Kirjoittaja Aihe: Kespes-kattila  (Luettu 85315 kertaa)

topintam

• Newbie
  • *
Vs: Kespes-kattila
« Vastaus #135 : 25.12.2014-11:55 »
No miten tuo ilmareikien vähentäminen vaikuttanut "käyntiinlähtöön" itse ainakin huomasin että pitemmillä välijaksoilla tämä syttyminen kestää aika kauan ja normi savukkasulämmön saavuttaminen 200-250 kestää reilusti pitempään. ja taas tehokäynti jää lyhkäsemmäksi ku hysteesi pieni.

Puhallintakin puhistelin ekaa kertaa pariin vuoteen ja kökköähän siellä oli siivekkeissä savukaasut nousi heti 20-30 astetta.

Mulla ahas arinaväli taitaa olla ilmaputkesta 6cm mut en polttelekkaan halkoja vaan muuhaa ja säippäroskaa. Yllättävän hyvin pysyy muhat palamassa ensiöpuolella vaikka melkoinen hönkä siellä puhaltelee.

Tarken boksi vieläkin odottaa asennusta :)

Rampe

• Sr. Member
« Vastaus #136 : 26.12.2014-10:21 »
Juu.. Tuskin tässä kauhean isoa eroa on syttymisnopeudessa, mutta tuntuisi, että tällä lähtee vakaammin palamaan alusta lähtien ja puhtaammin. Sillä alkuperäisellä putkella saattoi jäädä "virumaan" hetkeksi aikaa.

Nyt savukaasut puhtaalla kattilalla noin 250 c. Likaisella noin 280-300 c. Eroa vanhaan on sikäli, että lämpötila pysyy suhteellisen vakaana koko tehokäynnin ajan.

Tässä huomannut, että ilmaputken pitää aiheuttaa sopivassa määrin vastapainetta puhaltimelle. Silloin lähtevä ilmasuihku on "voimakas"

Onko muuten tietoa Kespes 15 vakioputken rei istä? eli mittoja kaivattaisiin. Se ymmärtääkseni hiukan poikkeaa tästä 25 kw mallista.

kespes12

• Newbie
  • *
« Vastaus #137 : 27.12.2014-17:46 »
Nyt ollaan lämmitelty 15kw kespessiä pari kuukautta. Talo on siis rakenteilla vielä joten se tuo omat hankaluutensa kun ei asuta tontilla vielä, mutta talo on pysynyt lämpimänä ilman suurempia häiriötä. Pidättekö puhaltimen ilmaläpän rajoitin ruuvia missä asennossa? Eli mikä on siinä ns. vakio asento?

Rampe

• Sr. Member
« Vastaus #138 : 27.12.2014-18:26 »
Itse olen säätänyt rajoitinruuvin, savukaasun lämmön ja toisaalta palamispuhtauden perusteella. Jotkut antaa tosin läpän aueta täysi selälleen, mutta ainakin oman kattilan kohdalla hormin veto on melko hyvä ja poltto menee reilusti yli-ilmalle, eli häviöt kasvaa.
Tästähän puuttui alunperin koko säätöruuvi tehtaan jäljiltä. Valmistajan mukaan ei välttämättä tarvita..  ::)

Mutta onnea "uudelle" kattilalle. Siinä on varmasti pientä haeskelua säädöissä alkutaipaleella. Arinan korkeutta, ilmaputken suuntaa jne..
Tuliko kattilakokoonpanosta lopulta minkälainen. Hormi, jatkosiilo, varaaja ym.

topintam

• Newbie
  • *
« Vastaus #139 : 27.12.2014-18:48 »
Minulla ei ole säätöä joten niinpaljon kun puhallin läppää nostelee. Ei kummene savukaasut vaikka hirttää auki eli saa ainakin tarpeeksi.

Kuristamistakin kokeilllut mutta heikentää heti "käyntiinlähtöä" ja täyskäynti 250c jää lyhyemmäksi. Piipun veto mulla heikohko. Minusta tuo savukaasumittari on hyvä opastaja kuulee tohinasta kun mennän yli 230c että siellä alkaa olla oikea meiniki.

Itse ihan tyytyväinen tehdasläppään ilman säätöä omilla hake/puru polttoaineilla. Halko voi palaa erilailla.

kespes12

• Newbie
  • *
« Vastaus #140 : 28.12.2014-06:59 »
Itse olen säätänyt rajoitinruuvin, savukaasun lämmön ja toisaalta palamispuhtauden perusteella. Jotkut antaa tosin läpän aueta täysi selälleen, mutta ainakin oman kattilan kohdalla hormin veto on melko hyvä ja poltto menee reilusti yli-ilmalle, eli häviöt kasvaa.
Tästähän puuttui alunperin koko säätöruuvi tehtaan jäljiltä. Valmistajan mukaan ei välttämättä tarvita..  ::)

Mutta onnea "uudelle" kattilalle. Siinä on varmasti pientä haeskelua säädöissä alkutaipaleella. Arinan korkeutta, ilmaputken suuntaa jne..
Tuliko kattilakokoonpanosta lopulta minkälainen. Hormi, jatkosiilo, varaaja ym.

