaus #74 : 31.01.2013-23:39 »
Taitaa Topilla olla joku uusi oivallus menossa. :o

Itekkin puhuin 80-luvunlopulla "savukaasu jarrusta" koska tossa kattilassa oli aika horo toi konvektio-osa. Asia vesittyi kuitenkin tuohon huonoon vetoon.

Sorvissa onkin työn alla savukaasuimuri, jossa tehoa piisaa enempi kuin on tarpeen. Mikä lie se tarve? voi olla ettei riitä?  ???Takuuvarmaa on että käyttäjä tietää pyöriikö oikeinpäin.( hekonaturessa kuulemma on sama kuikapäin pyörii tai pyriikö ollenkaan!?) ;D

Topin "täysrähinä" pyrkii osaltaan tuohon virtausnopeden lisääntymiseen ja savukaasujen parempaan sekoittumiseen. Omassani siis savukaasut onnistuivat luikertelemaan konvektio-osasta ohitse koskettamatta tulipintoja, siinä tilanteessa ei ole mitään väliä mikä kaasujen lämpötila on.

Ihan liikaa tuijotetaan tuohon savukaasujen lämpötilaan, se ei ole ollenkaan niin oleellista kuin suoralla järjellä luulisi. Tärkeenpää olisi keskittyä ensin kunnolliseen palamiseen, joka sekin edellyttää kunnon turbulenssia jo palamisen alkuvaiheessa.

Oma savuimuri on aluksi ihan manuaalisäädöllä, mutta vinkkejä varrotaan korvat höröllä. Vaikeusastetta hiukan lisää se että järjestelmä olisi "varalla" sähkökatkojen ajaksi, eli kerran tai pari vuodessa käynnistys täysin kylmiltään ja ilman sähköä.

Noista "salaisuuksista": fysiikan lait ovat vapaata ristaa kaikille, jos fysiikka ei ole hanskassa niin voi voi.


On muuten kumma foorumi kun täällä ei puhuta asiaa kuin nimeksi mutta kinataan jostain paskasta suu vaahdossa!!?? ???
« Viimeksi muokattu: 19.02.2014-13:08 kirjoittanut Repa »