Piti oikein kirjautua tämä viestin takia
Mulla on ollut tälläinen Atmos DC 32 GS käytössä nelisen vuotta. Onhan siinä joo sähköpuhallin mutta minusta sitä ei ohjata millään. Eli puhaltaa aina samalla nopeudella. Mutta pitää sanoa etten kyllä ole tarkkaillut vaihteleeko nopeus. Olishan tuo hieno jos siellä sellainen olisi. Pitääpä seurailla palon aikana. Ei siellä mitää lambraa ainakaan ole.
Polttanut olen perussäädöillä mitä kattilassa oli valmiina, en ole uskaltanut alkaa muuttelemaan kun näin toimii hyvin. Puitten koolla ei tunnu olevan merkitystä, no itse olen puut tehnyt joten koko tekijän silmissä olisko sitten aika tasakokoisia. Kosteilla puilla toimii huonosti, joskus ollu rangoista tehtyjä kosteiksi jääneitä puita, varsinkin mänty on huonoa muutenkin palamaan. Niillä ei saa kunnon toisiopaloa aikaan. Eli mänty menee muiden seassa mutta yksistää poltettuna tahtoo vaan holvaantua, jotenkin tarttuvat toisiinsa ja kevyina puina eivät tahdo laskeutua pesässä kunnolla. Palaa vaan reikä keskelle ja palo hiipuu. En tiedä onko muilla samaa ilmiötä. Hiukan olen vedonsäätimestä säätöä muuttanut, eli takana oleva virransäätöläppä (nimi rican sivuilta) joka sulkeutuu kattilan lämmön kasvaessa, pitäisi mennä kokonaan kiinni +80 minulla menee n. +90, näin käyntilämpötila nousee nopeammin sinne +95. Sen jälkeen mäntykin on toiminut hiukan paremmin. Onneksi tuota ei nyt ole paljon poltettavaksi. Savukaasut huitelee +250 puhtaana ja +300 aika nuohota. Tahtoo vaan venyä tuo nuohos väli nykyään kk, ennen jaksoin joka toinen viikko. Empä ole noita savukaasuja yrittänytkään alemmas saada, voishan tuosta 20-30 astetta saada hifisteltyä pois. Mutta näillä lämmöillä ainakin kattila pysyy puhtaana ja helposti nuohottavana.
Jos joku on jotain säätöjä tehnyt niin mielenkiinnolla kuuntelen niistä ja niiden vaikutuksesta.
Muut vehkeet Atmoksen lisäksi on vanha varaaja 1300l, 200l paisunta , laddomat latauspumppu ja automix 20 säädin. Aika hyvä paketti. Varaaja hiukan liian pieni, mutta oli vielä ehjä niin jätettiin paikalleen. Potkua kattilassa riittäisi yhdellä pesällä niukasti 2000l litraan kunnon pakkasillakin polttettuna jos vielä hiukan alkusytytys pesää ylitäyttäisi. Tulevaisuuden varalta laitettiin tuo 200l paisuntakin. Mutta nyt mennään vajailla täytöillä. Ulkovuoriremontin yhteydessä sitten vanha pihalle ja uusi tilalle, pitää meinaa oviaukkoa suurentaa jos haluaa jonkun muun kun ovaalivaraajan. Tyytyväinen olen ollut, mitään häiriötä ei ole ollut 4v aikana. Laitoin vielä savuhormitermarin ohjaamaan latauspumppua, niin ei tarvitse sitäkään käydä enää sammuttelemassa. Olisi tuon ohjauksen kai saanut kattilastakin, mutta oli näin omatoimisähkärille helpompi toteuttaa. Samalla termari katkaisee virran kattilastakin. Niin ja tupa vanha 1978 tehty ja 425m3 lämmitettävää tilavuutta, puita menee 16-18pm3 vuodessa, koivua pääasiassa ja hiukan kuusta ja mäntyä seassa. Että näillä mennään.