Kokonaisuudesta muodostui sellainen että sain edullisesti käytetyn 1,8m3 kantikkaan varaajan ja se on kytketty kattilan perään, mahdollisuus myös sulkea se venttileillä pois käytöstä. Olen siis muutamia kertoja sammutellut tulet ja ottanut siitä varaajasta lämpöä muutamaksi päiväksi.
Jatkosiiloa ei ole vielä, voisi olla kyllä tarpeellinen tulevaisuudessa.
Kattilahan oli käytetty, vm.2007. Ja edellinen omistaja oli käyttänyt kattilaa 4vuotta, onko käsitystä kauan tälläinen kattila kestää yleensä?

topintam

• Newbie
  • *
« Vastaus #141 : 28.12.2014-10:57 »
Meillä 15kw kespessi lämmitteli 1979-2010 , nyt samanmoinen käytössä

Naapurilla taisi hyytyä samoihin aikoihin  laitettu 15kw 1995 jonka jälkeen samanmoinen tilalle käy ja kukkuu vielä...

repa

• Sr. Member
« Vastaus #142 : 28.12.2014-14:00 »
Meillä 15kw kespessi lämmitteli 1979-2010 , nyt samanmoinen käytössä

Naapurilla taisi hyytyä samoihin aikoihin  laitettu 15kw 1995 jonka jälkeen samanmoinen tilalle käy ja kukkuu vielä...

Tässä olis uuden ketjun paikka: kertokaas miten teillä nuo kattilat ovat tulleet tiensä päähän?

Itellä oli jämäminiterm öljy/puukattila, palveli moitteetta 30 vuotta, siirrettiin uteen kohteeseen, jossa sitten jäätyi ja halkesi. :(

Rampe

• Sr. Member
« Vastaus #143 : 29.12.2014-09:37 »
Kespes-kattilat on kai yleensä ollut melko pitkäikäisiä. Tietysti tuo haponkestävä teräs auttaa ja korkea/tasainen lämpö.
Kun poikkesin "tehdasvierailulla" valmistaja näytti tekeillä olevaa kattilaa ja sanoi sen menevän yli 30 vuotiaan puhkimenneen tilalle. Se valmistui vielä vanhoilla mitoilla, joten vaihtotyö nopea ja helppo.

Valmistaja kertoi hiukan myös näistä allensa pissineistä kattiloista. Ilmeisesti niitä on tuotu joitakin takaisin pajalle tutkimuksiin. Yleisin syy puhkeamiseen on märän polttoaineen käyttö ja/tai alhainen käyttölämpötila.
Se on vain joillakin lujassa tajuta, että ei se 60 c kattilavesi säästä lopulta yhtään mitään..

Mutta mutta.. Nyt näyttää olevan pakkasta yhtä paljon kuin kattilan kilvessä kilowatteja  ;D
Kaksi täyttöä päivässä. Noin aamu kasi ja ilta neljä.
Muisteltiin isäukon kanssa kaiholla edellistä lämmityskattilaa  ;) Se olisi vaatinut näillä keleillä päivän ensimmäiset pannuhuonesulkeiset, jo 3-4 aikaan aamuyöllä  :P

topintam

• Newbie
  • *
« Vastaus #144 : 02.01.2015-12:24 »
Uuden vuoden kunniaksi hoonailin hormia ja tuntui karstaa olevan.  Hetken mielijohteesta jattelin sitten että poltellaampa pois kun ammattilaisia ollaan.

Yhden kerran nähnyt kun nuohooja tarjoaa hiiliä hormin nuohousluukkuun...laitoin sitten vähän tuohta luukusta ja kokeilin että mitäs mitäs,,hyvin sytytti ja alkoi mustaa pukkaamaan. Rajoitin ilmaa ja pikku ketunhäntää lykkäsi piipusta. Karstat valui piipun pohjalle ja vetelin ne heti pois, kyllä niitä vain kertyi. Tuli uuttuuttaan kiiltävä hormi.

kespes12

• Newbie
  • *
« Vastaus #145 : 02.01.2015-14:30 »
Uuden vuoden kunniaksi hoonailin hormia ja tuntui karstaa olevan.  Hetken mielijohteesta jattelin sitten että poltellaampa pois kun ammattilaisia ollaan.

