Kirjoittaja Aihe: Varaajan teko ihan itse ?  (Luettu 11952 kertaa)

kaji

• Full Member
Varaajan teko ihan itse ?
« : 25.12.2012-21:08 »
Mitä pitäs ottaa huomioon kun rupee suunnitteleen varaajan tekoo omana työnä....ei ole vielä edes käytettävissä olevaa tilaa mitattu.Ajatuksia saa kertoo....enkä oo ammattihitsari

Mehulinko

• Full Member
Vs: Varaajan teko ihan itse ?
« Vastaus #1 : 25.12.2012-21:23 »
Miksi haluaisit tehdä varaajan itse?
Jäspi Econature 40kW Jäspin 3000L varaajalla

kaji

• Full Member
« Vastaus #2 : 25.12.2012-22:51 »
Eipä jäis käytettävään tilaan hukkatilaa kun paikallansa tekis....kun nykyisen aika tulee täyteen sen poistossa kaks vaihtoehtoo:seinään reikä tai laikka soimaan.
Tän hetkisellä varaajalla ikää n.27v
Osat teettäsin metallifirmassa
« Viimeksi muokattu: 25.12.2012-23:11 kirjoittanut kaji »

Pähkäilijä

• Hero Member
« Vastaus #3 : 26.12.2012-00:02 »
Neliskanttisen varaajan kanssa paineen kesto tulee eteen. Meillä on kotipaikalla 2.5 m3 varaaja joka on tehty juurikin sopivan kokoiseksi pikkuhuoneen seinänstä seinään. Siinä on erikseen käyttövesi ja lämminvesikierukat - ryppykuparia taitaa olla 15 metriä lämminvesipuolella. Varaaja on paineeton - omalla avopaisunnalla joten se ei ole paineastia.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

kaji

• Full Member
« Vastaus #4 : 26.12.2012-01:53 »
Varmaan aika kovat vekkaukset pitäs tehdä pitkiin sivuihin.....suljettua systeemiä harkitsen kun sellanen on nykysinkin.

Pursimies

• Newbie
  • *
« Vastaus #5 : 26.12.2012-09:58 »
Ite tein kuution lisää varauskapasiteettiä 400 mm rosteriputkesta. Putkea hain reilu 8 m paikalliselta romikselta kilohinnalla. Putket kasattiin kahden putken yksiköihin, jotka on sitten helpompi raahata kellariin (ahtaat ovet 68 cm). Nämä kaksi yksikköä liitetään kierreliitoksella toisiinsa. Yksiköt koeponnistettiin perus vesikokeella jo kesällä ja hyvin kesti 2,5 bar ilman minkäälaista muodonmuutosta eikä kokeen aikana kuulunut mitään ritinöitä tai ratinoita. Putket tulee siis vaakaan neljä päällekkäin ja yhteet ylimpään ja alimpaan. Vesi kiertää putken päästä päähän ja jatkaa aina seuraavaan, eli pitäisi "kerrostua". Hintaa kertynyt tähän mennessä jotain 800 € ja olen saanut just semmosen kun haluan ja 3 mm rosteri ei ihan heti happane.
Nibe Veddex 3300, 2 m³ ja 1 m³ varaajat sarjassa + 320 l käyttövesivaraaja, RM-talo kolmessa kerroksessa

seppol

• Hero Member
« Vastaus #6 : 26.12.2012-11:48 »
Paineastia tai kuten nyt sanotaan painelaite on tarkasti määritelty ja sen suunnittelu ja valmistus ei ole aivan yksinkertaista. Jos aikoo tehdä paineisen varaajan itselleen, on syytä tutustua asetuksen perusteisiin. Voi varaajan tietenkin tehdä vaikka se laiton onkin.
Esimerkiksi kuution muotoinen varaaja. Sen taho on 1 neliömetri eli 10 000 neliösenttiä. Jos sisällä on 1,5 bar paine, seinää pullistetaan 15 tonnin voimalla ulospäin. Sen lisäksi kulmaa pyritään oikaisemaan eli siihen vaikuttaa taivutusmomentti.
Pyöreä putki on hyvä koska siihen ei synny muodon muutospaineita.
Pähkäilijän mainitsema avoin ei vaadi suunnitelman tai rakenteen tarkastuksia.

jiihuima

• Full Member
« Vastaus #7 : 26.12.2012-13:32 »
Jotain käsitystä saa vetotankojen määrästä, kun kattoo nuita eristämättömiä varaajia, esim:

http://www.hemeltron.fi/energiavaraajat.html

kylkiin prässättyjen lonttojen pohjasta lähtee kaikista vetotanko. Sama rakenne on esim tuossa jäspin ovalissa, mikä mulla on.
Arimax 35, Termovar 32 latauspaketti savukaasuanturilla, Jäspin sähköovali 2.4 ite hitsatuilla kattilayhteillä, 2 käyttövesikierukkaa, Metro 300L lämminvesivaraaja. Aurinkolämpöä 8m² tasokeräimillä ja lämmönvaihtimella. Rintamamiestalo ~150m². Puuta vuodessa ~20p-m³ + saunapuut.

Harri2

• Sr. Member
« Vastaus #8 : 26.12.2012-13:56 »
Hommasin aurinkokäyttöön 1150 litran eristämättömän Jämän kantikkaan ja meinasin laittaa siihen lisää 2 aurinkokierukkaa. Jäi toteuttamatta. Yksi syy oli, että sisällä on niin paljon terästä, että ei sinne mitään kierukoita mahdu.
Atmos DC70GSX, 3600l, 180m² vm.-37, 100m² 1/4lämmintä.

