Asiaa puhut, Topi, lämpimän rajapinnan merkityksestä keskuslämmityskattilassa.
Tässäkin keskustelussa olisi kaikkien hyvä muistaa, että samalla asialla ollaan: kotimaisen polttoaineen hyödyntämistä tukemassa ja vähentämässä maan riippuvuutta tuontienergiasta. Itse kullakin on mieltymyksensä, mutta päämäärä lie kaikilla sama: torppaan lämpöä järkevällä hinnalla ja työllä. Mitä vahvemmat argumentit, sen paremmin ne on pystyttävä faktoilla perustelemaan. Muussa tapauksessa tulee helposti mieleen myyntimies, joka tietoisesti jättää osan kertomatta tai painottaa "sopivasti" itselleen edullisia asioita. Tavallaan tämäkin on osin ymmärrettävää jos leipä tulee vaikkapa lämmityskattiloiden myymisestä, mutta nämä kattilat ovat kuitenkin sen verran kalliita investointeja etten ainakaan itse haluaisi joutua tilanteeseen, jossa huomaan päätyväni uusille kaupoille vuoden-parin päästä. Internetissä on kautta aikain käytetty sanontaa "information wants to be free" ja tätä periaatetta on syytä noudattaa edelleen.
Mitä tulee Polkan Econaturen liittämisen savuhormiin, on ensisijaisesti lähdettävä paloturvallisuudesta liikkeelle. Savukaasun lämpötila eristämättömällä alueella on yli 120 C, joka aiheuttaa itsestäänsyttymisen kattilahuoneessa leijuvalle pölylle. Lisäksi lämpötilan mittaus antaa väärää tietoa todellisesta savukaasun lämmöstä.
Enpä tiedä onko tätä riskiä olemassa jos kattila toimii vähänkin oikein, ei kattila sentään mikään jatkuvalämmitteinen kiuas ole. Pölyä ei klapikattilan tapauksessa pannuhuoneessa liene ihan sellaisia määriä, että palotapahtuma, pölyräjähdys, tyyliin turvevoimalan kuljetintunneli tai pellettivarasto, olisi mahdollinen. Kattilasta lähtevä savukaasu ei liene kovinkaan kuumaa (ja ei, tässä ei nyt ole mitään kettuilua Econaturen matalista savukaasulämmöistä) ja Econaturessa kun ei ole avattavaa, suoraan hormiin johtavaa sytytyspeltiä, joutuvat savukaasut jo sytyttämisvaiheessa kulkemaan konvektorien kautta ja jäähtyvät siinä samalla. Eli kaikkinensa savusolan eristäminen on vähän niin ja näin. Rakennusmääräykset kieltämättä edellyttävät kosketukselle alttiiden pintojen suojaamista jos niiden lämpötila nousee yli 80 asteen, mutta tässäkin voisi miettiä teräsverkkoa tms. ja ottaa savusolan lämmön pannuhuoneeseen hyötykäyttöön. Tästä olen samaa mieltä Pähkäilijän kanssa.
Lisäksi savusolan eristämisestä ei laitevalmistajatkaan ole samaa mieltä. Laddomat nimenomaan kieltää savukaasutermostaattinsa anturin peittämisen eristeellä vaikka itse termostaatti onkin suunniteltu kestämään jopa 500 asteen lämpötila (kts.
http://www.termoventiler.eu/media/upload/RRT500_E.pdf). Totta on, että Econaturen savukaasutermostaatti ja Laddomatin vastaava ovat sikäli eri tuotteita, että Econaturessa savukaasutermostaatti on savun kanssa tekemisissä ja Laddomatia ei saa asentaa suoraan savuvirtaukseen. Voisin kuvitella Econaturenkin termostaatin reagoivan nopeammin savukaasun lämpöjen putoamiseen jos savusolaa ei ole eristetty.
Econaturen suomenkielinen manuaali on Kaukoran sivulta hävinnyt jonnekin, piti englanninkielinen ladata ja sieltä katsoa tuosta EN 303-5 -testistä. Ruotsissa näemmä testattu, mutta manuaalin viittauksesta ei käy luokka selville. Enpä usko, että SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut luovuttaa testitulosta ulkopuoliselle? Sen vuoksi olisi asiallista jos valmistaja itse toisi paperin esille, luokituslaitos on sellaisen varmasti toimittanut.