Terve!
Suurta asiat ratkaisevaa viisautta en voi antaa, mutta kun juuri tuollaista lämmitystä harrastin 15 vuotta, niin jotain yleistä haluttaa sanoa.
Eli siinä pesällisiä poltellessa tee samalla päättäväistä tulevaisuus-visiota ja selvitä, aiotko olla puulämmittäjä vielä esim. puoli vuosikymmentaä taikka yli. Nimittäin silloin kannattaa kaiken nyt tekemäsi virittelyn lisäksi hahmotella jo kattilankin vaihtoa. ja hintaahan sille kertyy 2000-3000- 10000 euroa, riippuen hienouksien määrästä ja valmiudestasi tehdä itse työt. Mutta siis 3:lla tonnilla saa jo kattilan liitoksineen ja lataustermostaatteineen taikka yksiköineen.
Yhden- kahden vuoden lämmityksen takia ei kannata alkaa mutta 5 vuotta jo on aika joka saa satoa jäämään viivan alle, eikä vähiten henkistä semmoista.
lämmitin Jäspi YPV 40:llä 15 vuotta. todella reilut 300 kuutiota olen polttanut puuta, kaikki palavat roskat ja savun oletetun myrkyttömyyden rajoissa hiukan muutakin. Polttotekniikkani rapistu nopeammin kuin itse kattila ja ehkä ekan vuoden jälkeen oli vain yksi hienostunut ajotapa: alaluukku kokonana auki ja savut varmaan 300-400 asteiset. Ainoa tarkoitus oli vain saada tehoja ja estää pikeä ja nokea, eli kovat kuumuudet aina toiveena. Mitään vedonsäätimiä en edes ajatellut kytkeä, kun se varaaja ottaa vastaan kaiken ja homma sujuu parhaiten ns kaasu pohjassa. kattilassa taisi olla uutena joku turbulenssihäkkikin siellä lämmönvaihtimessa ?? Sellainen sinun kannattaa tehdä jos savut pysyy kuumina. Omassa pesässäni oli arinan sivuilla kaltevat pinnat pellistä mutta viimeiset 5-10 vuotta niitä ei ole enää ollut.
Jäspissä on etuluukussa sellainen toisio- ilmakanava joka ryöstää alaluukun ilmaa ja johtaa sitä siihen kohtaan missä savut tulee pesästä sinne kanaviin, eli sillä kai koitetaan saada toisiopaloa aikaan, ehkä onnistuukin.
Mikään palon hillintä ei auta savuun ja kitkuun vaan pahentaa sitä, koska yläpalossa koko polttoainemäärä haihtuu ja hehkuu. Se ottaa tietyn ajan ja joko hapetat sitä tai et. Eli poltat tai tislaat tervaksi ja kaasuiksi. Eli on vain se pieni aikaikkuna jolloin se on viisainta polttaa= lähes ainoa mahdollisuus on täysi rähinä. ( ja ehkä pesässä olevan puun määrä) ja siihen savun kuumuuteen auttaa sitten se turbulenssielin siellä konvektiossa. tee se ja koita sietää sitä, se on paras investointisi. sillä laskee savujen lämpöä ehkä kymmeniä asteita ja se on kaikki varaajaan pantua lämpöä. Itse siis hävitin sen ja päätin olla katumatta. ( tiedän että olen ajanut liian kuumilla savuilla 15 vuotta...
Yksi asia mikä sinun kannattaa hommata on se lataus termari. kevyimmillään se on 3-tie termostaatti ja väliputki ala- ja yläputken väliin. Hintaa parisataa. raskaampi " nykyvaihtoehto" on joku laddomat, jossa on ominaisuuksia enemmän ja hintaa. Se siis kestää isältä pojalle, jos ostat nyt niin se sama kestää pari kattilaa
Arinasta: Oma arinani kesti siten että juuri ja juuri luulen muistavani sen kerran vaihtaneeni, mutta olenkohan sittenkään? Eli 10 vuotta se kestää, jos on aina kuiva ja kuuma. ( taas kitupotto,tervat ja hapot on pääroolissa jos arina ei kestä. ) On ollut tuhkaakin joskus arinaan asti muttei se siitä hajonnut. Joskus poltin ihan mielenkiinnosta brikettejä monta pakettia ja kattila oli kuin ahjo.
kaikkiaan ajoin kattilaa loppuvuodet kuin vierasta sikaa mutta ei se siitä ottanut nokkiinsa. savu kyllä leijui aina naapurustossa ja takaraivossa oli tieto että vähemmälläkin puulla saa samat lämmöt. Oikein pedantti ja sinnikäs ukko pääsee yläpalolla hyviin tuloksiin jos jaksaa olla ripottelemassa sinne kuuman hiilloksen päälle aina pikkuhiljaa puita niin ettei koskaan ole yli puolen pesän. Voi jopa palaa puhtaastikin välillä. Itse en jaksanut. panin pesän täyteen ja kun tuli oli havaittu, alaluukku kokonaan auki ja sohvalle miettimään parempaa puunpolttoa.
Jonka sitten lopulta toteutin.
jos kattiassasi on ruostetta sisällä??? niin jotain on rutiineissa vialla. Ei saa kostua eikä tiivistyä mitään rautapinnoille, se on nopeaa syöpymistä silloin. Eihän vaan vuoda vettä? Sen näkee kyllä korvausveden määrässä, eli jos pitää lisäillä niin syy pitää selvittää.
Mutta kun olet selvittänyt kattilan polton kuntoon eli hakenut ala- ja yläilmalle oikeat suhteet, etsinyt tehokkaan polttopisteen ja ehkä laittanut jotain jarruja konvektioon niin se on siinä ( tottakai kannattaa lopettaa kylmän veden syötön kattilalle, eli termari iltapuhteina paikoilleen) , eli järkevä tie kuljettu. Ottaa niin paljon voimaa ja energiaa ajaa sitä mahdollisimman puhtaasti että uskon että alat jossain vaiheessa antaa periksi. Elä sinnittele niin kauan kuin minä, vaan ala heti puntaroida tulevan puulämmitysurasi pituus ja voitettavissa olevat nautinnolliset vuodet.
rahaa siis itse kattilaan ( ja vähemmänkin jos joku Virosta ym. sen hakee) voit sijoittaa 2-10 tuhatta ja töihin loput. halvallakin saa hyvän kattilan ja mukavan tunteen. Siinä on suurin muutos tullut muutaman viime vuoden aikana että asiallinen polttotekniikka on tullut tavallisen perheellisen palkasaajan ulottuville.
Jämä ja Jäspi eroaa hiukan sisuskaluiltaan ja luukkujen suhteen ilmankerroltaan eli minun ajotapani ei sinulla tuo samaa asiaa. Jäspissä siis alaluukusta johdettiin myös ylemmäs ilmaa.
Sinulla on jotenkin tarmoa ja tekemisen meininkiä, joten suuntaa nyt energia viisaasti. Elä lyö päätä seinään vaan tee ne parannukset pian ja jos ei miellytä niin uusimispäätöstä heti perään. Käy katsomassa jotain äijää jolla on käänteispalokattila! Itselläni silmat aukeni youtuben ja foorumien kautta, en ensin meinannut uskoa miten tuollainen palotekniikka muuttaa koko puulämmityksen, taikka maailmanlaajuisesti antaa sille ihan uuden tulevaisuuden.