Kirjoittaja Aihe: Attack lambda kaasutuskattila ja aurinkokeräimet saneerauskohteeseen  (Luettu 87337 kertaa)

kaji

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 246
Kyllä näköjään monen varaajan suunnittelijan olis paras siirtyä lapiohommiin.....tulis vähemmän vahinkoo :'( no eiväthän ne itse joudu maksaan töppejään vaan me käyttäjät

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 524
Kyllä näköjään monen varaajan suunnittelijan olis paras siirtyä lapiohommiin.....tulis vähemmän vahinkoo :'( no eiväthän ne itse joudu maksaan töppejään vaan me käyttäjät

Ei nykyisin hyvää lapiomiestäkään tahdo löytyä mistään...
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

syrjaki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 287
"Kierukat on jokaisessa varaajassa sijoitettu optimaalisesti niin, että ne imevät varaajan yläosasta kaiken lämmön. Vastaavasti alaosaan sijoitetut esim. aurinkokierukat on sijoitettu niin että ne onnistuvat viemään lämmön varaajan alimpaan ja kylmimpään osaan. Vaikka siis kierukan luukku ei olekaan aivan yläosassa, on kierukka taivutettu niin että se sinne yltää ja käyttää hyväkseen kaiken lämmön. Kierukan luukun paikka on kyseinen asennusteknisistä syistä."

Tuollainen vastaus tuli Akvatermiltä, kun kyselin lisätietoja tuosta Solar -mallista.

Ilmeisesti tuossa mallissa asiaa on vähän ajateltu enemmän ja sijoitettu kierukka paremmin. Eihän vakiomalliin kaikkea samaa saakkaan mennä tekemään tai muuten "parempien" mallien myynti vähenee :)
Matalaenergialato + talousrakennus selluvillaeristeillä. Orlan Super 40 kW, muokattu Akva 3000, Tiileri tytti

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 524
http://www.termax.fi/easydata/customers/termocal/files/liitetiedostot/607793_hybrid_500_esite.pdf

tuollainen on käytössä yhdellä lämmittäjällä ja taisi puulämmitys toimia nyt aurinkokierukassa kun kattilalämmitys on tarkoitettu enemmän varmaankin öljykattilaa varten. Systeemissä on yhdellä kierukalla hoidettu esilämmitys ja varsinainen lämmitys käyttövedelle.

http://www.puulammitys.info/index.php?topic=134.0

käyttäjän kokemuksia.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 900
Kyllä näköjään monen varaajan suunnittelijan olis paras siirtyä lapiohommiin.....tulis vähemmän vahinkoo :'( no eiväthän ne itse joudu maksaan töppejään vaan me käyttäjät
Täytyy siis suunnitella ja valmistaa varaaja itse että sää haluamansa, sama pätee kaikkeen, ihmisiinkin.

Ei tarvitse kommentoida ettei saa tehdä, ei ylinopeuttakaan saa ajaa eikä liikennesääntöjä rikkoa, ei saa kiroilla eikä juopotella, niistäkin rankaistaan puhumattakaan kadulle syljeskelystä tai hunnun käyttämättömyydestä.
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

syrjaki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 287
Näyttäähän nuo kierukat sille, että ovat taivutettu kohti varaajaan kattoa, joten aika ylhäältä kuitenkin ottavat lämmöt käyttöön. Kyllähän nuo uloskin voi ottaa ja taivuttaa vaikka lisää, jos jaksaa vaivaa nähdä, mutta takuu raukeaa tottakai samantien.

Matalaenergialato + talousrakennus selluvillaeristeillä. Orlan Super 40 kW, muokattu Akva 3000, Tiileri tytti

lorvi

  • Vieras
Näyttäähän nuo kierukat sille, että ovat taivutettu kohti varaajaan kattoa, joten aika ylhäältä kuitenkin ottavat lämmöt käyttöön. Kyllähän nuo uloskin voi ottaa ja taivuttaa vaikka lisää, jos jaksaa vaivaa nähdä, mutta takuu raukeaa tottakai samantien.



