Kirjoittaja Aihe: Hilpeämpiä puujuttuja  (Luettu 78226 kertaa)

Pähkäilijä

• Hero Member
Vs: Hilpeämpiä puujuttuja
« Vastaus #135 : 19.09.2015-12:20 »
Toisilla on homma hanskassa, facebookin käyttäjille näitä kuvia tulee paljon vastaan esim ryhmässä

https://www.facebook.com/Forestmachineoperatorjobs
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

Pähkäilijä

• Hero Member
« Vastaus #136 : 31.10.2015-07:30 »
johan savuttaa
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

kahe

• Hero Member
    • Pannuhuoneen mittaukset
« Vastaus #137 : 31.10.2015-10:07 »
Tuleeko teille Hanakat mainoslehti? Eilen selailin läpi ja naurut sai aina YPV40 ja 240 sivuilta. Hienot on mainospuheet yläpaloisilla ja hinnat. Jäspin kohdalla on myös aika kallis öljykattila.  ;D
Finndomon 1.5 kerroksinen rv. 2004, p-a 162 m2, kuutiot 500, vesikiertoinen lattialämmitys, AIT 8kW mlp ja 182m reikä.
EX: Attack DPX35L Lambda, Oventrop latausyksikkö + 2400l varaaja + Ouman-EH800b ulko+sisäantureilla. Kulutus n. 5t.

vauxhall1972

• Full Member
« Vastaus #138 : 31.10.2015-10:20 »
Eco 30?  tuon hinnalla saisi samantehoisen aika paljon paremmankin...siis ihan suomesta

Juhanisto

• Sr. Member
« Vastaus #139 : 31.10.2015-11:17 »
Mä otin silloin aikoinani oman Atmoksen paikallisesta Hanakat liikkeestä. Marssin sisään ja sanoin että tälläsen kattilan haluan. Ei ollut heidän myyntilistalla silloin. Mutta ammattitaitoinen myyjä hoiti homman ja sain kattilan sopivaan hintaan. Se oli yllätys että moni puulämmityksen komponentti on aika vieras suomalaisen metsäkansan putkiliikkeille. Esim. savuhormitermostaatista laitoin sähköpostilla tiedot ja sitten myyjä tilasi sen minulle  ;D Joskus se herätti hilpeyttä että tälläinen netistä tietonsa ammentava amatööri tietää asioista enemmän kun ammattilainen. Mutta puolitutun myyjän kiinnostus asiaan oli kyllä positiivinen asia, jaksoi sitkeästi hankkia minulle kaikki osaset kasaan :)
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

Jra

• Full Member
« Vastaus #140 : 31.10.2015-11:46 »
Mä otin silloin aikoinani oman Atmoksen paikallisesta Hanakat liikkeestä. Marssin sisään ja sanoin että tälläsen kattilan haluan. Ei ollut heidän myyntilistalla silloin. Mutta ammattitaitoinen myyjä hoiti homman ja sain kattilan sopivaan hintaan. Se oli yllätys että moni puulämmityksen komponentti on aika vieras suomalaisen metsäkansan putkiliikkeille. Esim. savuhormitermostaatista laitoin sähköpostilla tiedot ja sitten myyjä tilasi sen minulle  ;D Joskus se herätti hilpeyttä että tälläinen netistä tietonsa ammentava amatööri tietää asioista enemmän kun ammattilainen. Mutta puolitutun myyjän kiinnostus asiaan oli kyllä positiivinen asia, jaksoi sitkeästi hankkia minulle kaikki osaset kasaan :)
Nykypäivänä on erikseen putkimiehet ja lämmitysjärjestelmistä ymmärtävät. Vielä muutama vuosikymmenkin sitten oli varmasti helpompaa kun nippelimäärä oli paljon pienempi ja sai/piti tehdä niinkuin hyvä tulee. Nyt pelkästään putkityyppejä on vaikka kuinka monta, saatikka muita osia ja niiden käyttö/ohjaustapoja. Lämpöpumput sotkee asiaa omilla vaatimuksillaan jne.. Vaihtoja alkaa olemaan niin paljon, että vaatii kokemusta, että osaa tehdä toimivan paketin. Ja sitten kun laitetaan vähän automaatiota niin putkimiehen pää on jo aivan solmussa.

Juhanisto

• Sr. Member
« Vastaus #141 : 31.10.2015-12:26 »
Niin onhan tuo nykypäivän tarjonta aika rajaton. Ja putkimiehiäkin on niitä joita työ kiinnostaa ja on halu oppia omasta alasta uutta koko ajan. Rakennuksilla kun olen itsekkin töissä niin törmää monenlaisiin "ammattilaisiin"  ;D
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

