Kirjoittaja Aihe: Lämmitystä vasta opetteleva (EDIT - Jäspi Econature)  (Luettu 95519 kertaa)

Pähkäilijä

• Hero Member
Mehulinko,

paljonkos sinulla nykyisin on nuo savukaasut? Minulla niiden kahden levyn poiston jälkeen eilen nousi 150 asteeseen. Edellisellä kerralla 140. Ja nämä siis levyjen poiston jälkeen. Mietinkin kannattaisikohan nipsaista vielä yhdet levyt pois vai ensin kokeilla sitä alaprimääri-ilman lisäämistä, niin kuin Kaukoralta neuvoi. Liian alhaisethan nuo lämmöt on vieläkin.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/8871653

Näyttää olevan kahdenlaisia savukaasujarruja kattilaan käytössä.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

Polka

• Sr. Member
Jospa ne mullekin väsää ihan spesiaalit elimet, jos ei muuten homma onnistu  ;)

seppol

• Hero Member
Kun Econature on testattu EN 303-5 standardin mukaisesti niin kertokaas mullekin mihin luokkaan se siinä sijoittuu. Samalla testaan miten standardi on luettu eli selvittäkääpäs vähän mitä eri luokkien erot on. Standardin julkaisemisen ja kattilan valmistuksen ajankohdan välillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Lisäksi testaaminen on vielä vapaaehtoinen samoin tulosten julkaisu. Testaaminen sinänsä ei tarkoita sitä että kattila läpäisisi testin. Ei sitä kyllä tässä ole väitetykään. Ei Topikaaan ole väittänyt että testi olisi läpäisty.

vmj

• Sr. Member
Eiköhän vaaditut standardit ole viranomais-asioita, eikä polttokokeita tarvitse kuluttajalle esittää.

Ja tässä samassa ketjussa, vähän aikaisemmin Topi kirjoitti:

Lainaus käyttäjältä: Topi
Tarkat laboratorioajot voi tiedustella Kaukorasta.

Onko tässä ristiriita, vai ymmärränkö minä väärin?
Orlan Super 40 ja Laddomat 21-100 + savukaasutermostaatti, Akva 2400EK+vastukset,  levylämmönvaihdin, Arimax 17R

Polka

• Sr. Member
Voithan koittaa alaprimääri-ilman lisäämistä, ennenkuin otat enemmän levyjä pois. Itse koitin ilman lisäämistä joka välissä, kun otin omia levyjäni pois, enkä huomannut sillä olevan mitään vaikutusta lämpötilaan.

Eipä tuolla alaprimääri-ilman lisäämisellä (+10) ollut minullakaan mitään vaikutusta lämpötilaan. Täytyy maanantaina taas soittaa Kaukoralle lisäohjeiden saamiseksi.

jtmattila

• Newbie
  • *
Nyt toimii...savukaasuimurin kun laitoin pyörimään oikeaan suuntaan :-[
Lämmöt 160-170 astetta.

Tuo pyörimissuunta saattaa olla suurin ongelmien aiheuttaja. Vetää yllätävän hyvin vaikka pyörii "väärään suuntaan".
En ollut edes koskenut tuohon imuriin/savusolaan vaan ne oli ihan tehtaan jäljiltä eli tehdasasennus saatta jo aiheuttaa ongelmia.

Polka

• Sr. Member
No todettakoon heti aluksi että puut ovat kuivia  ;)

Mutta heräsi omallakin kohdalla nyt epäilys josko imuri voisi olla väärinpäin asennettu. Mitenkäs minä sen selvitän, kun noiden käyttöohjeen kuvien perusteella en osaa sitä päätellä?

Polka

• Sr. Member
Lainaus
Lainaus käyttäjältä: Polka - 09.09.2012-08:31

En ole missään vaiheessa sanonut puun olevan vuoden vaihteessa kaatuneita. Nämä puut joita nyt poltan ovat olleet pannuhuoneen yhteydessä olevassa puuvarastossa jo vuoden. Eli uskoakseni ovat riittävän kuivia   

Olisinko tehnyt oman tulkintani asiasta. Olisinko lukenut jonkun muun kertoneen asiasta, että poltettavat puut ovat myrskynaikaisia.
No hyvä että sinun puut ovat varmasti kuivia. Edellä mainitsemani tehonlisäyksen säädöt tulee kysymykseen, jos savukaasun lämpö on alhainen. Mitä savukaasun lämmöt on nyt polton aikana ?

Tuo on sinun vastauksesi aiempaan epäilykseesi polttopuuni kuivuudesta.

Polka

• Sr. Member
Suoraan sanottuna en ole edes tiennyt että tuohonkin tarkoitukseen on mittareita. Pitää varmaan ruveta kyselemään mistä sellaisen saisi.

Polka

• Sr. Member
Lainaus
•Mittausperiaate: Sähköinen resistanssi

Ei sano tuo minulle mitään, eli miten tuo käytännössä toimii?

Polka

• Sr. Member
Vs: Lämmitystä vasta opetteleva (EDIT - Jäspi Econature)
« Vastaus #100 : 22.09.2012-21:16 »
No voikos noihin laitteisiin luottaa? Oletko itse käyttänyt noita mittareita kosteuspitoisuuden mittaukseen?

Polka

• Sr. Member
« Vastaus #101 : 22.09.2012-21:33 »
Mitäs eroa noilla ammattikäytön mittareilla on halpismittareihin verrattuna? Paitsi hinta? Ja paljonkos semmoinen ammattimittari maksaa, suunnilleen?

lorvi

• Vieras
« Vastaus #102 : 22.09.2012-21:55 »
Mitäs eroa noilla ammattikäytön mittareilla on halpismittareihin verrattuna? Paitsi hinta? Ja paljonkos semmoinen ammattimittari maksaa, suunnilleen?

Minulla on halpismittari, kaksi kalikkaa yhteen, kyllä sen äänestä kuulee. Jos yleensäkään tarvetta on, minulla juurikaan ei.

Polka

• Sr. Member
« Vastaus #103 : 22.09.2012-22:02 »
No, luulisin kalikoitteni olevan kuivia, Topin epäilyistä huolimatta. Kuivia puita viime syksynä ostin tutulta toimittajalta, tuskin ne vuoden lämpimässä puuvarastossa olleena ovat kuitenkaan kostuneet...
« Viimeksi muokattu: 22.09.2012-22:07 kirjoittanut Polka »

Mehulinko

• Full Member
« Vastaus #104 : 22.09.2012-22:08 »
Tänään koitin uutta perusasetusta kattilaan: laitoin kaikki turbulenssielimet putkiinsa, näistä seitsemän on sellaisia, joissa on kuusi turbulenssilevyä. Yhdessä elimessä on vain kaksi levyä. Kokeilua varten nuohosin kattilan ja säädin alaprimääri-ilman kohtaan +30 ja sekundääri-ilmaa laskin asetuksesta +45 asetukseen +30.

Ensimmäisen pesällisen aikana lämpötila näytti hyvältä, alueella 170-180°C. Toisen täytön aikana lämpötila tippui useasti 140°C tienoille, ja jouduin antamaan kattilalle "ryyppyä" avaamalla täyttöluukun raolleen. Tempaisin polton aikana kahden levyn elimen pois putkestaan, jotta poltto sai jatkua kunnolla.

Viime vuonna tutkin savukaasuimuria ja olin varma, että se pyörii oikeaan suuntaan. Pitää huomenna tarkistaa, onko asia tosiaan näin. Jtmattilan kokemus sai epäilemään tilannettani.
Jäspi Econature 40kW Jäspin 3000L varaajalla