Se kun ei riitä että se kierukan kärki on siellä lämpimässä silloin, kun viimeisiä lämmönrippeitä imuroidaan. Kierukasta kuitenkin, ompa se kuinka hyvin tahansa taivutettu, noin 2/3 on siinä "laippatasossa", elikkä lämmönottokyky sen mukainen.
Minulla on hitsattu laippaan tukiputki ja sen päällä muovi mutta silti se vakiokierukka ei paljoa ylemmäs mennyt, oli nääs aika lyhyt, eikä sitä hirveästi toktinut vääntää.
Mikähän tekninen syy sanelee tuon kierukkalaipan paikan, minä nimittäin vielä muutan sen heti kun vaan muuta tarvetta ilmenee laskea vedet pois, samalla vaihdan kierukan tehokkaampaan ja ihan Top.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2013-14:47 kirjoittanut lorvi »

Kyläseppä

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Tervehdys, porukkaan liityi uusi kipinämikko..

Onko asian laita niin, ettei varaajaa saa muka itse tehdä?
20 vuotta sitten kun oman tiinun hitsasin, niin kukaan ei mitään varoittanut.

Mikä nyt neuvoksi, pitääkö kiiruusti purkaa pönttö pois ja samointein samaan hyömyyn tehdyt kattilakytkennät ja pintaan vedetyt patteriputket.

akWho

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 297
Tervehdys, porukkaan liityi uusi kipinämikko..

Onko asian laita niin, ettei varaajaa saa muka itse tehdä?
20 vuotta sitten kun oman tiinun hitsasin, niin kukaan ei mitään varoittanut.

Mikä nyt neuvoksi, pitääkö kiiruusti purkaa pönttö pois ja samointein samaan hyömyyn tehdyt kattilakytkennät ja pintaan vedetyt patteriputket.

No minkalaisen hitsailit, paineellisen vai paineettoman avopaisunnalla ovevan?
Jäspi YPV-40, Ovaali EPK 1.8m3, Ouman EH-80 ulkoanturilla,lämmitettävää 160m2 wirsbo lattialämmitys.
Energia: sahauspintaa ja tasauspätkät lähisahalta.

Kyläseppä

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Kalvopaisunnalla se on. Jossain 1 bar korvilla paineet kun tiinun lämmittää 90 ast pohjia myöden.
Koeponnistin sen aikanaan sillä mitä verkosta irtosi n. 4,5 bar.
Pytty on kyllä aika pieni, n. motin vetoinen 8 kulmanen pari metriä korkea.

syrjaki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 287
Se kun ei riitä että se kierukan kärki on siellä lämpimässä silloin, kun viimeisiä lämmönrippeitä imuroidaan. Kierukasta kuitenkin, ompa se kuinka hyvin tahansa taivutettu, noin 2/3 on siinä "laippatasossa", elikkä lämmönottokyky sen mukainen.
Minulla on hitsattu laippaan tukiputki ja sen päällä muovi mutta silti se vakiokierukka ei paljoa ylemmäs mennyt, oli nääs aika lyhyt, eikä sitä hirveästi toktinut vääntää.
Mikähän tekninen syy sanelee tuon kierukkalaipan paikan, minä nimittäin vielä muutan sen heti kun vaan muuta tarvetta ilmenee laskea vedet pois, samalla vaihdan kierukan tehokkaampaan ja ihan Top.

Totta toki tuo mitä sanot. Jos tuon itse suunnittelisi niin kierukka kulkemaan alhaalta kohti varaajan yläosaa pystyyn ja aivan yläosaan riittävästi kierukkaa, että ne viimeisetki lämmöt tulee talteen. Näin käyttövesi lämpenee pikkuhiljaa kierukassa eikä aiheuta häiriöitä veden kerrostumiseen. Kierukan ollessa pelkästään ylhäällä pitäisi maalaisjärjellä lähteä veden kiertämään astiassa, kun lämpöä imetään vain yläosasta.
Matalaenergialato + talousrakennus selluvillaeristeillä. Orlan Super 40 kW, muokattu Akva 3000, Tiileri tytti