kahe

• Hero Member
    • Pannuhuoneen mittaukset
« Vastaus #142 : 31.10.2015-15:02 »
Minkähän takia sitä pitää itse omakotitaloasujan/asentajan/rakentajan tietää kaikki mahdollinen eikä voi luottaa alan "ammattilaisiin"? Itse saa ammentaa tietoa eri osa-alueilta jatkuvasti ja oppia uutta, mutta lvi-ala tuntuu olevan aika lapsen kengissä uuden oppimisen ja tiedon hankkimisen suhteen. Kun käy paikallisesta putkiliikkeestä kysymässä, niin tulee aina ei oota tai tilattava erikseen, esim. Armaflexin kuumankestävät putkieristeet. Hyllystä kyllä löytyy paljon muuta pölyttynyttä tavaraa lojumassa.
Finndomon 1.5 kerroksinen rv. 2004, p-a 162 m2, kuutiot 500, vesikiertoinen lattialämmitys, AIT 8kW mlp ja 182m reikä.
EX: Attack DPX35L Lambda, Oventrop latausyksikkö + 2400l varaaja + Ouman-EH800b ulko+sisäantureilla. Kulutus n. 5t.

Pähkäilijä

• Hero Member
« Vastaus #143 : 31.12.2015-16:43 »
aikoinaan ollu mainokset kovastikin naisia esineelleistäviä  :P

seuranta

seppol

• Hero Member
« Vastaus #144 : 06.03.2016-13:31 »
Åhman täytyy minunkin hankkia vaikken sitä tarvitsekaan. Se kun tekee tarpeellisen lisäksi kaikkea muutakin. Vältynpähän itse turhan työn tekemiseltä, laiska kun olen.
Olen tutkinut esitteitä ja otin yhteyttä tehtaan mieheenkin. Sehän antoi sellaiset parametrit että vaikka niistä mitään en ymmärräkään, niin vain taivas on rajana. Kännykkäsovelluksen King osion cambex käänteisversiolla kuka tahansa pystyy säätämän mihin tahansa olinpaikkaansa sopivan lämpötilan. Sovellus etsii kaikki tilassa olevat haistimet ja ottaa ne haltuunsa. Nyt niitä on tällä tehtaan miehellä ihan myytäväksi asti.
Ihan tosissaan se väitti että yksi olisi ottanut moottorisahan, kaatanut koivun ja tehnyt siitä saunavastat. Lehdet niissä pysyy niin hyvin että kylän miesporukalla yhtä vastaa on hakattu kuukauden verran. Ei lehdet irtoa.
Erään toisen miehen mukaan Åhmanni toimii Joulupukkina kun joulun aikaan on niin huonot kelit muttta lämpötila tasainen leuto. Lämmönsäätöön ei kulu paljonkaan aikaa.
Ennen vanhaan koikylällä asui Åhman niminen mies. Liekkö jotain sukua tälle monitoimilaitteelle. Se oli kuitenkin kova kaivamaan ojaa. Nyt vuosikymmenten jälkeen sekin oli turhaa kun nyt  pienikin kaivuri tekee 10 kertaisen määrän. Katoovaista se on Ähmanninkin kunnia.

Mistä nyt sitten näinkin tieteellinen kirjoitus on peräisin.  Allekirjoittaja on vain statistin osassa. Sisällön ovat tarkastaneet maailman johtavat kirjailijat kuten: Tuntematon Sotilas ja Seitsemän Veljestä. Asiasisällössä ei siis liene huomautettavaa.
Esitystavaltaan kirjoitus noudattaa yleistä kansainvälistä standardia korkeatasoisista teknisistä  julkaisuista, jota muutenkin tässä ympäristössä kiitettävästi noudatetaan. Muun muassa ilmansäätöräppänöiden standardi SVK2513 on jatkuvasti esillä. Siihinhän on piilotettu kummallisella tavalla optimiräppänän suhdeluku 25/13. Kun jako ei mene tasan, on päädytty tällaiseen murtolukuun. Jos tuo jakolasku suoritetaan, saadaan: 1.9230769 jne. Ei tämä sovellu standardin nimeksi.  Kymmenysluvussa herää aina kysymys: ylä- vai alalikiarvo. Standardin kanssa ollaan aina hyvinkin tarkkoja.  Varsinkin jos meinataan noudattaa sitä.
Standardi sekoitetaan helposti myös vanhaan sahatavaran tilavuusmittaan stadarttiin. Se oli 4,6703 kuutiometriä. Se jäi standardista pois kun ei ollut tasaluku. Tämä on kyllä mahanmuuttajien syy. Ne toi D kirjaimen tänne pohjolaan. Kaikki tasapäistettiin ja minäkin joudun joskus kirjoittamaan jonkun asiapitoisen jutun.
Tuo Åhman taisi olla sahallakin töissä, jolloin standartit tulivat hänelle tutuiksi.  Hänen muistiinpanojaan en yrityksistäni huolimatta ole löytänyt.  Selviäisi tuokin kiperä kysymys. Åhman taisi olla minuakin vanhempi kun pienenä mulle jo kerrottiin tämän miekkosen sahtia juoneen. Kännipäissä oli kerran katkaissut lapion varrenkin kun oli hermostunut naapurin äijän hölötyksiin lämmönjakolaitteiden silloiseen huonoon laatuun. Lapio osui lähellä kasvaneeseen kookkaaseen näreeseen johon tuli pintavauriota. Naapuri selvisi välikohtauksesta vammoitta. Viime kesänä etsin närettä mutta paikkakunnalla kiersi huhu että metsuri Jussi olisi sen kaatanut. Åhmannin eräs sovellus on nyt kuutioinut tuon aikaa sitten kaadetun puun.  Toisaalta on ihan sama mikä se oli. Ei sillä totuuden kanssa olisi mitään tekemistä. Yleisesti tiedetään että se on uitettu johonkin.  Erään silminnäkijän todistuksen mukaan se ui koskesta ylös kovalla kuohulla.  Tämä mies oli siankasvattaja,  mutta joutui vaihtamaan tuotantosuuntaa liian suurien tukien pelossa. Ei ökyrikkaan elämä Suomessa helppoa ole. Ferrarikin on vaikea saada kun on pitkät tilauslistat. Suurillakaan tuilla listassa ei pääse etuilemaan helposti. Niinpä tämä mies hävittikin karjan pois ja siirtyi nauriin kasvattajaksi. Se on EU tukiverkon ulkopuolella ja menee huonosti kaupaksi. Tukkuporras ei huoli sitä millään hinnalla. Onneksi se on kuitenkin Suomen alkoholipolitiikankin ulkopuolella. Satunnainen matkailija voi ottaa nauriit mukaan, eikä niitä tarvi syödä määrätyllä alueella.

