Kirjoittaja Aihe: Varaajan teko ihan itse ?  (Luettu 11951 kertaa)

jolla

• Hero Member
    • charts
Vs: Varaajan teko ihan itse ?
« Vastaus #15 : 06.04.2013-20:32 »
Moralisaarna jälleen, kiitos, en provosoidu. Mitäänhän ei joidenkin mielestä saa tehdä itse. Piste.
Lämpimänä 152m² + lämpökeskus 36m², kanava 30m, Hogfors vuodelta -66, Akva 4000, Ouman EH-80, 32 kpl 270W pv-panelia 13° etelään kiinteästi
seurantaa http://www.puulammitys.info/index.php?topic=457.0

savonhumu

• Sr. Member
« Vastaus #16 : 06.04.2013-21:03 »
Ei muutaku antaa palaa vain! Silleenhän kaikki protoilut tehhään! Harvalla tollopelottomalla on rajaton käteisvaranto vaan useimmitien taitaapi se matti niminen kaveri olla tutumpi kyläilijä ;D ;D Visioita on muttei pätäkkää teettää niitä joten on tehtävä ite.. Kantapää neuvoo oikeelle tielle ;)  Koeponnistuksesta tuli tuolla toisella voorumilla esille tapa, että täyttää astian eka vedellä ja sitten paineistaa sen. Näkyy vuojot helposti ja ei losaha niin ilkeesti kun vesi ei samalla tappaa puristu kassaan kun ilma eli revetessä tapahtumat pitäs olla rauhallisempia.. Itellä ei muunlaista tutkimustietoo ole kun että molemmilla tavoilla oon ponnistellu ja kyllä tuo vesikikka tuntu mutuiluna rauhallisemmalle kun laski lopuks paineet pois.. tiijä sitte mikä on totta ja mikä ei! Livenä oon nähny kun paalutuskoneen ylävaunun säilörakenteen koeponnistuskansi irtos keskenkaiken ja painetta ei ollu ku baari, mutta tilavuutta kuutiotolkulla.. Se kansi lensi laakana hallin kattoon ja ei ollu mikkään pikkuhalli ;) semmonen humahus kävi siinä lähimaastossa ja pöläkkä oli melkonen + vaatteet lepatti päällä eli ei ihan pikkujuttuja oo nämä vahigot ilman kanssa kun tilavuutta on tarpeeks vaikkei painetta paljoo oliskaan!
Hitaasti mutta epävarmasti.

Repa

• Vieras
« Vastaus #17 : 07.04.2013-01:34 »
Juu, koeponnaus aina vedellä täytettynä.

Kerran täytettiin 20 motin säiliötä vedellä ponnausta varten. Vettä laskettiin ensin läpi yön ja päivän ja vielä yhden yön yli. Aamulla oli säiliön alta tuet pettäneet, säiliön pohjassa repeämä ja pajan lattialla 10 cm vettä. Ei käynny kellään mielessä ettei se lattia kestä 20 tonnin pistekuormaa!

Tekemällä oppii vai olikos se niin että vahingosta viisastuu! ;D

seppol

• Hero Member
« Vastaus #18 : 07.04.2013-12:04 »
Vaikka eläkkeellä olenkin, menen huomenna aamulla metallipajaan vähän hommiin. Tekeillä on 5 millisestä 25 metriä pitkä ja 3,5 metriä halkaisjaltaan oleva putki. 100 x 100 kulmasta tulee vanteita vajaan metrin välein ja niitä ruvetaan asentamaan. Pajassa on 6 metriä leveät 14 millistä leikkaava leikkuri, plasmahitsausautomaatti ja mankeli. Porukasta on kuulemma puutetta.

Siellä on myös mankeli jolla muotoillaan pyöreä pääty niin että siitä tulee kuppi. Hitsaussauma ei silloin tule kulmaan vaan suoralle osuudelle. Mankeli on yllättävän yksinkertainen mutta voimaa tarvitaan. Päädyn keskelle tehdään pieni reikä jonka ypäri se pyörii. Kahdella muotoillulla rullalla reuna pakotetaan vähitellen supistumaan.

Jos nyt vängällä haluaa painesäiliön itse tehdä kannattaa miettiä päätyjä kartioiksi. Ne ei pääse pullistumaan kuten suora levy. Jos säiliössä tapahtuu vain nimellistä mudon muutosta paineen lisääntyessä ja se on täynnä vettä ja vain vettä lisätään pienellä korkeapainepumpulla, voi sen turvallisesti halkaistakin. Veden purkautuessa paine laskee nopeasti.

Höyrykattila

• Full Member
« Vastaus #19 : 07.04.2013-12:42 »
Lainaus
Livenä oon nähny kun paalutuskoneen ylävaunun säilörakenteen koeponnistuskansi irtos keskenkaiken ja painetta ei ollu ku baari, mutta tilavuutta kuutiotolkulla.. Se kansi lensi laakana hallin kattoon ja ei ollu mikkään pikkuhalli semmonen humahus kävi siinä lähimaastossa ja pöläkkä oli melkonen + vaatteet lepatti päällä eli ei ihan pikkujuttuja oo nämä vahigot ilman kanssa kun tilavuutta on tarpeeks vaikkei painetta paljoo oliskaan!

Ainakii pölyt lähti lamppujen ja ilmastointiputkien päältä. ;D

Uteliaana kysyisin savonhumulta, että millaiset tuhot paineaalto teki hallille?

savonhumu

• Sr. Member
« Vastaus #20 : 07.04.2013-19:47 »
Se reikä mistä paine purkautu oli halkasijaltaan noin puol metriä ja kansi mikä lähti oli muistaakseni 15mm tjsp paksua levyä eli ei ihan kevyt!! betonilaipioon tuli monttu kun se vähä kulma edellä osu sinne vissiin, mutta muuta isompaa tuhoa ei tullu kun se paine purkautu suht hallitusti ylöspäin siitä reiästä ja runkorakenne oli massiivinen eli ei moisesta liikahellu mihinkään! kattoon oli matkaa jtn 10+metriä eli tilaa oli paineella sinne purkautua.. Pöläkkä oli melkonen ja tosiaan housun puntit tutis lähimaastossa.. Hitsari muisti jatkossa kiinnittää sen kannen kunnolla ;D ;D
Hitaasti mutta epävarmasti.

Setämies

• Full Member
« Vastaus #21 : 08.04.2013-23:10 »
Moralisaarna jälleen, kiitos, en provosoidu. Mitäänhän ei joidenkin mielestä saa tehdä itse. Piste.
Tarkoitus ei ollut sentään moralisoida tai provota, sorry. Enintään leikata satunnaisten lukijoiden pikaisilta kuvitelmilta hiukkasen sateenkaarta pois. Ennenkuin 'reality bites'.

Nimenomaan itse kannattaa tehdä. Ne jotka osaavat tekevät kuitenkin. Esimerkkeinä vaikka herrat Vidgren ja Lillbacka. Aika paljon olisi jäänyt tekemättä ilman heidänkin pioneerityötään. Ja monen muun.

Tietty perusturvallisuusajattelu on muuten kuitenkin palanut ajatuksiin, liekö omakohtaisilla nuoruuden virityksillä jotain vaikutusta?  ::)