Yhden kerran nähnyt kun nuohooja tarjoaa hiiliä hormin nuohousluukkuun...laitoin sitten vähän tuohta luukusta ja kokeilin että mitäs mitäs,,hyvin sytytti ja alkoi mustaa pukkaamaan. Rajoitin ilmaa ja pikku ketunhäntää lykkäsi piipusta. Karstat valui piipun pohjalle ja vetelin ne heti pois, kyllä niitä vain kertyi. Tuli uuttuuttaan kiiltävä hormi.

Onko kokeneemmilla ollut juuri hormin kanssa mitään ongelmia, nokipaloa tms?
Onko teillä tiilipiippu, valmisharkkopiippu vai teräsputkipiippu? Onko ollut havaittavissa piipun syöpymistä tai muuta ongelmaa?
Kuinka usein nuohous?

Rampe

• Sr. Member
« Vastaus #146 : 02.01.2015-16:41 »
Omalle kohdalle ei ole tullut vastaan mitään suurempaa propleemaa hormin kanssa.
Kyseessä siis keraaminen piippu. Nuohous kerran vuodessa syksyllä. Seinämissä kuivaa nokea, joka lähtee harjalla pyyhkäisemällä irti. Ei tervaa tai pikeä.
Piipun päässä on "kylmä" rosteriholkki, tähän kerää hiukan karstaa.

Epäilevien tuomaiden mukaan hormin pitäisi tukkeutua kokonaan viimeistään kesäkauden jälkeen, kun jo kuulemma talvellakin tervaa saa lapioida pannuhuoneen lattialta pois  ;D
Näin mulle muutama kertoi, kun kuulivat mitä olin mennytkään onneton hankkimaan..

Rampe

• Sr. Member
« Vastaus #147 : 28.02.2015-17:21 »
Edittiä hiukan.. Toisioilmaa lisätty, eli 7:stä 12 reikään. Pari lisään vielä, niin oletan että ollaan lähellä ns. täydellistä   :)
Vähän hölmöä.. Katselin alkuperäistä putkea, jossa ensiö 12 kpl ja toisio 7 kpl. Se on ihan päinvastoin mitä nyt mulla käytössä  ???

Varastopesän takaosa lähes koskematon sitten viimevuoden lopun. Tuhkaa poistettu arinan etuosasta ja luonnollisesti tuhkatilasta. Poltettu sekapuuta. Halk 0-25 cm, enintään kahteen osaan halottua.

Sitten vinkki! Kannattaa kiristellä kattilan päällä olevan jatkosiilon ja täyttöluukun kiinnityslaippojen pultit edes satunnaisesti. Itse ihmettelin pikkuhiljaa ilmaantunutta savutusta tyhjäkäynnillä. Toisella kertaa huomasin jatkosiilon heiluvan puun lisäyksen aikana..  ::) noin puolet löyhällä ja sieltähän se hiukan happea vedellyt sisään taukojaksoillakin.
« Viimeksi muokattu: 28.02.2015-17:22 kirjoittanut Rampe »

kespes12

• Newbie
  • *
« Vastaus #148 : 03.03.2015-08:26 »
Onko teillä miten suunnattu ilmaputki kun tuhkaa ei kerry taka osaan? Meillä tuntuu kertyvän tuhkaa reilusti juuri sinne taka osaan, olen miettinyt että onko ilmasuihku oikein. Vai johtuneeko polttoaineesta näin rakennus aikana kertyy pahvia ja muuta.. Toinen juttu se kannentiiviste, kesällä menee vaihtoon niin mitä kokoa se on? Onko tietoa?

topintam

• Newbie
  • *
« Vastaus #149 : 04.03.2015-21:16 »
No johan on ilmasyötön rampe väsännyt,,,ei nyt muista montako reikää on 15kw..kuitenkin pienemmät 6mm päissä ja suurempia 8mm keskellä...

otin arinaa alemmaksi kun lopettelin muhanpolton ja rupesi tuntumaan ettei pelaa halolla niin iloisesti niin kokeeksi tukin pari toisioreikää,,tuloksena totaalinen liekin katoaminen...no ei tullut pakkasiakaan niin polttelen nyt kuorisäippähaketta ja on jäänyt virittelykin taas kun kohtuullisesti tuolla tavaralla nostelee savukaasut 200 pintaan.

Kannentiiviste lasikuitunauhaa tai vastaavaa,,tuli erä tuohon sekatavarakauppaan ja sai halvalla 3-4e sai laittaa pari kierrosta sen verran ohukaista...no sehän sitten loppu ja uutta ei oo tullut. Saanut metästellä milloin mistäkin etralta taisin viimeksi jonkinlaista. Sekin oli paksua ja piti ittellä purkaa ja sulloa. Hintakin voi muutamilla köysimäisillä ollut lähempänä 30e eikä ne oo oikeen pelittäneet. JOS sais vielä jostaki sitä lasikuitunauhaa noin halavalla ottaisin ison kelan.