Repa

• Vieras
« Vastaus #9 : 04.04.2013-17:32 »
Paineastia tai kuten nyt sanotaan painelaite on tarkasti määritelty ja sen suunnittelu ja valmistus ei ole aivan yksinkertaista. Jos aikoo tehdä paineisen varaajan itselleen, on syytä tutustua asetuksen perusteisiin. Voi varaajan tietenkin tehdä vaikka se laiton onkin.
Esimerkiksi kuution muotoinen varaaja. Sen taho on 1 neliömetri eli 10 000 neliösenttiä. Jos sisällä on 1,5 bar paine, seinää pullistetaan 15 tonnin voimalla ulospäin. Sen lisäksi kulmaa pyritään oikaisemaan eli siihen vaikuttaa taivutusmomentti.

Itelle olis kantikasomavalmiste mielessä. Paineettomanakin se tarvii jonkinverran vetotankoja jos sivunmitat olis vaikkapa 1,8 m x 1.6 m, pelkkä vedenmassa pullistaa kylkiä kummasti.
Omaan laittaisin reilun miesluukun kanteen, jolloin vois omia sovelluksia ( lisäkierukoita ) uittaa varaajaan  ilman tyhjennytä. Ja tietysti liityntöjä satamäärin. Optiona kuiva pystyputki, johon vois ujttaa tusinoittain vaikka noita 1-wire antureita, tai köyhänmiehen versiossa nostaa ja laskea sitä yhtä anturia putken sisällä  ;D.

Höyrykattila

• Full Member
« Vastaus #10 : 05.04.2013-15:58 »

Jeah. Kuution möykystä saa helposti mutta ei hallitusti pallon.  ;D
Sama koskee jos meinaa tehdä pannun itse. Komppaan jiihuiman laittamaa linkkiä

Kyllä, myös päädyt pitää olla kaarevia/pyöreitä.

Jep. Plussaa on tietysti vedenpitävät (hitsaus)liitokset.

Repa

• Vieras
« Vastaus #11 : 05.04.2013-19:26 »
Lainaus
Jep. Plussaa on tietysti vedenpitävät (hitsaus)liitokset.

Jep jep. Sählä Repalle saattaa tulla repaleista saumaa. Sen tautta sitä isoa miesluukkua, notta jos nokiais kahtapuolta.  ;D 

Lainaus
Kuution möykystä saa helposti mutta ei hallitusti pallon.
  Juu, toi ei vitsi, se fakta. ;)

Höyrykattila

• Full Member
« Vastaus #12 : 06.04.2013-01:19 »
Ennen kuin rupeatte hitsaamaan (repaleista) palkoa niin kannattaa hieman perehtyä itse hitsaamiseen.
[PDF] Ovakon terästen hitsaus

Voin sanoa, että näyttää helpolle, mutta otappa kolvi käteen...

jolla

• Hero Member
    • charts
« Vastaus #13 : 06.04.2013-09:20 »
Ennen kuin rupeatte hitsaamaan (repaleista) palkoa niin kannattaa hieman perehtyä itse hitsaamiseen.
[PDF] Ovakon terästen hitsaus

Voin sanoa, että näyttää helpolle, mutta otappa kolvi käteen...

Helppoa se on, tein vanhoista oljysäiliön päädyistä halkaisija 1,3m arviolta puolentoista kuution paisuntasäiliön, ei vuoda ja koeponnistettu vedellä 2 bar paineella. Kuvakin 1,7 kohdalla kun ehdin laskea paineita ennenkuin tuli kamera mieleen.
« Viimeksi muokattu: 06.04.2013-09:40 kirjoittanut jolla »
Lämpimänä 152m² + lämpökeskus 36m², kanava 30m, Hogfors vuodelta -66, Akva 4000, Ouman EH-80, 32 kpl 270W pv-panelia 13° etelään kiinteästi
seurantaa http://www.puulammitys.info/index.php?topic=457.0

Setämies

• Full Member
« Vastaus #14 : 06.04.2013-19:40 »
Helppoa se on, tein vanhoista oljysäiliön päädyistä halkaisija 1,3m arviolta puolentoista kuution paisuntasäiliön, ei vuoda ja koeponnistettu vedellä 2 bar paineella. Kuvakin 1,7 kohdalla kun ehdin laskea paineita ennenkuin tuli kamera mieleen.

Toivottavasti et seisoskellut pöntön vieressä painamassa renkaantäyttöpistoolin liipasinta painekokeen aikana!  :o
Revahdus voi olla aika äkillinen, eikä päätyä puskeva paine ehdi paljoa laskea ennen läjähdystä kohti kaikkea lähelläolevaa. Puhumattakaan mukana liikahtavista riekaleisista levynreunoista. :o

Pitikö muuten fiksata monta vuotoa? Sauma taitaa olla puikotettua, ei migattua?

Joka tapauksessa varaajan tekeminen itse on IMHO lähtökohtaisesti huono bisnes. Syy: yksittäistuotanto on käytännössä aina kalliimpaa kuin sarjatuotanto, lisäksi laatuasioiden hallitseminen on hankalampaa.

Oma tuotanto voi olla kannattavaa, jos:
-Materiaalit (kaikki!) saa erittäin edullisesti, mutta kuitenkin laillisesti
-Käytettävissä on riittävän hyvät ja edulliset, mutta kuitenkin hyvin luotettavat suunnitelmat (Klubiaskit voi työntää sanonko minne...)
-Käytettävissä on kaikki tarvittavat työkalut, kuten levymankeli ja säiliön pyörittäjä hitsausvaihetta varten
-Hitsaustaito kattaa paineastialuokat
-Käytettävissä on aikaa, jolle ei tarvitse laskea tuntihintaa
Nuo kaikki pitäisi pystyä ruksittamaan, jos hommasta tahtoo kannattavaa.  :(