savonhumu

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 383
Kyllähän tuolla minunki pytyssä varmaan melkoset virtaukset käypi jos sattuu molemmat lämpöö tuottavat käynistymään yhtäaikaa, joku laskee hanasta kuuma vettä ja vielä lattialämmityksen 4-tie sunttiki sotkee. Nuistakin huolimatta aikas hyvin on kerrostumat pysyny niin että pytyn yläosa kuumin, keskiosa keskilämmin(4-tien yleisin paikka lämmön-otolle lattioihin) ja alaosa kylmänä.. Sitä en ossaa arvioida mikä osuus tuolla kerrostumisen säilymisellä on yläkolmanneksen ja alaosan erottavalla välilevyllä, jonka keskellä on jtn 10-20cm reikä. Haitaa tuosta ei varmaan ainakaan ole ::)

Parhaimmillaan lämpötilaeroa pohjalta kattoon on lähes 70-astetta. Normaalitilanne on : yläosa 60-90 astetta, riippuen vuorokaudenajasta kun aamusta lähtee korkeelta vajoten iltaa/yötä kohti alaspäin. keskiosa 30-50 astetta riippuen millon on lämmitelty ja alaosa 20-30 sekin kulutuksesta riippuen. Toki nuo keski-ja alaosan lämmöt on tuostakin ylempänä lauhemmilla keleillä ja paukkupakkasilla keskiosan lämmöt vajoaa keskimääräsestä kun tehoja ei kuitenkaan niin paljoo näissä omatekeleissä ole...
Hitaasti mutta epävarmasti.

Harri2

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 320
Mulla kahden sarjaan kytketyn 1800 litran varaajan kaikki 6 mittaria näyttää kolmen-neljän pesällisen jälkeen 90 astetta. Ylihuomenna näin lauhalla kelillä 5 "alinta" mittaria varmaan jossain 35 asteen kieppeillä ja ylin toivottavasti vielä n. 80. Varatessa kukin mittari nousee lähes täyteen 90 asteeseen, ennenkuin alempi alkaa nousta. Sama toisinpäin purkaessa.
Atmos DC70GSX, 3600l, 180m² vm.-37, 100m² 1/4lämmintä.

vmj

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 267
Oman energiavaraajan ylälämpö 65 C...keskellä 55 C ja alhaalla 40 C. Energiatehokasta !  ;D
Kaikki ylilämmittäminen on turhaa ja energiaa kuluttavaa.

Lämmityksen jälkeen???
Orlan Super 40 ja Laddomat 21-100 + savukaasutermostaatti, Akva 2400EK+vastukset,  levylämmönvaihdin, Arimax 17R

Juhani

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 700
  • Puuhulluutta jo toisessakin polvessa...
Oman energiavaraajan ylälämpö 65 C...keskellä 55 C ja alhaalla 40 C. Energiatehokasta !  ;D
Kaikki ylilämmittäminen on turhaa ja energiaa kuluttavaa.

Suosittelisin lämmittämään oikeaoppisesti, kannattaisi käyttää jonkun oikean ammattilaisen apua eikä vain
luottaa mikä tuntuu parhaalta. Noilla lämmöillä nyt ei paljoa parta pauku, eukko kylläkin kun nuukuus
tulee huippuunsa :D

Ne loggaukset puuttuu edelleen, taitaa Topin energiat tulla laiskanmiehen mallilla johtoja pitkin kun lämmöt on noin alhaalla.
Kastelli 1,5 krs 177m2 540m3, at puolilämmin heikoilla eristeillä 40m2/95m3, vesikiertoinen wirsbo lattialämmitys.
Nunnauuni Ulla 2 duo takkaleivinuuni 2200kg (72kw)
Iki orginal 200kg puukiuas.
Attack 35kw DPXL Lambda, Oventrop latausyksikkö, 2000L akvaterm varaaja.
Mitsu Fh35(jäähdytykseen)