Näin ihmeellisiä juttuja löytyy kokoamastani 1000 sivuisesta muistelmateoksesta parinsadan vuoden ajalta.

AnssiKo

• Hero Member
« Vastaus #145 : 06.03.2016-13:57 »
Åhman täytyy minunkin hankkia vaikken sitä tarvitsekaan. Se kun tekee tarpeellisen lisäksi kaikkea muutakin. Vältynpähän itse turhan työn tekemiseltä, laiska kun olen.

--------klipppppsh-----------proosaa pätkäisty-----------

Näin ihmeellisiä juttuja löytyy kokoamastani 1000 sivuisesta muistelmateoksesta parinsadan vuoden ajalta.

Ei millään pahalla, mut Seppo, ei kai sulla ole jonkinlainen fiksaatio tohon Åuhmanniin? Ehkä joku muu merkki olisi sit paremmin kengännumerolle sopiva, eikä puristais. Sama juttu lestin mallin suhteen, Åuhmannissa taitaa olla turhan monimutkainen lestin malli?  ;)
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

seppol

• Hero Member
« Vastaus #146 : 06.03.2016-21:27 »
En minä tosissaan kinaa kenenkään kanssa. En vaan tykkää yksinapaisuudesta jossa kaikki on samaa mieltä. Jonkun keksimää ideaa puolustetaan ikään kuin se olisi oma. En suutu enkä provosoidu kovin helposti. 1960 luvulta lähtien meillä on ollut sellainen jätkäporukka jossa harrastettiin kovaa kinaamista. Oltiin sen ajan ongelmanuoria mutta omassa porukassa koskaan ei kiehahtanut yli. Jos tuli vaikeuksia, ne aiheutti joku ulkopuolinen. Osa on kuollut mutta joitain tapaan vieläkin.
Sama on jatkunut vieläkin ja kuorossa yksi erityisopettaja ja minä ollaan kuoron pahat pojat. Nyt jäätiin kevätkaudeksi poiskin. Kumpikin ollaan 70.

Uusin ajatus on suunnitella kattila jossa savukaasut jäähdytetään alle ulos lähtevän veden lämpötilan. Jossain tapauksessa se on mahdollista. En tuputa tätä aatetta enempää.

Markku

• Hero Member
« Vastaus #147 : 06.03.2016-21:53 »

Uusin ajatus on suunnitella kattila jossa savukaasut jäähdytetään alle ulos lähtevän veden lämpötilan. Jossain tapauksessa se on mahdollista. En tuputa tätä aatetta enempää.

Meinaatko ettei tuosta uudesta suunnitelmasta synny mitään ongelmia ?

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #148 : 06.03.2016-22:06 »
>>Uusin ajatus on suunnitella kattila jossa savukaasut jäähdytetään alle ulos lähtevän veden lämpötilan. Jossain tapauksessa se on mahdollista. En tuputa tätä aatetta enempää.<<

Kyllä. Mahdollista olisi kehittää tälläinen kattila, mutta silloin tulisi luopua  myös perinteisestä hormi ajattelusta. Periaatteessa koko hormia ei tarvittaisi,- vaan savukaasuputkisto ulkoilmaan.

pjokinen

• Full Member
« Vastaus #149 : 06.03.2016-22:18 »
Kyllähän tuollaisia piiputtomia kattiloita on olemassa. Niitä kutsutaan kondenssikattiloiksi. Puupuolella en niihin kyllä ole vielä törmännyt, ehkä syynä on kiintoaineet palokaasuissa tai jokin muu seikka?
« Viimeksi muokattu: 06.03.2016-22:20 kirjoittanut pjokinen »